Reciprocitatea bărbat-femeie după chipul și asemănarea lui Dumnezeu
De cardinal Marc Ouellet
Astăzi se admite de bunăvoie necesitatea unei recunoașteri teologice și practice mai concrete a femeii în Biserică și în societatea noastră. Papa Francisc, urmându-i pe predecesorii săi, a reafirmat asta în numeroase ocazii, însă realizarea de practici ecleziale mai deschise la prezența și influența sa întârzie să se realizeze din motive care nu sunt numai de ordin istoric și cultural.
In primis sunt așadar favorabil unei metode teologice care să pornească de la revelația Treimii în Isus Cristos, pentru a înțelege femeia, creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, cu ajutorul exegezei contemporane despre Imago Dei, care restabilește legitimitatea și valoarea analogiei dintre Treime și familie, în pofida unei puternice tradiții contrare.
Analogia familială oferă un aport care nu este neglijabil la înțelegerea misterului trinitar, însă valoarea sa se întemeiază mai ales pe semnificația sa antropologică. Papa Francisc face referință la asta foarte des în exortația sa apostolică Amoris laetitia: "Dumnezeul Treime este comuniune de iubire, iar familia este reflexia sa vie. Ne luminează cuvintele sfântului Ioan Paul al II-lea: «Dumnezeul nostru, în misterul său cel mai intim, nu este singurătate, ci o familie, dat fiind că are în sine paternitate, filiație și esența familiei care este iubirea. Această iubire, în familia divină, este Duhul Sfânt». Așadar familia nu este ceva străin însăși esenței divine. Acest aspect trinitar al perechii are o nouă reprezentare în teologia paulină când apostolul o pune în relație cu «misterul» unirii dintre Cristos și Biserică (cf. Ef 5,21-33)".
Ideea de nupțialitate care călăuzește reflecția mea se întemeiază pe trei concepte care exprimă esența iubirii: dar, reciprocitate și rodnicie. Această noțiune se aplică analogic la diferite ordini din realitate: la perechea bărbat-femeie, la relația Cristos-Biserică și la Persoanele divine. Se extinde astfel viziunea sfântului papă despre familie care, conferind o prospețime nouă analogiei trinitare a familiei, interpretează Imago Dei ca Imago Trinitatis, completând astfel, în mod rodnic și fericit, învățătura tradițională despre imaginea lui Dumnezeu. De fapt, până acum, aceasta se limita la asemănarea dintre natura rațională a omului, cu facultățile sale spirituale, și natura divină, în mod eminent spirituală pe de o parte și, pe de altă parte, cu purcederea trinitară: Fiul care purcede de la Tatăl drept Cuvânt și Duhul Sfânt care purcede de la Tatăl și de la Fiul ca Iubire. A vorbi clar despre analogie nu înseamnă a vorbi despre univocitate; de fapt asemănarea evocată este atenuată de neasemănarea mai mare care se impune mereu în orice comparație între Creator și creatura sa. Deci problema este complexă și delicată și invită mai mult să se integreze perspectivele complementare decât să se contrapună. Luăm în considerare mai ales că progresele contemporane oferă perspective ample și rodnice pentru a regândi persoana, raportul bărbat-femei și misterul lui Dumnezeu pornind de la Iubire ca Dar.
Reciprocitatea bărbat-femeie, după chipul-asemănarea lui Dumnezeu, permite omului să-l reprezinte pe pământ și să-l imite, participând la puterea sa creatoare. Insistența tradiției sacerdotale asupra diferenței fizice a sexelor intenționează astfel să exprime caracterul fundamental relațional al ființei umane, pe planul orizontal al raportului dintre bărbat și femeie precum și pe planul vertical al relației cu Dumnezeu.
În experiența umană copilul, ca ipostază a reciprocității de iubire, este rodul iubirii conjugale, care este și o reciprocitate în trei pentru că, dacă se face abstracție de caracterul întâmplător al generării și de factorul temporal al dezvoltării sale, copilul aparține în mod intrinsec la însăși natura dăruirii reciproce a soților.
Nu există trei Persoane identice și uniforme în Preasfânta Treime, ci trei Persoane a căror proprietate personală realizează un mod de a fi Iubire în Dumnezeu complet diferit, dar în unitatea aceleiași naturi: Iubirea paternă, Iubirea filială și Iubirea nupțială.
De aici frumusețea Bisericii-Comuniune care provine din kenosis euharistică a Cuvântului întrupat, ca personalitate feminină însuflețită de Duh, și figura sa de Mireasă și mamă.
Care este importanța acestor progrese pentru demnitatea femeii și pentru consecințele ecleziale și sociale concrete care ar trebui să se scoată în mod legitim?
În primul rând, găsirea arhetipului relațional al femeii în Treime confirmă imediat demnitatea sa de imagine a lui Dumnezeu ca persoană, femeie, soție și mamă. Și confirmă și valorile iubirii, căsătoriei și familiei, precum și vocațiile feciorelnice supranaturale care primesc un puternic sprijin teologic și spiritual.
Ce altceva putem adăuga la aceste reflecții teologice pentru a sublinia importanța "misterului" femeii și a contribuției sale indispensabile la viața socială și eclezială? Dată fiind apropierea dintre Duh și femeie în planul divin al creației și întrupării harului, și dată fiind participarea intimă și de nedepășit a Fecioarei Maria în raporturile trinitare reciproce ale Cuvântului și Duhului, n-ar trebui să recunoaștem acest "mister" al femeii, definind "slujiri sacre", fără conotații clericale de niciun tip, multiplele sale funcțiuni și rolurile sale în societate și în Biserică: soție și mamă, inspiratoare și mediatoare, răscumpărătoare și reconciliatoare, ajutor și companie indispensabilă pentru bărbat în orice misiune și responsabilitate socială și ecleziastică. Ca să se evidențieze ascultarea, deschiderea, repararea nedreptăților și valorizarea carismelor feminine din partea tuturor, și îndeosebi din partea autorităților civile și religioase, pentru ca să se recunoască și să se integreze mai mult și mai bine diversitatea feminină!
Așadar este comprehensibil că Biserica catolică, de la harul imens al Conciliului al II-lea din Vatican, a dus o bătălie decisivă și permanentă pentru respectarea diversității sexelor în orice parte și la orice nivel, fie în domeniul muncii, căsătoriei și familiei fie în cel al slujirii primite prin hirotonire, și că ea continuă să facă asta, chiar și singură, împotriva oricărei "colonizări ideologice" (papa Francisc) care pretinde să anuleze diferența sexuală în cultură, așadar figura originală a femeii, în numele unei antropologii libere de orice legătură transcendentă. Tema femeii este astăzi așa de importantă încât cere din partea Bisericii și a societății o investiție enormă de gândire și de acțiune, pentru a lumina corect alegerile sociale și pentru a face în așa fel încât imaginea lui Dumnezeu în bărbat și în femeie, în durere și dorință de comuniune, să ajungă la acea asemănare divină a Iubirii fără de care nu există fericire posibilă pentru umanitate, nici societate demnă de acest nume.
(După L'Osservatore Romano, 9 martie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 30.