Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Miile de manipulări ale Magdalenei

Interviu luat lui Lucetta Scaraffia în "Le Monde de la Bible"

De Nicolas Senèze

Istorică ce studiază de decenii realitatea feminină în raport cu tradiția creștină (și director al "femei biserică lume", revistă lunară de la L'Osservatore Romano unde este editorialist și consultant editorial), Lucetta Scaraffia explică în acest interviu din ultimul număr al "Le Monde de la Bible" cum în decursul secolelor Biserica a șters încet-încet rolul de apostolă al Mariei Magdalena în folosul feței sale de păcătoasă căită.

Pentru dumneavoastră care ați studiat profund raporturile dintre femei și Biserică, Maria Magdalena este mai mult păcătoasa sau apostola?

Aș vrea să încep cu o amintire personală. Când eram tânără, la Milano, după mai 1968, multe femei în mediile feministe italiene o numeau pe propria fiică Magdalena. Pentru ele era clar în antiteză cu Maria: era vorba de a contrapune figurii femeii ascultătoare pe cea a figurii femeii libere și păcătoase. Atunci am început să mă interesez de Maria Magdalena, care cred că a fost una din figurile cele mai manipulate din istorie. Fie din partea Bisericii fie a feministelor, între altele.

După părerea dumneavoastră, de ce această dublă privire asupra Mariei Magdalena?

Maria Magdalena este o figură puternică încă de la începuturile creștinismului. Însă, într-o societate patriarhală, faptul că Isus a apărut unei femei mai întâi, încredințându-i misiunea de a le vesti apostolilor învierea sa - cea mai înaltă misiune posibilă! - a fost o problemă pentru oamenii din timpul său.

Asta s-a tradus în diferite moduri. De exemplu, în gnosticism, prima erezie creștină, care simțea mare interes pentru Magdalena: gnosticii credeau că Cristos a transmis o învățătură secretă, cuprinsă în Pístis sophía. Magdalena apare aici ca o apostolă cu titlu deplin, care ajunge să i se opună lui Petru, până acolo încât să-l învingă după ce a devenit un bărbat, sau mai degrabă un soi de a fi androgin.

Cu Maria Magdalena se pune de altfel întrebarea despre sexualitatea lui Isus, adevărat filon al unei întregi serii de autori scandalizatori, începând de la Dan Brown...

Dacă Isus a avut raporturi sexuale cu femei s-ar fi știut! În evanghelii se aud criticile fariseilor pentru că mânca și bea "împreună cu vameșii și cu păcătoșii" (Mt 9,11), motiv pentru care dumneavoastră vă puteți imagina că dacă ar fi avut o soție s-ar fi știut. Oricum nu cred că pentru El lipsa unei soții exprima înainte de toate un refuz radical al sexualității. Însă exista riscul unei familii ereditare. Dacă ar fi avut un copil, identitatea de Fiu al lui Dumnezeu ar fi fost pusă în pericol și asta ar fi marcat sfârșitul creștinismului. De altfel, sunt cunoscute dificultățile, în sânul Bisericii primare, între cei care veneau din păgânism și iudeo-creștinii grupați în jurul familiei naturale a lui Isus. Nu, cu adevărat, dacă Isus ar fi avut copii, s-ar fi știut!

Problema raporturilor familiale este oricum importantă pentru că faptul că Isus, după învierea sa, a ales să-i apară Magdalenei cea dintâi, și nu mamei sale, este de fapt în contrast cu tradițiile familiale ale epocii. De acolo s-a născut o întreagă serie de legende conform cărora Isus s-ar fi arătat mai întâi în secret Mariei și numai după aceea Magdalenei; era un mod de a salvgarda raporturile familiale tradiționale. Însă acele relatări nu sunt prezentate în textele canonice. Deci eu cred că dacă evangheliile, scrise de bărbați - și de bărbați din acel timp în care femeia era considerată că are o demnitate inferioară - au păstrat tradiția apariției lui Isus mai întâi Magdalenei, este într-adevăr pentru că nu puteau să facă altfel!

Atunci de ce s-a impus imaginea Mariei Magdalena ca păcătoasă?

S-a început să se asimileze figura Magdalenei cu aceea a altor două Marii prezente în evanghelie: sora Martei (cf. Lc 10,38-41) și prostituata care i-a spălat picioarele cu lacrimile sale (cf. Lc 7,36-50). Maria din Betania, sora Martei, este și sora lui Lazăr, prietenul lui Isus (cf. In 11,1-45): este așadar o figură aproape de familie care permite să facă mai puțin periculoasă și mai puțin neliniștitoare apropierea de Isus. Cât privește prostituata, este ușor de a arunca asupra ei un văl de suspiciune și a permite astfel Mariei Magdalena să fie mai puțin în competiție cu figura Mariei.

De altfel, trebuie subliniat că tradițiile din Orient și din Occident intră în opoziție cu privire la acest punct: Orientul creștin sărbătorește separat pe Maria din Betania și pe Maria Magdalena, în timp ce Occidentul, începând din secolul al IV-lea, le-a unit cu prostituata în figura Mariei Magdalena. Acesta escamotare a transformat-o pe Maria Magdalena în femeie căită care plânge pentru păcatele sale și încetează deci să fie misionara care are rolul de a anunța vestea învierii.

De ce această escamotare?

A alege imaginea păcătoasei căite permite să se ascundă alipirea lui Isus de femei, pe care în schimb el le iubea mult. Și pe cele cu o viață "iregulară" sunt mereu foarte importante în toate evangheliile. Isus vede că femeile iubesc mai mult decât bărbații, că înțeleg iubirea mai bine decât bărbații. Așa este samariteana, prima persoană cărei îi vestește că este Mesia (cf. In 4,26). Chiar dacă ea a avut o viață iregulară - evanghelia ne prezintă că a avut cinci soți și "cel pe care îl ai acum nu este soțul tău" îi spune Isus - este o femeie care caută iubire și pentru Isus acesta este lucrul cel mai important.

A spune că Magdalena este o prostituată este așadar un mod pentru a o diminua, dar arată și apropierea lui Isus de aceste femei aflate în căutare de iubire, femei pe care El le-a iubit mult și care sunt adesea șterse în evanghelie, pentru a semnifica faptul că pe atunci n-a fost înțeles locul pe care Isus îl dădea lor. De altfel, nu se poate exclude că Isus a avut alte relații cu femei, care nu sunt prezentate de evanghelii. Dar ar fi fost într-adevăr imposibil să fie ascunsă Maria Magdalena din moment ce a fost o figură centrală în viața lui Isus. Astfel, a o transforma în păcătoasă a permis să se șteargă rolul său de apostolă timp de două mii de ani și de a bloca rolul femeilor în Biserică.

Această ștergere a fost completă în Biserică?

Da. Poate cu excepția Franței, unde o tradiție populară a luat în posesie figura Mariei Magdalena, probabil confundând-o cu figura Mariei Egipteanca, sfânta din Palestina care a trăit în dezmăț înainte de a se retrage într-o grotă în pustiu. O tradiție prezintă că Maria Magdalena ar fi ajuns pe malurile Galiei și ar fi început s-o evanghelizeze, înainte de a-și termina zilele sale într-o grotă în pustiu, la Sainte-Baume. A face din Maria Magdalena evanghelizatoarea Galiei permitea Bisericii din Franța să revendice o origine apostolică la fel ca a Romei (Petru), a Bizanțului (Andrei) sau a Spaniei (Iacob), chiar dacă aici e vorba de o femeie. Așa a primit-o tradiția populară ca apostolă, în timp ce Biserica o constrângea în rolul său de păcătoasă.

Cum s-a exprimat acest rol în practică?

Un exemplu este cel al numeroaselor institute create în decursul istoriei și destinate păcătoaselor, prostituatelor, tinerelor care au "păcătuit" și care, mai mult sau mai puțin constrânse, alegeau să se căiască într-o viață de tip religios. Aproape toate acele case, care le converteau la o bună viață de familie, erau sub patronatul Mariei Magdalena, inclusiv cele pentru văduve, la rândul lor suspecte deoarece cunoșteau sexul. În schimb fecioarele mergeau în alte institute, cea mai mare parte sub patronatul Mariei.

De fapt, vine în minte filmul "Magdalene" (2001) despre teribila condiție a tinerelor din aceste institute în secolul al XX-lea în Irlanda...

Din fericire nu era numai asta! Existau și multe conventuri în care lucrurile mergeau bine. În Italia, în multe dintre ele femeile învățau o meserie sau chiar li se dădea o dotă pentru ca să se căsătorească. Se preocupau numai să le ofere o viață familială onestă și regulară.

Un alt exemplu al dezvoltării figurii Mariei Magdalena ca păcătoasă este cel al picturii. Chiar dacă cea mai mare parte a modelelor pictorilor erau prostituate, la Roma oricum era interzis să fie reprezentate. Nu se putea admite de fapt ca să existe prostituate în orașul papei! Așadar se pictau prostituate "venețiene" sau Maria Magdalena ca păcătoasă căită. Era și un mod pentru pictori de a face să treacă și conținuturi erotice, cu decolteuri mari și șuvițe de păr roșii, semn al pasiunii sexuale.

De ce a revenit în prim plan figura Mariei Magdalena ca apostolă?

În acești ultimi ani, multe femei exegete au recitit evangheliile și au început să protesteze. Munca lor a permis să se înțeleagă mai bine raporturile lui Isus cu femeile, să se vadă mai bine locul diferitelor personaje care compun figura actuală a Mariei Magdalena și să se redescopere rolul său de apostolă. Să se restabilească adevărul.

Dar același lucru este valabil pentru Maria: s-a făcut din ea un exemplu de ascultare și de umilință pe care toate femeile ar trebui să-l urmeze. Însă Maria este înainte de toate un exemplu de curaj! Această tânără acceptă să fie însărcinată încă înainte de a se căsători, deși știa că riscă astfel uciderea cu pietre: a avut nevoie de un curaj incredibil. Însă, timp de secole, nimeni n-a subliniat acest aspect.

La 10 iunie 2016, Vaticanul a ridicat comemorarea liturgică a sfintei Maria Magdalena la rangul de sărbătoare liturgică și a publicat o nouă prefață pentru cea care acum este "apostola apostolilor". Pentru ce motiv este importantă această decizie?

Este vorba tocmai despre o decizie a papei Francisc. Că a dat Mariei Magdalena titlul de "apostola apostolilor" este fundamental! Pentru mine, a o pune pe Magdalena pe același plan al apostolilor este și mai important decât a hirotoni femei preoți, pentru că atribuie femeilor o egalitate și mai profundă în domeniul evanghelizării. Consider că este o decizie tot atât de importantă ca aceea a lui Paul al VI-lea care, în 1975, a atribuit Terezei de Avila și Ecaterinei de Siena titlul de învățător al Bisericii. Cred că este o decizie liturgică și teologică ce nu va fi posibil să se șteargă și pornind de la ea se va putea ajunge la egalitate deplină în orice domeniu.

(După L'Osservatore Romano, 8 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat