Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Tagle: "Francisc ne surprinde pentru că Dumnezeu îl surprinde"

Cei cinci ani de pontificat: anticipăm interviul cu cardinalul, publicat ca postfață a cărții "Francisc. Papa primelor dăți - Toate surprizele lui Bergoglio" [Francesco. Il papa delle prime volte - Tutte le sorprese di Bergoglio, Edizioni San Paolo, 264 pagini] de Gerolamo Fazzini și Stefano Femminis, în librării de la 7 martie.

Cardinalul Luis Antonio Gokim Tagle este arhiepiscop de Manila din 2011. Este președinte al Caritas Internationalis și al Federației Biblice Catolice. Teolog de faimă mondială, a făcut parte din Comisia Teologică Internațională. Autobiografia sa, scrisă cu Gerolamo și Lorenzo Fazzini, se intitulează Am învățat de la cei din urmă (Emi, 2016).

Ce reprezintă pentru Asia și pentru catolicii asiatici alegerea primului papă non-european din istoria modernă?

Pentru catolicii asiatici, dar desigur nu numai pentru ei, alegerea papei Francisc afirmă catolicitatea Bisericii. Biserica universală este cu adevărat o comuniune a Bisericilor locale. Toate Bisericile locale, grație comuniunii universale, sunt autentice Biserici ale lui Cristos. În Asia, unde creștinismul a fost perceput timp de secole ca o religie europeană, alegerea unui papă non-european este afirmația clară că creștinismul poate să-și înfigă rădăcini în diferite culturi și că Isus este pentru toate popoarele și culturile.

În lume trei miliarde de persoane au mai puțin de 25 de ani și 60% dintre ele trăiesc în Asia. Nu întâmplător, papa Francisc în 2014, primul pontif din istorie care a făcut asta, a participat la Ziua Asiatică a Tineretului celebrată în Coreea de Sud. Pentru ce acel gest?

Urmând pașii predecesorilor săi, papa Francisc a dat atenție rolului tinerilor în lume și în Biserică. El este foarte conștient de visele lor și de bătăliile lor dificile. Dar îi încurajează să găsească sensul vieții în Isus și să ia locul lor just în Biserică și în misiunea sa. Acest mesaj a devenit "trup" când papa a mers în Coreea de Sud nu pentru o Zi Mondială a Tineretului, ci pentru o Zi Asiatică a Tinerilor. În continentul în care majoritatea populației este constituită din tineri dar și unde creștinismul reprezintă o mică minoritate, vizita papei a reînsuflețit tineretul catolic din Asia să-l trăiască și să-l proclame pe Isus și în situații de minoritate și persecuție. Tinerii ar trebui să aprecieze darul de a fi tineri: pasiune și energie (nu oboseală), idealitate (nu pesimism), implicare și angajare (nu autoreferențialitate).

Din punctul dumneavoastră de observație, de arhiepiscop de Manila și de președinte al Caritas Internationalis, cum trăiesc "periferiile" stilul lui Francisc?

Încă de la începutul pontificatului său, Francisc invită Biserica să meargă înainte, să fie misionară, în special spre diferitele tipologii de periferii. El iese din obișnuitele Biserici în alegerea sa de cardinali care provin din țări unde catolicii sunt minoritate. Observ că acești cardinali, necunoscuți chiar pentru atâția catolici, au acum conștiința unei Biserici mai ample. Istoriile, bătăliile lor, sărăcia lor și curajul lor nu rămân ascunse în periferii, ci ar putea circula în Biserica universală. Ei au trecut de la periferie în centrul cunoașterii și al amintirii Bisericii. Acele Biserici au acum un reînnoit sentiment de încredere în faptul de a fi fiice ale Bisericilor catolice tradiționale dar sunt și evanghelizatoare ale Bisericii. "Bătrânele Biserici" au mult de învățat de la acelea care se află periferii.

Una dintre cele mai recente noutăți introduse de papa Francisc este Ziua Mondială a Săracilor. După părerea dumneavoastră, în ce anume este radical nouă această inițiativă și ce anume le cere credincioșilor?

Slujirea carității față de cei săraci nu este o nouă realitate în Biserică. Inspirați de învățătura lui Isus și de exemplul Bisericii primare, discipolii lui Cristos au fost mereu conștienți de cei săraci. Ceea ce papa Francisc a făcut proclamând Ziua Mondială a Săracilor este că a "concentrat" atenția lumii asupra săracilor, care cuprind majoritatea populației din lume. Prin rugăciune, activități și advocacy, Biserica invită toate persoanele de bunăvoință, celelalte religii, guvernele și instituțiile să facă partea lor pentru a dezrădăcina sărăcia dezumanizantă. Ziua Mondială a Săracilor este un "examen de conștiință global" cu privire la noile forme de dezumanizare. Cum contribuim noi la acest proces? Cum putem, individual și împreună, să ne îngrijim de cei săraci? Dar aș vrea să adaug: Ziua Mondială a Săracilor nu vrea să facă "glamour" și "romantică" sărăcia. Nu vrea să promoveze o cultură a dependenței care devine și mai dezumanizantă. Dimpotrivă, își propune să apere și să ridice demnitatea săracilor. În acest spirit, nu-i considerăm pe săraci ca o problemă. Nu sunt numai beneficiari, ci și donatori și învățători. Au o înțelepciune, o bogăție pe care trebuie să le primim de la ei. Îi încurajăm pe săraci să ia locul lor în marea familie umană ca agenți activi de schimbare și de evanghelizare.

Francisc a fost primul pontif care a scris o întreagă enciclică despre temele mediului. La distanță de peste doi ani, vi se pare că se schimbă conștiința ecologică a catolicilor? Poate deveni ecologia integrală un domeniu de colaborare ecumenică și de dialog cu credincioșii de alte religii și cu aceia care nu cred?

Prima enciclică papală despre problemele ecologice a fost elogiată, în unele medii, ca marea provocare intelectuală și culturală din timpul nostru. Dar știm că alții au criticat-o. Pentru catolici, enciclica reprezintă o "comemorare" punctuală a darului creației din partea unui Creator grijuliu. Ea ne amintește rolul ființelor umane ca administratori sau păzitori numiți de Dumnezeu pentru a îngriji, a cultiva și a dezvolta darul lui Dumnezeu. Înainte de Laudato si' au existat inițiative în diferite dieceze, cu o dimensiune ecumenică și interreligioasă. Enciclica a dat acestor inițiative un stimulent și o confirmare și mai importante. În Filipine, am văzut în acești ultimi doi ani o aprofundare și o expansiune a spiritualității ecologice, a conștiinței și a acțiunii în Bisericile noastre. Dar avem nevoie de răbdare pentru a răspândi această viziune și această spiritualitate nu numai printre catolici, ci și printre politicieni, oameni de afaceri și cetățeni.

Papa Francisc a ales pentru el un nume angajant, care amintește de sfântul din Assisi, "om al păcii". S-a dedicat și personal pentru a aplana conflicte deosebit de lungi și dureroase, a lansat apeluri repetate pentru pacea în Siria, Sud Sudan, Congo... Deschizând Jubileul Milostivirii, a vizitat Republica Centrafricană în timp ce era în curs războiul civil. Ce mesaj încredințează toate acestea Bisericii și umanității?

Francisc este un vrednic succesor al ultimilor noștri papi, care au fost "glasuri de pace" în lume. În magisteriul pontifical recent, amintim Pacem in terris (sfântul Ioan al XXIII-lea), Populorum progressio (fericitul Paul al VI-lea), Sollicitudo rei socialis (sfântul Ioan Paul al II-lea) și Caritas in veritate (Benedict al XVI-lea). Papa Francisc continuă să prezinte o Biserică ce împărtășește bucuriile și speranțele oamenilor și propune drumul pe care-l deschide Isus pentru a construi pacea, făcut din adevăr, dreptate, iubire, milostivire, compasiune. Pacea este un dar al lui Dumnezeu. Dar trebuie să fie primit de noi toți cu promptitudinea celui care se convertește la căile sale. Darul păcii lui Dumnezeu va fi irosit dacă nu abandonăm viziunile lumii și acțiuni dezumanizante și distructive, prin care bunurile și resursele umane din lume sunt folosite pentru a distruge decât pentru construi.

Cu atâtea gesturi și alegeri inedite, papa Francisc a adus un vânt de noutate în Biserică, unii spun chiar o "revoluție". Însă, există unii care cred că toate acestea sunt legate exclusiv de persoana sa, de identitatea sa particulară și este - prin urmare - o reînnoire trecătoare, destinată să fie, într-un fel, "absorbită". Nu este o atitudine periculoasă?

Această întrebare mi-a fost pusă de multe ori. Aș răspunde așa. Înainte de toate, fiecare papă poartă personalitatea sa, istoria sa personală, cultura și formarea sa în modul său de a exercita slujirea petrină. Este periculos pentru Biserică a avea un papă "generic" care ajunge să nu fie personal. Deci este normal și se așteaptă ca fiecare papă să contribuie cu ceva specific la papalitate pentru că este o persoană unică. În al doilea rând, este important de a căuta rădăcinile sau fundamentul gesturilor și alegerilor papei Francisc înainte de a utiliza etichete precum "revoluționare". În lectura cuvintelor sale, a gesturilor sale și a alegerilor sale pe care o fac eu, pot spune că sunt înrădăcinate în învățăturile fundamentale ale Bibliei, în mărturia martirilor și a sfinților, în cea mai amplă experiență spirituală, teologică și pastorală a Bisericii și în învățăturile Conciliului al II-lea din Vatican. Este ceea ce am afirmat în unele interviuri; îl consider pe papa Francisc ca o persoană care păstrează o tradiție fundamentală mai antică. "Schimbarea" pe care o propune ne invită să fim fideli față de o tradiție mai amplă pe care poate că am uitat-o din cauza unei memorii selective și înțepenite.

Din punctul dumneavoastră de vedere care este schimbarea cea mai angajantă în care se dedică Francisc și domeniul în care întâlnește rezistențe mai mari?

Pentru Biserică, schimbarea de priorități, de direcții, modalități de abordare și instituții trebuie să se nască și trebuie să fie însoțită de reînnoirea minților, inimilor, persoanelor, relațiilor și acțiunilor după mentalitatea lui Isus Cristos, așa cum este mărturisită în viața, în rugăciunea și în misiunea Bisericilor de-a lungul istoriei. Papa Francisc realizează toate acestea pe deplin. De la istorie am învățat că persoanele care promovează schimbarea trebuie să rămână umile, răbdătoare și gata să-i asculte mai ales pe cei care opun rezistență schimbării sau au o idee diferită despre ea. Nimeni nu poate pretinde că a îmbrățișat pe deplin mentalitatea lui Cristos. Toți avem nevoie să fim transformați în Cristos. Cred că acesta este spiritul cu care și papa Francisc afirmă că este un păcătos care are nevoie de milostivirea lui Dumnezeu. În timp ce el cere o schimbare în Biserică, cere și rugăciunile noastre ale tuturor și îi cere lui Dumnezeu să fie milostiv cu el.

Sinodalitate și colegialitate au fost două "cuvinte de ordine" fundamentale pentru papa Bergoglio. Sunt alegeri de acum receptate de toată Biserica sau nu?

Încă o dată trebuie reafirmat că sinodalitate și colegialitate nu sunt "invenții" ale papei Francisc. Au fost consacrate în marea tradiție a Bisericii și lor le-a fost dată multă relevanță la Conciliul al II-lea din Vatican. Fericitul Paul al VI-lea a instituit Sinodul Episcopilor în timpul Conciliului al II-lea din Vatican așa încât să aibă o experiență instituționalizată de drum împreună (sinodalitate), pentru Bisericile locale și episcopi ca un corp stabil sau colegiu (colegialitate) cu și sub episcopul de Roma drept cap vizibil al colegiului episcopal. Incluse în realizarea sinodalității și a colegialității sunt reforma Curiei Romane, rolul Conferințelor Episcopale naționale, regionale și continentale, diferitele consilii diecezane și parohiale care invită la o participare mai amplă a credincioșilor laici. La peste 50 de ani după Conciliul al II-lea din Vatican, toate aceste inițiative trebuie să fie revizitate pentru a afirma semnificația lor permanentă și a le reforma pe baza lecțiilor oferite de experiențele trecute și de provocările din timpul nostru.

Francisc a fost numit "papa surprizelor". Dar lui însuși îi place să amintească tuturor că Dumnezeu ne precede pe drum și că trebuie să ne lăsăm surprinși de El. Cum trebuie înțelese aceste cuvinte?

Bergoglio este numit "papa surprizelor" pentru că este atent la ceea ce se întâmplă oriunde s-ar afla el. Asta nu înseamnă că nu are un proiect. El și colaboratorii săi lucrează mult pentru a pregăti întâlniri, conferințe, vizite pastorale, etc. Dar el nu este prizonier al unui plan. Dacă Dumnezeu îi arată ceva ce trebuie să fie înfruntat și integrat într-un proiect pregătit, papa Francisc nu ezită să lase deoparte planul său. Aceasta este capacitate de atenție, contemplație în acțiune, agilitate, libertate de răspuns. Papa Francisc ne surprinde pentru că Dumnezeu îl surprinde.

Papa nu încetează să cheme toată Biserica la urgența de a trăi și a vesti "bucuria Evangheliei". De ce este așa de important?

Motivul pentru care există Biserica, motivația sa de a fi, este să-l vestească pe Isus, Vestea Bună în persoană. Însă Biserica poate întreprinde această misiune cu bucurie numai dacă îl vede constant, îl ascultă și îl atinge pe Isus care este mereu cu ea. "Voi fi cu tine până la sfârșitul timpurilor", ne-a promis Isus. El este cauza bucuriei noastre și a zelului pentru care ne dedicăm în misiune.

(După Vatican Insider, 6 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat