Unde se află locul teologic
Tinerii și discernământul vocațional
De Diego Fares
Din caietul nr. 4025 al revistei La Civiltà cattolica, apărut sâmbătă, 3 martie 2018, publicăm o parte dintr-un articol care, în vederea sinodului despre tineri programat în octombrie, aprofundează tema centrală, cea a discernământului vocațional, ajungând la "locul teologic", adică inima culturii fiecărui popor.
Inima fiecărui popor este cultura sa. În cadrul unei culturi care a primit sămânța Evangheliei și a cultivat-o apare așa-numita "evlavie populară". În ea Duhul deschide un loc teologic privilegiat pentru a merge ca discipoli misionari, pentru a începe orice proces de discernământ orientat spre misiune și a-l continua. Evlavia populară nu este numai "religiozitate", ci adevărată spiritualitate sau, și mai bine, mistică populară. Într-un interviu recent Francisc se exprima astfel: "Există și o ipoteză pe care pe care o spun empiric, fără să o fi studiat încă profund. În America Latină există o realitate care aproape că nu este clericalizată: «evlavia populară» [...]. Biserica este chemată să însoțească și să fecundeze constant acest mod al fiilor săi cei mai umili să trăiască credința".
Cu privire la tineri, putem indica acest "loc neclericalizat" ca locul cel mai propice pentru a începe și a confirma un proces de discernământ în care alegerile concrete de viață au loc în cadrul marii misiuni a Bisericii. acolo trebuie să se situeze cel care dorește să-i ajute și să-i însoțească pe tineri în discernământul alegerii lor de viață.
Nu putem dezvolta aici toată bogăția și complexitatea domeniului evlaviei populare ca "loc teologic" privilegiat. Semnalăm numai câteva caracteristici care pot să-i ajute pe tineri să aibă confirmarea că acea fericire misionară pe care ei o simt slujindu-i pe alții, pe cei mai umili din poporul lui Dumnezeu, provine de la Duhul Sfânt. Însă, mai întâi, să dăm un exemplu al modului în care Bergoglio discernea misiunea în mijlocul suburbiilor populare din zona Buenos Aires. Încă fiind tânăr iezuit, și apoi ca maestru de novici, provincial și rector, el s-a inserat mereu - și a trimis tinerii iezuiți să se insereze - în poporul credincios al lui Dumnezeu: fie pentru a discerne noile vocații ale Societății, fie pentru a însoți discernămintele ulterioare care marchează pașii vieții apostolice. În scrisoarea sa către Cayetano Bruno, Bergoglio vorbea despre discernământ în acest sens: "Când eram la San Miguel, am văzut cartierele lipsite de îngrijire pastorală; asta m-a neliniștit și am început să ne ocupăm de copii: sâmbăta după-amiază predam catehismul, apoi se jucau, etc. Mi-am dat seama că noi care făcusem voturi aveam votul de a preda copiilor și celor neștiutori învățătura și am început eu însumi să fac asta împreună cu studenții. Acest lucru a crescut încet-încet: s-au construit cinci mari biserici, s-au mobilizat în manieră organizată tinerii din zonă [și toată această muncă a fost făcută] numai sâmbetele după-amiază și duminicile dimineața".
Astfel vedem cu totul provine dintr-o preocupare apostolică pe care Francisc o are mereu prezentă. El a spus într-o omilie la "Sfânta Marta": "Faptul de a ne lăsa neliniștiți de Duhul Sfânt ne face să discernem și să nu avem o credință ideologică". Atunci când ceva îl înduioșează sau îi atrage atenția, atingându-i inima, Bergoglio, nu lasă să treacă, ci mai degrabă începe să folosească vreun mijloc concret și umil ("am început să ne ocupăm de copii"), apoi îi face spațiu în rugăciune, lăsând ca Duhul să lumineze drumul ("mi-am dat seama") și să facă să crească sămânța ("acest lucru a crescut încet-încet").
Evlavia populară este un "loc teologic" propice pentru a discerne, pentru că în ea se exprimă simțul credinței poporului credincios, care este "infailibil in credendo". Așa cum afirmă Conciliul al II-lea din Vatican: "Totalitatea credincioșilor, care au ungerea primită de la Duhul Sfânt (cf. 1In 2,20.27), nu poate greși în credință" (Lumen gentium, 12). "Credința" (cu C majusculă) poporului credincios ne mântuiește și ne ferește de toate celelalte "credințe" (cu c minusculă). Nu este vorba, desigur, de infailibilitatea definițiilor dogmatice. Grație acțiunii Duhului Sfânt, "poporul lui Dumnezeu aderă neclintit la «credința transmisă sfinților o dată pentru totdeauna» (Iuda 3), o pătrunde mai adânc prin judecată dreaptă și o aplică mai deplin în viață". Vorbind despre "judecată dreaptă" și despre "aplicare" a credinței în viață, Conciliul al II-lea din Vatican vrea să ne spună că poporul lui Dumnezeu "discerne bine". A păstra credința la fiecare răscruce implică un discernământ. A avea credință este o formă de luptă pasivă, care înseamnă a accepta ceea ce ni se întâmplă, și în această acceptare a discerne viitorul și a înțelege cum să mergem înainte. Pentru tineri - și pentru oricine care vrea să reîntinerească în misiune și să discearnă noile căi ale Duhului, care surprinde mereu Biserica - este fundamental să se situeze în acest domeniu al evlaviei poporului credincios, pentru a fi impregnați de ea și a se hrăni din direcțiile cu care poporul, cu mistica arzătoare a modului său de a crede, ne învață și ne luminează.
La ce trebuie să fie atent un tânăr doritor de a se insera în poporul pe care vrea să-l slujească, pentru ca experiența sa să nu fie numai folclorică, ci să fie o adevărată înculturare? Ce se poate învăța din modul de a crede al persoanelor mai sărace și simple, care-l adoră pe Tatăl în Duh și în Adevăr, oricare ar fi religia lor? Poporul credincios ne învață că voința lui Dumnezeu se revelează pe parcurs. A merge împreună cu săracii permite să-și aproprieze puțin câte puțin, în mod vital, hermeneutica fundamental pozitivă a poporului lui Dumnezeu: aceea care permite să se asculte glasul Duhului în cursul timpului, și nu numai în manieră ocazională. Este suficientă "o minimă capacitate de inserare" pentru a începe, dar având grijă ca aceasta să nu fie numai o experiență trecătoare - lucru care, totuși, trebuie să fie mereu apreciată în tineri, ca un prim pas concret - ci să se transforme într-o "atitudine de inserare", în "parcurgerea drumului înculturării" (J. M. Bergoglio, Servicio de la fe y promoción de la justicia. Algunas reflexiones acerca del decreto IV de la CG 32, în Stromata 1/2 1988, 7-22).
Poporul credincios ne învață cum să ne luăm Crucea. Popoarele discern și exprimă ceea ce sunt nu numai acțiunea lor, ci și cu pătimirea lor, cu rezistența lor pasivă față de rău. Bergoglio preia această învățătură de la sfântul Augustin, pentru care "criteriul de sfințenie și ortodoxie creștină nu se află atât în modul de a acționa cât mai ales în modul de a rezista". Și clarifică unele semne de rezistență, pe care le califică drept "semne creștine": "Lupta săracilor, a celor umili, a copiilor, [lupta] care se exprimă în gesturi și atitudini infantile, cum sunt receptivitatea, capacitatea de a asculta, a merge, a recurge la imagini din care se simte că emană harul, și așa mai departe. [Această rezistență] exclude orice tip de triumfalism" (ibidem).
Crucea - concretizată în crucile din fiecare situație care cere rezistență - este "locul teologic" în care întâlnim criteriul ultim de înculturare și de discernământ. Ea, "din cauza structurii sale interne în tensiune, ne inspiră viziunea creștină a tensiunilor de asumat [de discernământ]" (ibidem). Discernământul nu rezolvă problemele teoretic, ci implică mereu o acceptare a Crucii și luarea ei. "Alegerea ignațiană - afirmă Bergoglio - nu este niciodată numai teoretică, presupune dimensiunea de pathos (prin consolare și dezolare, deschiderea la har și lăsarea de a fi atinși de ispită)" (ibidem). Acolo, în inima poporului care își ia Crucea, rezistând în mod pașnic la rău, se află "locul teologic", etic și transcendent, protejat împotriva oricărei tentative de agresiune din partea diavolului și în care trebuie să mă înculturez pentru a fi în măsură să discern ce misiune pot să fiu eu. În sfârșit, poporul credincios confirmă un bun discernământ când primește cu bucurie și răspunde cu colaborarea sa la alegerea de viață a discipolului misionar, încoronând astfel celelalte două confirmări pe care le cere o alegere: cea interioară, a Duhului; și cea oficială a Bisericii ierarhice. Când o alegere este confirmată de Duhul bun și de Biserică, dobândește forma unei carisme și a unei slujiri în același timp "universale și concret".
(După L'Osservatore Romano, 6 martie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.