|
Prima predică de Postul Mare 2018 a părintelui Raniero Cantalamessa Nu vă conformați mentalității acestei lumi (Rom 12,2) „Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discerneți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit” (Rom 12,2). Într-o societate în care fiecare se simte învestit cu misiunea de a transforma lumea și Biserica, vine acest cuvânt al lui Dumnezeu care invită să ne transformăm pe noi înșine. „Nu vă conformați lumii acesteia”: după aceste cuvinte ne-am fi așteptat să auzim spunându-ni-se: „ci schimbați-o!”; în schimb ni se spune: „ci schimbați-vă!”. Da, schimbați lumea, dar lumea care este înlăuntrul vostru, înainte de a crede că puteți schimba lumea care este în afara voastră. Acest cuvânt al lui Dumnezeu, luat din Scrisoarea către Romani, care ne va introduce anul acesta în spiritul Postului Mare. Așa cum facem de câțiva ani, dedicăm prima meditație unei introduceri generale la Postul Mare, fără a intra în tema specifică programată, și datorită absenței unei părți a auditorului angajat în altă parte în exercițiile spirituale.
Să îndreptăm înainte de toate o privire la modul cum acest ideal al dezlipirii de lume a fost înțeles și trăit de la Evanghelie până în zilele noastre. Folosește mereu să ținem cont de experiențele din trecut dacă vrem să înțelegem exigențele prezentului. În evangheliile sinoptice cuvântul „lume” (kosmos) este aproape întotdeauna înțeles în sens neutru din punct de vedere moral. Luată în sens spațial, lumea indică pământul și universul („mergeți în toată lumea”), luat în sens temporal, indică timpul sau „veacul” (aion) prezent. Și cu Paul și încă mai mult cu Ioan cuvântul „lume” se încarcă de o valență morală și ajunge să însemne, de cele mai multe ori, lumea cum a devenit ea ca urmare a păcatului și sub dominația satanei, „dumnezeul veacului acestuia” (2Cor 4,4). De aici îndemnul lui Paul de la care am pornit și acela, aproape identic, al lui Ioan în Prima Scrisoare: „Să nu iubiți lumea și nici cele ce sunt în lume. Dacă cineva iubește lumea, iubirea Tatălui nu este în el. Pentru că tot ce este în lume – pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții – nu este de la Tatăl, ci de la lume” (1In 2,15-16). Toate acestea nu duc niciodată la pierderea din vedere că lumea în ea însăși, în pofida a toate, este, și rămâne, realitatea bună creată de Dumnezeu, pe care Dumnezeu o iubește și pe care a venit s-o mântuiască, nu s-o judece: „Într-adevăr, atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică” (In 3,16). Atitudinea față de lume pe care Isus o propune discipolilor săi este cuprinsă în două prepoziții: a fi în lume, dar a nu fi din lume: „Eu nu mai sunt în lume – spune el adresându-se Tatălui –, dar sunt în lume […]. Ei nu sunt din lume așa cum eu nu sunt din lume” (In 17,11.16). În primele trei secole discipolii se arată foarte conștienți de această poziție unică a lor. Scrisoarea către Diognet, o scriere anonimă de la sfârșitul secolului al II-lea, așa descrie sentimentul pe care creștinii o aveau despre ei înșiși în lume: „Creștinii nu se diferențiază de restul oamenilor nici prin teritoriu, nici prin limbă, nici prin obiceiuri de viață. De fapt, nu locuiesc în orașe deosebite, nici nu folosesc vreau limbaj straniu, nici nu duc un gen special de viață […]. Locuiesc în orașe atât grecești cât și barbare, așa cum se întâmplă, și deși respectând în îmbrăcăminte, în hrană și în restul vieții obiceiurile locului, își propun o formă de viață minunată și, prin admiterea tuturor, paradoxală. Locuiesc fiecare în patria lor, dar ca străini; participă la toate activitățile bunilor cetățeni și acceptă toate obligațiile ca oaspeți în trecere. Orice țară străină este patrie pentru ei, în timp ce orice patrie este pentru ei țară străină. Ca toți ceilalți, se căsătoresc și au copii, dar nu expun copiii lor. Au în comun masa, dar nu patul. Trăiesc în trup, dar nu după trup”[1]. Să sintetizăm la maxim continuarea istoriei. Când creștinismul devine religie tolerată și apoi foarte repede protejată și favorizată, tensiunea dintre creștin și lume tinde în mod inevitabil să se atenueze, pentru că lumea a devenit de acum, sau cel puțin este considerată, „o lume creștină”. Se asistă astfel la un fenomen dublu. Pe de o parte cete de credincioși doritori să rămână sarea pământului și să nu piardă gustul, fug, și fizic, din lume și se retrag în pustiu. Se naște monahismul urmând motoul adresat călugărului Arseniu: „Fuge, tace, quiesce”, „Fugi, taci, trăiește retras”[2]. În același timp, păstorii Bisericii și spiritele mai luminate încearcă să adapteze idealul dezlipirii de lume la toți credincioșii, propunând o fugă nu materială, ci spirituală de lume. Sfântul Vasile în Orient și sfântul Augustin în Occident cunosc gândirea lui Platon mai ales în versiunea ascetică pe care el a luat-o cu discipolul Plotin. În această atmosferă culturală era viu idealul fugii din lume. Însă era vorba de o fugă, ca să spunem așa, în verticală, nu în orizontală, spre sus, nu spre pustiu. Ea constă în ridicarea mai presus de multiplicitatea lucrurilor materiale și a patimilor umane, pentru a se uni cu ceea ce este divin, incoruptibil și veșnic. Părinții Bisericii – capadocienii în prima linie – propun o ascetică creștină care răspunde la această exigență religioasă și îi adoptă limbajul, însă fără a sacrifica ei vreodată valorile proprii ale Evangheliei. Numai pentru a începe, fuga de lume inspirată de ei este mai mult lucrare a harului decât a efortului uman. De aceea nu este rezervată câtorva spirite culte, ci este deschisă tuturor. Sfântul Ambroziu va scrie un mic tratat „Despre fuga din lume”, adresându-l tuturor neofiților[3]. Separarea de lume pe care el o propune este mai ales afectivă: „Fuga – spune el – nu constă în abandonarea pământului, ci, rămânând pe pământ, să se respecte dreptatea și sobrietatea, să se renunțe la vicii și nu la folosirea alimentelor”[4]. Acest ideal de dezlipire și de fugă din lume va însoți, în forme diferite, toată istoria spiritualității creștine. O rugăciune din liturgie rezumă asta în motoul: „terrena despicere et amare caelestia”, „a disprețui lucrurile de pe pământ și a iubi pe cele din cer”.
Lucrurile s-au schimbat în epoca apropiată de noi. Noi am străbătut, cu privire la idealul separării de lume, o fază „critică”, adică o perioadă în care acest ideal a fost „criticat” și privit cu suspiciune. Această criză are rădăcini îndepărtate. Începe – cel puțin la nivel teoretic – cu umanismul renascentist care readuce în culmea gloriei interesul și entuziasmul, uneori de factură păgânizantă, față de valorile lumești. Însă factorul determinant al crizei trebuie văzut în fenomenul așa-numitei „secularizări”, început cu iluminismul și care a ajuns la apogeul său în secolul al XX-lea. Schimbarea cea mai evidentă se referă tocmai la conceputul de lume sau de veac. În toată istoria spiritualității creștine, cuvântul saeculum a avut o conotație în mod tendențial negativă, sau măcar ambiguă. Indica timpul prezent supus păcatului, în opoziție cu veacul viitor sau cu veșnicia. În spațiul de câteva decenii, el și-a schimbat semnul, ajungând să asume, în anii '60 și '70, o semnificație în mod clar pozitivă. Unele titluri de cărți apărute în acei ani, cum ar fi Semnificația seculară a Evangheliei de Paul van Buren și Orașul secular de Harvey Cocs, scot în evidență, singure, această semnificație nouă, optimistă, a lui „veac” și a lui „secular”. S-a născut o „teologie a secularizării”. Toate acestea au contribuit însă la alimentarea în unii un optimism exagerat față de lume, care nu ține cont suficient de cealaltă față a sa: aceea prin care ea este „sub cel rău” și se opune duhului lui Cristos (cf. In 14,17). La un moment dat s-a observat că idealul tradițional al fugii „de” lume a fost înlocuit, în mintea multora (și în rândul clerului și călugărilor), cu idealul unei fugi „spre” lume, adică o mondenizare. În acest context au fost scrise unele dintre cele mai absurde și mai delirante lucruri care au trecut vreodată sub numele de „teologie”. Prima dintre ele este ideea că Dumnezeu însuși se secularizează și se mondenizează, când se anulează ca Dumnezeu pentru a se face om. Suntem la așa-numita „Teologie a morții lui Dumnezeu. Există și o teologie sănătoasă a secularizării în care ea nu este văzută drept ceva opus Evangheliei, ci mai degrabă ca un produs al ei. Însă nu aceasta este teologia despre care vorbim. Unii au afirmat că „teologiile secularizării” menționate nu erau altceva decât o tentativă apologetică menită „să furnizeze o justificare ideologică a indiferenței religioase a omului modern”[5]; erau și „ideologia de care Bisericile aveau nevoie pentru a justifica marginalizarea lor crescândă”. A devenit clar repede că s-a intrat într-o fundătură; în puțini ani aproape că nu s-a mai vorbit despre teologia secularizării și chiar unii dintre promotorii săi s-au distanțat. Ca întotdeauna, a atinge profunzimea unei crize este ocazia pentru a interoga din nou cuvântul lui Dumnezeu „viu și veșnic”. Așadar, să reascultăm îndemnul lui Paul: „Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discerneți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit” (Rom 12,2). Știm deja care este, pentru Noul Testament, lumea la care nu trebuie să ne conformăm: nu lumea creată și iubită de Dumnezeu, nu oamenii din lume cărora, dimpotrivă, trebuie să le ieșim mereu în întâmpinare, în special celor săraci, celor din urmă, celor suferinzi. „Amestecarea” cu această lume a suferinței și a marginalizării este, în mod paradoxal, cel mai bun mod al „separării” de lume, pentru că înseamnă a merge acolo, de unde lumea scapă cu toate forțele sale. Înseamnă separarea chiar de principiul care susține lumea, care este egoismul. Mai degrabă să ne oprim asupra semnificației a ceea ce urmează: să ne schimbăm reînnoit interiorul minții noastre. Totul în noi începe de la minte, de la gândire. Există o maximă de înțelepciune care spune: Supraveghează gândurile pentru că devin cuvinte.
Schimbarea trebuie să aibă loc așadar, mai înainte decât în fapte, în modul de a gândi, adică în credință. La originea mondenizării există atâtea motive, însă principalul este criza de credință. În acest sens, îndemnul apostolului nu face decât să-l relanseze pe cel al lui Cristos la începutul Evangheliei sale: „Convertiți-vă și credeți”, convertiți-vă, adică credeți! Schimbați modul de a gândi; încetați să gândiți „conform oamenilor” și începeți să gândiți „conform lui Dumnezeu” (cf. Mt 16,23). Avea dreptate sfântul Toma de Aquino să spună că „prima convertire se realizează crezând”: prima conversio fit per fidem[6]. Credința este terenul primar de ciocnire între creștin și lume. Prin credință creștinul nu mai este „din” lume. Când citesc concluziile pe care le trag oamenii de știință care nu cred din observarea universului, viziunea despre lume pe care ne-o dau scriitorii și cineaștii, unde, în cel mai bun dintre cazuri, Dumnezeu este redus la un vag și subiectiv sens al misterului și Isus Cristos nu este nici măcar luat în considerație, simt că aparțin, grație credinței, unei alte lumi. Experimentez adevărul acelor cuvinte ale lui Isus: „Fericiți ochii care văd ceea ce vedeți voi” și rămân uluit constatând că Isus a prevăzut această situație și i-a dat explicația cu anticipație: „Ai ascuns acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici” (Lc 10,21-23). Înțeleasă în sens moral, „lumea” este prin definiție ceea ce refuză să creadă. Păcatul, despre care Isus spune că Mângâietorul „va convinge lumea”, este de a nu fi crezut în el (cf. In 16,8-9). Ioan scrie: „Aceasta este victoria care a învins lumea: credința noastră” (1In 5,4). În Scrisoarea către Efeseni se citește: „Voi erați morți din cauza greșelilor și păcatelor voastre, în care umblați odinioară după mentalitatea veacului lumii acesteia, după stăpânitorul puterii văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării” (Ef 2,1-2). Exegetul Heinrich Schlier a făcut o analiză pătrunzătoare a acestui „duh al lumii” considerat de Paul antagonistul direct al „Duhului lui Dumnezeu” (1Cor 2,12). Un rol decisiv îl desfășoară în ea opinia publică, astăzi și duh „care este în aer” pentru că se răspândește pe calea eterului. „Se determină – scrie el – un duh de mare intensitate istorică, de la care individul cu greu se poate sustrage. Se respectă duhul general, este reputat clar. A acționa sau a gândi sau a spune ceva împotriva lui este considerat cea nesăbuit sau chiar o nedreptate sau un delict. Atunci nu se mai îndrăznește să se pună în fața lucrurilor și a situațiilor și mai ales a vieții în mod diferit de cum le prezintă el… Caracteristica lor este să interpreteze lumea și existența uman în maniera lor”[7]. Este ceea ce numim „adaptare la spiritul timpurilor”. El acționează ca vampirul din legendă. Vampirul se lipește de persoanele care dorm și în timp ce le suge sângele, în același timp injectează în ele un lichid somnifer care-i face să găsească și mai dulce somnul, așa încât să adâncesc tot mai mult în somn și el poate să le sugă tot sângele pe care-l vrea. Însă lumea este mai rea decât vampirul, pentru că vampirul nu poate adormi prada, ci se apropie de cei care deja dorm. Lumea în schimb, mai întâi adoarme persoanele și apoi le suge toate energiile spirituale, injectând și ea un soi de lichid somnifer care face să se găsească și mai dulce somnul. Remediul în această situație este ca să ne strige cineva la ureche: „Trezește-te!”. Este ceea ce face cuvântul lui Dumnezeu în atâtea ocazii și pe care liturgia Bisericii ne face să reascultăm în mod punctual la începutul Postului Mare: „Trezește-te tu care dormi” (Ef 5,14); „Este timpul să vă treziți din somn!” (Rom 13,11).
Dar să ne întrebăm cu privire la motivul pentru care creștinul nu trebuie să se conformeze lumii. El nu este de natură ontologică, ci escatologică. Nu trebuie să ne distanțăm de lume pentru că materia este în mod intrinsec rea și dușmană a spiritului, așa cum gândeau platonicii și unii Părinți influențați de ei, ci pentru că, așa cum spune Scriptura, „figura acestei lumi trece” (1Cor 7,31); „lumea și pofta ei trec, însă cel care împlinește voința lui Dumnezeu rămâne în veci” (1In 2,17). E suficient să ne oprim o clipă și să privim în jurul nostru pentru a ne da seama de adevărul acestor cuvinte. Se întâmplă în viață ca pe ecranul televizorului: programele, așa-numitele palimpseste, se succed rapid și fiecare îl șterge pe precedentul. Ecranul rămâne același, însă programele și imaginile se schimbă. Tot așa este cu noi: lumea rămâne, dar noi plecăm unul după altul. Din toate numele, fețele, știrile care umplu ziarele și telejurnalele de astăzi – din noi toți – ce va rămâne peste câțiva ani sau peste câteva decenii? Nimic de nimic. Să ne gândim la ce rămâne din miturile de acum 40 de ani și la ce va rămâne peste 40 de ani din miturile și din celebritățile de astăzi. „După cum cel flămând visează că mănâncă – se citește în Isaia – dar se trezește cu stomacul gol, sau după cum cel însetat visează că bea, dar se trezește frânt și cu gâtul uscat, astfel va fi” (Is 29,8). Ce sunt bogățiile, sănătatea, gloria, dacă nu un vis care dispare în zorii zilei? Iată că un sărac, spunea sfântul Augustin, într-o noapte are un vis foarte frumos. Visează că a plouat peste el o moștenire uriașă. În somn se vede acoperit cu haine splendide, înconjurat de aur și argint, posesor de ogoare și vii; în orgoliul său îl disprețuiește pe tatăl său și se preface că nu-l recunoaște… Dar se trezește dimineața și se regăsește așa cum adormise[8]. „Gol am ieșit din sânul mamei mele și gol mă voi întoarce”, spune Iob (Iob 1,21). Se va întâmpla același lucru miliardarilor de astăzi cu banii lor și puternicilor care astăzi fac lumea să tremure cu puterea lor. Omul, văzut în afara credinței, nu este decât „un desen creat de val pe plaja mării pe care valul următor îl șterge”. Astăzi există un domeniu nou în care este deosebit de necesar să nu ne conformăm acestei lumi: imaginile. Anticii au creat motoul: „A posti de lume” (nesteuein tou kosmou)[9]; astăzi el ar trebui înțeles în sensul de a posti de imaginile din lume. Odinioară postul de mâncăruri și de băuturi era considerat postul cel mai eficace și necesar. Nu mai este așa. Astăzi se postește pentru atâtea alte motive: mai ales pentru a menține linia. Nicio mâncare, spune Scriptura, nu este impură în sine, în timp ce multe imagini sunt impure. Ele au devenit unul dintre vehiculele privilegiate cu care lumea răspândește anti-evanghelia sa. Un imn din Postul Mare îndeamnă: Utamur ergo parcius Să ne folosim frugal
La lista lucrurilor de folosit frugal – cuvinte, mâncăruri, băuturi și somn – ar trebui să se adauge imaginile. Între lucrurile care vin de la lume și nu de la Tatăl, alături de pofta cărnii și mândria vieții, sfântul Ioan pune în mod semnificativ „pofta ochilor” (1In 2,16). Să ne amintim cum a căzut regele David… Ceea ce i s-a întâmplat lui privind pe terasa casei alăturate, se întâmplă astăzi des deschizând anumite situri din internet. Dacă în vreun moment ne simțim tulburați de imagini necurate, fie din imprudență proprie, fie datorită invadării lumii care vânează cu forța imaginilor sale în ochii oamenilor, să imităm ceea ce au făcut în pustiu evreii care erau mușcați de șerpi. În loc să ne pierdem în regrete sterile, sau să căutăm scuze în singurătatea noastră și în neînțelegerea altora, să privim un Crucifix sau să mergem în fața Preasfântului Sacrament. „După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică” (In 3,14-15). Ca remediul să treacă pe acolo pe unde a trecut otrava, adică prin ochi. Cu aceste propuneri sugerate de cuvântul sfântului Paul adresat romanilor, și mai ales cu harul lui Dumnezeu, începem, venerabili părinți, frați și surori, pregătirea noastră pentru Sfântul Paște. A celebra Paștele, spunea sfântul Augustin, înseamnă „a trece din această lume la Tatăl” (In 13,1), adică a trece la ceea ce nu trece! Este necesar să trecem din lume pentru a nu trece cu lumea. Sfânt și bun Post Mare! Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Scrisoarea către Diognet, V, 1-8 (Die Apostolischen Vaeter, ed. Kunk –Bihlmeyer, Tubingen 1856, pag. 143-144). [2] Cf. Vita e Detti dei Padri del deserto, a cura di L. Mortari, I, Roma 1986, pag. 97. [3] Cf. De fuga saeculi, 1 (CSEL, 32, 2, pag. 251). [4] Sf. Ambroziu, Expunere a Evangheliei după Luca, IX, 36; De Isaac et anima, 3, 6. [5] Cf. C. Geffré, art. Sécularisation, în Dictionnaire de Spiritualité, 15, 1989, pag. 502 șu. [6] Sf. Toma de Aquino, Summa theologiae, I-IIae, q. 113, a. 4. [7] H. Schlier, Demoni e spiriti maligni nel Nuovo Testamento, în Riflessioni sul Nuovo Testamento, Paideia, Brescia 1976, pag. 194 șu. [8] Cf. Sf. Augustin, Sermo 39,5 (PL 38, 242). [9] Motoul provine dintr-o zicală necanonică atribuită lui Isus însuși: „Dacă nu veți posti de lume, nu veți descoperi împărăția lui Dumnezeu”. Cf. Clement din Alexandria, Stromata, 111, 15 (GCS, 52, pag. 242, 2); A. Resch, Agrapha, 48 (TU, 30, 1906, pag. 68). lecturi: 15.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |