Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prof. Rocco Buttiglione: "Ateneele catolice, riscul este autoreferențialitatea"

De Andrea Tornielli

"Încă nu am asimilat marea noutate culturală a Conciliului al II-lea din Vatican... Puțini își dau seama de faptul că modernitatea trăiește o criză dramatică și Biserica are astăzi misiunea de a salva modernitatea, adică și de a indica drumul spre o altă modernitate". Și ateneele catolice, care au un mare potențial, sunt într-un "mare" pericol, cel "al autoreferențialității". Asta afirmă profesorul Rocco Buttiglione, în acest interviu la Vatican Insider comentând Veritatis gaudium, recentul document al papei Francisc.

Cu noul document, papa cere o revoluție culturală în ateneele Bisericii. În ce constă, după părerea dumneavoastră?

Înainte de toate aș vrea să propun o reflecție despre titlul acestui document: Veritatis gaudium. Unește strâns tema pontificatului sfântului Ioan Paul al II-lea (adevărul) cu aceea a pontificatului papei Francisc (bucuria). Adevărul nu are înainte de toate funcția de a-l condamna pe cel care este în eroare, ci aceea de a aduce bucuria în inima celui care trăiește în adevăr și argumentul cel mai convingător din punct de vedere uman în favoarea adevărului este bucuria care se revarsă din viața credincioșilor săi. Gândiți-vă cât de diferită ar fi lumea dacă oamenii, privind la viața Bisericii ar spune: "Priviți cum se iubesc! Și eu aș vrea să fiu capabil să iubesc așa! Și eu aș vrea să fiu iubit așa!". Iubirea, e bine de precizat asta, trebuie să fie adevărată. A iubi înseamnă a-l ajuta pe prieten pe drumul său spre adevăr, nu înseamnă a-l complace în iluziile pe care și le face în jurul său. Nu există iubire fără adevăr. Însă nici nu există adevăr fără iubire.

Pentru aceasta papa propune, printre criteriile fundamentale, și dialogul fără limitări, ca "exigență intrinsecă pentru a trăi experiența comunitară a bucurie adevărului și pentru a-i aprofunda semnificația și implicațiile practice"?

Mi se pare că prima revoluție pe care Sfântul Părinte o propune este tocmai aceasta: a pune în centrul cercetării și al învățământului unitatea adevărului și a iubirii. Această unitate nu este înainte de toate o teorie o teorie, ci persoana lui Isus Cristos care unește în sine legea și milostivirea. Cultura în general este o reflecție sistematică și critică despre experiență. Misiunea universităților pontificale este aceea de a desfășura o reflecție sistematică și critică despre evenimentul lui Cristos care devine experiență pentru om prin intermediul vieții Bisericii. Nu este vorba de a interpreta altfel lumea, experiența umană comună. Este vorba de a interpreta o altă lume, o lume transformată de prezența harului. Însă această "altă lume" nu este numai o altă lume. Este și adevărul "acestei lumi", obiectul dorinței sale cele mai profunde și mai secrete, împlinirea spre care ea tânjește. Asta generează o multiplicitate de tensiuni.

Puteți da vreun exemplu? La ce "tensiuni" vă referiți?

Nominalizez câteva. Tensiunea între o teologie care elaborează amintirea vie a originii și o teologie care reflectează despre evenimentul prezent al credinței. Evenimentul lui Cristos are loc o singură dată în istoria lumii. Totuși el se repetă încontinuu în viața Bisericii prin sacramentele și sfinții (discipolii) care îl facă să reînvie. Biserica de la începuturi trăiește în tensiunea dintre Iacob (care păstrează amintirea evenimentului unic și irepetabil) și Paul (care duce mărturia evenimentului prezent, a ceea ce Duhul realizează printre neamuri). Nu există teologie vie fără dialogul constant dintre teologia sistematică și teologia pastorală. Tensiunea între teologie ca atare și ansamblul științelor prin care această lume se interpretează pe ea însăși. Aici cred că există două mari rupturi despre care încă n-a fost o reflecție suficientă.

Care sunt aceste fracturi, după părerea dumneavoastră?

Una este ruptura care se referă la însăși esența științei moderne. Pozitivismul ne obișnuise să credem că știința ne oferea un adevăr definitiv, alternativ la adevărul religios. Astăzi știm că știința ne prezintă un model de înțelegere a realității care este tot mai sărac în determinări decât realitatea însăși și care, mai mult, este schimbător în timp. Ea ne introduce în misterul creației dar nu-i dezvăluie secretul. A doua se referă la faptul că știința (mai ales științele umane) nu este neutră. Ea este însoțită inevitabil de o ideologie a oamenilor de știință (a unora dintre ei) care încearcă să transforme știința (prin natura sa deschisă) într-o interpretare perfectă a realității, într-o concepție despre lume. Este misiunea filozofiei și teologiei să recompună rezultatele științelor organizându-le în jurul unui scop practic care este binele omului. Acest lucru este ceva mai mult decât simpla interdisciplinaritate. Științele dialoghează între ele în limbajul filozofiei omului, al antropologiei. În mod deosebit doctrina socială creștină are misiunea de a construi o teorie critică a societății care pe de o parte să purifice de fundamentele lor ideologice rezultatele științelor umane și pe de altă parte să le cheme pe toate să colaboreze la căutarea concretă a adevăratului bine al omului. Teologia și științele ecleziastice în general trebuie să folosească rezultatele și metodele științelor, dar trebuie să le rectifice încontinuu pentru a le elibera de fundamentele ideologice. Pentru a face asta trebuie să pornească de la experiența credinței vii. Pentru a face acest dialog despre om cu științele naturale și umane și chiar științele ecleziastice trebuie să fie conștiente de propria fragilitate. Credința noastră trăiește amestecată cu sărăcia umanității noastre supuse consecințelor păcatului strămoșesc și rectificarea metodologică la care trebuie și vrem să supunem științele trebuie s-o aplicăm și nouă înșine. Papa ne vorbește adesea despre o "teologie în genunchi" sau despre o "teologie în rugăciune". Ceea ce ocrotește credința de pericolul de a se transforma într-o ideologie este conștiința faptului că toate conceptele cu care încercăm să exprimăm experiența lui "Dumnezeu în mijlocul nostru" sunt depășite infinit de realitatea Prezenței sale. Nu întâmplător sfântul Toma la sfârșitul vieții sale i-a spus lui Reginald că toată opera sa nu era altceva decât paie în fața prezenței feței lui Dumnezeu. Dar Răstignitul a spus: "bene scripsisti de me Thoma" (Ai scris bine despre mine, Toma).

În introducerea documentului Francisc afirmă că "încă nu dispunem de cultura necesară pentru a înfrunta" criza pe care o trăim. Ce înseamnă?

Încă n-am asimilat marea noutate culturală a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican și continuăm să ne sfâșiem între alternative false. Unii cred că încă trebuie dusă o bătălie împotriva modernității pe care o simt ca o amenințare. Alții cred că Biserica trebuie să se adapteze la o modernitate trăită ca o speranță și soluție a tuturor problemelor. Puțin își dau seama de faptul că modernitatea trăiește o criză dramatică și Biserica are astăzi misiunea de a salva modernitatea adică și de a indica drumul spre o altă modernitate. Toate valorile modernității, afirmate fără Dumnezeu sau împotriva lui Dumnezeu, se răstoarnă în contrariul lor. Trebuie corectată modernitatea pentru a o salva și trebuie vorbit unui om postmodern care amenință să cadă într-o nouă barbarie tehnologică. Încă nu ne-am dat seama în mod perfect de faptul că lumea de mâine este o lume în care importanța Europei (și a Statelor Unite) scade, cea a Asiei, a Africii și a Americii Latine crește. Scade importanța lor demografică, scade importanța lor economică și scade importanța lor culturală, aproape jumătate dintre catolici trăiesc în America Latină. Biserica înregistrează în Africa și în Asia o expansiune misionară fără precedent. Aceste continente nu mai sunt convinse că Europa este avangarda culturii mondiale. În Europa crește necredința. În restul lumii crește religia (și crește Biserica catolică). În asta, este ceva bun și există riscuri. Cum să se transmită noilor popoare moștenirea pozitivă a culturii (și a teologiei) europene încurajând în același timp la regândirea în mod misionar a credinței pornind de la cultura și de la experiența de viață a popoarelor lor? Și cum să învățăm, noi europenii, din credința vie a acestor popoare să reînviem credința noastră, uneori un pic stinsă în secularizarea obtuză a societăților noastre?

Vi se pare că universitățile legate cu Biserica reprezintă un "laborator cultural"?

Potențial sigur că sunt. Circa 3000 de circumscripții ecleziastice (așa de multe există în lume) trimit la Roma în fiecare an pe tinerii lor cei mai buni, adesea preoți tineri care deja au avut responsabilități pastorale relevante. Între ei sunt viitorii episcopi, viitorii cardinali, viitori papi. În anii de studiu se creează prietenii care durează apoi toată viața, se educă o clasă conducătoare mondială de care este atâta nevoie în epoca globalizării. Există posibilitatea unui învățământ care să țină cont de atâtea perspective diferite și să le confrunte. Este un cuptor privilegiat în care se poate naște cultura la înălțimea crizei pe care o trăiește lumea. Numai în Italia avem cel puțin treizeci de universități pontificale și instituții asimilabile care reprezintă toate marile tradiții culturale și spirituale care au alimenta viața Bisericii și carismele care au hrănit-o. Nivelul mediu al învățământului este bun și există dese vârfuri de excelență. Așadar talentele există. Putem spune că le traficăm cu hotărârea necesară și curajul necesar? Cu privire la asta este permis, în schimb, să avem îndoieli. Pentru ca să se poată naște marile ipoteze culturale de care avem nevoie este necesar un dialog mult mai intens diferitele instituții, o colaborare mai fraternă pentru a pune în comun, salvgardând și respectând diferitele carisme, bogățiile de care dispune fiecare, un efort pentru a se pune în rețea cu alte instituții educative similare din toată lumea și pentru a mări schimbul de rezultate și ipoteze de cercetare cu instituțiile academice "laice". Există apoi tot domeniul enorm al raportului de construit cu pastorația în universitățile "laice" pentru a susține experiența de credință a celui care studiază și predă în aceste universități, precum și pentru a învăța de la ei ceea ce au învățat și elaborat în această experiență.

Nu credeți că ateneele Bisericii riscă să se conformeze "viciilor" lumii universitare? Cum se redevine o forjă de leadership în măsură să imagineze viitorul?

Riscul există și este mare. În fond, este cel al autoreferențialității. Desigur: avem datoria de a le asigura studenților nivelul științific maxim. Totuși misiunea noastră nu se epuizează în asta. De autoreferențialitate salvează o experiență de Biserică vie care are trei pilaștri. Primul este fidelitatea față de magisteriu. Astăzi toți pun criteriul lor de adevăr în ei înșiși, în ceea ce gândește fiecare, în propria opinie. Primul criteriu al gândirii creștine este în schimb a se lăsa pus în criză de cuvântul Cuiva care mă cunoaște mult mai profund decât mă cunosc eu însumi și mă iubește mai mult decât mă iubesc eu însumi. Magisteriul nu este un element extern și străin de conștiința mea care i se impune din exterior. Mai degrabă este un element intern din conștiința mea. Judecata se naște în dialogul cu magisteriul.

Al doilea este imanența în viața unei comunități creștine concrete, în care există posibilitatea de a preda și de a învăța precum și aceea de a fi corecți. Știința nu este totul, ea este în mod inevitabil și necesar abstractă. Ea are nevoie să se întâlnească cu înțelepciunea care citește cazul particular și modul în care Duhul acționează concret în situațiile vieții. Scientia și sapientia trebuie să se lumineze încontinuu una cu alta. Al treilea este universitatea însăși ca o comunitate de viață, dialogul amical și fratern cu ceilalți profesori și cu studenții.

Documentul papal se referă la universitățile ecleziastice, așadar, ca să fim preciși, nu la toate universitățile catolice. Acel preambul, în linie de principiu și ca sugestie, este valabile și pentru ateneele care, deși nefiind emanare directă a autorității ecleziastice, sunt legate de tradiția catolică?

Mie mi se pare că, într-un anumit sens, preambulul se referă la toate universitățile și nu numai la cele catolice. Trebuie pus în centru studentul. Care este scopul universității? A educa oameni care să știe să gândească și apoi să educe metoda gândirii. A învăța să citească în propria inimă certitudinile logice și etice cu care Dumnezeu ne pune în lume. A învăța să confrunte tot ceea ce se întâmplă, tot ceea ce ne este spus, toată informația accesibilă cu aceste certitudini și a o ordona cu privire la exigențele profunde ale inimii noastre care ne-au fost date împreună cu certitudinile etice și morale. Care este diferența specifică a unei universități "catolice"? Întâlnirea cu Cristos în sacramente și în viața Bisericii luminează certitudinile noastre și exigențele noastre originare și devine ipoteza fundamentală de sens cu ajutorul căreia înfruntăm comparația vieții. Viața devine astfel un proces infinit de verificare și de învățare în care credința se maturizează împreună cu viața.

(După Vatican Insider, 19 februarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat