|
"Cristos Isus a venit în lume ca să-i mântuiască pe cei păcătoși, între care cel dintâi sunt eu" (1Tim 1,15). În fiecare an de 25 ianuarie, Biserica celebrează sărbătoarea convertirii sfântului Paul, pentru a ne aminti de datoria noastră de a ne converti zilnic, "astăzi să fim mai buni ca ieri și mâine să fim mai buni ca astăzi", dar această convertire se poate face numai prin harul lui Dumnezeu: "Prin harul lui Dumnezeu sunt ce sunt. Și harul lui în mine n-a fost zadarnic; ba încă am lucrat mai mult decât toți: totuși nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este în mine" (1Cor 15,10). Sfântul apostol Paul (7-68), ca fariseu și fiu de fariseu (cf. Fap 23,6), se împotrivea învățăturii lui Isus, mântuirii prin har, ucenicilor lui Isus și a Bisericii creștine. Pe drumul Damascului, pe când Paul mergea să-i aresteze pe creștini, Cristos îi apare și îl răstoarnă de pe cal, încât el strigă: "Cine ești, Doamne?" "Eu sunt Isus pe care tu îl prigonești?" "Doamne, ce vrei să fac?" "Mergi în cetate și vei afla" (Fap 9,1-6). În urma acestei întâlniri neașteptate, unde el care se credea mare a fost făcut mic în praful drumului de măreția fără egal a lui Isus înviat, s-a convertit și a intrat pe calea mântuirii. Ca semn al convertirii sale mântuitoare, Isus i-a cerut să predice "Evanghelia harului" (cf. Fap 9,15-16). "Da, mie, care sunt cel mai neînsemnat dintre toți sfinții, mi-a fost dat harul acesta să vestesc neamurilor bogățiile nepătrunse ale lui Cristos" (Ef 3,8). Dar sfântul Paul n-a putut face aceasta, până ce, iluminat de Cristos pe drumul Damascului, a înțeles că Isus este Mesia care a venit în lume pentru a aduce mântuirea la iudei și păgâni și până când el, fariseul "drept", a ajuns la convingerea că el însuși este un păcătos care are nevoie de mântuire: "Cristos Isus a venit în lume ca să-i mântuiască pe cei păcătoși, între care cel dintâi sunt eu" (1Tim 1,15). Comunitatea creștină s-a bucurat de aceasta, însă cea ebraică a fost foarte surprinsă și a crezut că el și-a pierdut capul. Convertirea oricărui om, iudeu sau păgân, începe cu întâlnirea cu Isus, mijlocită sau nemijlocită. Isus îl urmărește pe om pe calea păcatului pentru a-i vorbi la inimă și pentru a-l chema la mântuirea sa. Sfântul Paul a fost ajuns de Isus pe calea păcatului și, întărit de lumina sa, s-a convertit, s-a întors la Damasc și a început să predice, spre bucuria creștinilor și spre mânia evreilor, încât a fost constrâns să fugă în timpul nopții, coborând de pe zidurile orașului într-un coș (cf. Fap 9,25). S-a dus la Ierusalim și a rămas cincisprezece zile cu Petru, Ioan și Iacob, punându-i la curent cu cele întâmplate. Apostolii l-au înțeles, dar comunitatea creștină mai exprima încă dubii privind convertirea sa, până când Barnaba a intervenit în apărarea sa. Paul, însoțit de Barnaba, pentru că iudeii îi deveniseră ostili, iar creștinii mai păstrau dubii (cf. Fap 9,26-27), au hotărât conform planului lui Dumnezeu să-și desfășoare activitatea printre păgâni, chemați și ei de Dumnezeu la mântuire ca fii ai săi (cf. Fap 13,46-47). Toată viața sfântului apostol Paul este o continuă muncă evanghelică printre păgâni, cu patru mari călătorii misionare, cu multe primejdii, cu multe temnițe, cu multe bătăi și cu multe lipsuri. Despre sfânta Emerențiana din Roma (+ 304), prietenă a sfintei Agneza (+ 304), tradiția spune că, în timp ce se ruga la mormântul sfintei Agneza, păgânii au ucis-o acolo cu pietre. Dar, de dragul lui Cristos, "ei i se părea că este bătută cu petale de flori și nu cu pietre", așa de mult a iubit pătimirea lui. Cam același lucru a spus sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) despre sfântul Paul, în Omilia 2, un panegiric la adresa sfântului Paul. Iată câteva spicuiri din acest panegiric: În fiecare zi, el se urca tot mai sus, în fiecare zi se ridica cu mai mult zel și lupta cu un curaj tot mai mare împotriva pericolelor pe care le întâlnea. Gândindu-se la aceasta, spunea: "Uit cele din urma mea și mă avânt către cele dinaintea mea" (cf. Fil 3,13). În timp ce își aștepta moartea, el îi invita pe ceilalți să împărtășească cu el această bucurie, spunând: "Bucurați-vă și voi, bucurați-vă împreună cu mine" (Fil 2,18). În fața pericolelor, a insultelor și a tot felul de umilințe, el tresaltă iarăși de bucurie și, scriind corintenilor, spune: "Mă bucur în slăbiciuni, în jigniri, în persecuții" (cf. 2Cor 12,10). El spune că acestea sunt armele dreptății și arată că tocmai de aici îi vine cel mai mare rod. Lovit pretutindeni cu vergi, copleșit de injurii și insulte, el se comporta ca și cum ar fi celebrat triumfuri glorioase, se lăuda cu ele de parcă ar fi ridicat trofee și îi mulțumea lui Dumnezeu, spunând: "Mulțumire fie lui Dumnezeu care triumfă mereu în noi" (cf. 2Cor 2,14). El căuta umilirile și insultele, pe care le primea din cauza predicii sale, mai mult decât căutăm noi onorurile; moartea, mai mult decât dorim noi viața; sărăcia, mai mult decât dorim noi bogăția; munca, mai mult decât doresc alții odihna. Un singur lucru detesta și respingea: ofensarea lui Dumnezeu. Și nimic altceva nu i se părea mai vrednic de dorit decât a-i fi plăcut lui Dumnezeu în toate. Ceea ce considera mai presus de toate era să se bucure de iubirea lui Cristos; având aceasta, se simțea cel mai fericit dintre toți oamenii. Fără aceasta, prietenia celor puternici și a principilor era nimic. Prefera să se afle printre cei din urmă, ba chiar printre cei condamnați, cu această iubire, decât, fără ea, să fie printre oamenii de vază și încărcați de onoruri. Singurul și cel mai mare chin pentru el ar fi fost pierderea iubirii lui Cristos. Pentru el, aceasta ar fi însemnat gheena, pedeapsa unică, chinul cel mai mare și mai insuportabil. În schimb, a se bucura de iubirea lui Cristos însemna pentru el viața, lumea, îngerul cel bun, prezentul, viitorul, împărăția, promisiunea, fericirea infinită. În afară de aceasta, tot ceea ce ni se poate întâmpla aici, pe pământ, el nu considera nici greu, nici plăcut. Astfel, el disprețuia toate lucrurile pe care le vedem așa cum este disprețuită iarba putrezită. Tiranii și popoarele pline de furie i se păreau a fi niște muște. Moartea, suferințele și miile de torturi le considera ca niște jocuri de copii, câtă vreme trebuia să le sufere pentru Cristos. Sfântul Paul spunea: "Toți care ați fost botezați în Cristos v-ați îmbrăcat cu Cristos" (Gal 3,27). Paul a fost primul care s-a îmbrăcat cu Cristos, adică s-a îmbrăcat cu caracterul lui Cristos: cu iubirea, cu blândețea, cu răbdarea și cu bunătatea lui; și apoi s-a îmbrăcat cu misiunea lui, adică cu misiunea de a predica evanghelia, fără a ține seama de: oboseli, foame, sete, lipsuri, refuzuri, ostilități, primejdii din toate părțile, închisori, bătăi și moarte (cf. 2Cor 11,23-30), adeverind cuvântul lui Dumnezeu zis lui Anania pentru el: "Du-te, căci el este un vas pe care l-am ales, ca să ducă numele meu înaintea neamurilor, înaintea împăraților și înaintea fiilor lui Israel; și îi voi arăta tot ce trebuie să sufere pentru numele meu" (Fap 9,15-16). De peste veacuri, sfântul Paul, omul convertit de la iudaism la creștinism, omul convertit de la prigonitor la "vas ales" și "predicator", omul a patru mari călătorii misionare, omul multor arestări și bătăi pentru evanghelie, omul care a acceptat lipsurile, prigoanele, judecățile nedrepte și moartea de dragul mântuirii lui Isus, ne spune: "Vă fac cunoscut, fraților, că evanghelia predicată de mine nu este după om: nici n-am primit-o, nici n-am învățat-o de la vreun om, ci am primit-o prin revelația lui Isus Cristos" (Gal 1,11-12). Iată ceea ce a însemnat convertirea pentru sfântului Paul: Paul, care mai înainte "se credea drept", ca toți fariseii, și că nu are nimic de schimbat în viața lui, acum se convinge că este păcătos și că are nevoie de mântuirea lui Isus. Parcă a ascultat și el îndemnul lui Petru din ziua de Rusalii: "Convertiți-vă și mântuiți-vă din mijlocul acestui neam ticălos și fiecare din voi să se boteze în numele lui Isus Cristos, spre iertarea păcatelor voastre; apoi veți primi darul Sfântului Duh" (cf. Fap 2,38-40). Paul care mai înainte lucra mai mult de unul singur, a învățat acum lucrul în echipă. De mare ajutor i-au fost persoane cum sunt: Barnaba, Marcu, Fivi, slujitoare a Bisericii, Aquila și Priscila (cf. Rom 16,1-4), Timotei, Tit și mulți alții. Paul care mai înainte oprea vestirea mântuirii prin Isus, acum o predică prin mii de piedici. Convertirea sfântului Paul ne spune că, atâta timp cât nu îl predicăm pe Cristos, chiar dacă ne numim creștini, suntem încă neconvertiți și chiar prigonitori. Sfântul Paul spunea: "Cristos m-a trimis să propovăduiesc evanghelia: nu cu înțelepciunea vorbirii, ca nu cumva crucea lui Cristos sa fie făcută zadarnică" (1Cor 1,17). "Dacă vestesc evanghelia, nu este pentru mine o pricină de laudă, căci trebuie s-o vestesc; și vai de mine, dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16)! Paul care mai înainte făcea rău ucenicilor Domnului fără să cugete prea mult, acum suferă răul fără a se gândi și de dragul lui Isus chiar se laudă cu suferințele sale. Moartea, suferințele și miile de torturi le considera ca niște jocuri de copii, câtă vreme trebuia să le sufere pentru Cristos. Iubirea lui Cristos însemna pentru el viața, lumea, îngerul cel bun, prezentul, viitorul, împărăția, promisiunea, fericirea infinită (cf. Rom 8,38-39). Paul care mai înainte căuta popularitatea asemenea fariseilor din tagma lui, acum când unii creștinii voiau să formeze un nucleu în jurul lui, Paul se opune cu fermitate și dând onoare numai lui Cristos, zice: "Vă îndemn, fraților, pentru numele Domnului nostru Isus Cristos, să aveți toți același fel de vorbire, să n-aveți dezbinări între voi, ci să fiți uniți, în chip desăvârșit, într-un gând și o simțire. Căci, fraților, am aflat despre voi de la ai Cloei, că între voi sunt certuri. Vreau să spun că fiecare din voi zice: «Eu sunt al lui Paul!» «Și eu, al lui Apolo!» «Și eu, al lui Chefa!» «Și eu, al lui Cristos!» Cristos a fost împărțit? Paul a fost răstignit pentru voi? Sau în numele lui Paul ați fost voi botezați" (1Cor 1,10-13). Sfântul Paul ne-a transmis tuturor, prin viața și activitatea sa, regula creștină de aur de la început care a făcut să crească Biserica: "Toți împreună erau nelipsiți de la templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă. Ei lăudau pe Dumnezeu și erau plăcuți înaintea întregului popor. Și Domnul adăuga în fiecare zi la numărul lor pe cei ce erau mântuiți" (Fap 2,46-47). Închei cu îndemnul Scripturii: "Aduceți-vă aminte de mai marii voștri, care v-au vestit cuvântul lui Dumnezeu; uitați-vă cu băgare de seamă la sfârșitul felului lor de viețuire și urmați-le credința! Isus Cristos este același ieri și azi și în veci! Nu vă lăsați amăgiți de învățături străine" (Evr 13,7-9), cuvinte care înseamnă: "Mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37). Pr. Ioan Lungu lecturi: 34.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |