Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfântul Ioan, apostol și evanghelist - 2017

Dumnezeu este dragoste (cf. 1In 4,8)

Solemnitatea nașterii Domnului începută în sfânta noapte de Crăciun continuă și cu sărbătoarea sfântului Ioan apostol și evanghelist, prin care, așa cum spune rugăciunea zilei, "Dumnezeu ne deschide drum spre înțelegerea misterul Cuvântului veșnic".

Sfântul apostol și evanghelist Ioan (sec. I) este fiul lui Zebedeu și al Salomei, fratele lui Iacob cel Mare, de profesie pescar, originar din Betsaida ca și Petru și Andrei, ocupă un loc de prim plan în lista apostolilor. El este autorul celei de-a patra Evanghelii, a trei scrisori pastorale și a Apocalipsului, aflate în Biblie. A fost asemănat cu vulturul pentru că s-a înălțat spre culmile sublime ale misterului trinitar: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu" (cf. In 1,1).

Chiar de la început trebuie să spunem că sfântul Ioan apostol și evanghelist, deși se ocupa cu pescuitul, a fost un om pe care îl fascina anunțata și iminenta sosire a lui Mesia, iar această sosire a lui Mesia îi ocupa toate gândurile și speranțele. El l-a iubit pe Dumnezeu mai presus de toate cu iubire feciorelnică. El a avut sufletul însetat de Dumnezeu, ca un pământ uscat însetat de apă, ca cerbul însetat de izvoarele de apă și ca rândunica din Psalmi dornică după lăcașurile liniștite ale casei Domnului. El a putut spune cu psalmistul: "Dumnezeule, tu ești Dumnezeul meu, pe tine te caut dis-de-dimineață. Sufletul meu e însetat de tine, pe tine te dorește trupul meu, ca un pământ pustiu, uscat și fără apă. Astfel te-am căutat în sanctuarul tău, ca să contemplu puterea și măreția ta" (Ps 63,2-4).

Ca să nu-i scape nici o informație despre Mesia pe care îl aștepta să vină și pe care îl simțea aproape, mai ales că în acea vreme cei care-l așteptau pe Mesia vorbeau unul cu altul (cf. Mal 3,16), s-a făcut ucenic al sfântului Ioan Botezătorul, care încă înainte de naștere a primit misiunea și lumina de a-i pregăti calea lui Mesia și mai știa că "Dumnezeu nu face nimic fără să-și descopere taina sa slujitorilor săi profeți" (Am 3,7). De aceea a fost printre primii care l-au găsit, l-au văzut, au vorbit, l-au vizitat și au rămas cu Mesia, atunci când a fost arătat de Ioan Botezătorul (cf. In 1,35-39). Pentru devotamentul său, Isus l-a iubit pe el mai mult decât pe ceilalți, încât i-a rămas numele de: "ucenicul pe care îl iubea Isus" (In 21,7). "Cine mă iubește va fi iubit de Tatăl meu. Eu îl voi iubi și mă voi arăta lui" (In 14,21).

Ioan, care, după cuvântul Domnului, l-a căutat și l-a găsit pe Isus: "Cereți, și vi se va da; căutați și veți găsi; bateți, și vi se va deschide. Căci oricine cere capătă; cine caută găsește; și celui ce bate i se deschide" (Mt 7,7-8), ne aduce aminte și nouă de aceste cuvinte, dar și de altele și mai vechi, care zic: "Căutați pe Domnul câtă vreme se poate găsi; chemați-l câtă vreme este aproape. Să se lase cel rău de calea lui, și omul nelegiuit să se lase de gândurile lui, să se întoarcă la Domnul care va avea milă de el, la Dumnezeul nostru care nu obosește iertând" (Is 55,6-7).

Diavolul care i-a amăgit pe oameni în Eden, în "grădina fericirii", a venit să-i amăgească din nou acum când Isus, prin nașterea, învățătura, pătimirile, moartea la cruce, învierea și înălțarea sa la Tatăl ceresc, ne-a deschis calea spre paradis, calea spre sânul Tatălui (cf. In 1,18), trimițându-și acoliții eretici ca să ne învețe greșit că este imposibil ca Fiul lui Dumnezeu să ia trup omenesc ca să ne mântuiască, astfel că trupul lui Isus era doar o "aparență". Sfântul apostol Ioan s-a ridică împotriva acestor eretici, așa cum creștinii cei buni de după el s-au ridicat împotriva altor eretici iviți din ura diavolului față de mântuirea noastră, iar cele 21 de sinoade ecumenice, 7 fiind numai la început, ne vorbesc despre această luptă și cum de altfel noi toți și fiecare personal trebuie să ne ridicăm împotriva oricărei forme de erezie născocită de satan și de oamenii lui, căci satana ca un leu turbat dă târcoale căutând pe cine să înghită (cf. 1Pt 5,8), căci satana s-a coborât la noi cu furie mare fiindcă știe că mai are doar puțină vreme ca să ne amăgească (cf. Ap 12,12) și care ca odinioară cu "un fruct oprit" (cf. Gen 3,3-6) și cu un "blid de linte" (cf. Gen 25,34), caută să ne fure fericirea veșnică cu toate bogățiile ei câștigate de Isus, din "sânul Tatălui" (cf. In 1,18).

Sfântul Ioan învață cu insistență că Isus nu este "o aparență", așa cum amăgeau ereticii timpului său, ci în Isus, Fiul lui Dumnezeu, este cu adevărat trupul nostru pe care și l-a asumat la nașterea sa, din sânul neprihănit al Mariei: "Noi am văzut, noi am auzit, noi am atins, noi vă vestim" (cf. 1In 1,1-4). Deci, Isus este realitate, nu iluzie. Isus prunc, Isus adult, Isus răstignit este om ca și noi care și-a asumat toată existența noastră, în afară de păcat. Aceasta este realitatea întrupării vestită de Ioan.

Pruncul Isus, Fiul lui Dumnezeu este și Cuvântul vieții, este "Logosul", adică acel Cuvânt atotputernic prin care Dumnezeu a creat toate și nimic nu a fost creat fără el (cf. In 1,3). Isus Cristos s-a întrupat într-un copilaș plăpând, pentru a ne mântui, dar și pentru a nu ne orbi cu strălucirea divinității sale, el este acela în care se găsește însăși viața (cf. In 1,4), ba chiar este "viața veșnică ce era la Tatăl și care ni s-a arătat nouă" (cf. 1In 1,2).

Isus Cristos s-a făcut Prunc pentru noi și pentru a noastră mântuire, dar el este pe lângă viață veșnică el este și comuniunea cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, care "spre bucuria noastră, ni se comunică și nouă (cf. 1In 1,3-4). Fiul lui Dumnezeu, luând trup omenesc, a făcut din acesta mijloc de comuniune cu Persoanele divine și între noi.

La Liturghie, unde Isus și-a pus cuvântul și trupul în serviciul comuniunii, face ca prin ele să primim comuniunea cu el, cu Tatăl, cu Duhul Sfânt și comuniunea între noi. Pentru ca această comuniune multiplă să fie posibilă, a fost necesar ca Isus să-și sacrifice trupul, să-l încredințeze dușmanilor săi, pentru a face din el o jertfă plăcută și desăvârșită. Aici viața și-a arătat toată puterea ei.

Evanghelia de astăzi, deși suntem în preajma Crăciunului, ne orientează spre Paști, ne arată că scopul întrupării a fost ca "viața să învingă moartea" și să ne dea fericirea veșnică. Și ceea ce vede ucenicul iubit la mormântul gol al lui Isus este triumful vieții asupra morții, moarte din care nu au mai rămas decât giulgiul și ștergarul.

Trupul lui Isus înviat nu mai este în mormânt, însă Isus întrupat, mort, înviat și înălțat este întotdeauna cu noi în multe feluri, dar în mod deosebit în taina euharistică, unde noi nu numai că îl atingem, dar ne și hrănim cu el, prin care primim puterea și comuniunea cu Persoanele divine, dar și garanția învierii și a vieții veșnice.

Dar să nu uităm că în însăși titulatura sfântului Ioan: apostol și evanghelist, avem și răspunsul la ceea ce trebuie să facem după ce am primit mântuirea lui Isus, arătată începând cu întruparea: să devenim și noi apostoli și evangheliști! "Ceea ce am văzut și am auzit, aceea vă vestim și vouă pentru ca și voi să aveți comuniune cu noi, iar comuniunea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său, Isus Cristos" (1In 1,3).

Iată ce-i scria sfântul Paul ucenicului său Timotei: "Te rog fierbinte, înaintea lui Dumnezeu și înaintea lui Cristos Isus, care are să judece viii și morții, și pentru arătarea și împărăția sa: propovăduiește Cuvântul, stăruie asupra lui la timp și nelatimp, mustră, ceartă, îndeamnă cu toată blândețea și învățătura. Căci va veni vremea când oamenii nu vor putea să sufere învățătura sănătoasă; ci îi vor gâdila urechile să audă lucruri plăcute și își vor da învățători după poftele lor. Își vor întoarce urechea de la adevăr și se vor îndrepta spre istorisiri închipuite. Dar tu fii treaz în toate lucrurile, rabdă suferințele, fă lucrul unui evanghelist și împlinește-ți bine slujba" (2Tim 4,1-5).

Ioan îi îndemna neîncetat pe credincioși la iubirea fraternă, după cum rezultă din cele trei scrisori.

"Copilașilor, să ne iubim unii pe alții; căci dragostea este de la Dumnezeu. Și oricine iubește este născut din Dumnezeu și cunoaște pe Dumnezeu. Cine nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu; pentru că Dumnezeu este dragoste. Dragostea lui Dumnezeu față de noi s-a arătat prin faptul că Dumnezeu a trimis în lume pe singurul său Fiu, ca noi să trăim prin el. Și dragostea stă nu în faptul că noi am iubit pe Dumnezeu, ci în faptul că el ne-a iubit pe noi și a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre. Preaiubiților, dacă astfel ne-a iubit Dumnezeu pe noi, trebuie să ne iubim și noi unii pe alții" (1In 4,7-11).

Închei cu o relatare misionară a lui Ioan din tradiție: Sfântul Ioan a găsit odată un copil foarte frumos, bun, cuminte, isteț, căruia îi plăcea cele sfinte. Ioan îl încredințează spre creștere unui ucenic. Ucenicul nu s-a ocupat însă de el, copilul a apucat căi greșite și a intrat într-o bandă de hoți din pădure, ajungând el însuși șeful hoților. Când a venit sfântul Ioan din misiune și a întrebat de copil, iar omul i-a spus că tânărul a părăsit Biserica și s-a înrolat într-o bandă de hoți. Sfântul Ioan a plecat în căutarea tânărului în pădure. Acolo tovarășii tânărului îl prind pe Sfântul Ioan și vor să-l omoare, dar sfântul le spune: "Duceți-mă la șeful vostru!" Dar acesta, văzându-l pe sfântul Ioan vrea să fugă. "Stai, nu fugi, că mântuirea este și pentru tine! Cristos m-a trimis la voi!" Șeful hoților a fost primul care a spus: "Să mergem cu toții acolo de unde am plecat, pentru că am apucat căi greșite!" Iată ce trebuie să facem și noi, ca păcătoși și ca apostoli!

Sărbători frumoase de Crăciun în continuare!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat