Ce Crăciun ne așteaptă? Depinde pe cine am așteptat timp de săptămâni lungi.
De Enzo Bianchi
Ce așteptăm de la Crăciun și ce sărbătorim în acea zi? Frenezia cu care trăim săptămânile care preced sărbătoarea cea mai populară din țara noastră, pentru cei care cred și cei care nu cred, ne vorbește despre cadouri și despre raze de bunătate într-o viață amenințată de rivalitatea zilnică; evocă intimități familiale într-o societate care pare că a pierdut centralitatea; promite odihnă și distracție, dar îi orientează spre o succesivă eficiență mai bună de muncă.
Și totuși, tocmai obișnuințele sociale schimbate ar trebui să-i conducă din nou pe creștini la esențialul credinței lor și să-și dea seama că nu depinde calitatea Crăciunului lor de modul în care au alimentat așteptarea Domnului care vine.
Vom avea un Crăciun creștin dacă am fost capabili să trăim un Advent creștin, pentru că dimensiunea de credință a celebrării nașterii lui Isus Cristos la Betleem depinde de cel pe care l-am așteptat timp de săptămâni lungi, de ce dorință locuia în rugăciunile noastre și acțiunile noastre, de care venire ne-am pregătit s-o primim.
Să privim ce așteptări ne relatează evangheliile care povestesc nașterea unui prunc din casa lui David. Maria și Iosif trăiesc o așteptare legată cu umilință și tenacitate de o promisiune îndepărtată și apropiată, care se extinde de la rădăcina lui Iesse la fecioara din Nazaret, așteptare a unui întreg popor care devine ascultare a celor săraci față de cuvintele mesagerilor lui Dumnezeu, atenție în a păstra în inimă nemaiauzitul care a intrat năvalnic în viețile lor. Pelerini ai speranței urcă la Betleem ca răspuns docil la o poruncă a împăratului și acolo, într-o iesle, prezența lui Dumnezeu își pune propriul cort într-o carne umană.
Păstorii în noapte așteaptă neliniștiți zorile unei noi zile pentru că noaptea aduce numai frig și pericol pentru turmele lor și îi ia somnul. Și, în acel întuneric care-i marginalizează, aud invitația îngerilor de a merge ca să vadă o lumină pregătită pentru ei, ascultă cuvintele care aduc glorie lui Dumnezeu și vestesc pace și mântuire tuturor, începând de la cei din urmă, primii destinatari ai veștii bune.
Între timp la Ierusalim regele Irod nu așteaptă nimic, pretinde: de fapt, pentru a avea ceea ce vrea îi este suficient să poruncească. Și totuși acolo, în inima orașului „viziune de pace”, în siguranță între zidurile palatului său, se teme de un nou-născut capabil să-l dea jos de pe tron, un principe al păcii a cărui existență o ignoră, dar intuiește puterea impetuoasă.
Lui i se adresează magii, după ce au parcurs drumurile care unesc orientul și occidentul, cerând o confirmare pentru căutarea lor: a scruta cerul nu este trudă scop în sine, ci vigilență care risipește pe cei puternici în gândurile inimii lor, intuiește invizibilul, reorientează drumul și permite să se recunoască într-un prunc alături de mama sa pe așteptatul neamurilor.
La templu, Ana și Simeon așteaptă numai să se abandoneze în brațele acelui Domn pe care l-au slujit toată viața și descoperă că înainte de acel încrezător „a fi lăsați să plece” primesc iar darul de a fi ei cei care iau în brațe lumina spre revelație pentru neamuri și gloria lui Israel. Înaintea lor, în același templu, Zaharia a așteptat mut și uluit ca un glas să ia trup în sânul steril al Elisabetei, soția sa, și să devină profet al Celui Preaînalt, precursor al bunătății milostive a lui Dumnezeu.
Da, așteptările pot să fie multe și diferite, iar natura și calitatea lor determină primirea pe care o rezervăm lui Mesia care vine și binecuvântarea pe care o primim. Așadar, în fiecare an Adventul ne interpelează cu privire la așteptarea noastră vigilentă și în fiecare an Crăciunul ne surprinde cu milostivirea inefabilă a Domnului.
Astfel, dacă am știut să hrănim cu Cristos așteptarea noastră, vom primi în dar înțelegerea Crăciunului ca afirmare umilă și hotărâtă a Dumnezeului care s-a făcut om, pentru că atât de mult a iubit lumea. Asta îi va face pe creștini capabili să relateze cu limbajul culturii noastre în continuă schimbare perena „veste bună” care privește toată omenirea: nașterea lui Isus este îmbrățișare între dreptate și adevăr, este întâlnire rodnică între cer și pământ, este speranță și promisiune de pace și de viață deplină.
(După SIR, 23 decembrie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.