|
Reflecție la solemnitatea Tuturor Sfinților - Anul A - 2017 Veniți să-l adorăm pe Dumnezeu care este preamărit în adunarea sfinților! Astăzi Biserica de pe pământ, numită Biserica luptătoare și Biserica din purgator, numită Biserica ispășitoare, cinstesc împreună Biserica din paradis, numită Biserica triumfătoare, "celebrându-i reuniți într-o singură solemnitate pe toți sfinții", pe acea mare mulțime de oameni "care stau în fața Mielului îmbrăcați cu haine albe și cu ramuri de palmier în mâini" (Ap 7,9) și care îi cuprinde pe toți "slujitorii lui Dumnezeu", cărora prin canonizare li s-a acordat acest titlu, dar și pe cei care au ajuns la mântuire fiind știuți numai de Dumnezeu și câțiva apropiați ai lor. Iată ce ne spune un prim martor, "un martor ocular" al împărăției cerurilor: "Și am văzut o mare mulțime, pe care nimeni nu o poate număra, din toate neamurile și triburile, popoarele și limbile" (Ap 7,9). "Aceștia sunt cei care vin din strâmtorarea cea mare. Ei și-au spălat hainele și le-au albit în sângele mielului" (Ap 7,14). "Nu le va mai fi foame și nici sete, nu-i va mai arde soarele și nici arșița (Ap 7,16). "Îngerul m-a luat în duh pe un munte mare și înalt și mi-a arătat cetatea cea sfântă, Ierusalimul, care cobora din cer, de la Dumnezeu. Ea avea gloria lui Dumnezeu. Tronul lui Dumnezeu și al Mielului va fi în cetate și servitorii săi îl vor adora. Ei vor vedea fața lui, iar numele său va fi pe frunțile lor (Ap 21,10-11; 22,3-4). Iată și un al doilea martor ocular, sfântul Paul, care, vorbind despre bucuriile paradisului, ne spune: "Am fost răpit în rai și am auzit cuvinte care nu se pot spune și pe care nu-i este îngăduit unui om să le rostească. Cu un astfel de om mă voi lăuda" (2Cor 12,4-5). Atât a putut spune sfântul Paul din toată răpirea sa la cer: "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9). Profeții Vechiului Testament, niște vizionari și ei, ne vorbesc despre împărăția cerurilor ca despre un "ospăț veșnic", dar ne vorbesc și de multe alte daruri ale lui Dumnezeu pentru toți credincioșii săi, fără să uite însă de pedeapsa celor răi: "Domnul oștirilor pregătește tuturor popoarelor, pe muntele acesta, un ospăț de bucate gustoase, un ospăț de vinuri vechi, de bucate miezoase, pline de măduvă, de vinuri vechi și limpezite. Și, pe muntele acesta, înlătură marama care acoperă toate popoarele și învelitoarea care înfășoară toate neamurile; nimicește moartea pe vecie: Domnul Dumnezeu șterge lacrimile de pe toate fețele și îndepărtează de pe tot pământul ocara poporului său; da, Domnul a vorbit. În ziua aceea vor zice: Iată, acesta este Dumnezeul nostru în care aveam încredere că ne va mântui. Acesta este Domnul în care ne încredeam; acum, să ne înveselim și să ne bucurăm de mântuirea lui! Căci mâna Domnului se odihnește pe muntele acesta. Dar Moabul (cei necredincioși) este călcat în picioare pe loc, cum este călcat în picioare paiul în bălegar" (Is 25,6-10). Aceste adevăruri au fost confirmate de vizionarul apostol Ioan: "Iată cortul lui Dumnezeu cu oamenii! El va locui cu ei, și ei vor fi poporul lui, și Dumnezeu însuși va fi cu ei. El va fi Dumnezeul lor. El va șterge orice lacrimă din ochii lor. Și moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut" (Ap 21,3-4). Ospățul veșnic la care însuși Isus îi servește la masă pe cei aleși, este confirmat de sfântul Luca, când redă un cuvânt al lui Isus: "Ferice de robii aceia pe care stăpânul îi va găsi veghind la venirea lui! Adevărat vă spun că el se va încinge, îi va pune să șadă la masă și se va apropia să le slujească" (Lc 12,37). Iată și confirmarea despre cei răi: "Cât despre fricoși, necredincioși, scârboși, ucigași, curvari, vrăjitori, închinătorii la idoli și toți mincinoșii, partea lor este în iazul care arde cu foc și cu pucioasă, adică moartea a doua" (Ap 21,8). De aceea, cântă Biserica într-un imn: "Doamne, unde-ți este tronul, nu sunt lacrimi, nici suspine; tu ești viața celor care au ajuns deja la tine". De aceea, știind că urmează să luăm parte la ospățul veșnic de nuntă al Fiului Dumnezeu ca mireasa a sa, ca Biserică, să primim haina curată de nuntă pe care însăși Persoanele divine ne-o dau și fără de care nu putem intra la ospăț (cf. Mt 22,11-12), să o spălăm zilnic în sângele Mielului din sfânta împărtășanie (cf. Ap 7,14), să înviem zilnic împreună cu Cristos din moartea păcatului (cf. 2Cor 4,14), să căutăm zilnic lucrurile de sus (cf. Col 3,1-2) și să le gustăm încă de aici prin credință! Să simțim dorința lui Dumnezeu cel întreit și unic care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9) și dorința sfinților săi care ne doresc lângă ei care stau gata să ne întâmpine (cf. Lc 16,9) și să ne grăbim fără poticnire spre ei printr-o viață conformă cu Evanghelia (cf. Fil 3,5-10). Știm din evanghelie, chiar din evanghelia proclamată astăzi (cf. Mt 5,1-2), că Dumnezeu a promis fericirea împărăției cerurilor celor care se simt săraci fără el și fără împărăția sa și celor care și-au însușit chipul omului nou, Isus Cristos (cf. Ef 2,15; Col 3,10), adică: celor blânzi, celor care suferă și care flămânzesc și însetează după dreptate, celor milostivi, celor curați cu inima, celor făcători de pace, celor persecutați pentru dreptate și celor care primesc ofensa calomniei, a vorbirii de rău, a oprobriului public sau defăimarea manipulatorilor opiniei publice. Astăzi toți acești "sfinți" care au avut credință în promisiunile lui Cristos, în ciuda aparentei înfrângeri a binelui, "se bucură și tresaltă de fericire" pentru marea recompensă primită din partea unui Rege incomparabil de milostiv și de generos. De aceea, Biserica luptătoare și cea ispășitoare, unite prin legătura indisolubilă a carității cu fiii "trecuți la o viață mai bună", îi cinstește printr-o singură solemnitate deosebită. Astăzi voi dezvolta tematica fericirii "Tuturor Sfinților", care "s-au îmbrăcat cu Cristos", care "și-au însușit chipul omului nou, Isus, la Botez" (cf. Gal 3,27), care "au ajuns la statura plinătății lui Cristos" (Ef 4,13), folosindu-mă de metafora biblică, a "olarului și a lutului: "Doamne, tu ești Tatăl nostru și noi suntem lutul. Tu, Doamne, tu ești olarul care ne-ai întocmit, iar noi suntem cu toții lucrarea mâinilor tale" (Is 64,8), pentru a vă arata că lucrarea mântuirii este o lucrare conjugată a lui Dumnezeu și a omului. Și voi dezvolta lucrarea sfințeniei și a mântuirii, care este "o lucrare conjugată a lui Dumnezeu și a omului", redând o frumoasă parabolă a unui autor anonim, care zice că odată în Anglia trăiau doi soți cărora le plăcea să viziteze micile magazine din centrul Londrei și printre magazinele preferate de ei erau și cele de antichități. Într-unul de magazinele de antichități, în care se vindea și veselă veche, au văzut o ceșcuță frumoasă. "Îmi arătați, va rog, ceșcuță aceea. Niciodată n-am văzut ceva mai fin!" Când a luat ceașcă în mâna, minune, ceșcuța a început să vorbească și să le spună celor doi soți: "Eu nu am fost dintotdeauna ceșcuța pe care o vedeți acum. De mult eu eram doar o mâna de lut fără formă. Olarul m-a ales dintre multe alte soiuri de pământ, m-a luat în mâinile sale și m-a curățit de orice pietricele și impurități, m-a tratat cu apă și îngheț, m-a frământat cu grijă, m-a modelat cu dragoste. Pe mine toate aceste operații mă dureau și mă deranjau cumplit. La un moment dat, chiar m-am enervat și am strigat: «Te rog, lasă-mă în pace!» Dar olarul doar mi-a zâmbit și mi-a zis: «Mai ai puțină răbdare, încă nu e momentul». Pe urmă m-a pus în cuptor. Niciodată nu am îndurat atâta căldură. M-am întrebat de ce voia creatorul meu să mă ardă, așa că am bătut la ușa cuptorului. Prin ferestruică cuptorului am citit pe buzele olarului următoarele cuvinte: «Mai răbda puțin, încă nu a sosit vremea». Într-un final, s-a deschis ușa. Olarul m-a luat și m-a pus pe un raft că să mă răcesc. Așa era mult mai bine! Dar abia m-am răcorit că m-a și luat la periat cu o perie aspră și apoi m-a pictat cu o vopsea cu miros înțepător și oribil! Simțeam că mă sufoc! «Te rog, oprește-te!», îi strigam eu, dar el doar dădea din cap în sens negativ și zicea: «Mai răbda puțin, încă nu a sosit vremea». În sfârșit a terminat cu pictatul, dar m-a luat și m-a pus din nou într-un cuptor! Nu era ca primul, era mult mai fierbinte! De dată asta eram sigură că mă sufoc! Am țipat, am plâns, dar creatorul meu mă privea spunând: «Mai răbda puțin, încă nu a sosit vremea». În momentul acela, mi-am dat seama că nu mai am nici o șansă! Niciodată nu voi putea supraviețui acelui cuptor! Chiar când eram gata să renunț la orice speranța, s-a deschis ușa cuptorului și creatorul meu m-a scos cu grijă de acolo și m-a pus pe un alt raft care era și mai înalt ca primul. M-a lăsat acolo puțin că să mă răcoresc. La o ora după ce am ieșit din al doilea cuptor, mi-a dat o oglindă și mi-a zis: «Privește! Asta ești tu!» Nu puteam să cred! Nu puteam să fiu eu care eram un pumn de țărână. Ceea ce vedeam acum era atât de frumos! Creatorul mi-a zis din nou: «Știu că te-a durut când te-am luat din locul tău, când te-am cernut de pietre și impurități, când te-am frământat cu atâtea utilaje, când te-am modelat prin multe rotiri, când te-am tratat cu îngheț și foc, când te-a sufocat cu vopsea multicoloră. Dar dacă nu te-aș fi tratat astfel, astăzi nu numai că nu ai fi existat, nu numai că mai erai atât de frumoasă, dar mai erai nici în colecția mea prețioasă!»" Istoria acestei ceșcuțe frumoase de lut este istoria fiecărui sfânt pe care îl celebrăm astăzi și istoria unuia fiecăruia dintre care vom accepta chemarea și provocarea la sfințenie: "Voi să-mi fiți sfinți, căci eu sunt sfânt, eu, Domnul. Eu v-am pus deoparte dintre popoare ca să fiți ai mei" (Lev 20,26). Și iarăși: "După cum cel ce v-a chemat este sfânt, fiți și voi sfinți în toată purtarea voastră. Căci este scris: "Fiți sfinți, căci eu sunt sfânt" (1Pt 1,15-16). Iată ce ne spune Biblia în acest sens: "Să-i mulțumim Domnului, Dumnezeului nostru, care ne încearcă precum i-a încercat pe părinții noștri. Amintiți-vă câte a făcut cu Abraham și cu Isac și câte i s-au întâmplat lui Iacob. Căci, după cum pe ei Dumnezeu i-a trecut prin foc spre a le încerca inimile, tot astfel, și pe noi, nu din răzbunare ne încearcă, ci Domnul îi încearcă pe cei care se apropie de el, pentru a rămâne credincioși" (Idt 8,25-27). Odată niște arheologi au găsit în pământ două vase, unul de lut care era intact și altul de fier care era cioburi. Aceste două vase sunt simbolul oamenilor. Vasul de fier este simbolul oamenilor tari și puternici în timpul vieții pământești, care nu ascultau de Dumnezeu și disprețuiau pe alții. Vasul de lut este simbolul oamenilor credincioși, aleși, modelați și trecuți de Dumnezeu prin cuptoarele suferinței. La moarte, la punerea în pământ, se arată valoarea fiecăruia. Cei tari ca fierul de pe pământ, dar fără Dumnezeu și fără dragoste ajung să fie măcinați de pământ și dispar. Cei slabi, dar lăsați în mâinile lui Dumnezeu, nu numai că ajung vase alese și scumpe, dar vor dăinui spre gloria lui Dumnezeu. De aceea, nu suntem doar niște vase de lut, dar suntem "vase alese" ca Paul (cf. Fap 9,15) în care Dumnezeu a pus "o mare comoară", comoara vieții și gloriei eterne (cf. 2Cor 4,7). De aceea, vai de cine se ceartă cu Făcătorul său! Oare lucrarea poate să zică despre lucrător: "Nu m-a făcut el?" Sau poate vasul să zică despre olar: "El nu se pricepe" (Is 29,16)? Oare lutul poate zice celui ce-l fățuiește: Ce faci? (cf. Is 45,9). De aceea să spunem cu profetul: "Dar, Doamne, tu ești Tatăl nostru și noi suntem lutul. Tu, Doamne, tu ești olarul care ne-ai întocmit, iar noi suntem cu toții lucrarea mâinilor tale" (Is 64,8); dar și cu psalmistul: "Soarta mea este în mâna ta (cf. Ps 31,15). "Cel care are mâinile nepătate și inima curată, cel care nu-și înalță sufletul spre lucruri deșarte. Acesta va primi binecuvântare de la Domnul și dreptate de la Dumnezeu, mântuitorul său" (Ps 24,4-5). Dumnezeu pentru a se slăvi în fața îngerilor și a universului întreg, ne-a creat pe noi oamenii din pământ și prin Cristos și Duhul Sfânt, puterea și harul său, ne ridicat până acolo, așa cum spune lectura a doua de astăzi, "ca să-l putem vedea așa cum este și să fim asemenea lui" (1In 3,2). De aceea, sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591), cunoscându-și valoarea în planul lui Dumnezeu, spunea: "Ad majorem natus sum!" Sunt născut pentru lucruri mai mari! Cu această conștiință și cu această convingere, să celebrăm și noi solemnitatea tuturor sfinților, fără a uita că ei ne sunt modele pentru viață și mari rugători și sprijinitori ai noștri la Dumnezeu! Rugăciune: Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ne-ai dat bucuria de a cinsti într-o singură sărbătoare meritele tuturor sfinților, te rugăm ca, având în fața ta asemenea mulțime de mijlocitori, să primim de la tine belșugul mult dorit al îndurării tale. Prin Cristos Domnul nostru. Amin. Pr. Ioan Lungu
lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |