Cina săracilor
A primi este misiunea fiecărui creștin
De Enzo Bianchi
Atunci când, cu afirmarea creștinătății după domnia lui Constantin, s-a început să se organizeze caritatea, creând asociații și locuri în care să găzduiască persoanele fără casă, un mare părinte al Bisericii, pentru care săracii erau cu adevărat sacrament al lui Cristos, a strigat într-o predică a sa: "Nu creați aceste xenodocheia («case pentru străini»)! De fapt, încredințând opera ospitalității unor instituții speciale, creștinii vor pierde obișnuința de a rezerva un pat în propria casă și de a ține pâinea pregătită pentru săraci: casele creștinilor vor înceta astfel să fie case creștine!" (Ioan Gură de Aur, citat în Ivan Illich, Il pervertimento del cristianesimo [Pervertirea creștinismului], Macerata, Quodlibet, 2008, pag. 23-24). Foarte repede acest proces s-a impus, dând roade îmbelșugate de caritate în trecut ca și astăzi, și totuși acest îndemn al lui Ioan Gură de Aur ar trebui măcar să ne interogheze sau să ne facă să sperăm în ziua în care fiecare familie creștină va fi capabilă să dea primire și să-i așeze la propria masă pe săraci și pe străini, fără a delega prea ușor această diaconie instituțiilor create de Biserică.
Acutul Ivan Illich, adevărat maestru de creștinism evanghelic, în anii post-conciliari cu scrierile sale mereu actuale, vizionare și profetice a cerut de mai multe ori să ne interogăm cu privire la orice posibilă pervertire a evangheliei, însă mesajul său, mai puțin ascultat atunci, actualmente a căzut în uitare. Dar mi se pare necesar, tocmai pentru adevărul Evangheliei, să ne întrebăm despre această problemă astăzi, în timp ce se agită polemici din cauza prânzului cu săracii în bazilica "Sfântul Petroniu" la care a luat parte papa Francisc la Bologna.
Trebuie să fiu sincer: de mulți ani, diferiților preoți care îmi manifestă proiectul lor de a pregăti în biserică un ospăț pentru săraci, le-am spus mereu că ar fi mai bine ca păstorii să le propună credincioșilor, care participă la euharistia duminicală, să trăiască și să facă ei înșiși gestul carității în casele lor, invitând un sărac, câțiva săraci, migranți, cei din urmă sau nevoiași la masa lor, mai ales cu ocazia sărbătorilor celebrate în familie. Desigur, cu prezența lor preoții ar fi alături de familii în pregătire și în primire, găsind persoanele care trebuie invitate și coordonând această rețea de ospitalitate "răspândită". Aceasta este poziția noastră, pe care încercăm s-o punem în practică și în comunitatea noastră.
Dar dacă pentru mine, dacă pentru noi călugării, această practică se impune, trebuie spus imediat că a striga la profanarea unei biserici pline de săraci care mănâncă împreună este cu adevărat greșit. Sacramentul pâinii și vinului este strâns legat de sacramentul celui nevoiaș și în Euharistie nu este numai trupul Domnului pe altar ci și mădularele sale care sunt mai ales suferinzi, săraci, înfometați, asupriți. În Biserica născută din Rusalii, împreună cu frângerea pâinii avea loc și împărtășirea bunurilor materiale și dacă apostolul Paul cenzurează comunitatea din Corint acuzând-o că "nu celebrează cina Domnului" (cf. 1Cor 11,20), acest lucru nu se datorează desigur lipsei de credință euharistică sau prezenței de păcătoși în sânul comunității, ci faptului că Euharistia era pervertită datorită lipsei de recunoaștere a trupului lui Cristos în cei săraci. Așadar, există mai multă profanare acolo unde nu se dă de mâncare unui înfometat decât acolo unde se dă de mâncare săracilor într-o biserică.
Cât privește mărturiile istorice, trebuie să fim atenți și să citim cu inteligență izvoarele. Avem atestări sigure și clare ale unei cine sau ale unui prânz la care participă săracii într-o biserică pregătită pentru cult? De fapt, este adevărat că știm despre celebrarea euharistică urmată de o cină în case (agapele fraterne), înainte de libertatea de cult care a urmat după pax constantiniana, dar ce ne spun părinții în privința problemei care ne interesează?
Ioan Gură de Aur dă mărturie că în biserică credincioșii adunați, după ce au ascultat Cuvântul lui Dumnezeu, luau parte cu toți la sfintele taine. La sfârșitul adunării, în loc să se întoarcă imediat acasă, îi invitau pe săraci și, așezați cu toții împreună la aceeași masă, pregătită în biserică, mâncau împreună aceleași mâncăruri. Astfel masa comună, sfințenia locului și caritatea fraternă deveneau pentru fiecare izvor inepuizabil de bucurie și de virtute (cf. In dictum Pauli: «Oportet haereses esse»: PG 51, 257). Papa Grigore cel Mare a deschis ușile bisericii pentru a da de mâncare săracilor, desigur într-o situație de mare dificultate pentru orașul Roma. Și Paulin de Nola dă mărturie că în bazilica "Sfântul Petru" "a fost adunată o mulțime de săraci, stăpânii sufletelor noastre..., o mulțime de oameni lipsiți care curgeau foarte mulți în mari cete până în capătul bazilicii foarte mari al gloriosului Petru". Și puțin mai departe adaugă: "Văd acești săraci adunați, împărțiți ordonat pe mese și săturați imediat cu mâncare îmbelșugată, așa încât am în fața ochilor belșugul binecuvântării evanghelice și imaginea acelei mulțimi pe care Cristos însuși, adevărată pâine și pește de apă vie, a săturat-o cu cinci pâini și doi pești" (Scrisori 13, 11: CSEL 29, pag. 92-93).
Făcând abstracție de aceste mărturii rare, părinții ne-au lăsat moștenirea unei viziuni despre săraci pe care Biserica mult timp n-a scos-o în evidență. Dar astăzi când a venit "ora săracilor" - conform expresiei lui Ioan al XXIII-lea - Biserica, și îndeosebi papa Francisc, strigă profetic Evanghelia ca veste bună care are ca primi destinatari pe săraci, pe cei care nu numai că sunt evanghelizați, ci pot să ne evanghelizeze. Însă rămâne adevărat că prânzurile săracilor în biserică în istorie au avut loc rar și în situații critice și că repede Biserica a trebuit să intervină pentru a le interzice din cauza dezordinii și a lipsei de discernământ al trupului Domnului. Numai la mănăstirile din deșert avem știri despre celebrarea euharistică în zi de sâmbătă și de duminică, urmată de o masă comună în biserică. Însă se poate atesta că în Bisericile ortodoxe, în unele ocazii, la sfârșitul liturgiei euharistice și astăzi se mănâncă împreună în biserică: desigur, nu este vorba despre o adevărată servire a mesei, cu o masă pregătită, ci se împărtășește mâncând ceva împreună în mod festiv. Și printre ortodocși nimeni nu crede că este vorba despre o profanare!
În orice caz sinodul din Laodiceea (jumătatea secolului al IV-lea) legiferează, la canonul 26: "În bisericile parohiale și în celelalte biserici nu trebuie celebrate ceea ce sunt definite agape nici să se mănânce sau să se pregătească un ospăț în casa lui Dumnezeu" și același lucru îl vor face iarăși Conciliul al III-lea din Cartagina (397) și Conciliul din Trullo (692); episcopatul african a cerut ca nici episcopii nici clericii să nu organizeze ospețe în biserică, în afară de cazul în care se face asta pentru a da de mâncare persoanelor aflate în trecere, neputând să se îngrijească altfel de găzduirea lor (can. 30: CSEL 149, pag. 334, II. 184-187). Asta înseamnă măcar că între secolele al IV-lea și al V-lea practica acestor mese luate în biserică a continuat... Numai dezordinea și posibilele daune aduse înțelegerii euharistice a trupului lui Cristos au indus la neglijarea a ceea ce devenise ceva neoportun, neconform cu taxis, cu ordinea liturgică, dar să nu se vorbească de profanare!
Intenția arhiepiscopului de Bologna și asentimentul dat de papa acestei inițiative trebuie citite cu ochi bun, nu cu ochi rău (cf. Mt 20,15; Mc 7,22). De fapt era vorba de a manifesta că Biserica astăzi știe să atingă trupul lui Cristos în carnea săracilor și a celor nevoiași; că Biserica astăzi lasă ca la masa sa să se așeze păcătoși, bolnavi, slabi, mici... Să nu uităm că profeții le-au amintit cu severitate credincioșilor să nu cadă în schizofrenia între slujire, cult adus lui Dumnezeu și slujire adusă fraților, pentru că - așa cum se citește în Prima Scrisoare a lui Ioan - "cine nu-l iubește pe fratele pe care nu-l vede nu-l poate iubi pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (1In 4,20). Probabil, un asemenea gest de primire a celor din urmă între zidurile unei biserici va putea "neliniști" conștiințele noastre ațipite cu acea salutară neliniște salutară care se naște din orice semn profetic; pare să fie aici perfectă continuitate de spirit cu ceea ce Didascalia apostolilor, în secolul al III-lea, le prescria episcopilor în materie de primire a săracilor în cadrul adunării liturgice: "Dacă ar trebui să intre (în biserică) un sărac, fie el bărbat și femeie, din acel loc sau dintr-o altă comunitate, mai ales dacă este bătrân și nu este loc pentru el, atunci tu, episcopule, cu toată inima ta va trebui să te îngrijește ca să se găsească un loc pentru el, chiar dacă tu va trebui să te așezi pe pământ" (II, 58, 6: ed. Funk I, pag. 168, 170).
La sfârșitul vieții, în ziua judecății, vom fi judecați nu cu privire la presupuse profanări sacrale, inventate de oameni, ci cu privire la gesturi și omisiuni față de frații și surorile aflați în nevoie, pentru că trupul fiecăruia dintre ei este mai sfânt decât templul din Ierusalim și decât orice alt templu sau biserică. Mai bine este ca poporul Domnului Isus Cristos să înțeleagă că Biserica este casa săracilor, că Euharistia este cina săracilor, că a împărtăși hrana este fericirea săracilor, decât a avea o Biserică preocupată obsesiv de cult dar incapabilă să discearnă prezența săracilor ca sacrament al lui Cristos.
(După L'Osservatore Romano, 14 octombrie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.