Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Împărtășania pentru divorțații recăsătoriți, card. Müller: "În păcat pot să existe atenuante"

Publicăm un fragment din eseul introductiv al cardinalului la cartea lui Rocco Buttiglione "Răspunsuri prietenești la criticii lui Amoris laetitia" (Editura Ares, în librării din 10 noiembrie): "Tensiunea dintre statusul obiectiv al celei de-a «doua» căsătorii și vina subiectivă" poate deschide calea spre sacramente "printr-un discernământ pastoral".

Cu exortația apostolică Amoris laetitia, papa Francisc, sprijinindu-se pe cele două Sinoade ale Episcopilor despre familie din 2014 și 2015, a încercat să dea un răspuns atât teologic cât și pastoral al Bisericii la provocările din timpul nostru. În acest mod a voit să ofere sprijinul său matern pentru a depăși în lumina Evangheliei lui Cristos criza căsătoriei și a familiei.

În general, acest amplu document cu nouă capitole și 325 de articole a fost primit în mod pozitiv. Este de dorit ca mulți soți și toate cuplurile tinere, care se pregătesc pentru acest sfânt sacrament al căsătoriei, să se lase introduși în spiritul său amplu, în profundele sale considerații doctrinale și în referințele sale spirituale. Succesul bun al căsătoriei și al familiei deschide drumul spre viitorul Bisericii lui Dumnezeu și al societății umane.

Cu atât mai regretabilă este controversa aspră care s-a dezvoltat cu privire la capitolul 8, care are titlul "A însoți, a discerne și a integra fragilitatea" (nr. 291-312). Problema dacă "divorțații recăsătoriți civil" - o conotație problematică din punct de vedere dogmatic și canonic - pot să aibă acces la împărtășanie, cu toate că rămâne în vigoare o căsătorie validă sacramental, în unele cazuri precizate în mod deosebit sau și în general, a fost ridicată în mod fals la rangul de problemă decisivă a catolicismului și ca piatră de comparație ideologică pentru a decide dacă unul este conservator sau liberal, favorabil sau contrar papei. În schimb papa consideră că eforturile pastorale pentru a consolida căsătoria sunt și mai importante decât pastorația căsătoriilor care au eșuat (AL 307). După aceea, din punctul de vedere al noii evanghelizări, se pare că efortul pentru a face în așa fel încât toți botezații să participe, în duminici și în sărbătorilor de poruncă, la celebrarea Euharistiei este încă mult mai importantă decât problema posibilității de a primi împărtășania în mod legitim și valid din partea unui grup limitat de catolici cu o situație matrimonială incertă.

În loc de a defini propria credință catolică prin apartenența la un domeniu ideologic, în realitate problema este numai aceea a fidelității față de cuvântul revelat al lui Dumnezeu care este transmis în mărturisirea Bisericii. În schimb, se confruntă între ele teze polarizante care amenință unitatea Bisericii. În timp ce pe de o parte este pusă la îndoială corectitudinea credinței papei, care este învățătorul suprem al creștinătății, alții profită de ocazie pentru a proslăvi consensul papei față de o radicală schimbare de paradigmă a teologiei morale și sacramentale dorită de ei. Suntem martori ai unei paradoxale răsturnări a fronturilor. Teologii care se laudă că sunt liberal-progresiști, care anterior, de exemplu cu ocazia enciclicei Humanae vitae, au pus în discuție în mod radical magisteriul papei, acum ridică unele fraze ale sale, care este după gustul lor, aproape la rang de o dogmă. Alți teologi, care simt datoria să adere riguros la magisteriu, acum examinează un document al magisteriului după regulile metodei academice, ca și cum ar fi teza unui student de-al lor [...].

În mijlocul acestor tentații schismatice și al acestei confuzii dogmatice care este destul de periculoasă pentru unitatea Bisericii, care este întemeiată pe adevărul Revelației, Rocco Buttiglione, ca autentic catolic cu competență dovedită în domeniul teologiei morale, oferă, cu articole și eseuri adunate în acest volum, un răspuns clar și convingător. Nu este vorba aici despre receptarea în ansamblu a exortației Amoris laetitia, ci numai despre interpretarea unor pasaje controversate din capitolul 8. Pe baza criteriilor clasice ale teologiei catolice, el oferă un răspuns argumentat și nepolemic la cele cinci dubia ale cardinalilor. El arată că reproșul apăsător adresat papei de către prietenul și colegul său al atâtor ani de lupte, Josef Seifert, care spune că papa nu prezintă în mod corect tezele doctrinei corecte sau chiar le trece sub tăcere, nu corespunde realității faptelor. Teza lui Seifert este asemănătoare cu textul celor 62 de personaje catolice "correctio filialis" (24.09.2017).

În această situație dificilă a Bisericii eu am primit cu plăcere invitația profesorului Buttiglione de a scrie o introducere la această carte. Sper să dau astfel o contribuție pentru a restabili pacea în Biserică. De fapt, toți trebuie să fim angajați împreună să susținem înțelegerea sacramentului căsătoriei și să oferim un ajutor teologic și spiritual pentru ca să poată fi trăite căsătoria și familia "în bucuria iubirii" și într-un climat ideologic defavorabil. Teza sa se compune din două afirmații fundamentale, cu care eu sunt de acord cu deplină convingere:

1. Doctrinele dogmatice și exortațiile pastorale din capitolul 8 din Amoris laetitia pot și trebuie să fie înțelese în sens de dreaptă credință.

2. Amoris laetitia nu implică nicio cotitură magisterială spre o etică a situației, deci nicio contradicție cu enciclica Veritatis splendor a sfântului papă Ioan Paul al II-lea.

Ne referim aici la teoria prin care conștiința subiectivă ar putea, luând în considerare interesele sale și situațiile sale particulare, să se pună pe ea însăși în locul normei obiective a legii morale naturale și al adevărurilor revelației supranaturale (îndeosebi al celui despre eficacitatea subiectivă a sacramentelor). În acest mod, doctrina despre existența unui intrinsece malum și a unei acțiuni obiectiv rele ar deveni demodată. Rămâne valabilă doctrina din Veritatis splendor (nr. 56.79) și cu privire la Amoris laetitia (nr. 303) pentru care există norme morale absolute la care nu se dă nicio excepție (cf. dubium nr. 3. 5 al cardinalilor). [...]

Este evident că Amoris laetitia (nr. 300-305) nu învață și nu propune să se creadă în mod obligatoriu că un creștin aflat într-o condiție de păcat de moarte actual și obișnuit poate să primească dezlegarea și împărtășania fără a se căi pentru păcatele sale și fără a formula propunerea de a nu mai păcătui, în contrast cu ceea ce spun Familiaris consortio (nr. 84), Reconciliatio et poenitentia (nr. 34) și Sacramentum caritatis (nr. 29) (cf. dubium nr. 1 al cardinalilor). [...]

Elementul formal al păcatului este îndepărtarea de Dumnezeu și de voința sa sfântă, însă există diferită niveluri de gravitate în funcție de tipul de păcat. Păcatele spiritului pot să fie mai grave decât păcatele cărnii. Orgoliul spiritual și avariția introduc în viața religioasă și morală o dezordine mai profundă decât necurăția care derivă din slăbiciunea umană. Apostazia de la credință, negarea dumnezeirii lui Cristos cântăresc mai mult decât furtul și adulterul; după aceea, adulterul între căsătoriți cântărește mai mult decât acela cu necăsătoriți și adulterul credincioșilor, care cunosc voința lui Dumnezeu, cântărește mai mult decât acela al necredincioșilor (cf. Toma de Aquino, S. Th. I-II, q. 73; II-II, q. 73, a. 3; III, q. 80, a. 5). În afară de asta, pentru imputabilitatea păcatului în judecata lui Dumnezeu trebuie luați în considerare factorii subiectivi precum conștiința deplină și consimțământul deliberat în lipsa gravă împotriva poruncilor lui Dumnezeu care are drept consecință pierderea harului sfințitor și a capacității credinței de a deveni eficace în caritate (cf. Toma de Aquino, S. Th. II-II, q. 10, a. 3 ad 3).

Însă asta nu înseamnă că acum Amoris laetitia, nr. 302, susține, în contrast cu Veritatis splendor, 81, că, din cauza circumstanțelor atenuante, un act obiectiv rău poate să devină subiectiv bun (este dubium 4 al cardinalilor). Acțiunea în sine rea (raportul sexual cu un partener care nu este soțul legitim) nu devine subiectiv bună din cauza circumstanțelor. Însă, în evaluarea păcatului, pot exista atenuante și circumstanțele și elementele accesorii ale unei conviețuiri iregulare asemănătoare căsătoriei pot să fie prezentate și în fața lui Dumnezeu în valoarea lor etică în evaluarea în ansamblu a judecății (de exemplu îngrijirea copiilor avuți în comun, care este o obligație care derivă din dreptul natural).

O analiză atentă arată că papa în Amoris laetitia n-a propus nicio doctrină care trebuie crezută în mod obligatoriu care să fie în contradicție deschisă sau implicită cu doctrina clară a Sfintei Scripturi și cu dogmele definite de Biserică despre sacramentele căsătoriei, pocăinței și euharistiei. Dimpotrivă, este confirmată doctrina credinței despre indisolubilitatea internă și externă a căsătoriei sacramentale față de toate celelalte forme care o "contrazic radical" (AL 292) și această doctrină este pusă la baza problemelor care se referă la atitudinea pastorală care trebuie avută față de persoane aflat în relații asemănătoare cu aceea matrimonială. Și atunci când unele elemente constitutive ale căsătoriei sunt realizate în conviețuiri care se aseamănă cu căsătoria, totuși încălcarea păcătoasă împotriva căsătoriei în ansamblul său, nu este bună. Contradicția cu binele nu poate deveni niciodată o parte a sa sau începutul unui drum spre împlinirea voinței sfinte și sfințitoare a lui Dumnezeu. Nu se spune nicăieri că un boteza aflat în stare de păcat de moarte poate să aibă permisiunea de a primi Sfânta Împărtășanie și astfel să primească de fapt efectul său de împărtășire de viață spirituală cu Cristos. De fapt, păcătosul opune conștient și voluntar iubirii față de Dumnezeu zăvorul (obex) păcatului grav.

Și atunci când se spune "nimeni nu poate fi condamnat pentru totdeauna" acest lucru trebuie înțeles mai degrabă din punctul de vedere al grijii care nu capitulează niciodată pentru mântuirea păcătosului decât ca negare categorică a posibilității unei condamnări veșnice care presupune însă încăpățânarea voluntară în păcat. Există în categoriile Bisericii păcatele care prin ele însele exclud de la Împărăția lui Dumnezeu (1Cor 6,9-11), dar numai până când păcătosul se opune iertării lor și respinge harul căinței și al convertirii. Totuși, Biserica, în preocuparea sa maternă, nu renunță la niciun om care este pelerin pe acest pământ și îi lasă lui Dumnezeu judecata finală, Singurul care cunoaște gândurile inimii. Bisericii îi revine predicarea convertirii și a credinței și mijlocirea sacramentală a harului care justifică, îndreptățește și vindecă. De fapt Dumnezeu spune: "Nu-mi găsesc plăcerea în moartea celui rău, ci să se întoarcă cel rău de la calea lui și să trăiască" (Ez 33,11). [...]

Tema specifică despre care este vorba în capitolul 8 este îngrijirea pastorală față de sufletul acelor catolici care în vreun fel conviețuiesc într-o coabitare care se aseamănă cu o căsătorie cu un partener care nu este soțul lor legitim. Situațiile existențiale sunt foarte diferite și complexe și influența ideologiilor contrare căsătoriei este adesea prepotentă. Orice creștin se poate afla fără vina sa în criza dură de a fi abandonat și de a nu reuși să găsească nicio altă cale de ieșire decât să se încredințeze unei persoane cu inimă bună și rezultatul sunt relații similar-matrimoniale. Este nevoie de o deosebită capacitate de discernământ spiritual în forul intern din partea duhovnicului pentru a găsi un parcurs de convertire și de re-orientare spre Cristos care să fie just pentru persoană, mergând dincolo de o adaptare ușoară la spiritul relativist al timpului și de o aplicare rece a preceptelor dogmatice și a dispozițiilor canonice, în lumina adevărului Evangheliei și cu ajutorul harului antecedent.

În situația globală, în care practic nu mai există medii în medii în mod omogen creștine care să ofere fiecărui creștin sprijinul unei mentalități colective și în "identificarea numai parțială" cu credința catolică și cu viața sa sacramentală, morală și spirituală care rezultă, se pune probabil și pentru creștinii botezați dar insuficient evanghelizați problema, mutatis mutandis, unei desfaceri a unei prime căsătorii încheiate nu "în Domnul" (1Cor 7,39) in favorem fidei.

Pentru doctrina credinței o căsătorie încheiată valid de creștini, care din cauza caracterului baptismal este mereu un sacrament, rămâne indisolubilă. Soții nu o pot declara nulă și invalidă din inițiativa lor și nici n-o poate desface din exterior autoritatea ecleziastică, fie ea și cea a papei. Însă dat fiind că Dumnezeu, care a instituit căsătoria la creație, întemeiază în concret căsătoria unui bărbat și a unei femei prin intermediul actelor naturale ale consimțământului liber și al voinței integre de a încheia căsătoria cu toate proprietățile sale (bona matrimonii), această legătură concretă a unui bărbat și a unei femei este indisolubilă numai dacă soții aduc în această cooperare a acțiunii umane cu acțiunea divină toate elementele constitutive umane în întregimea lor. Conform acestui concept, orică căsătorie sacramentală este indisolubilă. Însă în realitate, o nouă căsătorie este posibilă - chiar când este în viață soțul legitim - atunci când în concret, din cauza lipsei unuia din elementele sale constitutive.

Căsătoria civilă este relevantă pentru noi numai în măsura în care, în imposibilitatea fizică sau morală de a respecta forma cerută de Biserică a consimțământului în fața unui preot și a doi martori, constituie o atestare publică a unui consimțământ matrimonial real. Însă înțelegerea "căsătoriei" în legislațiile din multe state, s-a îndepărtat mult în multe elemente substanțiale de căsătoria naturală și mai mult încă de căsătoria creștină, chiar și în societăți care odinioară erau creștine, în așa fel încât crește pe la mulți catolici o ignoranță crasă cu privire la sacramentul căsătoriei.

De aceea, într-o procedură de nulitate matrimonială joacă un rol fundamental voința matrimonială reală. În cazul unei convertiri la vârstă matură (a unui catolic care este astfel numai în certificatul de botez) poate exista cazul în care un creștin este convins în conștiință că prima sa legătură, chiar dacă a avut loc în forma unei căsătorii în Biserică, nu ar fi validă ca sacrament și că actuala sa legătură similar-matrimonială, îmbucurată de copii și cu o conviețuire formată în timp cu partenerul său actual este o căsătorie autentică în fața lui Dumnezeu. Poate că acest lucru nu poate să fie dovedit canonic din cauza contextului material sau datorită culturii proprii a mentalității dominante. Este posibil ca tensiunea care există aici între statusul publico-obiectiv al celei de-a «doua» căsătorii și vina subiectivă să poată deschide, în condițiile descrise, calea spre sacramentul Pocăinței și spre Sfânta Împărtășanie, trecând printr-un discernământ pastoral în for intern. [...]

În paragraful 305 și îndeosebi în nota 351 care este obiect al unei pasionate discuții argumentarea teologică suferă de o anumită lipsă de claritate care ar fi putut și ar fi trebuit să fie evitată cu o referință la definițiile dogmatice de la Conciliul din Trento și de la Conciliul al II-lea din Vatican despre justificare, despre sacramentul Pocăinței și despre modul corespunzător de a primi Euharistia. Ceea ce este în discuție este o situație obiectivă de păcat care, din cauza unor circumstanțe atenuante, subiectiv nu este imputată. Asta sună în mod asemănător cu principiul protestant simul justus et peccator, dar nu este desigur înțeles în acel sens. Dacă a doua legătură ar fi validă în fața lui Dumnezeu, raporturile matrimoniale dintre cei doi parteneri n-ar constitui niciun păcat grav, ci mai degrabă o încălcare împotriva ordinii publice pentru că au încălcat în mod iresponsabil regulile canonice, deci un păcat ușor. Asta nu întunecă adevărul că raporturile more uxorio cu o persoană de alt sex, care nu este soțul legitim în fața lui Dumnezeu, constituie un păcat grav împotriva castității și împotriva dreptății datorată propriului soț.

Creștinul care se află în stare de păcat de moarte - aici este vorba direct despre raportul cu Dumnezeu nu despre circumstanțele atenuante și agravante ale unui păcat - deci perseverează într-o condiție conștient voită împotriva lui Dumnezeu, este chemat la căință și la convertire. Numai iertarea păcatului care, în cel care este justificat, nu numai că acoperă ci șterge complet păcatul de moarte, permite împărtășirea spirituală și sacramentală cu Cristos în caritate. De acest lucru nu se poate separa propunerea de a nu mai păcătui, de a spovedi propriile păcate (cele de care sunt conștienți), de a oferi o reparare pentru daunele care s-au făcut aproapelui și trupului mistic al lui Cristos, pentru a putea obține în acest mod, prin dezlegare, ștergerea propriului păcat în fața lui Dumnezeu precum și reconcilierea cu Biserica.

Nota 351 nu conține nimic care să contrazică toate acestea. Dat fiind că părerea de rău și propunerea de a nu mai păcătui, spovada și pocăința, sunt elemente constitutive ale sacramentului Pocăințe și sunt prin urmare de drept divin, de ele nu poate dispensa nici papa (Sfântul Toma de Aquino, S. Th., Suppl., q. 6, a. 6). Grație puterii cheilor sau puterii de a dezlega și de a lega (Mt 16,18; 18,18; In 20,22 și urm.) Biserica poate, prin intermediul papei, al episcopilor și al preoților, să ierte păcatele de care păcătosul este căit și nu poate ierta păcatele pentru care nu este căință (ele sunt "ținute"). Însă asta nu se întâmplă în conformitate cu ordinea sacramentală care a fost întemeiată de Cristos și acum este făcut eficace de El în Duhul Sfânt. Însă păcătosului căit îi rămâne posibilitatea, în caz de imposibilitate fizică de a primi sacramentul Pocăinței, și cu propunerea de a spovedi propriile păcate cu prima ocazie, să obțină iertarea in voto și chiar de a primi Euharistia, in voto sau in sacramento.

Sacramentele au fost stabilite pentru noi, pentru că noi suntem corporali și sociali, și nu pentru că Dumnezeu are nevoie de noi pentru a comunica harul. Tocmai pentru asta este posibil ca vreunul să primească justificarea și milostivirea lui Dumnezeu, iertarea păcatelor și viața nouă în credință și în caritate chiar dacă din motive externe nu poate primi sacramentele sau chiar are o obligație morală de a nu le primi public pentru a evita un scandal. [...]

Un punct important din Amoris laetitia, care adesea nu este înțeles corect în toată semnificația sa pastorală, și care nu este ușor de aplicat în practică în mod tact și discret, este legea gradualității. Nu este vorba despre o gradualitate a legii, ci despre aplicarea sa progresivă unei persoane concrete aflate în condițiile sale existențiale concrete. Asta se întâmplă în mod dinamic într-un proces de clarificare, discernământ și maturizare pe baza recunoașterii propriei relații personale și irepetabile cu Dumnezeu prin parcursul propriei vieți (cf. AL 300). Nu este vorba despre un păcătos împătimit, care vrea să impună în fața lui Dumnezeu drepturi pe care nu le are. Dumnezeu este deosebit de apropiat de omul care pornește pe drumul convertirii, care, de exemplu, își asumă responsabilitatea față de copiii unei femeie care nu este soția sa legitimă și nu neglijează nici datoria de a avea grijă de ea. Acest lucru este valabil în cazul în care el, datorită slăbiciunii sale umane și nu din voința de a se opune harului, care ajută la respectarea poruncilor, încă nu este în măsură să satisfacă toate exigențele legii morale.

O acțiune în sine păcătoasă nu devine prin asta legitimă și nici nu este plăcută lui Dumnezeu. Imputabilitatea sa ca păcat poate fi însă diminuată când păcătosul se adresează milostivirii lui Dumnezeu cu inimă umilă și se roagă «Doamne, ai milă de mine păcătosul». Aici însoțirea pastorală și practicarea virtuții pocăinței ca introducere la sacramentul Pocăinței are o importanță deosebită. Ea este, cum spune papa Francis, "o cale a iubirii" (AL 306).

Conform explicațiilor sfântului Toma de Aquino pe care le-am prezentat, Sfânta Împărtășanie poate să fie primită în mod eficace numai de cei care s-au căit de păcatele lor și se apropie de masa Domnului cu propunerea de a nu le mai comite. Dat fiind că orice botezat are dreptul de a fi admis la masa Domnului, el poate să fie privat de acest drept numai din cauza unui păcat de moarte până când nu s-a căit și n-a fost iertarea. Totuși, preotul nu poate umili public pe păcătos refuzându-i public Sfânta Împărtășanie și dăunându-i bunul nume în fața comunității. În circumstanțele vieții sociale de astăzi ar putea fi să fie greu de stabilit cine este un păcătos, public sau în secret. Totuși preotul poate să-i avertizeze pe toți în general "să nu se apropie de masa Domnului înainte de a fi făcut pocăință pentru propriile păcate și de a se fi reconciliat cu Biserica". După pocăință și reconciliere (dezlegare), Sfânta Împărtășanie nu trebuie să fie refuzată nici măcar păcătoșilor publici, în special în caz de pericol de moarte (S. Th., III, q. 80).

Eu sunt convins că analizele aprofundate, pe care le propune Rocco Buttiglione, în pofida întregii limitări și a necesității de integrare a motivației teologice, deschid porțile și construiesc punți spre criticii lui Amoris laetitia și ajută la depășirea îndoielilor lor din interior. Și aceia care fac referință cu superficialitate la Amoris laetitia pentru a relativiza indisolubilitatea căsătoriei și a zdruncina fundamentele moralei întemeiate în creație și în Revelație sunt chemați la o serioasă regândire. [...]

Să citim capitolul 8 din Amoris laetitia cu inima lui Isus, Bun Păstor și Învățător al Adevărului. El îndreaptă spre noi o privire prietenească și ne spune: "Bucurați-vă împreună cu mine pentru că mi-am găsit oaia pierdută! Vă spun că tot așa, va fi mai mare bucurie în cer pentru un păcătos care se convertește, decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care nu au nevoie de convertire" (Lc 15,6-7).

Să citim împreună Amoris laetitia fără reproșuri și suspiciuni reciproce cu sentimentul credinței (sensus fidei) în lumina întregii tradiții a doctrinei Bisericii și cu o arzătoare preocupare pastorală față de toți cei care se află în situații matrimoniale și familiare dificile și au nevoie în mod deosebit de sprijinul matern al Bisericii.

Mulțumesc din inimă lui Rocco BUttiglione pentru marea slujire pe care el o aduce cu această carte unității Bisericii și adevărului Evangheliei.

(După Vatican Insider, 30 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 79.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat