"Răpiți" de Lourdes
Unde ordinea obișnuită a societății este răsturnată
De Bruno Forte
Că experiența de la Lourdes fascinează și vorbește vieții o demonstrează printre atâtea mărturia lui Franz Werfel, scriitor cunoscut pentru multele sale lucrări, între care Cele patruzeci de zile ale lui Mussa Dagh, unde relatează în mod realistă și emoționant unul dintre episoadele cele mai semnificative din genocidul armean.
Născut la Praga în 1890, fiu al unui comerciant evreu, Werfel a fost prieten printre alții al lui Franz Kafka și Max Brod, devenind la Viena, unde s-a transferat, unul dintre protagoniștii cei mai afirmați din viața literară din Europa centrală, glas al unei lumi de cultură rafinată, eliminată de venirea barbariei naziste. Ca mulți exponenți de origine ebraică, și Werfel a fost constrâns să fugă: refugiat în sudul Franței, a căutat azil la Lourdes, într-o situație dramatică în care mulți, în special evrei din diferite națiuni europene, luptau pentru a supraviețui.
În cartea scrisă în 1941, intitulată Cântarea lui Bernadette, a voit să relateze istoria lui Bernadette Soubirous și a aparițiilor de la Lourdes (reeditată de Gallucci în 2011, în unica traducere autorizată, cea a lui Remo Costanzi: prima ediție italiană este din 1946), motivând astfel alegerea sa: "Providența m-a condus la Lourdes, despre a cărei istorie minunată până acum nu aveam nici măcar cea mai superficială noțiune. Am rămas ascunși mai multe săptămâni în orașul din Pirinei. A fost o perioadă de neliniști, dar a fost și o perioadă foarte semnificativă pentru mine, deoarece mi-a fost dat să cunosc minunata istorie a tinerei Bernadette Soubirous și faptele vindecărilor de la Lourdes.
Într-o zi, tulburat cum eram, am făcut o promisiune. Dacă voi ieși din acea situație disperantă și voi ajunge pe coasta americană, înainte de orice altă muncă voi când cântecul lui Bernadette așa cum voi putea mai bine. Această carte este împlinirea unei promisiuni. O cântare epică în timpul nostru nu poate decât să ia forma unui roman. «Bernadette» este un roman, dar nu este o operă de fantezie... Toate evenimentele însemnate care formează conținutul cărții s-au petrecut în realitate... Adevărul lor este atestat de prieteni, dușmani și observatori pasionați... Am îndrăznit să când cântarea lui Bernadette, eu care nu sunt catolic, ci evreu... pentru că, încă din ziua în care am scris primele mele versuri, mi-am jurat mie însumi că voi da cinste mereu și pretutindeni, prin scrierile mele, secretului divin și sfințeniei umane: cu toate că epoca noastră, cu batjocură, ferocitate și indiferență, renegă aceste valori supreme ale vieții noastre".
Mărturia lui Franz Werfel este confirmată încontinuu de milioanele de pelerini care merg la Grota Massabielle: încă o dată am putut constata acest lucru, conducând acolo un pelerinaj de circa o sută de tineri din dieceza încredințată mie. Ca Werfel ei au fost "răpiți" de Lourdes: de ce? Aș vrea să răspund la această întrebare amintind trei aspecte care i-au impresionat în mod deosebit pe tineri.
Primul este experiența extraordinară de rugăciune, personală și comunitară, care la Lourdes se poate trăi: îngrijirea și frumusețea liturgiei și a cântărilor, sugestia procesiunii euharistice de după-amiază și a acelei "aux flambeaux" de seară, numărul de persoane care provenind din toată lumea sunt unite în acea rugăciune și în tăcerea rugătoare în fața Grotei, vorbesc inimii tinerilor cu o intensitate emoționantă. Și tinerii care nu provin din drumuri speciale de credință se simt atrași de bucuria și de frumusețea de a se lăsa iubiți de Dumnezeu, ca Fecioara Maria, care vorbește în fiecare aspect al experienței de la Lourdes ducând inimile la Cristos și la adorarea lui Dumnezeu cel de trei ori sfânt.
Împreună cu rugăciunea, este întâlnirea cu bolnavii care-i lovește pe tineri și literalmente îi transformă: la Lourdes ordinea obișnuită din societățile noastre este răsturnată. Pe primul loc sunt cei slabi, bolnavii, și totul se învârte în jurul slujirii de iubire care le este adusă lor: impresionează să vezi cum tinerii percep acest mesaj și se simt atrași de această răsturnare a logicii pe care consumismul și hedonismul dominante tind să o impună.
În sfârșit, la Lourdes tinerii se recunosc frați cu întreaga omenire, din toate culturile și experiențele: culorile pielii mulților pelerini reprezintă cu adevărat familia umană în adevărul fețelor sale și în demnitatea comună de a fi cu toții persoane umane, fii ai unicului Dumnezeu.
La Lourdes nebunia ideologiilor rasiste și xenofobe apare în toată sărăcia sa culturală și spirituală, în timp ce se simte urgența de a fi și de a voi să fim uniți în sigura, comuna aventură a vieții în fața Veșnicului și în responsabilitatea față de alții. La Lourdes ne descoperim umani în sensul cel mai profund al acestui cuvânt, în frumusețea a ceea ce semnifică, în provocarea și în responsabilitatea a ceea ce comportă, în dreptatea, în libertatea și în pacea, care revine fiecăruia să le poată trăi. Școală de credință și de slujire adusă altora, Lourdes este și o mare școală de umanitate realizată după visul lui Dumnezeu, Tatăl tuturor.
(După Zenit, 13 august 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.