Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 19-a de peste an - Anul A - 2017

Eu nădăjduiesc în Domnul, sufletul meu speră în cuvântul său (cf. Ps 130,5).

Isus tocmai săturase cu pâine sufletească și trupească pe cei cinci mii de bărbați, pe femeile și copiii lor (cf. In 14,21), iar acum se întreținea cu Tatăl ceresc în rugăciune pe munte (cf. Mt 14,23), lăudându-l și mulțumindu-i: pentru oamenii trimiși, pentru cuvintele inspirate, pentru pâinea înmulțită și pentru cei care au crezut în el. Spre învățătura noastră, Scriptura ne spune că Isus nu făcea nimic fără Tatăl. El spunea cuvintele Tatălui (cf. In 8,28; 12,49; 14,24); el împlinea voința și faptele Tatălui (cf. In 4,34; 6,38); el îi mulțumea Tatălui pentru toate (cf. In 11,41-42); el pregătea programul de urmat împreună cu Tatăl. Deși era Fiul lui Dumnezeu, Isus nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu, ci și-a asumat pe deplin condiția de om ascultător până la moarte (cf. Fil 2,6-8), ascultând și împlinind voința lui Dumnezeu (cf. In 4,34; 5,30), spre mântuirea noastră, care am păcătuit voind să fim ca Dumnezeu pe o cale diabolică și înainte de vreme.

Referitor la pâinea înmulțită de Isus din care au mâncat pe săturate cei cinci mii de bărbați împreună cu femeile și copiii lor (cf. In 14,21), trebuie să spunem că Dumnezeu a mai înmulțit și alte dăți pâinile pentru foamea poporului, de exemplu când pe timpul lui Moise a dat mană, pâine din cer, timp de 40 de ani în pustiu (cf. Ex 16,4.35), și când pe timpul Elizeu a înmulțit pâinile într-un timp de secetă (cf. 2Rg 4,42). Dar toate aceste pâini înmulțite au fost imagini atât ale lui Isus Mesia care urma să vină ca adevărata pâine coborâtă din cer care dă viață lumii (cf. In 6,32-35), cât și ale abundenței din împărăția cerurilor, unde Isus urma să-și ducă poporul. Fără Isus oferit de Tatăl ca "pâine adevărată a vieții", fără Isus primit ca "pâine vie", nimeni nu a fost și nu va fi niciodată satisfăcut, nici de foame nici de sete, oricât de multă pâine făcută sau cumpărată ar mânca. Mulțimile au venit la Isus, nu pentru pâinea trupească, ci după persoana lui Isus "pâinea vie" și după cuvântul lui. Prin mulțimea de iudei și păgâni venită la Isus, s-a împlinit cuvântul Domnului care a spus: "Voi trimite foamete în țară, nu o foamete de pâine, nici o sete de apă, ci foame și sete după auzirea cuvintelor Domnului" (Am 8,11).

Primii beneficiari ai acestei "pâini a vieții", conform planului divin de mântuire (cf. Gen 49,10; Dt 18,15), trebuiau să fie evreii (cf. Fap 13,32). De aceea Isus s-a născut și a trăit în mijlocul lor, a învățat și a făcut minuni în mijlocul lor, ca ei să fie primii care să creadă în el și să fie mântuiți (cf. Mt 14,22-33).

Păcat însă că mulți iudei s-au lăsat amăgiți de profeții falși și de duhul rău și au acceptat prea ușor "vălul întunecat" aruncat asupra lui Isus și drept urmare nu l-au primit, nu l-au ascultat, s-au lepădat de el și chiar l-au dat la moarte. Dar Isus nu s-a lepădat de ei, așa cum nu se leapădă de nici un alt popor, așa cum bine a înțeles femeia canaaneană (cf. Mt 15,22-27). Ba mai mult, tocmai prin această lepădare și condamnare a lor, Isus a adus mântuirea pentru ei și pentru lumea întreagă.

Așa cum spuneam, evreii au avut prima poziție în primirea mântuirii prin Isus. Pentru câștigarea evreilor: au muncit, au suferit și au murit profeții (cf. Fap 7,52); a muncit, a suferit și a murit Cristos (cf. Fap 3,14); au muncit și au murit apostolii. Paul din lectura a doua de astăzi chiar voia să fie anatema pentru mântuirea lor (cf. Rom 9,1-5); pentru ei s-a rugat și se roagă până astăzi Biserica, prin rugăciuni speciale și prin instituții speciale, cum este Congregația "Notre Dame de Sion". Biblia zice: "Ori de câte ori vreunul dintre ei se întoarce la Domnul, marama este luată" (2Cor 3,16).

Mântuirea și iertarea lui Dumnezeu pentru poporul său, prin Mesia, este și tema psalmului responsorial 85 de astăzi, scris cu o mie de ani înainte. La cruce, păcatul a fost condamnat, dreptatea a fost satisfăcută și harul a început să curgă pentru toți cei care doresc mântuirea (cf. Rom 5,21).

Dumnezeu a fost supărat când Ilie a abandonat poporul ales de teama păgânilor, așa cum supărat a fost și când Iona i-a abandonat păgânii de teama evreilor. Dumnezeu nu face deosebire între oameni și-i primește pe toți cei care vin la el, începând cu cei din poporul ales și până la ultimul păgân (cf. Rom 10,12). O impresie extraordinară a produs în lume îmbrățișarea religiei creștine de către evreul prigonitor, Saul din Tars (cf. Fap 9,21). O impresie extraordinară a produs în lume îmbrățișarea religiei creștine de către bancherul de religie mozaică, Alfons Ratisbone (1814-1884), care apoi a ajutat la crearea Congregației "Notre Dame de Sion", care se roagă special pentru venirea evreilor la Isus. O impresie extraordinară a produs în lume și îmbrățișarea religiei creștine de către evreica atee, Edith Stein (1891-1942), ajunsă călugăriță carmelitană și martiră. Da, "Ori de câte ori vreunul se întoarce la Domnul, marama este luată" (2Cor 3,16).

Prin evanghelia și în celelalte lecturi biblice de astăzi, Biserica ne întreabă: Cum stăm cu credința în Isus și în mântuirea lui oferită tuturor oamenilor? Cum stăm cu apostolatul printre creștini și necreștini? Cum stăm cu rugăciunea? Cum stăm cu recunoștința și mulțumirea? Apoi ne întreabă cum ne hrănim cu pâinea Cuvântului și a sfintei Împărtășanii care astâmpără foamea profundă a inimii și conduce la învierea veșnic fericită? Despre toate acestea vom fi întrebați și la judecată.

Isus este pâine coborâtă din cer (cf. In 6,35). Isus este pâinea care ne dă viață lumii și învierea promisă (cf. In 6,54; Ez 37,12). Dar, Isus este și chipul "omului nou" (cf. Ef 4,24; Col 3,10), trimis nouă de Tatăl ceresc pentru a ni-l însuși, pentru a ne configura după el, ca să putem ajunge la mântuire.

Așa cum Isus a purtat chipul Tatăl ceresc (cf. Evr 1,3), vorbind cu el în rugăciune, cerând sfat și putere, făcând numai ceea ce a auzit și a văzut la el (cf. In 5,19-20) și mulțumindu-i pentru toate (cf. In 11,41-42). Tot astfel și noi trebuie să ne îmbrăcăm cu Isus Cristos (cf. Gal 3,27; Col 3,10), să facem tot ceea ce am auzit și am văzut la Isus (cf. In 13,15), să facem tot ceea ce ne spune el (cf. In 2,5), să facem totul cu ajutorul lui (cf. In 15,5), să le facem totul în numele lui (cf. Col 3,17), să facem totul spre slava lui Isus (cf. Col 3,17; 1Cor 10,31) și să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6).

Despre mai mulți sfinți și fericiți, în frunte cu Maica Domnului, cu sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), cu sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) se spune că au reușit să devină imagini vii ale lui Isus. "L-am văzut pe Isus într-un om", spuneau pelerinii ce se întorceau de la Ars. Sau cum spunea un copil după ce a mâncat cu o bătrână în parc: "Mamă, azi am mâncat cu Dumnezeu și ce surâs frumos avea!" Trebuie să ajungem să se spună așa ceva și despre noi, pentru a fi siguri de mântuire.

Revenim pentru câteva aprofundări la textul evangheliei de astăzi (cf. Mt 14,22-33). Isus "i-a silit" pe apostoli să se urce în barcă și să treacă pe "malul celălalt" (cf. Mt 14,22). Apostolii trebuiau să fie primii care să creadă în divinitatea lui. Dar de vreme ce Isus "i-a silit" să urce în barcă și să treacă pe "malul celălalt", este de presupus că ei gândeau ca și mulți dintre iudei, că a sosit momentul ca Isus să restabilească împărăția pământească a lui David și să fie proclamat rege pământesc (cf. In 6,15).

Este adevărat, Isus a venit să fie rege și să întemeieze o împărăție, dar nu a venit să fie rege pământesc și nici să întemeieze o împărăție pământească. El a venit să fie regele inimilor și să instaureze împărăția lui Dumnezeu încă de pe pământ, dar în inimile oamenilor (cf. In 18,33-37; Lc 17,21). Iar cât privește peștii și pâinile înmulțite, ele trebuiau să le vorbească oamenilor atât despre dărnicia sa ca rege veșnic, cât și despre abundența bunurilor din împărăția sa, a căror crainici trebuiau să devină. Pâinile și peștii erau și simbolurile lui Isus. Isus "i-a silit" să intre în barcă și să treacă pe "malul celălalt", adică, i-a silit să vadă și fața spirituală a lucrurilor. Iar ei trecând prin furtună și prin pericol de moarte, au putut descoperi cât de șubrede sunt toate cele pământești pe care le visau și să creadă în divinitatea și în împărăția cerească a lui Isus.

Aplicând la noi cei de astăzi cele petrecute în pericopa evanghelică de astăzi, spun că atunci când Dumnezeu observă că nu prea vedem și nu prea căutăm cele cerești, el "ne silește" și pe noi să vedem și "partea cealaltă a lucrurilor", trecând barca vieții noastre prin diferite furtuni. Îmi amintesc de cazul unui om avut, care nu căuta decât lucrurile acestei lumi. Acesta ajungând bolnav, a fost "silit" să stea numai cu fața în sus pe un pat de spital. Astfel comenta el situația sa: "Pentru că atunci când eram sănătos nu aveam timp să mă opresc pentru a privi cerul cu toate ale lui, acum am fost silit să privesc cerul și să mă gândesc la el". Astfel să prețuim bunurile veșnice, care au ca umbră lucrurile trecătoare, ca Dumnezeu să nu ne "silească" și pe noi să vedem "partea cealaltă" a vieții și a lucrurilor.

Apoi, este interesant de observat că, deși apostolii aveau cu ei în barca cuprinsă de furtună, coșurile pline cu firimiturile rămase de la purtarea de grijă a lui Isus față de oamenii flămânzi, ei au uitat de Isus și de purtarea lui de grijă față de viața lor. Iar când Isus a apărut lângă ei mergând pe apă ca pe uscat, ca să-i ajute, lor li se părea că văd o nălucă. Cu noi se întâmplă de multe ori la fel. Tocmai când ar trebui să ne gândim mai mult la Isus și la purtarea lui de grijă, în ciuda minunilor divine din viața noastră de până atunci, diavolul ne șterge din minte amintirea minunilor divine din viața noastră de până atunci, și ne lasă să ne simțim singuri și să luptăm singuri, ca să cădem.

Tocmai acum când redactam această reflecție, m-a sunat la telefon o familie care de peste 25 de ani mă sună cel puțin odată pe lună: "Părinte, iar vă deranjez. Vă rog să puneți o intenție la rugăciune și la sfânta Liturghie, pentru o problemă a noastră!" Nu s-au îndoit niciodată în cei 25 de ani că vor fi ajutați. De aceea nici nu s-a întâmplat vreodată să nu fi fost ajutați. Au fost și sunt convinși că de câte ori cer ceva de la Dumnezeu, mai ales prin sfânta Liturghie unde Isus însuși se roagă și mijlocește pentru noi, primesc. Păcat că mulți "creștini" de astăzi, văzând numai păcatele și nu harul, nu mai aleargă cu încrederea cerută într-un așa izvor de putere, care este Isus și sfânta Liturghie.

Nu s-a întâmplat numai cu apostolii pe marea învolburată ca să uite de puterea lui Isus din vindecările, învierile și minunile mari experimentate; nu se întâmplă așa numai cu noi. Dar așa s-a întâmplat și cu Ilie despre care este vorba în prima lectură de astăzi, căci diavolul nu uită pe nimeni. Ilie era un profet cu autoritatea lui Dumnezeu, un profet care prin puterea lui Dumnezeu a stat fără frică în fața regelui Ahab (cf. 1Rg 21,19-27), un profet care prin puterea lui Dumnezeu a închis cerul trei ani și șase luni (cf. 1Rg 17,1; Lc 4,25), un profet care prin puterea lui Dumnezeu a stat biruitor în fața a opt sute cincizeci de preoți păgâni (cf. 1Rg 18,40). Dar, acest profet mare, într-un moment de slăbiciune, privind numai la el și uitând de minunile lui Dumnezeu cel atotputernic de până atunci, părăsind poporul și ucenicul, a început să fugă de amenințările unei femei păgâne ai cărei dumnezei se dovediseră neputincioși. Totuși, Dumnezeu a căutat să-i aducă aminte de el, trimițându-i pâine prin corbi, prin îngeri și prin oameni (cf. 1Rg 19,4-5).

În rătăcirea lui, Ilie, deși mergea la Horeb, locul unde fusese dată Legea și locul unde Moise mijlocise pentru popor (cf. Ex 32,11), Ilie se plânge lui Dumnezeu împotriva poporului pe care el îl părăsise: "Doamne, pe prorocii tăi i-au omorât, altarele tale le-au surpat; am rămas eu singur, și caută să-mi ia viața" (1Rg 19,10). Dar Dumnezeu îi răspunde: "Mi-am păstrat șapte mii de bărbați care nu și-au plecat genunchiul înaintea lui Baal" (cf. 1Rg 19,18; Rom 11,3-4). Ilie urcase pe munte crezând că el este singurul rămas credincios și că Dumnezeu va arde poporul, și a coborât de pe munte aflând că el era numai unul din cei șapte mii de oameni credincioși lui Dumnezeu și că Dumnezeu este bunătate și îndurare ca zefirul. Să acuzi în-seamnă să faci lucrarea lui satan (cf. Ap 12,10). Să mijlocești înseamnă să faci lucrarea lui Dumnezeu (cf. Rom 8,34). Să nu uităm asta, nici preoți și nici laici. Pentru că Ilie n-a fost capabil să depășească criza, a trebuit să fie chemat Elizeu în locul lui. Pentru că evreii n-au reușit să depășească criza în timp util, păgânii le-au luat-o înainte (cf. Fap 13,46; Is 55,5). Sfântul Petru spune: "Am fost chemați să binecuvântăm, ca să moștenim binecuvântarea" (cf. 1Pt 3,9).

Așa cum Dumnezeu l-a chemat pe Ilie să iasă din gândirea străină de voința lui, așa cum Isus l-a chemat pe Petru să iasă din gândirea lui greșită și moștenită despre Mesia și mântuirea lui și să vină la el călcând pe valurile agitate și periculoase, tot astfel Dumnezeu ne cheamă și pe noi toți care formăm Biserica lui, preoți și laici, să ieșim din mentalitatea noastră greșită pusă numai pe a critica răul și să pășim alături de el, lucru deloc ușor, lucrând și jertfindu-ne împreună cu el, ca sfântul Paul din lectura a doua, ca Petru și ca apostolii care au mers în lumea întreagă, pentru ca lumea întreagă să ajungă să primească lumina și mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos. Timpul este scurt (cf. 1Cor 7,29).

Eu nădăjduiesc în Domnul, sufletul meu speră în cuvântul său (cf. Ps 130,5).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 19-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat