Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Conștiința Bisericii

Newman și sensus fidelium

De Hermann Geissler

În 1859, John Henry Newman a publicat un articol intitulat "Despre consultarea credincioșilor în materie de doctrină". Deoarece astăzi se vorbește adesea despre sensus fidelium, făcând referință și la fericitul Newman, nu pare superfluu să prezentăm pe scurt conținutul acestui articol. Newman, bazându-se pe studiul aprofundat al Părinților, pornește de la faptul că tradiția apostolică este încredințată întregii Biserici și că toate organele și componentele sale au o responsabilitate specifică pentru salvgardarea și transmiterea sa. Tradiția se manifestă diferit în funcție de timpuri: "Uneori prin gura episcopatului, alteori prin învățători, alteori prin popor, liturgii, rituri, ceremonii, dispute și toate acele evenimente care sunt sub numele de istorie". Din acest fapt Newman conclude că "niciunul dintre canalele acelei tradiții nu poate să fie neglijat", adăugând că "darul de a discerne, de a discrimina, de a defini și de a promulga o parte a tradiție se află numai în Eccelsia docens". Fiecare persoană este liberă să sublinieze cu emfază mai mare o parte sau alta din această afirmație. Newman la rândul său spune că este "personal înclinat să pună un accent puternic pe consensus fidelium".

Această viziune a fost de ajutor lui Newman pentru a rezolva câteva dificultăți în privința chestiunii dezvoltării doctrinei creștine. De fapt, tradiția Bisericii nu trebuie înțeleasă ca o transmitere mecanică a conținuturilor credinței, ci ca proces vital. Acest proces este verificabil din punct de vedere obiectiv prin mărturiile istorice. Însă tradiția are și o semnificație subiectivă: toți membrii Bisericii, prin puterea Duhului Sfânt, sunt purtătorii ei. Deci, ansamblul credincioșilor constituie una dintre mărturiile faptului că există "tradiția unei credințe revelate" și "consensus al lor prin istoria Bisericii este glasul Bisericii infailibile". De aceea consensul credincioșilor este în măsură să compenseze eventualele carențe în mărturiile patristice despre fiecare punct al credinței creștine.

Newman încearcă deci să explice cum consensul credincioșilor se raportează cu manifestarea tradiției Bisericii. Când vorbește despre "consultarea credincioșilor", nu vrea să spună că episcopii ar trebui să ceară sfatul credincioșilor laici înainte de a putea interveni cu autoritate într-o materie de doctrină. "A consulta" poate însemna și a verifica o realitate de fapt: "Să luăm, de exemplu, expresia «a consulta un barometru» în materie de timp atmosferic: un barometru atestă pur și simplu o situație de fapt". Numai în acest sens Newman vrea să vorbească despre consultarea credincioșilor: "Nu este îndoială că în acest caz nu li se cereau sfaturi, opinii și evaluări, ci se voia numai să se constate o situație de fapt, adică se făcea recurs la credințele lor ca la o mărturie a acelei tradiții apostolice numai pe care se poate întemeia orice definiție doctrinală". Însă consensul credincioșilor este mai mult decât o mărturie pentru tradiția apostolică. Cu Johann Adam Möhler, mare teolog de la Tübingen, Newman descrie acest consens al credincioșilor și pe "un soi de instinct" în sânul trupului Bisericii, care este rod al comuniunii credincioșilor cu Dumnezeu și formează ca să spunem așa "conștiința Bisericii" și îi conduce pe credincioși la îmbrățișarea credinței drepte.

Cu scopul de a ilustra relevanța doctrinei despre consensul credincioșilor, Newman tratează după aceea pe larg despre timpul arianilor. Acea perioadă din secolul al IV-lea a fost "o epocă a marilor învățători, ca sfinții Atanasiu, Ilariu, cei doi Grigore, Vasile, Gură de Aur, Ambroziu, Ieronim, Augustin", dar "chiar în acea perioadă tradiția divină încredințată Bisericii infailibile a fost proclamată și apărată mult mai mult de poporul lui Dumnezeu decât de episcopat". Făcând această afirmație, Newman explică faptul că nu vrea să nege "că cea mai mare parte dintre episcopi erau ortodocși în credințele lor intime, așa cum... că au existat mulți din cler și s-au grupat cu credincioșii și au acționat ca punct al lor de referință și de conducere. Cu atât mai puțin... că laicii au fost inițiați la credință de către cler și de către episcopi, de asemenea, ... că o largă parte a laicilor erau ignoranți și o altă parte au fost corupți de predicatori ariani care ocupau sedii episcopale și hirotoneau preoți eretici". Însă teologul englez susține "că în acel timp de mare confuzie teologică dogma dumnezeirii Domnului nostru a fost proclamată, apărată și ocrotită, omenește vorbind, și cu forță mai mare de Ecclesia docta decât de Ecclesia docens". Newman confirmă afirmația sa cu o lungă listă de mărturii din timpul Părinților. Multe părți ale Bisericii de atunci au căzut în erezia arianismului, mai ales pentru că un mare număr de păstori, și sub presiunea crudă a împăraților ariani, s-au exprimat "în mod contradictoriu, unii împotriva altora, și timp de circa șaizeci de ani după Niceea n-a existat nimic care să se poată asemăna cu o mărturie fermă, omogenă și de neclintit; au existat concilii necredibile și episcopi infideli; au existat slăbiciuni și frici, devieri și dezamăgiri, halucinații fără sfârșit și fără speranță care s-au răspândit în orice colț al Bisericii catolice; cei puțini, relativ puțini, care au rămas fideli, au fost discreditați și alungați în exil".

După aceea Newman prezintă o serie de mărturii care arată că "corpul credincioșilor a rămas fidel față de propriul botez" și "l-a susținut pe Atanasiu, Ilariu, Eusebiu de Vercelli și alți mari și solitari mărturisitori, care fără de ei ar fi fost perdanți". De exemplu, Vasile atestă: "Lucrurile au ajuns la acest punct: oamenii au părăsit casele lor de rugăciune și se adună în deșerturi; viziune vrednică de milă; femei, copii, bătrâni și bărbați altminteri bolnavi, trăind mizerabil sub cerul liber, între ploi torențiale și furtuni de zăpadă și vânturi și gerurile iernii, și din nou vara sub un soare arzător. La asta se supun pentru că nu vor să aibă nimic în comun cu plămada rea ariană". Iliariu scrie astfel împăratului Constanțiu: "Nu numai cu cuvinte, ci cu lacrimi, noi te implorăm să salvezi Bisericile catolice de orice continuare a acestor ofense foarte dureroase și de persecuțiile și injuriile lor intolerabile actuale, pe care le îndură, lucru cu adevărat monstruos, realizat de frații noștri! Desigur clemența ta ar trebui să asculte glasul celor care strigă cu atâta zgomot: «Eu sunt un catolic, nu am nicio dorință să fiu un eretic»". Numeroase alte texte asemănătoare, scrise de Părinți sau de scriitori ecleziastici, sunt prezentate pentru a arăta consensul credincioșilor în cele mai mari cetăți ale creștinătății de atunci. Într-un timp de mare suferință în Biserică, simplii credincioși au salvgardat și transmis dogma dumnezeirii Domnului Isus.

Pe la sfârșitul articolului Newman vorbește despre timpurile sale, nelăsând îndoială cu privire la importanța magisteriului ecleziastic, pe de o parte, și la rolul credincioșilor, pe de altă parte. Consideră că realitatea din secolul al IV-lea nu este aceea care caracterizează toată istoria Bisericii, și cu mult mai puțin timpurile în care el trăiește. Cât privește la timpurile sale, el exprimă apreciere față de angajarea episcopilor: "Niciodată episcopatul creștinătății n-a fost așa de respectuos față de Sfântul Scaun, niciodată așa de autentic religios și niciodată așa de atent la îndeplinirea îndatoririlor sale, niciodată așa de puțin dispus să schimbe cărțile de joc și, în sfârșit, niciodată așa de mai presus de orice tentație a sofismelor teologice". Newman este de părere că acest lucru explică motivul pentru care, în mintea multora, rolul credincioșilor a pierdut mare parte din relevanța sa. Totuși, conform convingerii sale, fiecare component al Bisericii "păstrează funcțiunile sale specifice și niciuna dintre ele nu poate să fie neglijată fără a compromite armonia generală. Chiar dacă în materie de credință laicatul este numai reflexia și ecoul clerului, totuși în pastorum et fidelium conspiratio există ceva care nu se identifică numai cu păstorii". Newman încheie articolul amintind bucuria credincioșilor pentru definirea dogmei Mariei Născătoare de Dumnezeu la Conciliul din Efes (431) și spunând că "Ecclesia docens este mai fericită când are în jurul său acești susținători entuziaști decât atunci când îi scoate afară pe credincioși de la studiul doctrinei divine și de la sintonia cu divinele sale contemplații și cere de la ei o fides simplă în cuvântul său, acesta fiind un lucru care în clasele culte ajunge să devină indiferență iar în cele umile superstiție".

(După L'Osservatore Romano, 5 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat