Cu mintea și cu inima
Omilie pentru sărbătoarea sfântului Ignațiu
De Arturo Sosa
Sfântul Ignațiu este un punct de referință permanent pentru noi, iezuiții, și pentru multele persoane care se hrănesc din spiritualitatea sa. A celebra sărbătoarea sa în această biserică "Chiesa del Gesù", alături de locurile unde el a murit și unde mai înainte a consumat ani lungi ai vieții sale pentru a consolida fundamentele Societății lui Isus și pentru a o conduce în răspândirea sa apostolică în toată lumea cunoscută pe atunci, este, de aceea, o invitație de a aprofunda carisma noastră și spiritualitatea sa. Îl celebrăm în această seară pe sfântul Ignațiu ca fondator, împreună cu alți nouă însoțitori, al Societății lui Isus pentru a da glorie lui Dumnezeu, care a demonstrat și în el mărinimia sa și iubirea sa milostivă, și pentru "ajutorul sufletelor".
Conciliul al II-lea din Vatican a invitat toate congregațiile călugărești să parcurgă drumul spre izvoarele lor carismatice. Fondatorii și fondatoarele nu sunt numai niște persoane deosebite, cu o profundă experiență a milostivirii lui Dumnezeu și o viață exemplară, ci recunoaștem în ei și o prezență specială a Duhului Sfânt. Sunt purtători de daruri specifice ale Duhului oferite Bisericii și pentru lume. Fiecare carismă este dată pentru a contribui la construirea trupului Bisericii și a îmbogăți slujirea sa adusă misiunii lui Cristos în care Dumnezeul unul și întreit reconciliază toate lucrurile. Referința la sfântul Ignațiu fondator este deci modul nostru de a reînnoi fidelitatea față de carisma primită și de a ne deschide la învățătura sa, izvor și al creativității apostolice de care avem atâta nevoie în timpurile noastre.
Fundamentul este întotdeauna iubirea lui Isus. "Dacă mă iubește cineva, va păzi cuvântul meu și Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și vom locui la el". Isus, după ce ne-a iubit, vine în întâmpinarea fiecăruia dintre noi, ne invită să-l urmăm și ne reunește ca însoțitori ai săi. Primul pas pentru a deveni creștin și iezuit este deci îndrăgostirea de Isus, a deveni prieten al său și a împărtăși viața și misiunea sa cu însoțitorii și ei îndrăgostiți și reuniți în numele său pentru a sluji Biserica.
Iubirea lui Isus e cea care întemeiază acea unire a minților și inimilor care face posibilă Societatea lui Isus, așa cum a scris sfântul Ignațiu în Constituții (671): "Principala legătură reciprocă între ei și cu capul lor este iubirea lui Dumnezeu Domnul nostru. De fapt, dacă superior și inferiori vor fi foarte uniți cu bunătatea sa divină și supremă, vor fi cu toată ușurința uniți și între ei, în virtutea unicei iubiri, care va provine din ea și se va extinde la orice aproape, în special la trupul Societății". Aici și numai aici găsim condițiile pentru discernământul spiritual în comun prin care Duhul Sfânt conduce contribuția noastră la misiunea lui Cristos.
Unire a minților nu înseamnă deci a împărtăși o ideologie, un soi de gândire unică în jurul căreia ridicăm zidurile pentru a găsi o falsă identitate care ne asigură. Iezuiții, ca toți creștinii, discipoli ai Domnului Isus, sunt invitați să reflecteze pe cont propriu, să aibă idei personale, să dezvolte gândirea și să facă o căutare aprofundată în toate domeniile cunoașterii umane. De fapt, Societatea lui Isus investește mult timp și energii în pregătirea intelectuală a membrilor săi, convinsă că are în activitatea intelectuală un instrument apostolic prețios pentru a face prezentă vestea bună a lui Isus în toate dimensiunile vieții umane, în orice timp, cultură și loc.
Dar unirea minților înseamnă a avea mintea îndreptată în primul rând spre Dumnezeu deci spre vocația la care suntem chemați. Cu cuvintele sfântului Ignațiu în Formula institutului (I), carta noastră fundamentală, din 1550: cine vrea să facă parte din această Societate, "să facă și în așa fel încât să aibă în fața ochilor, cât timp va trăi, înainte de orice alt lucru, pe Dumnezeu, și apoi forma acestui Institut al său care o cale pentru a ajunge la El, și de a dobândi cu toate forțele acest scop propus lui de Dumnezeu".
Și unirea inimilor este posibilă numai dacă iubirea lui Cristos umple complet afectivitatea noastră în așa fel încât să ne eliberăm de toate "afecțiunile dezordonate", adică de afectele care nu sunt îndreptate numai spre Dumnezeu. Ar părea mai simplu să unim inimile decât mințile, dar nu este așa. În inima fiecăruia dintre noi se înmulțesc aceste afecțiuni dezordonate care ne leagă de persoane, locuri, lucrări apostolice și devin lațuri așa de puternice încât ne fac să pierdem libertatea interioară, "indiferența" principiului și fundamentului din Exercițiile spirituale (23), aceea care face în așa fel "încât nu dorim din partea noastră sănătatea mai degrabă decât boala, bogăția mai degrabă decât sărăcia, onoarea mai degrabă decât dezonoarea, o viață lungă mai degrabă decât o viață scurtă, și tot așa pentru tot restul, dorind și alegând numai ceea ce ne poate conduce mai bine la scopul pentru care suntem creați".
Unirea inimilor corespunde experienței relatate de profetul Ieremia, constrâns să se lase sedus de forța prezenței lui Dumnezeu în viața sa, în pofida tuturor rezistențelor pe care el le pune în aplicare în fața întâlnirii cu Domnul. În pofida senzației de rușine și a batjocurii continue la care este supus, recunoaște în sfârșit că iubirea Domnului a prevalat în inima sa: "Era ca un foc arzător, reținut în oasele mele; mă străduiam să-l potolesc, dar nu puteam".
Deci nu trebuie să ne fie frică de a parcurge acest drum spre izvoarele noastre carismatice, "în unirea minților și inimilor". Domnul l-a trimis pe Mângâietorul, pe Duhul său, pentru a ne aminti tot ceea ce ne-a învățat. Nu contează care a fost viața înainte de întâlnirea cu Domnul. El vrea să folosească milostivirea sa și să ne dăruiască "harul supraabundent împreună cu credința și caritatea care este în Cristos Isus", pentru a ne pune în slujba misiunii sale, pentru a ne face să devenim însoțitorii săi și să ne încredințeze slujirea reconcilierii (cf. 2Cor 5,18).
Stăpâna noastră a Străzii să fie călăuza noastră în acest parcurs și să dobândească pentru fiecare dintre noi harul de a merge, neobosit, spre originea izvorului nostru de viață, iubirea Domnului Isus.
(După L'Osservatore Romano, 1 august 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.