|
Reflecție la duminica a 4-a de după Paști, Duminica Bunului Păstor - Anul A - 2017 Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic (Ps 23,1). Dacă până în această duminică apostolii, evangheliștii și martorii mormântului gol ne-au vorbit despre învierea lui Cristos, astăzi Isus Cristos însuși ne vorbește despre sine și se prezintă ca fiind "Păstorul cel bun" care nu numai că îngrijește de orice oiță sănătoasă sau bolnavă, sătulă sau flămândă, credincioasă sau pierdută; dar "Păstorul cel bun" care se face "Miel de jertfă" pentru turmă, Miel care își dă viața pentru oile sale, pentru a deveni pentru a deveni "Poartă a oilor". Prin distanța de la păstor la oiță, Isus a voit să scoată în evidență distanța de la Dumnezeu la om, adică iubirea lui nemăsurată față de om și faptul că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19).. Referitor la "Păstor", trebuie să spunem că Dumnezeu este păstorul tuturor oamenilor (cf. Gen 48,15; Is 40,11; 63,11; Sir 18,13) și că păstorirea lui Dumnezeu este veșnică (Ps 47,14; Qho 12,11). Iar Isus Cristos este Păstorul cel bun trimis de Tatăl, prin puterea Duhului Sfânt, pentru a-și da viața pentru mântuirea tuturor oamenilor (In 10,1-17; Evr 13,20; 1Pt 2,25; 5,4) și pentru a deveni "Poarta" oilor sale. "Adevăr, adevăr vă spun", așa își începe Isus discursul de astăzi. Totdeauna o dublare de cuvânt în sfânta Scriptură înseamnă că urmează o știre importantă. Pericopa evanghelică de astăzi începând cu expresia: "Adevărat, adevărat vă spun", vrea să ne facă atenți că urmează un anunț important în ceea ce privește viața și mântuirea noastră. Iar anunțul important este cuvântul lui Isus de astăzi: "Eu sunt Păstorul cel bun al lui Dumnezeu". Eu sunt Mielul de jertfă care am răscumpărat turma". "Eu sunt "Poarta oilor" prin care se intră la Tatăl ceresc. "Eu am venit ca oile mele să aibă viață din belșug". Imaginile lui Isus ca; "Bun Păstor" cu oița în brațe sau pe umeri; ca "Miel" care s-a răstignit și a murit pentru ca fiecare oiță să fie salvată; și ca "Poartă" a oilor de intrat în cer, sunt sinteza și culmea tuturor imaginilor și vorbirilor despre Isus, Mesia. Este imaginea și culmea a tot ceea ce Dumnezeu Tatăl a putut face pentru noi: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Este imaginea și culmea a tot ceea ce Isus însuși a putut face pentru noi: "Nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi" (In 15,13). Este imaginea și culmea a tot ceea ce Duhul Sfânt a putut face pentru noi: "Dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt ce ne-a fost dat" (Rom 5,5). Veștile cele bune pe care Isus, Păstorul nostru cel bun care a înviat, ni le aduce în acest timp pascal, sunt multe și plăcute. Iată câteva dintre ele: am înviat și sunt mereu cu tine (cf. Mt 28,20); am înviat și am cheile vieții și ale morții (cf. Ap 1,18); am înviat și sunt viață și înviere pentru toți cei care mor (cf. In 11,25); am înviat și merg după fiecare căzut (cf. In 20,27); am înviat și trimit îngerul meu la toți cei încercați (cf. Fap 12,7-8); am înviat si sunt picior pentru cel șchiop; am înviat și sunt medicament și ochi pentru cel nevăzător (cf. Iov 29,15); am înviat și sunt haină de in curat pentru cel gol (cf. Ap 3,18); am înviat și sunt pâine și apă pentru toți cei flămânzi și însetați (cf. Is 55,1; In 6,35); am înviat și sunt însoțitor de drum pentru toți cei singuri și abătuți (cf. Lc 24,15); am înviat și am pregătit o casă veșnică pentru toți cei fără de adăpost (cf. In 14,2-3); am înviat și sunt medic de vindecare pentru cei care nu au pe nimeni (cf. In 5,7). De aceea, noi putem spune de acum înainte cu psalmistul: "Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morți nu mă tem de nici un rău, căci toiagul și nuiaua ta, groază pentru alții, pe mine mă apără și mă mângâie (cf. Ps 23,4). Psalmul 23 pe care l-am proclamat astăzi, sintetizează pentru noi în trei propoziții toate darurile lui Isus, Păstorul cel bun, care a murit pentru păcatele noastre și a înviat spre îndreptățirea noastră: - toate trebuințele voastre sunt împlinite: "Domnul este Păstorul meu nu voi duce lipsă de nimic" - toate temerile voastre sunt risipite: "Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine" - toate dorințele voastre de fericire sunt împlinite: "Da, bunătatea și îndurarea mă vor însoți în toate zilele vieții mele și voi locui pe veci în casa Domnului". "Promisiunile acestea este pentru voi, pentru copiii voștri și pentru toți cei care sunt departe" (Fap 2,39). Să le concretizăm în exemple: Toate trebuințele voastre sunt împlinite: Cineva îmi povestea zilele acestea: Trebuia să merg la un spital unde nu cunoșteam pe nimeni. Atunci m-am rugat lui Isus înviat care poartă de grijă de toate oițele sale. Și iată că Isus și-a trimis "îngerii săi pământești" ca să mă ajute. Pentru că sufeream de picioare, Isus, a trimis un "înger" cu mașina ca să mă ducă până la spital. La spital, deși erau mulți oameni care așteptau să ajungă la cabinetele medicale, un "înger" m-a condus până la cabinetul medicului unde trebuia să ajung; medicul, un alt "înger", m-a preluat, mi-a vorbit cu respect, m-a consultat cu amabilitate, m-a condus personal și la alte cabinete medicale și mi-a prescris un tratamentul. Când să merg acasă, Dumnezeu a trimis un alt "înger" cu mașina, care mergea în aceeași direcție cu mine, și m-a adus până acasă. "Am înviat și sunt mereu cu tine", este o realitate certă. "Domnul este păstorul meu; nu trebuie sa mă îngrijorez". Toate temerile voastre sunt risipite: Henri J. M. Nouwen (1932-1996), un renumit preot și profesor catolic olandez, care a scris și 39 de cărți pe teme de spiritualitate, compara moartea cu "un salt sigur la trapez", unde unul sare zburând prin aer și un altul îl prinde. Ceea ce trebuie să facă cel care execută saltul zburător, este să-și întindă mâinile ca să poată fi prins de partenerul său. La fel se întâmplă și cu omul credincios care moare, care face saltul în veșnicie, el trebuie doar să-și întindă mâinile, iar Cristos care a înviat ca să fie mereu cu noi, îl va prinde cu toată siguranța și îl va așeza lângă el în glorie (cf. Ps 28,2). Căci și Isus și-a întins brațele spre Tată ceresc și a fost prins și înviat (cf. Lc 23,46). "Am înviat și sunt mereu cu tine", este o realitate certă, căci Isus însuși a spus: "Pentru că eu trăiesc, și voi veți trăi" (In 14,19). O moarte, o mormântule, nu ne mai temem de puterea ta; datoria noastră a fost achitată de Isus la cruce (cf. 1Cor 15,55-56; Col 2,14). Toate dorințele voastre de fericire să fie împlinite: Când iudeii nefericiți din prima lectură de astăzi nu știau cum să repare greșeala condamnării nedrepte a lui Isus la moarte prin care au rămas în păcatele lor, Isus însuși le-a trimis "un înger", pe apostolul Petru, care să le spună ceea ce trebuie să facă pentru a ajunge la fericire: "Ce să facem, fraților?" Petru le-a zis: "Convertiți-vă și fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus Cristos spre iertarea păcatelor voastre și veți primi darul Duhului Sfânt! Căci promisiunea de fericire este pentru voi, pentru copiii voștri și pentru toți cei care sunt departe, pe oricâți i-ar chema Domnul Dumnezeul nostru". Și cu multe alte cuvinte dădea mărturie și-i îndemna, zicând: "Salvați-vă de această generație perversă!" Așadar, cei care au primit cuvântul lui au fost botezați. Și în ziua aceea li s-au adăugat cam la trei mii de suflete" (Fap 2,37-41). "Am înviat și sunt mereu cu tine", este o realitate certă. Ce fericire! Isus îi conduce pe toți cei care l-au primit ca pe Mântuitorul lor, în cortul său, la Tatăl său și la familia sa. A fi cu Dumnezeu, acesta este secretul fericirii, chiar în mijlocul necazurilor. Despre Abraham, Biblia ne spune că murit la o vârstă înaintată după o bătrânețe fericită (cf. Gen 25,8). Da, dar Abraham a fost omul care a umblat cu Dumnezeu, care a stat de vorba cu Dumnezeu, care a mâncat la masă cu Dumnezeu, care a ascultat de Dumnezeu până acolo că și-a părăsit țara și familia și a fost gată să-și jertfească și fiul din dragoste față de Dumnezeu. Psalmistul scrie: "Fericirea mea este să mă apropii de Dumnezeu" (Ps 73,28). Iar Isaia scrie că fericirea stă în împlinirea poruncilor divine (cf. Is 48,18). După imaginile cu Isus "Bunului Păstor" cu oița în brațe sau răstignit pentru ele, evanghelia de astăzi ne prezintă imaginea lui Isus "Poarta Oilor", singura poartă a oamenilor pentru a ajunge din nou la Tatăl (cf. In 14,6). Ezra și Nehemia au fost cei care au condus lucrările de reconstrucție a Ierusalimului și a templului după exilul Babilonic. Ei i-au pus Ierusalimului mai întâi 10 porți, iar mai apoi i-au au mai adăugat 2. Simbolic, Ierusalimul și templul reconstruit este imaginea Ierusalimului ceresc și a lăcașurilor veșnice; cele 10 porți reprezintă cele 10 porunci în care Dumnezeu a lăsat voința sa oamenilor. Apoi, cele 12 porți, reprezintă învățătura sa trăită și transmisă prin cei 12 patriarhi și prin cei 12 apostoli. Porțile Ierusalimului sunt următoarele: Poarta Oilor, Poarta Peștilor, Poarta Zidului vechi, Poarta Văii, Poarta Gunoiului, Poarta Fântânii, Poarta Apelor, Poarta Cailor, Poarta de Răsărit, Poarta Mifcad (cf. Neh 3,1-32); poți la care mai târziu s-au mai adăugat încă două: Poarta lui Efraim, Poarta Închisorii (cf. Neh 12,39). Dar dintre toate cele 12 porți, cea mai semnificativă este "Poarta oilor", o poartă strâmtă și o poartă care îl reprezintă pe Isus (cf. Mal 2,6-7; In 10,7). Pe această poartă erau aduse la templu oile pentru jertfă; pe această poartă a pășit însuși Isus purtând crucea păcatelor noastre. Isus Cristos a fost Mielul lui Dumnezeu fără meteahnă care "a ridicat" păcatele lumii (cf. In 1,29), Mielul lui Dumnezeu care întruchipa și recapitula în sine toate jertfele curate de animale și de mâncare de până atunci. Biblia spune clar: "Plata păcatului este moartea" (cf. Rom 6,23) și că "Fără vărsare de sânge nu este iertare" (cf. Evr 9,22). Iar Isus, Mielul lui Dumnezeu, a murit vărsându-și sângele pentru mântuirea noastră, intrând pe Poarta oilor. Jertfele Legii vechi dădeau o curăție rituală pentru rugăciunea de la templu, o curăție imperfectă și temporară (cf. Evr 9,13). Dar jertfele Legii vechi au avut un rol mare și important pentru că ele le aminteau oamenilor, de două ori pe zi, că pentru spălarea vinovăției păcatului lor, că pentru a rămâne în viață, căci plata păcatului este moartea (cf. Rom 6,23), trebuia făcută o plată care de cele mai multe ori se făcea jertfind o altă viață pe altar. Apoi, jertfele din Vechiul Testament au avut menirea și de a-l anunța pe Mesia care trebuia să vină, pe Mesia care va înlocui jertfele nesfârșite pentru păcat, cu jertfa nerepetată de sine însuși, cu jertfă adusă o singură dată pentru totdeauna (cf. Evr 9,11-28). Iar prin jertfa de sine împlinită la Calvar, Isus a plătit cu viața sa vinovăția oamenilor (cf. Evr 10,1-18). Pe lângă faptul că Isus este singurul "Păstor bun" al oilor lui Dumnezeu, ceilalți fiind hoți și tâlhari (cf. In 10,8). Pe lângă faptul că Isus este unica "Poartă a Oilor", poarta de intrare în staulul paradisului (cf. In 14,6). pe lângă faptul că Isus unicul "Miel de jertfă" acceptat de Tatăl. Isus mai este și singurul Mare Preot curat și despărțit de păcătoși care a oferit jertfa nepătată (cf. Evr 7,26); Isus mai este și singurul nostru altar nou de pe care Tatăl ceresc primește jertfa de ispășire (cf. Evr 13,10.12); Isus mai este și singurul templu nou de închinare în duh și adevăr dorit de Tatăl ceresc (cf. Ap 21,22; In 4,23). Revenim la Isus "Poarta Oilor", care în evanghelia de astăzi a făgăduit trei lucruri pentru omul care intră prin această poartă: va fi mântuit; va intra și va ieși; va găsi pășune. Isus este singura poartă prin care se intra la Tatăl. (cf. In 14,6). De aceea, cine are pe Fiul îl are și pe Tatăl (cf. 1In 2,23); căci nu este alt nume dat oamenilor pentru a fi mântuiți decât numele lui Isus (cf. Fap 4,12). O legendă creștină ne spune că într-o zi s-a prezentat la poarta paradisului un om care avea mâna stângă mânjită de sânge proaspăt. Cine ești tu, l-a întrebat îngerul de serviciu? Sunt Dismas, un tâlhar răstignit pentru multe fărădelegi! Un tâlhar care a săvârșit multe fărădelegi? Cum îndrăznești să te prezinți la poarta paradisului cu mâinile mânjite de sânge? Dar nu este un sânge oarecare, este sângele lui Isus Cristos, împreună cu care am fost răstignit. Pe când eram răstignit lângă Isus, am reușit să-mi scot mâna din legătoare, și am cules câțiva stropi care curgeau din coasta lui Isus. Văzând sângele lui Cristos, îngerul Domnului a îngenuncheat și i-a permis lui Dismas să intre în paradis. Isus răstignit și înviat este "Poarta oilor" de intrare în cer. "Sângele lui Cristos ne curăță de orice păcat" (1In 1,7). "Nimeni nu intră la Tatăl decât prin mine" (In 14,6). Isus ne mai spune astăzi că mântuirea noastră are dușmani, are hoți care vor să ne-o fure. Isus ne mai spune că până la el toți au fost hoți și tâlhari care ne-au furat, făcându-ne săraci, orbi și goi (cf. Ap 3,17-18). Dar acum a venit Samariteanul Milostiv, ne-a uns rănile, ne-a dat haină nouă, ne-a scos din drumul tâlharilor, ne-a dus în casa sa, (cf. Lc 10,30-37; Ps 84,4), casa care este zidită din pietre vii (cf. Ef 2,19-22; Evr 3,6). De aceea să venim la Isus cel blând, smerit și îndurător (cf. Mt 11,29) și să ne procurăm gratuit de la el veșminte și bogății (cf. Ap 3,18), mâncare, apă și medicamente (cf. Is 55,1). Isus spune că hoțul nu vine decât să fure, să junghie și să prăpădească. Dar cine este oare hoțul? Toți cei care ne fură viața cea nouă adusă de Isus, sunt "hoțul". Între ei sunt: diavolul, firea veche, păcatul sub toate formele lui, duhul de clică, mentalitatea lumii, lucrurile de jos, prietenii răi și necredincioși. Isus a venit ca noi să avem viață și viață din belșug (cf. In 10,10), adică cerul întreg. Fără el nu putem face nimic (cf. In 15,5), dar cu el pășim peste ziduri (cf. Ps 18,29). Monseniorul Corrado Balducci (1923-2008), membrul al Curiei romane și prieten al sfântului papă Ioan Paul II, spunea: "Astăzi, mulți creștinii au apucat pe poarta largă, uitând că numai calea cea strâmtă și anevoioasă duce spre cer" (cf. Mt 7,13-14) De aceea, sfântul Petru ne spune astăzi: "Cristos a suferit pentru voi lăsându-vă exemplu ca să mergeți pe urmele lui" (1Pt 2,21). Isus nu numai că a purtat crucea, dar în primul rând a valorificat-o: el nu s-a împiedicat de ea, dar s-a sprijinit de ea; din cruce, o urmare a păcatului, el a făcut un leac contra păcatului; din semn al urii a făcut-o semn al dragostei; din obiect de plâns a făcut-o un instrument util; din amară a făcut-o dulce; din pricină de plâns a făcut-o mijloc de slavă (cf. Evr 2,10). Cum Isus a fost Isus un păstor, o jertfă și o poartă pentru toți, tot așa și ucenicii săi trebuie să fie: niște păstori și niște îngeri pentru toți, niște oameni cu același fel de a fi ca al lui, niște oameni cu același fel de jertfă ca a lui, niște oameni cu aceeași dragoste ca a lui, niște oameni cu aceeași slujire ca a lui. Iar niște exemple concludente în acest sens avem în fericitul Ieremia de azi și în sora Tereza de Calcutta. Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |