|
În Egipt pentru a îmbrățișa durerea unui popor Cardinalul Sandri despre apropiata vizită a papei De Nicola Gori Cu apropiata vizită în Egipt, papa "va oferi îmbrățișarea participării la durerea" unei comunități rănite de repetatul măcel făcut cu ferocitate în Duminica Floriilor. Și prezența sa "va ajuta să se ridice sus privirea, pentru a invoca împreună coborârea Duhului păcii și reconcilierii" asupra națiunii martirizate. Este convins de asta cardinalul Leonardo Sandri, prefect al Congregației pentru Bisericile Orientale, care în acest interviu acordat ziarului L'Osservatore Romano pornește de la vizita papală în Egipt pentru un excursus despre situația din Orientul Mijlociu și îndeosebi din Țara Sfântă, pentru ale cărei necesități este destinată colecta anuală din Vinerea Sfântă care se face în toate bisericile din lume. La puține zile de la vizita lui Francisc, Egiptul a fost zguduit de un nou măcel. Săptămâna Paștelui s-a deschis cu anunțul repetatelor atentate care au semănat victime printre frații noștri și surorile noastre copți, adunați pentru celebrarea duminicii intrării lui Isus în Ierusalim. Ramurile de palmier binecuvântate și fluturate de copii și de adulți, pentru unii dintre ei s-au transformat în ramuri de palmier ale martiriului. Suntem îndurerați și fără cuvinte, dar încă o dată suntem învățați de mărturia de credință a papei Tawadros al II-lea. El a voit ca trupurile victimelor să fie înmormântate ca noii martiri ai Bisericii lor. Suntem siguri așadar de mijlocirea lor pentru iubita națiune egipteană. Precum și pentru călătoria apostolică a papei Francisc, care peste puține zile va oferi fără îndoială îmbrățișarea participării la durere, dar va ajuta și să se ridice sus privirea, pentru a invoca împreună coborârea Duhului păcii și al reconcilierii asupra Egiptului, așa cum apare în mod semnificativ în logoul vizitei, prin porumbelul lângă cruce și lângă semiluna crescândă. Ce mesaj va duce prezența papei? Pentru faptele dramatice din aceste zile vizita este și mai mult un semn profetic, așa cum a fost de altfel la începutul jubileului călătoria în Republica Centrafricană sfâșiată și ea de violență. Papa de la Roma merge să-i întărească pe frații din Biserica coptă-catolică și din celelalte Biserici prezente în Egipt, care sunt numeroase, așa cum exprimă diferitele rituri: maronit, caldeu, armean, siro-catolic și latin, chiar dacă toți împreună rămână o "mică turmă" care însă este o prezență foarte importantă. În mod deosebit, pentru operele pe care le duc înainte în domeniul educativ, formativ și social și de ridicare a nivelului populației mai sărace. Al doilea motiv al vizitei Pontifului este îmbrățișarea reînnoită cu Papa Tawadros și cu Biserica coptă-ortodoxă, rănită și înspăimântată, dar tot mai mult "Biserică a martirilor". Tawadros a venit la Roma pentru a-l saluta pe Francisc și acum el îi întoarce acel gest, din care printre altele a provenit ziua de prietenie catolică-coptă pe care de atunci o celebrăm în fiecare an. Aș vrea să amintesc că Papa copt este printre cei mai angajați pentru a ajunge la o înțelegere cu privire la data comună pentru celebrarea Paștelui. Și aceasta este o realizare care va ajunge prin pași concreți pe drumul spre unitate, mai degrabă decât prin declarații. În anumite țări și în Egipt în mod deosebit - așa cum, din păcate, demonstrează încă o dată această Duminică a Floriilor - drumul a fost marcat de așa-numitul ecumenism al sângelui. Copții ortodocși uciși au murit în numele lui Cristos, deci aparțin și pentru noi la ceata martirilor care au mărturisit propria credință. Ce semnificație are vizita din punctul de vedere al dialogului interreligios? Întâlnirea cu șeicul de la Al-Ahzar constituie un aspect foarte important al călătoriei. Și el l-a vizitat pe Papa și acum Papa îi întoarce vizita, pentru a spune lumii întregi că aceia care cred în unicul Dumnezeu pot să dea o mărturie despre existența sa, mergând umăr la umăr, vorbind cu sinceritate, cu respect reciproc. Pe bună dreptate, deoarece credem într-un singur Dumnezeu, pot să apară inițiative comune în favoarea celor mai săraci în așa fel încât să se dea tuturor necesarul pentru a trăi omenește. Asta pentru că Dumnezeu este mare, puternic, milostiv. Din iubirea lui Dumnezeu provin toată milostivirea și pacea pentru oameni. Și asta îi unește împreună pe catolici, pe ortodocși și pe musulmani. Care este starea raporturilor dintre musulmani și creștini? Au existat dificultăți. Și n-au lipsit și gesturi violente în tot Orientul Mijlociu sau în Africa: biserici incendiate fie catolice, fie ortodoxe, răpiri, explozii. Important este de a pune deoparte pe cei care incită aceste diferențe și stimulează ura, mai ales dacă fac asta în numele religiei, și în schimb de a căuta să se creeze o lume nouă. Noi trebuie să urmărim ecumenismul persoanei umane și al demnității sale inviolabile. Suntem cu toții creaturi umane - musulmani și creștini - și trebuie să trăim pentru ridicarea demnității omului. Cred că ne putem gândi la o conviețuire pașnică, respectuoasă față de propria demnitate și deschisă la dialog și la colaborare. Când am fost în Egipt, în perioada manifestațiilor din Piața Tahrir, din partea tuturor persoanelor am găsit simpatie, deschidere și primire. Cred că situația poate să degenereze numai dacă există stimulentul vreunuia care vrea să aducă diferențele nu ca o contribuție la bogăție, ci pentru a sub linia ura și diviziunea. Condamnarea fermă din partea lui Al-Ahzar rostită după exploziile de duminică în bisericile copte ne face să sperăm bine. Situația în Siria pare încă mai încurcată din punct de vedere politic, umanitar și militar. Desigur, suferim foarte mult datorită tuturor știrilor care vin din țară, și mai mult datorită faptelor din ultimele zile. La 4 aprilie am vorbit cu nunțiul apostolic, cardinalul Zenari, și mi-a spus că în ziua precedentă cădeau bombe și asupra Damascului. Era o situație de frică și de violență. În fața bombardamentelor sau exploziilor care au adus moartea atâtor copii și civili, într-adevăr nu mai știm ce să facem și ce să spunem. Papa încontinuu pronunță cuvinte foarte puternice în favoarea păcii, în apărarea celor care suferă și a celor care sunt mai puțin ocrotiți în această situație. Chiar în această Săptămână Sfântă, gândindu-ne la Siria, ar fi nevoie de un strigăt al umanității care să rupă indiferența celor care au puterea și influența în această regiune. Și cât privește Irakul? Știm că este în desfășurarea marea bătălie pentru eliberarea orașului Mosul, cu morți zilnice, sute de mii de civili aflați încă în capcană în unele cartiere care sunt în mâna așa-numitului Stat Islamic și foarte numeroși evacuați. Înalte zone există liniște mai mare, pusă în pericol însă de izbucnirea foarte frecventă a auto-bombelor. În ultima mea vizită la Bagdad în 2015, împreună cu patriarhul caldeilor Sako, am văzut efortul oamenilor pentru a continua să trăiască. Dar există mereu cineva care aprinde fitilul urii între diferitele facțiuni. Știm despre importanța echilibrului just care trebuie menținut între componentele șiite, sunnite și curde. Amintesc că nunțiatura se află în zona șiită a capitalei. Am mers cu episcopul auxiliar cu un camion ca să ducem ajutoare alimentare în zona sunnită. Am trecut prin controalele severe care despart cele două părți, dar am experimentat cu câtă cordialitate și gentilețe ne-au primit în ceea ce putem numi "Caritas-ul sunniților". Episcopii, și cei siro-catolici și caldei, au vizitat zonele eliberate din Mosul și au văzut profanările și samavolniciile comise: acte împotriva credinței creștine și mai în general împotriva umanității. Cel care a susținu indirect sau direct războiul, și prin alianțe de putere bazate pe comerțul de petrol și pe traficul de arme, în dauna demnității persoanelor și a popoarelor, va trebui să răspundă într-o zi în fața lui Dumnezeu și în fața comunității internaționale, fără văluri de ipocrizii false. Dar trebuie să ne întrebăm dacă vrem să rămânem prizonieri ai acestor dezastre sau să ne eliberăm de dărâmături - așa cum a spus Papa Francisc la Carpi - deschizându-ne la speranța într-o lume de pace pentru Orientul Mijlociu și Țara Sfântă. Ce semnificație asumă recenta redeschidere a capelei Sfântului Mormânt? A fost unul dintre punctele culminante ale conservării, întreținerii și restaurării locurilor sfinte. Și rugăciunea ecumenică făcută de Papa Francisc, în mai 2014 parcă s-a perpetuat prin dorința tuturor comunităților creștine prezente istoric de a se activa pentru a permite consolidarea structurală a capelei. De fapt au colaborat Sfântul Scaun, prin Secretariatul de Stat și Congregația noastră, Patriarhia greco-ortodoxă din Ierusalim, cea armeană, alte Biserici locale precum și donatori și instituții din lumea musulmană, cum ar fi regele Iordaniei. Acest semn de unitate vrea să continue acum, printr-un nou acord care să prevadă restaurarea pavimentului și a zonei înconjurătoare, găsind muncitorii calificați cei mai buni care ar putea garanta cea mai bună intervenție. Este în desfășurare și cea a bazilicii Nașterii din Betleem, unde s-a născut Isus. Și în acest caz Congregația noastră a contribuit: drumul este încă lung, trebuie ținut cont de interesul pozitiv al guvernului palestinian, dar trebuie amintită și valoarea mondială a acestui loc, care trece peste granițele fiecărui stat și ale intereselor părților, așa cum ne amintesc sfintele tablouri de pe coloanele care așteaptă restaurarea, care merg de la Olaf de Norvegia la Blaziu și atâția alți sfinți din diferite popoare și națiuni. Aceste două restaurări sunt semne ale acelui viitor ut unum sint care sperăm să se poată realiza mai ales în Țara Sfântă unde există o prezență multiformă a Bisericilor creștine. Cui sunt destinate fondurile colectei din Vinerea Sfântă în folosul Țării Sfinte? Prin dispoziție pontificală, colecta este împărțită între Custodia Țării Sfinte,c are primește 65%, și Congregația pentru Bisericile Orientale, căreia îi revine 35%. În ambele cazuri ceea ce se adună este destinat fie întreținerii sanctuarelor, locurilor seculare de pelerinaj și de celebrare, fie pietrelor vii reprezentate de comunitățile creștine, cu exigențele lor de viață, evanghelizare, educație, dreptate și promovare socială. Apoi dicasterul, în mod deosebit, cu ceea ce primește garantează ajutoarele necesar pentru formarea și pentru viața preoților și seminariștilor, pentru operele sociale, fără a uita efortul educativ extraordinar dus înainte zilnic și uneori în mod cu adevărat eroic de școlile catolice. Printre altele, aș vrea să amintesc universitatea din Betleem, care are 70% studenți musulmani, și este cu adevărat un loc de întâlnire, creștere și pregătire calificată: la ea vărsăm anual un milion două sute de mii de dolari, la care se adaugă alți binefăcători instituționali și privați, grație lucrării foarte bune de fund-raising dus înainte de Frații Școlilor Creștine (lasallieni) și de Board of Regents ai ateneului. Semne de reluare și speranță vin și de la universitatea din Madaba, în Iordania, care a avut în fiecare an creșterea numărului propriilor studenți și are nevoie să plătească datoriile din trecut pentru a relua cu elan încrezător drumul viitor. În toate aceste realități angajarea educativă are la inimă dezvoltarea umană integrală a acestor popoare, cu omul și demnitatea sa în centru, așa cum am amintit în aceste zile comemorând enciclica Populorum progressio a lui Paul al VI-lea. Îmi permit să amintesc aici modalitățile obișnuite pentru a trimite această colectă, direct la dicaster, de exemplu prin nunțiaturile apostolice, sau prin comisarii din Țara Sfântă care trebuie să transmită ofertele la Custodie. În afară de asta, deoarece în ultimii ani s-au activat multe colecte extraordinare datorită urgențelor, precum și promovate de binemeritate agenții sau asociații, aș vrea să invit la o generozitate care să nu uite caracterul obișnuit al colectei, cerute de Pontifi. Când urgențele se vor termina, va trebui să continuăm să ajutăm în cotidian. Numai așa, atunci când cineva face un pelerinaj, vizitează sanctuarele și întâlnește comunitățile, va putea simți că ele au fost deja parte din propria viață și din propriile alegeri de împărtășire solidară. (După L'Osservatore Romano, 12 aprilie 2017) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |