|
Via Crucis de la Colosseum. "Victoria iubirii": interviu luat profesoarei Pelletier De Anita Bourdin Se numește Anne-Marie Pelletier și este profesoară asociată de litere moderne, doctor în științe religioase, biblistă și câștigătoare a Premiului Ratzinger 2014. Papa Francisc i-a încredințat ei meditațiile de la Via Crucis de la Colosseum, care se va ține în Vinerea Sfântă, 14 aprilie 2017. Zenit a intervievat-o. Via Crucis de la Colosseum este transmisă în mondovision: pentru unii poate să fie o primă confruntare cu o tradiție creștină greu de înțeles. Uneori suntem o amintire de parcurs însângerat de torturi și execuții. Ce este Via Crucis? Mai ales aceea din Vinerea Sfântă în acest loc? Cum să se pună în scenă condiția unei dureri disperate? De fapt, celebrarea Vinerii Sfinte la Colosseum, transmisă de televiziune, oferă mulțimilor din lume oportunitatea de a fi în contact cu inima credinței creștine: crucea lui Cristos, "scandal pentru iudei și nebunie pentru greci" cum spune sfântul Paul, dar descoperire a unei înțelepciuni a lui Dumnezeu, care depășește orice înțelepciune umană. Toți cei care, de aproape sau de departe, credincioși sau inconștienți de Cristos se vor uni în seara aceea, din alegere sau din întâmplare, cu rugăciunea Papei Francisc și a Bisericii, se vor afla în prezența acestei realități, pe care noi mărturisim că lovește umanitatea în mod decisiv, chiar dacă rămâne încă în penumbră, în așteptarea evenimentului său final. Vestea adusă de Via Crucis este potențial potrivită în toată lumea. Dar înseamnă și că, potențial, poate fi interpretată greșit. Pentru că, ultimele ore de viață a lui Isus, din punct de vedere uman, par teribil acea "banalitate a răului" pe care o vedem în fiecare zi într-o lume învăluită de violență, minciuni, persecuții, expulzări sau masacre. Dar să spunem adevărul, dacă este vorba de a vedea în Isus un nevinovat condamnat la moarte, el se adaugă la lista nenumărată de victime ale istoriei, și comemorarea pătimirii sale nu poate să fie pentru noi de niciun ajutor. Comemorarea a ceea ce s-a întâmplat la Iblid, în Siria, în aceste zile, este mai mult decât suficient pentru a aminti că cruzimea umană este un abis fără fund. Acest eveniment mărturisește adevărul ascuns incredibil al falimentului și al morții lui Isus. Avem nevoie să recunoaștem și să mărturisim că în aceste evenimente se realizează - o, absolută și copleșitoare surpriză - o lucrare de putere și de viață, care este victoria lui Dumnezeu asupra puterilor de moarte din lumea noastră și care locuiesc în inima fiecăruia. Pentru aceasta, marele lucru este că ne recunoaștem în Cel care este condamnat, desfigurat și lăsat să moară pe cruce. Recunoaștem cum este Dumnezeu însuși care, în Fiul său, a venit să trăiască întunericul nostru pentru noi și pentru a ne scoate din el! Îmi place să spun că, în momentul Pătimirii, în Isus, Dumnezeu este acolo unde n-ar trebui să fie. Precum și, mergând până la sfârșitul paradoxului, aș spune că este acolo unde nu este. Adică este în centrul a tot ceea ce respinge în mod normal și se află în contradicție: violența noastră, ura noastră, tot ceea ce este desfigurare rânjitoare a omului cum Dumnezeu l-a creat și îl vrea. Dar sunt de acord că paradoxul este că putem, desigur, să mergem pe drumul său și să nu percepem nimic din toate acestea. Îl percepem în mulți dintre contemporanii noștri, care vor trăi aceste zile sfinte în indiferență completă. Cum a făcut cea mai mare parte dintre aceia pe care i-a întâlnit Isus pe drumul spre Golgota. Însă Evanghelia a mărturisit și că în momentul cel mai disperat din acest parcurs, ochii unora au fost deschiși pentru a privi acel adevăr incredibil. Precum centurionul roman care la moartea lui Isus afirmă: "Acest om era cu adevărat Fiul lui Dumnezeu" (Mt 27,54). Sau puțin mai înainte, după Luca, prizonierul care în mod misterios recunoaște nu numai dreptatea, ci regalitatea Aceluia care a fost răstignit lângă el și nu abandonează speranța ("Amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta", Lc 23,42). Să nu uităm nici că predica crucii, și numai ea, este invocată atunci când Paul le amintește corintenilor cum să intre în credința lui Isus (1Cor 2,2). Dar este desigur esențial ca toți creștinii să nu reducă mesajul crucii la o durere disperantă făcând-o inaccesibilă. Trebuie să spunem și să repetăm că Isus n-a venit printre oameni ca să moară. El a venit ca să trăiască și să facă să circule în viața umanității lui Dumnezeu ucigând păcatul care ne-a condamnat la moarte în toate formele pe care le asumă în viața noastră. Trebuie să recunoaștem că unele aspecte ale spiritualității noastre pot să trezească o idee nesănătoasă de suferință, exaltând în mod periculos o insuportabilă răzbunare a Tatălui care cere sângele Fiului, atestând astfel că suntem complici ai răului. Este vorba despre o problemă spirituală îngrijorătoare. În orice caz, scriind această Via Crucis n-am încetat să pun accentul pe iubirea până la sfârșit trăită de Isus. Amintim că Evanghelia lui Ioan vorbește despre "glorificare" cu privire la timpurile lui Isus, afirmă "Totul s-a împlinit" când moarte pe cruce (In 17). Într-o recentă omilie, papa Francisc a cerut o cercetare a cugetului: port crucea mea ca "o decorație", ca "o bijuterie"? Isus își poartă crucea este crucea care-l poartă pe El. Noi cum trebuie să luăm crucea? Papa Francisc a pus bine accentul pe valoarea crucii. Crucea este cea mai bună mărturie pentru condiția noastră de vulnerabilitate, a faptului că Dumnezeu acceptă să se unească cu noi și să ne mântuiască. Dacă El a fost dat în mâinile oamenilor precum Caiafa și Pilat în timpurile sale, continuă să fie expus și astăzi. El este expus mărturiei noastre, care nu întotdeauna este dat corect. De fapt, știm că și în ținuturi creștine astăzi putem lua crucea în moduri diferite: s-o revendicăm în fața centurilor soldaților, sau s-o folosim ca un semn distinctiv de fluturat în manifestații. Istoria învață că identitatea care creează distanță de celălalt, la sfârșit îl exclude. În sfârșit știm că în societățile noastre descreștinate, crucea este folosită ca bibelou folcloric. Se ajunge să se facă toate acestea ridicole, blasfeme, deși nu aceasta este intenția... Știm - și o demonstrează mai mult ca oricând Pătimirea - că Dumnezeu suportă toate înjurăturile adresate de oamenii nesăbuiți împotriva Lui. Aceasta este răbdarea, nebună, datorată unei gândiri divine, prin ca gândirea lor în sfârșit să se deschidă și ochii lor să vadă lumina adevărului pe care înainte îl disprețuiau. Dar noi creștinii trebuie să fim deosebit de atenți pentru a da mărturie despre adevărul crucii. Biserica antică, prin gura sfântului Irineu, de exemplu, a reflectat marele paradox al Crucii pornind de la cuvintele lui Isaia: "Puterea este pe umărul său" (Is 9,5). Cruce care "este semn al împărăției sale". A fi creștini înseamnă a mărturisi că prin crucea lui Cristos răul este învins, moartea este învinsă în rădăcina sa, chiar dacă astăzi încă trăim într-un regim de speranță, de așteptare a victoriei triumfătoare la sfârșitul istoriei. A fi creștin înseamnă, ținând ochii îndreptați spre cruce, a rezista la toate acele dificultăți care ne fac să credem că există situații fără speranță. Cu alte cuvinte înseamnă a merge cu Cristos pe drumul său, fără a evita Golgota, încrezându-ne în faptul că relele din viața noastră și din lume sunt cunoscute de Cristos, în dăruirea vieții sale pentru noi. Și astfel, puterea Învierii sale ne eliberează de frică și de disperare. Toate acestea sunt rezumate în Scripturi de cuvintele "ceruri noi și pământ nou". Mie mi se pare apoi că avem nevoie să căpătăm familiaritate cu crucea. Nu trebuie să uităm ceea ce ne învață istoria Pătimirii, micul episod al lui Simon din Cirene. Nu ne spune nimic că acest om așteaptă "mângâierea lui Israel", cum a fost pentru Maria și Simeon. Foarte probabil el a intersectat parcursul lui Isus fără a cunoaște multe cu privire la drama care se juca în acele ore la Ierusalim. Totuși, el a luat pe umerii săi povara crucii. Și ne învață cum să luăm crucea, care exercită compasiunea după care, spune textul din Mt 25, oamenii vor fi judecați la sfârșitul timpurilor: "Am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost străin și m-ați primit...". Astfel ori de câte ori ajutăm o persoană mai necăjită, noi purtăm crucea lui Isus și contribuim la victoria crucii lui Cristos în lumea noastră. Pentru prima dată un Papă încredințează meditațiile de la Colosseum unei laice, mame... Cum vedeți femeile Crucii? Femeile însoțesc acest parcurs alături de bărbați. Într-un fel ele luptă ca și bărbații pentru a intra în gândurile lui Dumnezeu. Astfel, "fiicele Ierusalimului" sunt privite de Isus: "Nu plângeți pentru mine, plângeți pentru voi..." (Lc 23,28). Și totuși, în acel moment, femeile merg dincolo de bărbați. La picioarele crucii, așa cum știm, în afară de Ioan, sunt numai femeile. Ca de obicei, sunt acolo în tăcere, cu fidelitate prezentă, acolo, și acolo unde există numai ruină și dezastru. Femeile sunt și acolo, alături de bărbați de data aceasta, în momentul înmormântării. Apoi vine sâmbăta care îi imobilizează pe toți. Însă nu suficient, din moment ce se pregătesc miresmele pentru a onora trupul lui Isus, când vor veni zorile. Chiar dacă inima lor este cu siguranță îngreunată, nu știe despre surpriza infinită care le așteaptă, nu se grăbesc, spune Evanghelia, când a trecut sâmbăta. Dorință misterioasă, care contrastează cu marșul descurajat al discipolilor de la Emaus, în seara aceleiași zile, cuprinși de dezamăgire. Și astfel femeile sunt acolo, cele dintâi, ca să învețe neprevăzutul, inimaginabilul, nemaiauzitul pe care Tatăl îl face Fiului. Toate acestea demonstrează că există bune motive pentru Biserică, în liturgia sa din Vinerea Sfântă, pentru a încredința unui glas feminin amintirea arzătoare a ultimelor ore ale lui Isus, până când își dă duhul pe cruce. Via Crucis la Colosseum nu este o devoțiune personală, este o rugăciune de "comunitate", pentru Roma și pentru milioane de persoane care o vor asculta prin intermediul mass-media: ce anume caracterizează această formă specială de rugăciune? Ce roade trebuie să așteptăm? Roadele sunt secretul lui Dumnezeu! Nimic din ceea ce se întâmplă într-o astfel de celebrare nu intră în "marketing"... Ceea ce este sigur e că munca instrumentelor noastre multimediale de transmitere în aceste zile scoate în evidență ceea ce creștinii celebrează în aceste zile. Nu un eveniment care face parte din apanajul numai al adepților lui Cristos. Ci o Veste Bună, al cărei început se extinde la fiecare ființă umană. Nimeni nu este exclus de la acest adevăr. Creștinii trebuie să dea mărturie despre aceasta, fiind atenți să nu închidă mâinile asupra acestui secret de har, nici măcar pentru a-l proteja împotriva celor care îl sfidează sau care vor să-l atace. Amintim că istoria Pătimirii descrie clar complicitatea tuturor - "evrei și greci", pentru a folosi cuvintele Scripturii - în condamnarea lui Isus. Astfel știm și că "evrei și greci", bărbații și femeile sub toate cerurile, sunt destinatarii Evangheliei morții și învierii lui Isus. Care a fost reacția ta la cererea care a venit de la "Petru"? Prima reacție: "Eu, Doamne?". Ca Matei, în pictura lui Caravaggio, când Isus îndreaptă degetul împotriva lui, întrebându-se dacă a înțeles... Așadar, surpriză și amețeli: aceea de a trebui să pun cuvintele, cuvintele mele, în locul Bisericii, o realitate care are scara creației, din moment ce în pătimire are loc o re-creație care este atunci când Isus vizitează viața noastră umană, până la moarte, în puterea vieții lui Dumnezeu. Și a doua reacție, de data aceasta de bucurie, pentru că această misiune însemna voința lui "Petru" de a da glas unei femei în noaptea de la Colosseum, o strălucire care trăiește în inima Bisericii ca și credința lui Ioan în fața misterului întrupării și al răscumpărării: "Ceea ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții (...). Vă scriem acestea pentru ca bucuria noastră să fie deplină" (1In 1,1-4). (După Zenit, 10 aprilie 2017) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |