|
Meditațiile pentru Via Crucis prezidată de Sfântul Părinte în seara de Vinerea Sfântă Cu femeile din Evanghelie Meditații celor paisprezece stațiuni ale Via crucis - care va fi prezidată de Papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă, 14 aprilie - au fost scrise de biblista franceză Anne-Marie Pelletier. Textul pe care-l anticipăm, ca de obicei, va fi publicat și de Libreria Editrice Vaticana. Introducere Așadar, ora a sosit. Drumul lui Isus pe străzile prăfuite din Galileea și din Iudeea, în întâmpinarea trupurilor și inimilor suferinde, împins de urgența de a vesti Împărăția, acest drum se oprește aici, astăzi. Pe colina Golgotei. Astăzi crucea blochează drumul. Isus nu va merge mai departe. Imposibil de a merge mai departe! Iubirea lui Dumnezeu primește aici măsura sa deplină, fără măsură. Astăzi iubirea Tatălui, care vrea ca, prin Fiul, toți oamenii să fie mântuiți, merge până la sfârșit, acolo unde noi nu mai avem cuvinte, unde suntem dezorientați, unde religiozitatea noastră este depășită de excesul gândurilor lui Dumnezeu. De fapt, pe Golgota, împotriva tuturor aparențelor, este chestiune de viață. Și de har. Și de pace. Este vorba nu despre împărăția răului pe care noi o cunoaștem prea mult, ci despre victoria iubirii. Și, tocmai sub aceeași cruce, este vorba despre lumea noastră, cu toate căderile sale și durerile sale, apelurile sale și revoltele sale, tot ceea ce strigă către Dumnezeu, astăzi, din ținuturile de mizerie sau de război, în familiile sfâșiate, în închisori, pe ambarcațiunile supraîncărcate de migranți... Atâtea lacrimi, atâta mizerie în potirul pe care Fiul îl bea pentru noi. Atâtea lacrimi, atâta mizerie care nu sunt pierdute în oceanul timpului, ci sunt adunate de El, pentru a fi transfigurate în misterul unei iubiri în care răul este înghițit. Despre fidelitatea invincibilă a lui Dumnezeu față de umanitatea noastră este vorba pe Golgota. Este o naștere care se împlinește acolo! Trebuie să avem curajul de a spune că bucuria Evangheliei este adevărul acestui moment! Dacă privirea noastră nu ajunge la acest adevăr, atunci rămânem prizonieri în năvoadele suferinței și ale morții. Și facem zadarnică pentru noi Pătimirea lui Cristos. Rugăciune Doamne, ochii noștri sunt întunecați. Și cum să te însoțim așa de departe? "Milostivire" este numele tău. Dar acest nume este o nebunie. Să se spargă burdufurile vechi ale inimilor noastre. Vindecă privirea noastră pentru ca să se lumineze de vestea bună a Evangheliei, în ora în care rămânem la picioarele Crucii Fiului tău. Și noi vom putea celebra "lărgimea, lungimea, înălțimea și adâncimea" (Ef 3,18) iubirii lui Cristos, cu inima mângâiată și luminată. Stațiunea I Isus este condamnat la moarte Din Evanghelia după Luca Când s-a făcut ziuă, s-au adunat bătrânii poporului, arhiereii și cărturarii și l-au adus la Sinedriul lor (22,66). Din Evanghelia după Marcu Toți l-au condamnat ca fiind vrednic de moarte. Unii au început să-l scuipe și, acoperindu-i fața, îl loveau spunându-i: "Profețește!" Iar servitorii îi dădeau palme (14,64-65). Meditație Nu au trebuit multe discuții pentru oamenii din sinedriu ca să se pronunțe. Deja de mult timp cauza era decisă. Isus trebuie să moară! Așa gândeau deja cei care voiau să-l arunce jos de coama dealului, în ziua în care, în sinagoga din Nazaret, Isus deschisese sulul proclamând personal cuvintele din cartea lui Isaia: "Duhul Domnului este asupra mea; pentru aceasta m-a uns [...] să vestesc un an de îndurare al Domnului" (Lc 4,18.19). Deja când îl vindecase pe paraliticul de la piscina din Betsaida, inaugurând sâmbăta lui Dumnezeu care eliberează de toate sclaviile, murmurările ucigașe se umflaseră împotriva Lui (cf. In 5,1-18). Și, în ultima bucată de drum, în timp ce urca la Ierusalim pentru Paște, lațul s-a strâns, în mod inevitabil: el nu avea să mai scape de dușmanii săi (cf. In 11,45-57). Dar trebuie să avem o memorie și mai lungă. Începând de la Betleem, de la zilele nașterii sale, Irod decretase că El trebuia să moară. Sabia călăilor uzurpatorului i-a masacrat pe pruncii din Betleem. De data aceea Isus a scăpat de furia lor. Dar numai pentru un anumit timp. Deja El nu mai era decât o viață suspendată. În plânsul Rahelei asupra copiilor săi care nu mai sunt, răsună, în sughițuri, profeția durerii pe care Simeon o va vesti Mariei (cf. Mt 2,16-18; Lc 2,34-35). Rugăciune Doamne Isuse, Fiu preaiubit, care ai venit să ne vizitezi, trecând prin mijlocul nostru și făcând binele, readucându-i la viață pe cei care locuiesc în umbra morții, tu cunoști inimile noastre întortocheate. Noi afirmăm că suntem prieteni ai binelui și că voim viața. Dar suntem păcătoși și complici ai morții. Noi ne proclamăm discipolii tăi, dar o luăm pe drumuri care se pierd departe de gândurile tale, departe de dreptatea ta și de milostivirea ta. Nu ne abandona violențelor noastre. Răbdare ta față de noi să nu se epuizeze. Mântuiește-ne de cel rău! Pater noster "Poporul meu, spune-mi ce rău ți-am făcut? Sau cu ce te-am întristat? Răspunde-mi" Stațiunea a II-a Isus este renegat de Petru Din Evanghelia după Luca După vreo oră, un altul insista, spunând: "Cu adevărat și acesta era cu el, căci este galileean". Însă Petru i-a zis: "Omule, nu știu ce spui". Și îndată, pe când încă mai vorbea, a cântat cocoșul. Iar Domnul, întorcându-se, l-a privit fix pe Petru. Petru și-a amintit de cuvântul Domnului, care îi spusese: "Înainte de a fi cântat astăzi cocoșul, mă vei renega de trei ori". Și, ieșind afară, a plâns amar (22,59-62). Meditație În jurul unui foc, în curtea sinedriului, Petru și alții se încălzesc în acele ore reci ale nopții, străbătute de febrile veniri și plecări. În interior, soarta lui Isus urmează să se decidă, față în față cu acuzatorii săi. Vor cere moartea sa. Ca o maree care se ridică, în jur crește ostilitatea. Cum se aprinde miriștea, ura prinde rădăcină și se înmulțește. Foarte repede o mulțime care urlă va cere de la Pilat eliberarea pentru Baraba și condamnarea lui Isus. Greu să te declari prieten al unui condamnat la moarte fără să fi străbătut de un fior de teroare. Fidelitatea neclintită a lui Petru nu reușește să reziste la cuvintele suspicioase ale servitoarei, portăreasa locului. A recunoaște că este discipol al lui rabbi galilean ar însemna să dea mai mult importanță fidelității față de Isus decât față de propria viață! Când implică acest curaj, adevărul cu greu găsește martori... Oamenii sunt făcuți în așa fel încât atunci mulți preferă minciuna în locul lui; și Petru aparține la umanitatea noastră. Trădează, în trei rânduri. Apoi întâlnește privirea lui Isus. Și lacrimile sale coboară, amare și totuși dulci, ca apa care spală o murdărie. Repede, după ce au trecut câteva zile, aproape de un alt foc, pe malul lacului, Petru îl va recunoaște pe Domnul său înviat, care îi va încredința îngrijirea oilor sale. Petru va învăța fără măsură iertarea pe care Cel Înviat o rostește asupra tuturor trădărilor noastre. Și va lua parte la o fidelitate care, de atunci încoace, îl va face să accepte propria moarte ca o ofrandă unită cu aceea a lui Cristos. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, tu ai voit ca Petru, discipolul renegat și iertat, să primească sarcina de a conduce turma ta. Imprimă în inimile noastre încrederea și bucuria de a ști că, în tine, putem trece prin furtunile fricii și infidelității. Fă ca, instruiți de Petru, toți discipolii tăi să fie martori ai privirii pe care tu o îndrepți asupra căderilor noastre. Niciodată împietririle noastre sau disperările noastre să nu facă zadarnică Învierea Fiului tău! Pater noster Cristoase mort pentru păcatele noastre, Cristoase înviat pentru viața noastră, te rugăm, miluiește-ne pe noi. Stațiunea a III-a Isus și Pilat Din Evanghelia după Marcu Dis-de-dimineață, după ce au ținut consiliu, arhiereii, împreună cu bătrânii și cărturarii și tot Sinedriul, legându-l pe Isus, l-au dus și l-au predat lui Pilat. Iar arhiereii îl acuzau de multe lucruri. Astfel Pilat, voind să facă pe placul mulțimii, le-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce a fost biciuit, l-a dat să fie răstignit (15,1.3.15). Din Evanghelia după Matei Văzând Pilat că nu folosește la nimic, dimpotrivă, agitația devenea tot mai puternică, a luat apă și s-a spălat pe mâini înaintea poporului, spunând: "Eu sunt nevinovat de sângele acestui drept. Voi veți vedea!" (27,24). Din cartea profetului Isaia Noi toți rătăceam ca oile, fiecare avea propriul drum în față. Domnul a făcut să cadă asupra lui păcatele noastre, ale tuturor (53,6). Meditație Roma lui Cezar August, națiunea civilizatoare, ale cărei legiuni își propun misiunea de a cuceri popoarele pentru a le duce lor binefacerile ordinii sale juste. Roma, prezentă și la Pătimirea lui Isus în persoana lui Pilat, reprezentantul împăratului, garantul dreptului și al dreptății în țară străină. Și totuși, același Pilat care declară că nu găsește nicio vină în Isus este cel care ratifică osândirea sa la moarte. În pretoriu unde Isus este judecat, adevărul strălucește: dreptatea păgânilor nu este superioară dreptății sinedriului iudeilor! În mod clar acest Drept, care atrage în mod straniu asupra sa gândurile ucigașe ale inimii umane, îi reconciliază pe evrei și pe păgâni. Dar face asta, deocamdată, făcându-i la fel de complici ai uciderii Lui însuși. Totuși, vine momentul, ba chiar este aproape, în care acest Drept îi va reconcilia în alt mod, prin intermediul Crucii și al unei iertări care va ajunge la toți, evrei și păgâni, îi va vindeca împreună de lașitățile lor și îi va elibera de violența lor comună. O singură condiție pentru a avea parte la acest dar: va fi să mărturisească nevinovăția unicului Nevinovat, Mielul lui Dumnezeu jertfit pentru păcatul lumii; va fi să renunțe la prezumția care murmură înlăuntrul nostru: "Eu sunt nevinovat de sângele acelui om"; va fi să se declare vinovat, având încredere că o iubire infinită îi învăluie pe toți, evrei și păgâni, și că pe toți Dumnezeu îi cheamă să devină fiii săi. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, în fața lui Isus predat și condamnat, noi nu știm să facem altceva decât să ne dezvinovățim și să-i acuzăm pe alții. Atâta timp noi creștinii am pus asupra poporului tău Israel povara condamnării tale la moarte. Atâta timp am ignorat că trebuia să ne recunoaștem cu toții complici în păcat, pentru a fi cu toții mântuiți de sângele lui Isus răstignit. Dăruiește-ne să-l recunoaștem în Fiul tău pe Cel Nevinovat, unicul din toată istoria. El care a acceptat să fie "făcut păcat pentru noi" (cf. 2Cor 5,21), pentru ca prin intermediul lui tu să ne poți regăsi, umanitate recreată în nevinovăția în care ne-ai creat și în care ne faci fiii tăi. Pater noster Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? Stațiunea a IV-a Isus rege al gloriei Din Evanghelia după Marcu Soldații l-au adus în curte, adică în pretoriu, și au adunat toată cohorta. L-au îmbrăcat cu o haină de purpură și, împletind o coroană de spini, i-au pus-o pe cap. Apoi au început să-l salute: "Bucură-te, rege al iudeilor!" (15,16-18). Din cartea profetului Isaia S-a înălțat ca o mlădiță înaintea lui și ca o rădăcină, dintr-un pământ uscat. Nu avea formă și nici frumusețe ca să o privim, nici înfățișare ca să o dorim. Disprețuit și refuzat de oameni, om al durerii, cunoscător al suferinței, de care îți ascunzi fața. Era disprețuit și noi nu l-am luat în seamă. Iar el a purtat suferințele noastre și durerile noastre le-a luat asupra lui. Noi l-am considerat lovit, bătut de Dumnezeu și umilit (53,2-4). Meditație Banalitate a răului. Sunt nenumărați bărbații, femeile, chiar și copiii violentați, umiliți, torturați, asasinați, sub toate cerurile și în orice timp al istoriei. Fără a căuta protecție în condiția divină care îi este proprie, Isus se inserează în cortegiul teribil al suferințelor pe care omul le provoacă omului. Cunoaște abandonarea celor umiliți și a celor mai disprețuiți. Dar ce ajutor ne poate da suferința unui nevinovat în plus? Cel care este unul dintre noi este înainte de toate Fiul preaiubit al Tatălui, care vine să împlinească orice dreptate cu ascultarea sa. Și dintr-o dată toate semnele sunt răsturnate. Iată că cuvintele și gesturile de batjocură ale torționarilor săi ne dezvăluie - oh, paradox absolut - adevărul insondabil: acela al adevăratei, al unicei regalități, manifestate ca o iubire care n-a voit să știe altceva decât voința Tatălui și dorința sa ca toți oamenii să fie mântuiți. "Jertfă și ofrandă n-ai dorit [...]. Atunci am zis: «Iată, eu vin - în sulul cărții este scris despre mine - ca să fac voința ta»" (Ps 40,7-9). Această oră din Vinerea Sfântă proclamă asta: există o singură glorie în această lume și în cealaltă, aceea de a cunoaște și de a împlini voința Tatălui. Nimeni dintre noi nu poate râvni la o demnitate mai înaltă decât aceea de a fi fiu în Cel care s-a făcut ascultător pentru noi până la moartea pe cruce. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, te rugăm: în această zi sfântă care duce la împlinire revelația, dărâmă în noi și în lumea noastră idolii. Tu cunoști puterea lor asupra minților noastre și asupra inimilor noastre. Dărâmă în noi figurile mincinoase ale succesului și gloriei. Dărâmă în noi imaginile care apar mereu ale unui Dumnezeu după gândurile noastre, un Dumnezeu distant, așa de departe de fața revelată în alianță și care se manifestă astăzi în Isus, dincolo de orice previziune, mai presus de orice speranță. El pe care-l mărturisim ca "strălucirea gloriei tale" (Evr 1,3). Fă ca să intrăm în bucuria veșnică, ce ne face să aclamăm în Isus îmbrăcat cu haină de purpură și încoronat cu spini pe regele gloriei pe care-l cântă psalmul: "Ridicați-vă, porților, pragurile voastre de sus, deschideți-vă, voi porți veșnice, ca să intre regele măririi" (24,9). Pater noster Ridicați-vă, porților, pragurile voastre de sus, deschideți-vă, voi porți veșnice, ca să intre regele măririi. Stațiunea a V-a Isus poartă crucea Din Cartea Lamentațiunilor Să nu aveți parte de așa ceva, voi cei care treceți pe drum! Priviți și vedeți dacă este o durere ca durerea mea ce mă chinuie, pe care Domnul m-a făcut să sufăr în ziua mâniei sale aprinse! (1,12). Din Psalmul 146 Fericit este acela care îl are ca ajutor pe Dumnezeul lui Iacob; care-și pune încrederea în Domnul, Dumnezeul său [...] Domnul îi eliberează pe cei închiși. Domnul îi luminează pe cei orbi, Domnul îi ridică pe cei împovărați, [...] Domnul are grijă de cei străini, sprijină pe văduvă și pe orfan (146,5.7-8.9). Meditație De-a lungul drumului aspru al Golgotei, Isus nu a purtat crucea ca pe un trofeu! El nu se aseamănă în nimic cu eroii din fantezia noastră care îi nimicesc triumfători pe dușmanii lor răi. Pas după pas a mers, trupul tot mai greu și mai lent. A simțit carnea sa lovită de lemnul supliciului, picioarele sale frânte sub povară. Din generație în generație, Biserica a meditat această cale marcată de piedici și căderi. Isus cade, se ridică, apoi cade din nou, reia drumul extenuant, probabil sub loviturile gărzilor care-l escortează, pentru că așa sunt tratați, maltratați, condamnații în această lume. Cel care a făcut să se ridice trupurile paralizate, a îndreptat-o pe femeia gârbovită, a smuls-o din patul de moarte pe fiica lui Iair, a repus în picioare pe atâția suferinzi, iată-l astăzi scufundat în praf. Cel Preaînalt este la pământ. Să ne îndreptăm privirea spre Isus. Prin El, Cel Preaînalt ne învață că este în același timp - incredibil! - Cel mai Umil, gata să coboare până la noi, chiar mai jos dacă este necesar, așa încât nimeni să nu se piardă în adâncimile propriei mizerii. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, tu cobori în adâncul nopții noastre, fără a pune limite umilirii tale, pentru că îi ea ajungi la pământul adesea ingrat, uneori devastat, al vieților noastre. Noi te implorăm: fă ca Biserica ta să poată mărturisi că Cel Preaînalt și Cel mai Umil sunt în tine un singur chip. Dăruiește-i să ducă la toți cei care cad vestea bună a Evangheliei: nu există cădere care să ne poată smulge de la milostivirea ta; nu există pierdere, nu există abis atât de adânc încât tu să nu poți regăsi pe cel care s-a rătăcit. Pater noster Iată vin, Dumnezeule, ca să fac voința ta. Stațiunea a VI-a Isus și Simon din Cirene Din Evanghelia după Luca Pe când îl duceau, l-au prins pe un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, și i-au pus lui crucea ca s-o poarte după Isus (23,26). Din Evanghelia după Matei Când te-am văzut flămând și te-am hrănit, sau însetat și ți-am dat să bei? Când te-am văzut străin și te-am primit, sau gol și te-am îmbrăcat? Când te-am văzut bolnav sau în închisoare și am venit la tine? (25,37-39). Meditație Isus se împiedică pe cale, umărul zdrobit sub povara crucii. Dar trebuie mers înainte, trebuie mers și iar mers, pentru că Golgota este sinistrul "loc al Craniului", în afara zidurilor orașului, ținta escadrilei care-l zorește pe Isus. Trece pe acolo în acel moment un om, cu brațele robuste. Apare străin de evenimentele zilei. Se întoarce acasă, fără să știe de toată întâmplarea lui rabbi Isus, când este constrâns de gărzi pentru a duce crucea. Ce a știut oare despre condamnatul împins de gărzi la supliciu? Ce putea să cunoască despre cel care "nu mai avea înfățișare de om", ca slujitorul desfigurat din Isaia? Despre uimirea sa, probabil despre un inițial refuz al său, despre mila care l-a apucat, nimic nu ni se spune. Evanghelia a păstrat doar amintirea numelui său: Simon, originar din Cirene. Însă Evanghelia a voit să aducă până la noi numele acestui libian și umilul său gest de ajutor și pentru a ne învăța că, alinând durerea unui condamnat la moarte, Simon a alinat durerea lui Isus, Fiul lui Dumnezeu, care a intersectat drumul său în condiția de sclav, asumată pentru noi, asumată pentru el, pentru mântuirea lumii. Fără ca el să știe asta. Rugăciunea Doamne, Dumnezeul nostru, tu care ne-ai revelat că în fiecare sărac care este gol, prizonier, însetat, Tu ești cel care ni te prezinți nouă, și Tu ești cel pe care-l primim, îl vizităm, îl îmbrăcăm, îl adăpăm: "Am fost străin și m-ați primit, gol și m-ați îmbrăcat, bolnav și m-ați vizitat, am fost în închisoare și ați venit la mine" (Mt 25,35-36). Mister al întâlnirii tale cu umanitatea noastră! Așa ajungi tu la fiecare om! Nimeni nu este exclus de la această întâlnire, dacă acceptă să fie om de compasiune. Noi îți prezentăm, ca o ofrandă sfântă, toate gesturile de bunătate, de primire, de dăruire care sunt săvârșite în fiecare zi în această lume. Învrednicește să le recunoști ca adevărul umanității noastre, care vorbește mai tare decât toate gesturile de refuz și de ură. Învrednicește să-i binecuvântezi pe bărbații și pe femeile de compasiune care îți dau glorie, chiar dacă încă nu știu să rostească numele tău. Pater noster Cristoase mort pentru păcatele noastre, Cristoase înviat pentru viața noastră, te rugăm, miluiește-ne pe noi. Stațiunea a VII-a Isus și fiicele Ierusalimului Din Evanghelia după Luca Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau. Întorcându-se către ele, Isus le-a spus: "Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci mai degrabă plângeți-vă pe voi și pe copiii voștri. [...] Căci dacă așa fac ei cu lemnul cel verde, ce se va întâmpla cu cel uscat?" (23,27-28.31). Meditație Plânsul pe care Isus îl încredințează fiicelor Ierusalimului ca o faptă de compasiune, acest plâns al femeilor nu lipsește niciodată în această lume. El coboară în tăcere pe obrajii femeilor. Și mai des, probabil, în inima lor, precum lacrimile de sânge despre care vorbește Ecaterina de Siena. Nu că lacrimile revin femeilor, ca și cum soarta lor ar fi aceea de a plânge pasive și neputincioase, într-o istorie pe care bărbații, singuri, ar fi obligați să o scrie. De fapt, plânsurile lor sunt și, înainte de toate, toate acelea pe care ele le adună, departe de orice privire și de orice celebrare, într-o lume în care este mult de plâns. Plâns al copiilor terorizați, al răniților pe câmpurile de bătălie care invocă o mamă, plâns solitar al bolnavilor și al muribunzilor aflați pe pragul necunoscutului. Plâns de rătăcire, care se scurge pe fața acestei lumi care a fost creată, în prima zi, prin lacrimi de bucurie, în tresăltarea de bucurie comună a bărbatului și a femeii. Și Etty Hillesum, femeie puternică din Israel rămasă în picioare în furtuna persecuției naziste, care a apărat până la capăt bunătatea vieții, ne sugerează la ureche acest secret pe care ea îl intuiește la sfârșitul drumului său: există lacrimi de consolat pe fața lui Dumnezeu, când plânge asupra mizeriei fiilor săi. În iadul care scufundă lumea, ea îndrăznește să-l roage pe Dumnezeu: "Voi încerca să te ajut", îi spune. Îndrăzneală așa de feminină și așa de divină! Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, Dumnezeu al duioșiei și al milei, Dumnezeu plin de iubire și de fidelitate, învață-ne, în zilele fericite, să nu disprețuim lacrimile săracilor care strigă către Tine și care ne cer ajutor. Învață-ne să nu trecem indiferenți pe lângă ei. Învață-ne să avem curajul de a plânge cu ei. Învață-ne, în noaptea suferințelor noastre, a singurătăților noastre și a dezamăgirilor noastre, să ascultăm și cuvântul de har pe care Tu ni l-ai revelat pe munte: "Fericiți cei care plâng, căci ei vor fi mângâiați" (Mt 5,4). Pater noster Cristoase mort pentru păcatele noastre, Cristoase înviat pentru viața noastră, te rugăm, miluiește-ne pe noi. Stațiunea a VIII-a Isus este despuiat de haine Din Evanghelia după Ioan Soldații au luat hainele lui și au făcut patru părți, fiecărui soldat o parte, și tunica (19,23). Din Cartea lui Iob "Gol am ieșit din sânul mamei mele și gol mă voi acolo" (1,21). Meditație Trupul umilit al lui Isus este despuiat. Expus privirilor de derâdere și de dispreț. Trupul lui Isus brăzdat de răni și destinat la supliciul extrem al răstignirii. Omenește, ce altceva ar fi de făcut decât a coborî ochii pentru a nu mări dezonoarea sa? Dar Duhul vine în ajutorul rătăcirii noastre. Ne învață să înțelegem limba lui Dumnezeu, limba kenosei, această înjosire a lui Dumnezeu pentru a ajunge la noi acolo unde suntem. Aceasta este limba lui Dumnezeu pe care o vorbește pentru noi teologul ortodox Christos Yannaras: "Limba kenosei: Isus prunc gol în iesle: despuiat în fluviu în timp ce primește botezul ca un slujitor; suspendat de pomul crucii, gol, ca un răufăcător. Prin toate acestea El a manifestat iubirea sa față de noi". Intrând în acest mister de har, putem redeschide ochii asupra trupului martirizat al lui Isus. Atunci începem să observăm ceea ce ochiul nostru nu poate vedea: goliciunea sa strălucește de aceeași lumină care iradia haina sa în momentul Schimbării la față. Lumină care alungă orice întuneric. Lumină irezistibilă a iubirii, până la sfârșit. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, punem în fața ochilor tăi mulțimea imensă a oamenilor care îndură tortura, ceata înspăimântătoare a trupurilor maltratate, tremurând de angoasă la apropierea loviturilor, agonizante în adâncuri mizerabile. Te implorăm, primește geamătul lor. Răul ne lasă fără glas și fără ajutor. Dar tu știi ceea ce noi nu știm. Știi să găsești o trecere în haosul și în întunericul răului. Știi să faci să strălucească, deja în Pătimirea Fiului tău preaiubit, viața învierii. Mărește în noi credința! Îți prezentăm și nebunia torționarilor și a celui care îi comandă. Și ea ne lasă fără cuvinte... Dacă nu pentru a te ruga și a te implora printre lacrimi cu cuvintele rugăciunii pe care tu ne-ai învățat-o: "Ne mântuiește de cel rău"! Pater noster Cristoase mort pentru păcatele noastre Cristoase înviat pentru viața noastră, te rugăm, miluiește-ne pe noi. Stațiunea a IX-a Isus este răstignit Din Evanghelia după Luca Când au ajuns la locul numit Craniul, l-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și altul la stânga. Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" (23,33-34). Din cartea profetului Isaia Pedeapsa care ne dă mântuirea s-a abătut asupra lui; prin rănile sale noi am fost vindecați (53,5). Meditație Cu adevărat Dumnezeu este acolo unde n-ar trebui să fie! Fiul preaiubit, Sfântul lui Dumnezeu, este acel trup expus pe o cruce de infamie, abandonat dezonoarei, în mijlocul a doi răufăcători. Om al durerilor de care să-ți iei privirea; pentru a spune adevărul, așa cum se ia privirea de la atâtea ființe umane desfigurate pe care le intersectează drumurile noastre. Cuvântul lui Dumnezeu, în care totul a fost creat, nu mai este decât o carne mută și suferindă. Cruzimea umanității noastre s-a năpustit împotriva lui și a învins. Da, Dumnezeu este acolo unde n-ar trebui să fie și unde, totuși, unde noi avem atâta nevoie ca El să fie! A venit pentru a împărtăși cu noi viața sa. "Luați!", a spus fără încetare în timp ce oferea vindecarea sa bolnavilor, iertarea sa inimilor rătăcite, trupul său la cina pascală. Dar a ajuns în mâna noastră, în teritoriu de moarte și de violență: aceea care ne lasă uluiți în actualitatea lumii; și aceea care șerpuiește în fiecare. Știau bine asta călugării uciși la Tibhirine, care la rugăciunea "Dezarmează-i!" adăugau implorarea "Dezarmează-ne!". Era necesar ca dulceața lui Dumnezeu să viziteze iadul nostru, era unicul mod pentru a ne elibera de rău. Era necesar ca Isus Cristos să aducă duioșia infinită a lui Dumnezeu în inima păcatului lumii. Era necesar acest lucru, pentru că, pusă în fața vieții lui Dumnezeu, moartea să se dea înapoi și să cadă, ca un dușman care a găsit unul mai puternic decât el și se pierde în nimic. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, primește lauda noastră tăcută. Ca regii care rămân fără cuvinte în fața operei Slujitorului revelată de profeția lui Isaia (cf. 52,15), rămânem stupefiați în fața Mielului jertfit pentru viața noastră și a lumii și mărturisim că de rănile tale am fost vindecați. "Ce-i voi da Domnului pentru toate binefacerile pe care mi le-a făcut? [...] Îți voi aduce jertfă de laudă și voi invoca numele Domnului" (Ps 116,12.17). Pater noster Cristoase mort pentru păcatele noastre, Cristoase înviat pentru viața noastră, te rugăm, miluiește-ne pe noi. Stațiunea a X-a Isus pe cruce este batjocorit Din Evanghelia după Luca Conducătorii își băteau joc de el, spunând: "Pe alții i-a salvat, să se salveze pe sine, dacă el este Cristos al lui Dumnezeu, alesul". Și soldații îl luau în râs, când se apropiau de el, și-i aduceau oțet, spunând: "Dacă tu ești regele iudeilor, salvează-te pe tine însuți". Deasupra lui era și o inscripție: "Acesta este regele iudeilor". Unul dintre răufăcătorii răstigniți îl insulta, spunând: "Oare nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine și pe noi!" (23, 35-39). "Dacă tu ești Fiul lui Dumnezeu, spune acestei pietre să devină pâine. [...] Dacă tu ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te jos de aici: de fapt, este scris: [...] îngerii te vor purta pe mâinile lor" (4,3.9-11). Meditație Isus n-ar fi putut să coboare de pe cruce? Cu greu îndrăznim să ne punem această întrebare: Evanghelia oare n-o așează pe buzele celor păcătoși? Și totuși, ea ne persecută, în măsura în care facem încă parte din lumea ispitei, pe care Isus a înfruntat-o în timpul celor patruzeci de zile în pustiu, preludiu și început al activității sale: "Dacă tu ești Fiul lui Dumnezeu, spune ca aceste pietre să devină pâine, aruncă-te jos din înaltul templului, pentru că Dumnezeu veghează asupra celui care este prietenul său". Dar în măsura în care, botezați în moartea și în învierea lui Isus Cristos, îl urmăm pe calea sa, provocările Celui Rău nu mai au putere asupra noastră, sunt reduse la nimic, minciuna lor este dezvăluită. Atunci se descoperă necesitatea imperioasă a acelui "trebuia" (Lc 24,26) pe care Isus îl învață cu răbdare și ardoare celor care erau în drum spre Emaus. "Trebuia" ca Cristos să intre în această ascultare și în această neputință pentru a ajunge în neputința în care ne-a pus neascultarea noastră. Începem, astfel, să înțelegem că "numai un Dumnezeu slab ne poate mântui", cum scria pastorul Dietrich Bonhoeffer cu puține luni înainte de a muri asasinat, când, experimentând până la capăt puterea răului, putea să rezume, în acest adevăr simplu și amețitor, mărturisirea credinței creștine. Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, cine ne va elibera de cursele puterii conform lumii? Cine ne va elibera de tirania minciunilor, care ne fac să-i exaltăm pe cei puternici și să alergăm la rândul nostru după glorii false? Numai Tu poți converti inimile noastre. Numai tu ne poți face să iubim cărările umilinței. Numai tu... care ne revelezi că nu există victorie decât în iubire și că tot restul nu este decât paie pe care vântul o risipește, miraj care dispare în fața adevărului tău. Noi te rugăm, Doamne, risipește minciunile care vor să domnească asupra inimilor noastre și asupra lumii. Fă-ne să trăim după căile tale, pentru ca lumea să recunoască puterea Crucii. Pater noster Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? Stațiunea a XI-a Isus și mama sa Din Evanghelia după Ioan Lângă crucea lui Isus, stăteau mama lui Isus și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena. Așadar, văzând Isus că stătea acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: "Femeie, iată-l pe fiul tău!" Apoi, i-a spus discipolului: "Iat-o pe mama ta!" Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el (19,25-27). Meditație Maria, și ea, a ajuns la sfârșitul drumului. Iat-o ajunsă la acea zi despre care vorbea bătrânul Simeon. Când a ridicat cu brațele sale tremurânde pruncul și aducerea sa de mulțumire s-a prelungit în cuvinte misterioase, care împleteau împreună dramă și speranță, durere și mântuire. "Iată - a proclamat el -, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi - iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul" (Lc 2,34-35). Deja vizita îngerului făcuse să răsune în inima sa vestea incredibilă: Dumnezeu alesese viața sa, pentru a face să răsară noutatea promisă lui Israel, "lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, nici urechea nu le-a auzit" (1Cor 2,9; cf. Is 64,3). Și ea a consimțit la acel proiect divin, care avea să înceapă să tulburea carnea sa și care avea să-l însoțească după aceea pe căi imprevizibile pe fiul născut din sânul ei. În timpul zilelor așa de obișnuite de la Nazaret, apoi în timpul vieții publice, când a fost nevoie să facă spațiu celeilalte familii, aceea a discipolilor, acei străini pe care Isus îi făcea frați, surori, mame, ea a păstrat aceste lucruri în inima ei. Le încredințase marii răbdări a credinței sale. Astăzi este timpul împlinirii. Lama care străpunge coasta Fiului străpunge și inima ei. Și Maria se cufundă în încrederea fără sprijin, în care Isus trăiește până la capăt ascultarea față de Tatăl. În picioare, ea nu dezertează. Stabat Mater. În întuneric, dar cu certitudine, știe că Isus este promisiunea și împlinirea sa. Rugăciune Marie, mamă a lui Dumnezeu și femeia din neamul nostru, tu care ne naște în mod matern în cel pe care l-ai născut, susține în noi credința în orele de întuneric, învață-ne speranța împotriva oricărei speranțe. Păzește Biserica ta într-o vigilență fidelă, așa cum a fost fidelitatea ta, docilă cu umilință față de gândurile lui Dumnezeu, care ne atrag acolo unde nu ne-am gândi să mergem; care ne asociază, dincolo de orice previziune, la lucrarea mântuirii. Pater noster Salve, Regina, mater misericordiae; vita, dulcedo et spes nostra, salve. Stațiunea a XII-a Isus moarte pe cruce Din Evanghelia după Ioan Isus a zis: "Mi-e sete". Era acolo un vas plin cu oțet. Atunci, ei au pus în isop un burete îmbibat cu oțet și i l-au apropiat de gură. După ce a luat oțetul, Isus a spus: "S-a împlinit!" Și, plecându-și capul, și-a dat duhul. [...] Dar când au venit la Isus și au văzut că deja murise, nu i-au zdrobit fluierele picioarelor, ci unul dintre soldați i-a străpuns coasta cu o suliță și îndată a ieșit sânge și apă. Cel care a văzut a dat mărturie și mărturia lui este adevărată; el știe că spune adevărul ca să credeți și voi (19,28-30.33-35). Meditație Acum, totul s-a împlinit. Misiunea lui Isus a fost dusă la capăt. A ieșit de la Tatăl pentru misiunea milostivirii. Aceasta a fost îndeplinită cu o fidelitate care a mers până la extremul iubirii. Totul s-a împlinit. Isus își încredințează duhul în mâinile Tatălui. E adevărat, aparent totul pare să se prăbușească în tăcerea morții care coboară pe Golgota și pe cele trei cruci înălțate. În această zi a Pătimirii care se apropie de sfârșit, cine trece pe acea cale ce anume poate să înțeleagă dacă nu înfrângerea lui Isus, prăbușirea unei speranțe care încurajase pe mulți, mângâiase pe cei săraci, ridicase pe cei umiliți, îi lăsase pe discipoli să întrevadă că a venit timpul în care Dumnezeu va realiza promisiunile vestite de profeți. Toate acestea păreau pierdute, distruse, prăbușite. Totuși, în mijlocul unei așa dezamăgiri, iată că evanghelistul Ioan ne face să ne îndreptăm ochii spre un detaliu minuscul și se oprește asupra lui cu solemnitate. Apa și sângele curg din coasta Răstignitului. O, uimire! Rana deschisă de sulița soldatului lasă să treacă apă și sânge care ne vorbesc despre viață și despre naștere. Mesajul este extrem de discret, dar atât de elocvent pentru inimile care au un pic de amintire. Din trupul lui Isus curge izvorul pe care profetul l-a văzut ieșind din Templu. Izvorul care crește și devine un fluviu mare, ale cărui ape vindecă și fac să rodească tot ceea ce ating în trecerea lor. Isus într-o zi nu definise trupul său ca noul templu? Și "sângele alianței" însoțește apa. Isus nu vorbise despre trupul său și despre sângele său ca hrană pentru viața veșnică? Rugăciune Doamne Isuse, în aceste zile ale misterului pascal reînnoiește în noi bucuria botezului nostru. Când contemplăm apa și sângele care curg din coasta ta, învață-ne să recunoaștem din ce izvor este generată viața noastră, din ce iubire este edificată Biserica ta, pentru ce speranță de împărtășit în lume ne-ai ales și ne-ai trimis Tu. Aici este izvorul de viață care spală tot universul, curgând din rana lui Cristos. Botezul nostru să fie pentru noi singura bucurie, într-o aducere de mulțumire plină de uimire. Pater noster Mielul, care a fost jertfit, este vrednic să primească putere și bogăție, înțelepciune și forță, cinste, glorie și binecuvântare, în vecii vecilor. Stațiunea a XIII-a Isus este coborât de pe cruce Din Evanghelia după Luca [Iosif din Arimateea] luându-l jos de pe cruce, l-a înfășurat într-un giulgiu și l-a pus într-un mormânt săpat în stâncă, în care nimeni încă nu mai fusese pus (23,53). Meditație Gesturi de grijă și de onoare pentru trupul profanat și umilit al lui Isus. Câțiva bărbați și femei se întâlnesc la picioarele crucii. Iosif, originar din Arimateea, om "bun și drept" (Lc 23,50) care cere trupul de la Pilat, prezintă sfântul Luca; Nicodim, cel care a mers noaptea la Isus, adaugă sfântul Ioan; și câteva femei care, fidele cu încăpățânare, se uită de departe. Meditația Bisericii a voit să o adauge la aceștia pe Fecioara Maria, și ea așa de verosimil prezentă la acest moment. Maria, Maica milei, care primește în brațele sale trupul născut din trupul său și însoțit cu duioșie, discreție de-a lungul anilor, ca mamă mereu se îngrijește de fiul său. De acum, este un trup imens pe care ea îl primește, după măsura durerii sale, după măsura noii creații care se naște din pasiunea de iubire care a străbătut inima fiului și a mamei. În marea tăcere care a coborât după urletele soldaților, batjocurile trecătorilor și zgomotele răstignirii, gesturile acum nu sunt decât de dulceață, mângâiere de respect. Iosif coboară trupul care se abandonează în brațele sale. Îl înfășoară într-un giulgiu, îl depune în mormântul complet nou, care îl așteaptă pe oaspetele său în grădina de alături. Isus este smuls din mâinile ucigașilor săi. De acum, în moarte, se află în mâinile duioșiei și compasiunii. Violența oamenilor ucigași a curs foarte departe. Dulceața s-a întors în locul supliciului. Dulceața lui Dumnezeu și a celor care îi aparțin, acele inimi blânde cărora Isus le-a promis într-o zi că vor moșteni pământul. Dulceață originară a creației și a omului după chipul lui Dumnezeu. Dulceață a sfârșitului, când orice lacrimă va fi ștearsă, când lupul va locui cu mielul, deoarece cunoașterea lui Dumnezeu va ajunge la tot trupul (cf. Is 11,6.9). Cântec către Maria O, Marie, nu mai plânge: fiul tău, Domnul nostru, a adormit în pace. Și Tatăl său, în glorie, deschide porțile vieții! O, Marie, bucură-te: Isus înviat a învins moartea! Pater noster În pacea ta, Doamne, mă culc și adorm; mă trezesc: tu ești sprijinul meu. Stațiunea a XIV-a Isus în mormânt și femeile Din Evanghelia după Luca Atunci s-au apropiat femeile care veniseră împreună cu el din Galileea, au văzut mormântul și cum era așezat trupul lui. Apoi s-au întors și au pregătit miresme și balsamuri, iar sâmbăta s-au odihnit după Lege (23,55-56). Meditație Femeile au plecat. Cel pe care-l însoțiseră, mergând tenace și grijulii pe drumurile din Galileea, acesta nu mai este. El nu le lasă lor drept companie, în această seară, decât viziunea imprimată în ele a mormântului și a giulgiului unde se odihnește acum. Săracă și prețioasă amintire a zilelor fervente dispărute. Singurătate și tăcere. De altfel, se apropie shabbat, care invită Israelul să înceteze munca, așa cum a încetat-o Dumnezeu când creația a fost terminată, dusă la împlinire sub binecuvântarea sa. Este vorba despre o altă împlinire astăzi; deocamdată ascunsă și de nepătruns. Shabbat în care trebuie să rămână astăzi nemișcate, în reculegerea inimii și a amintirii învăluite de lacrimi. Pregătind și miresmele și balsamurile cu care ele vor aduce ultimul lor omagiu trupului său, mâine, dis-de-dimineață. Dar, cu acel gest, se pregătesc numai să îmbălsămeze speranța lor? Și dacă Dumnezeu a pregătit pentru grija lor un răspuns pe care ele nici măcar nu-l pot prevedea, imagina, intui... Descoperirea unui mormânt gol..., vestea că El nu mai este acolo, pentru a sfărâmat porțile morții... Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, binevoiește a vedea și a binecuvânta toate gesturile femeilor care cinstesc în această lume fragilitatea trupurilor pe care ele le înconjoară cu dulceață și cu onoare. Iar pe noi, care te-am însoțit pe această cale a iubirii până la sfârșit, binevoiește să ne păstrezi, cu femeile din Evanghelie, în rugăciunea și în așteptarea pe care le știm ascultate de învierea lui Isus, pe care Biserica se pregătește s-o celebreze în tresăltarea de bucurie din noaptea pascală. Pater noster Lui să-i fie glorie și putere în vecii vecilor! Amin! Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |