Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc și "tridentul" egiptean

De Gianni Valente

Papa Francisc zboară în Egipt și cei care-l așteaptă sunt trei oameni pe care convulsiile egiptene din ultimii ani i-au pus umăr la umăr: președintele Abdel Fattah Al Sisi, marele imam de la Al Azhar, Ahmed Al Tayyib, și patriarhul copt Tawadros. În timpul călătoriei papale, vor face totul pentru a se prezenta lumii ca icoană a înțelegerii naționale. Însă în realitate, mai ales primii doi, nu lipsesc probleme.

Al Sisi, actualul "om puternic" al țării, a încercat încă de la început să coopteze în planul său politic Universitatea sunnită Al-Azhar și patriarhia coptă ortodoxă. În iulie 2013, când militarii și manifestațiile oceanice de piață au determinat depunerea președintelui Mohamed Morsi și sfârșitul traumatic al guvernului impus de Frații Musulmani (care veniseră la putere câștigând alegerile), sprijinul acordat întregii operațiuni de către marele imam de la Al Azhar și de patriarhul copt Tawadros a fost prezentat poporului egiptean ca o garanție. De atunci, Al Sisis cere cu insistență mai ales de la Al Azhar, principal centru academic și teologic al islamului sunnit, să se angajeze pentru "a renova discursul religios", intrând cu determinare împotriva delirurilor ideologiei religioase jihadiste. Vârfurile de la Al Azhar manifestă în inițiative și pronunțări oficiale sintonia lor cu dorințele președintelui. Însă pentru Al Sisi pare mereu prea puțin. Și chiar și în declaratul "front comun" împotriva curentelor de gândire "takfiriste" și jihadiste, față de Al Azhar nu lipsesc tensiuni, ambiguități și zone de umbră.

Ciocnirea cu privire la "divorțul rostit" islamic

Raporturile dialectice dintre Al Sisi și Al Azhar s-au evidențiat la începutul anului 2015, cu discursul pe care președintele l-a adresat studioșilor și conducătorilor religioși din prestigioasa instituție sunnită, adunați împreună cu funcționarii ministerului pentru afaceri religioase. Cu acea ocazie, Al Sisi a invitat conducătorii religioși ai islamului "să iasă din ei înșiși și să întreprindă o «revoluție religioasă»" pentru a dezrădăcina fanatismul și a-l înlocui cu o "viziune mai luminată despre lume", dacă nu voiau să-și asume «în fața lui Dumnezeu» responsabilitatea că au dus comunitatea islamică pe căi de ruină. Folosind tonuri de lider religios, președintele egiptean a luat în vizor "gândirea eronată" degenerată în perversiunea jihadistă, formată dintr-o grămadă de idei și texte pe care "le-am sacralizat în decursul ultimilor ani" și care conduce întreaga comunitate islamică să se pună în dușmănie cu întreaga lume. "Oare este posibil" a spus liderul politic arab "ca un miliard și 600 de milioane de persoane să poată crede vreodată că reușesc să trăiască numai dacă elimină restul de 7 miliarde de locuitori ai lumii? Nu, este imposibil!". De atunci, o serie de măsuri concrete au dat impresia că vor să concretizeze "sugestiile" președintelui: deja în martie 2015, ministerul AWQAF - care se ocupă de dotările pentru moschei și comunități religioase - a dus la împlinire un proiect de revizuire generală a programelor de învățământ religios care trebuie aplicat progresiv la toate nivelurile instruirii școlare în Egipt.

Cu toate acestea, în mai multe ocazii Al Sisi a manifestat public nerăbdarea în fața efectelor scăzute provocate de provocările sale. Ultimele fricțiuni dintre președinte și instituția sunnită au avut loc cu privire la chestiunea divorțului musulman: la sfârșitul lui ianuarie, Al Sisi a solicitat vârfurilor de la Al Azhar să contrasteze practica "divorțului rostit" islamic, care permite bărbaților să rupă legătura matrimonială cu propriile consoarte printr-o simplă declarație vocală. Al Sisi a făcut referință la datele Oficiului statistic național, conform căruia circa 40% dintre cele 900 de mii de căsătorii înregistrate în fiecare an în Egipt se termină prin divorț în cinci ani de la începutul lor. Însă Consiliul Bătrânilor de la Al Azhar, organism de vârf din instituția sunnită, a respins oficial afirmațiile alarmante ale președintelui, confirmând că practica "divorțului rostit" satisface condițiile legii islamice și este urmată încă din timpul profetului Mohammad.

"Torturile" lui Al Tayyib

"De fiecare dată când îl întâlnesc pe marele imam Al Tayyib îi spun: tu mă torturezi și mă voi plânge despre tine în fața lui Dumnezeu". Așa repetă adesea în ocazii publice, un pic glumind și un pic nu, președintele Al Sisi. Personalitatea deloc supusă a lui Al Tayyib îl face mai puțin obișnuit cu rolul de "Sheikh-păpușă" în mâinile puterii politice, așa cum se întâmplă în alte țări arabe liderilor religioși musulmani "de aparat". Marele imam de la Al Azhar nu s-a zgârcit cu condamnări fără apel împotriva rețelelor terorii și a fanatismului jihadist. Însă respinge cu putere propagande anti-musulmane care folosesc terorismul pentru a demoniza islamul. Chiar și în intervenția sa la conferința organizată la sfârșitul lui februarie de Al Azhar despre "Libertate și cetățenie, diversitate și integrare", Al Tayyib a voit să amintească faptul că legătura dintre religie și violență nu marchează numai viața istorică a islamului, și că și "ebraismul și creștinismul au o istorie de violență".

În unele apologii discutabile ale civilizației islamice, marele imam a mers până acolo încât să hazardeze legături obiective între creștinism și războaiele care au marcat istoria Occidentului și a asociat și Bisericile la fenomene considerate de el ca simptomuri ale "decadenței occidentale". "Din păcate" a declarat în februarie 2016 imamul, intervenind la un summit inter-islamic la Universitatea Islamică Indoneziană Syarif Hidayatullah, "unii conducători de Biserici din Statele Unite acceptă căsătoriile homosexuale. Mă întreb ce a rămas din Biblie în acele Biserici. Și ce vor spune în fața lui Isus, pacea să fie asupra lui".

Înainte de așa-numitele primăveri arabe și înainte de a deveni mare imam, Al Tayyib susținea necesitatea de a face distincție între teroriștii care ucid nevinovați și autorii de atentate împotriva forțelor militare de ocupație. În decembrie 2014, el însuși a declarat că fanatismul "tafkirifist", care alimentează terorismul cu versetele din Coran și etichetează ca apostați pe toți islamicii care nu împărtășesc punctul său de vedere, legitimând și eliminarea lor fizică, reprezintă "o pervertire a religiei islamice". Intelectuali și politicieni egipteni adresează către Al Azhar acuze periodice de colateralism cu curente islamice salafite, considerate potențial apropiate de ideologiile aberante adoptate de terorismul jihadist, și arată cu degetul și împotriva programelor curriculare ale cursurilor sale de învățământ. Însă observatori precum scriitoarea Lamis Gaber susțin că la Al Azhar pozițiile și doctrinele extremiste aparțin unor figuri din al doilea plan și îl descriu pe Al Tayyib ca un studios deschis și sincer.

RAIS, Al Azhar și copții

Al Sisi este primul președinte egiptean care a luat parte fizic la solemnitățile liturgice ale copților. Ideea sa națională ia în considerare componenta coptă ca element esențial și nu marginalizabil al identității egiptene. În iulie 2016, a anunțat că vrea să mărească pedepsele pentru cel care alimentează dezordini și violențe de matrice sectară. La 30 august 2016, parlamentul egiptean a votat noua lege despre construirea bisericilor, eliminând limite și impedimente birocratice care de multe decenii condiționau foarte mult viața obișnuită a comunităților creștine egiptene.

În climatul de urgență trăit de Egipt în ultimii ani, raporturile de colaborare dintre Papa Tawadros și Ahmed Al Tayyib nu sunt o simplă concesie la presiunile liderilor politici. În ultimii ani a reluat viață "Casa familiei egiptene", organismul de legătură interreligioasă creat cu ani în urmă de marele imam de la Al Azhar și de patriarhul copt ortodox ca instrument pentru a preveni și a îmblânzi contrapozițiile sectare în orașe și în sate. În mai 2016, patriarhul copt ortodox și Al Azhar au semnat un document programatic în care se angajează să combată împreună orice formă de violență și abuz asupra minorilor, inclusiv mutilările genitale și fenomenul - foarte răspândit - al căsătoriilor precoce.

În timp ce la nivel local, preoți și imami organizează întâlniri pentru a reînnoi împreună "discursul religios", așa cum s-a cerut de Al Sisi. Ocazii marcate uneori de formalism și de efect scăzut în viața reală a comunităților, mai ales în zonele unde sunt mai puternice grupurile islamiste radicale. Cu toate acestea, se va putea folosi și de aceste instrumente sprijinul pe care creștinii egipteni pot să-l ofere concetățenilor lor musulmani, inclusiv cei chemați să învingă sirenele fanatismului jihadist. Fără a criminaliza pe cineva, și conform privirii comune mărturisite de Papa Tawadros și de Papa Francisc, care au refuzat mereu ca falsă și instrumentală echivalarea între violență și islam.

(După Vatican Insider, 26 aprilie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat