|
Reflecție la duminica a 2-a de după Paști - Anul A - 2017 "Dumnezeu ne-a renăscut la o speranță vie prin învierea lui Isus din morți" (1Pt 1,3). Deși suntem la opt zile distanță de marele adevăr al credinței noastre, învierea Domnului, mireasma sărbătorilor de Paști se mai revarsă încă asupra noastră, prin aparițiile, cuvintele și acțiunile lui Isus înviat. Suntem în a doua duminică a învierii Domnului, zi care, datorită lui Isus înviat și a evenimentelor celebrate, are mai multe nume: 1. "Duminica albă", pentru că în această duminică noii botezați din noaptea sfântă de Paști își dezbracă hainele albe pe care le-au îmbrăcat în Noaptea Învierii când au primit Botezul, botez pentru care s-au pregătit minim trei ani, zic, dezbracă aceste haine albe, pentru a merge de acum în mijlocul lumii, de unde i-a ales și i-a chemat Isus la împărăția cerurilor, pentru a vesti învierea și evanghelia prin cuvintele și faptele lor. 2. "Duminica Tomei", pentru că în această zi Isus a venit să-l întâlnească și să-l ridice pe scepticul apostol Toma spre credința în divinitatea și în înviere sa, spre mărturisire a acestei credințe și spre un apostolat rodnic. 3. "Duminica divinei îndurări", pentru că în această zi Isus a venit nu numai pentru a-i ridica pe Toma și pe ceilalți apostoli căzuți în descurajare, cea mai cumplită cădere provocată de diavol, dar pentru a ne ridica și pe unul fiecare dintre noi din căderile noastre, din păcatele noastre și din toate rătăcirile noastre în credință, arătându-ne și nouă rănile dragostei sale de la cruce îndurate pentru noi și chemându-ne la credință în el, la mărturisirea publică a mântuirii sale și la fapte de milostenie față de semeni, așa cum ne îndemnă inițiatorii acestei sărbători, sfânta Faustina Maria Kowalska (1905-1938) și sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005). Iată deci o duminică bogată în evenimente și învățături mântuitoare din care noi vom încerca să sorbim în această duminică ca dintr-un izvor curat. Și spunem chiar de la început că toată învățătura acestei duminici stă sub semnul milostivirii divine, milostivire divină care l-a jertfit și l-a înviat pe Isus pentru mântuirea și ridicarea noastră a păcătoșilor (cf. In 20,27; 1Pt 1,3), dar duminică care stă și sub semnul iubirii și milei noastre creștine față semeni, cărora trebuie să le împărtășim credința mântuitoare în Isus mort și înviat, odată cu bunurile materiale necesare vieții (cf. Fap 2,42-47). Citind pericopa evanghelică de astăzi (cf. In 20,19-31), mă opresc mai întâi la faptul că Isus nu revenit în mijlocul apostolilor imediat după declarația sceptică a lui Toma, cum că nu va crede în învierea lui dacă nu-i va atinge rănile răstignirii (cf. In 20,25), ci a mai zăbovit până duminica următoare, așa cum intenționat a mai zăbovit Isus și la moartea lui Lazăr (cf. In 11,4-6), pentru că voia să dea ca atunci și o altă învățătură, în cazul de față învățătura despre "Ziua Domnului". Revenind Isus în mijlocul apostolilor adunați în numele lui în prima zi a săptămânii, ziua luminii și ziua învierii sale pentru a se întâlni cu ucenicii și pentru a-l ridica pe Toma, Isus a dorit ca prima zi a săptămânii, ziua creierii luminii, ziua învierii sale, să devină Ziua Domnului, ziua de închinare pentru ucenicii săi până la venirea lui de-a doua. Apostolii, primii ucenici (cf. Fap 20,7) și apoi toți ceilalți creștini au înțeles și s-au conformat. Apoi continuând citirea evangheliei, ajungem la mențiunea că Isus a venit la apostoli trecând prin "ușile încuiate" (cf. In 20, 19.26). Prin ușile încuiate ale sânului feciorelnic a intrat în lumea de mântuit (cf. Lc 1,34) și tot prin niște uși încuiate a venit la ucenici ca să-i ridice din căderile lor. Prin faptul că a trecut prin ușile încuiate arată că este Dumnezeu adevărat, iar prin faptul că a putut fi atins de apostoli, arată că este și om adevărat. O altă mențiune care merită atenție este și cea care spune că Isus a venit la apostoli "seara" când începea să se lase întunericul (cf. In 20,19). Acest întuneric ne vorbește mai întâi de întunericul minții și al credinței apostolilor, apoi de întunericul temerilor lor și a apoi de întunericul propriu zis. În noaptea minții și a necredinței lor, Isus vine la ei cu lumina învierii sale lămuritoare. Atunci când teama lor de dușmanii credinței începea să crească, Isus vine la ei ca o siguranță divină. Apoi, cuvintele "a venit și a stat în mijlocul lor" arată și ele mai multe lucruri: arată că Isus ne iubește în continuare, căci după ce ne-a arătat iubirea sa mântuitoare la cruce scoțându-ne de sub puterea păcatului, a diavolului, a morții și a acoliților lor, acum ne apără de aceiași dușmani și ne scoate din aceleași primejdii; arată că Isus este și acum lumina sufletelor credincioase; arată că Isus nu părăsește niciodată pe ucenicii săi; arată că Isus ne poartă mereu de grijă, mai ales în momentele grele; arată că pentru Isus înviat nu mai sunt dușmani de temut și nici obstacole greu de trecut; arată că Isus știe toate durerile și necazurile noastre mai înainte ca noi să i le spunem; arată că prin învierea sa, Isus, a devenit aproape de orice om de pe pământ. Să ne gândim numai la faptul că în seara de Paști, Isus a fost în același timp aproape: de ucenicii descurajați de la Emaus, de Petru cel tulburat din Ierusalim, și de ceilalți ucenici adunați împreună cu Toma cel îndoielnic. Asta da iubire. Asta da milostivire divină. Asta da medicină divină sufletească. Asta da putere divină de a rezolva orice caz. Prin salutul său de "Pace vouă", Isus le-a dăruit nu numai pacea sa, ci li s-a dăruit pe sine însuși ca pace a sufletelor lor; pentru că numai el este pacea noastră care întrece orice închipuire și care poate păzi inimile și gândurile noastre (cf. Fil 4,7); pentru că numai el este pacea adevărată pe care nimeni de pe pământ nu ne-o poate da (cf. In 14,27); pentru că numai Isus a murit și a înviat pentru a restabili pace ruptă de păcat: pacea cu Dumnezeu, pacea cu noi înșine, pacea cu semenii, pacea cu natura înconjurătoare (cf. Col 1,20). Dar la pacea lui Cristos noi trebuie să răspundem prin păzirea ei, prin păstrarea ei, prin lupta noastră până la sânge cu păcatul (cf. Evr 12,4), așa cum s-a luptat Isus (cf. In 8,46), așa cum sfinții martiri s-au luptat și toți creștinii cei buni din toate timpurile s-au luptat (cf. Rom 8,35). Ce înseamnă această repetare în oferirea de pace? Isus știa cu siguranță că ucenicii se vor confrunta cu greutăți însemnate în viitor din cauza înălțării sale, dar și din cauza întârzierii venirii sale de-a doua. Astfel: așa cum Petru s-a lepădat (cf. Mt 26, 69-75), așa cum Ioan Marcu a fugit (cf. Mc 14,52), așa cum Toma s-a îndoit (cf. In 20,25), așa cum toți l-au părăsit (Mt 25,25), chiar când el mai era încă între ei. Cu atât mai mult după înălțarea lui la Tatăl ceresc era pericolul ca ei să defecteze, mai ales: când vor intra lupi în biserică (cf. Fap 20,29); când diavolul va declanșa cernerea prigoanelor (cf. Lc 22,31); când oamenii nu vor mai putea suporta învățătura sănătoasă (cf. 2Tim 4,3); și când oamenii care îi vor ucide vor crede că aduc cult lui Dumnezeu (cf. In 16,2). Pentru că Isus știa aceste lucruri și că pentru că ei trebuiau să reziste dificultăților și să plece în misiune pe la toți oamenii și pe la toți mai marii pământului (cf. Fap 14,5; 1Pt 1,12), de aceea, Isus le-a dăruit pentru a doua oară pacea sa. Dacă înainte de întruparea lui Cristos, când omenirea zăcea în păcat, Duhul Sfânt era dat numai anumitor persoane cu funcții de slujire: preoți, profeți, regi, meșteri deosebiți, dacă la venirea lui Isus în lume Duhul Sfânt a început să curgă mai diversificat, dar tot limitat tot în vederea unor slujiri, iată că, la Rusalii, Duhul Sfânt, rod al morții și învierii lui Isus, a început să fie revărsat pe pământ până la venirea de a doua a lui Isus, cu toată puterea și în fluviu ca de foc, așa cum a fost văzut de sfânta Caterina de Genua (1447-1510), într-o vedenie. Odată cu puterea și misiunea de a predica învierea și evanghelia sa, prin puterea Duhul Sfânt, Isus le-a mai dat apostolilor săi și puterea de a ierta păcatele, în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt. Cei care stăpânesc pe pământ au într-adevăr puterea să lege, dar numai cât privește trupurile oamenilor. Dar apostolii au primit puterea de a lega și dezlega păcatele și asta atinge cu adevărat sufletul și ajunge până la cer. Ceea ce preoții fac pe pământ, Dumnezeu aprobă în ceruri. Într-adevăr, Isus le-a dat apostolilor întreaga putere a cerului, căci el spune: "Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute". Ce altă putere poate fi mai mare ca aceasta? Tatăl a dat toată judecata în mâna Fiului (cf. In 5,22), iar Fiul a pus toate în mâinile apostolilor (cf. In 17,22-23). Deci, apostolii privind la Isus nu primesc doar liniștea, ci privind la el primesc chiar puterea de a-i elibera și pe alții din legăturile păcatelor lor. Milostivirea divină pe care o celebrăm în chip deosebit astăzi a dispus ca, prin pipăirea rănilor sale de ucenicul îndoielnic, acesta să se vindece nu doar pe sine, ci să învingă prin pipăirea rănilor trupului său înviat și rănile necredinței din multe alte inimi. Deci, Toma tămăduiește nu doar îndoiala propriei sale inimi, dar și pe aceea a multor oameni. Astăzi, apostolii, văzându-l pe Isus înviat, ca să nu creadă ca altă dată că văd o "nălucă" (cf. Mt 14,26; Lc 24,37), Isus i-a invitat, prin Toma, care voia și el o atingere a Domnului (In 20,25), să vină și să-l pipăie și să constate că are carne și oase (cf. Lc 24,39; In 20,27) și astfel mulți să creadă în el. În afară de aceste motive redate mai sus pentru care Isus i-a permis lui Toma ca să-l poată atinge, au mai fost și altele: Unul dintre ele ar fi acela de a le arăta ucenicilor că așa cum el a înviat în același trup în care a murit, la fel și ei vor învia în același trup în care vor muri. Isus fiind doar "începătura" celor adormiți (cf. 1Cor 15,20) și "primul născut din morți" (cf. Col 1,18), în trupul pe care l-a avut înainte de moarte. Și Iov spunea: "Cu trupul meu de carne voi sta în picioare și cu ochii mei de carne îl voi vedea pe Dumnezeu" (cf. Iob 19,27). Un alt motiv solid este acela al argumentării predicilor despre învierea sa reală. Iată cum a predicat sfântul Ioan: "Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și ce am pipăit cu mâinile noastre, cu privire la Cuvântul vieții, pentru că viața a fost arătată, și noi am văzut-o și mărturisim despre ea și vă vestim viața veșnică, viață care era la Tatăl și care ne-a fost arătată. Deci ce am văzut și am auzit, aceea vă vestim și vouă, ca și voi să aveți părtășie cu noi. Și părtășia noastră este cu Tatăl și cu Fiul său, Isus Cristos" (1In 1,1-3). Când Isus i-a permis lui Toma ca să-i atingă locurile despre care avea îndoieli, acesta a strigat: "Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28). Toma i-a pipăit trupul și i-a proclamat divinitatea. Dar credința nu este pipăire, ci este o încredere neclintită în lucrurile nădăjduite, o puternică încredințare despre lucrurile care nu se văd" (cf. Evr 11,1). De aceea Isus a spus: "Pentru că m-ai văzut Toma, ai crezut. Fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut" (cf. In 20,29). Doar mințile adâncite în Dumnezeu și sufletele întărite de lumina cerească pot crede fără a vedea cu ochii trupești și pot să-și îndrepte simțurile acolo unde nu-i pot direcționa privirea. Fericiți sunt cei care cred și atunci când lumina s-a retras, când nu mai găsesc nici o mângâiere pământească, dar cu toate acestea nu deznădăjduiesc în fața adversităților, ci întăriți prin credință, suferă cu bărbăție, încredințați că văd într-adevăr pe Domnul, cel care este nevăzut. La o astfel de credință, fără a vedea și fără a atinge fizic, ne îndeamnă sfântul Petru în a doua lectură de astăzi: "Pentru aceasta vă bucurați, deși acum, pentru puțin timp, trebuie să vă întristați de felurite încercări pentru ca valoarea credinței voastre, mai prețioasă decât aurul pieritor, care se încearcă în foc, să fie un motiv de laudă, glorie și cinste la arătarea lui Isus Cristos. Pe el, fără să-l fi văzut, îl iubiți; fără a-l vedea, dar crezând în el, tresăriți de o bucurie negrăită și glorificată, încredințați că veți ajunge la țelul credinței voastre, mântuirea sufletelor" (1Pt 3,6-9). La o astfel de credință, fără a vedea și fără a atinge fizic, ne-a chemat și Isus și alți apostoli. La o astfel de credință, fără a vedea și fără a atinge fizic, au ajuns apostolii și primii creștini care credeau tot ceea ce a spus Isus, fără să-l vadă pe el și făceau fapte bune pentru o răsplată promisă în viitor: "Toți cei care credeau erau împreună și aveau toate în comun: își vindeau proprietățile și bunurile și le împărțeau tuturor, după cum avea nevoie fiecare. Și în fiecare zi stăruiau împreună în templu, frângeau pâinea în casele lor și primeau hrana cu bucurie și cu inimă curată" (Fap 2,44-46). Un astfel de "fericit credincios" a fost și sfântul diacon Ștefan, care, în chinuri și dureri de moarte, îl vedea pe Isus stând gata să-i dea coroana: "Iată, văd cerurile deschise, și pe Fiul omului stând în picioare la dreapta lui Dumnezeu" (Fap 7,56). La o asemenea credință, fără a vedea și fără a atinge fizic, ne cheamă și pe noi Isus și apostolii astăzi, pentru ca, începând măcar de astăzi, să o avem, noi, cei care am văzut "Milostivirea divină" în Isus care ne-a ridicat păcatele (cf. In 1,29), în Isus care ne-a curățit la cruce (cf. Ap 1,5), în Isus care a suferit focul judecății și condamnării divine în locul nostru (cf. 1Pt 2,21), în Isus care a înviat spre îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25), în Isus care a venit să ne ridice după căderile noastre (cf. In 20,19-31), în Isus care va veni să ne ia cu el în paradis (cf. In 14,2-3; 17,24). Lecturile biblice și evenimentele celebrate astăzi ne cheamă ca, în fața tuturor dovezilor de dragoste și de milostivire divină, să nu fim sceptici ca apostolii de la început și ca Toma, ci, dezbrăcând hainele necredinței, dar și hainele de sărbătoare și de comoditate, să mergem în lume prin puterea Duhului Sfânt pe care am început să-l primim începând cu Botezul Mirul și Euharistia și care curge în noi ca un fluviu continuu, și prin cuvânt și fapte de dragoste, să-l vestim pe Cristos care a înviat și care ne conduce la fericirea veșnică. Amin. Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |