Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Model de bărbat și de tată

În sărbătoarea sfântului Iosif

De Jean-François Noël

La începutul evangheliei lui Matei se învață câteva fapte referitoare la viața lui Iosif, viitorul tată al lui Isus: cel puțin două decizii dificile de luat pentru un bărbat care urmează să devină soț și tată, sau care cel puțin așa ar vrea. Nașterea pruncului este marcată, de fapt, de două momente de violență extremă care, de fiecare dată, amenință direct viața sa; unul, încă înainte de nașterea sa, adică repudierea mamei sale, și celălalt este masacrul decis de Irod. Lectura teologică scoate în evidență că viața lui Mesia este marcată încă de la început de ciocnirea cu moartea. Citind mai atent textul, ne putem întreba totuși cum au fost depășite acele curse și grație cui.

Totul se sprijină pe acel verset care rămâne, orice s-ar spune, destul de enigmatic: "Cugetând el la acestea, iată că un înger al Domnului i-a apărut în vis, spunându-i: «Iosif, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta»".

Trebuie citită aici numai o intervenție magică a divinului, care a fost cuvântul de ordine al atâtor interpretări moralizatoare? Grație cărora Iosif a fost considerat îndelung o figură palidă, fără consistență, față de soția sa luminoasă, și mai mult încă față de fiul divin. Ei bine, nu se poate nega că Evanghelia, tocmai prin zămislirea feciorelnică a lui Isus, conferă maternității Mariei o valoare așa de universală și transcendentă încât o face să devină nu numai mama tuturor oamenilor, ci și a lui Dumnezeu. Pentru ce paternitatea lui Dumnezeu n-a fost tratată în același mod? Deciziile cele mai importante Iosif le-a luat în cursul "viselor". Dar oare e adevărat? Dumnezeu, Tată, având așa de puțină încredere în om, i-ar fi luat complet locul, până acolo încât să facă din el un instrument total pasiv? Nu cred. Deci trebuie să reluăm cu atenție lectura textului și să dezmințim interpretările prea grăbite.

Chiar înainte de partea "viselor" care ne fac să fim suspicioși cu privire la capacitatea lui Iosif de a fi un tată adevărat, așadar de a ști să ia deciziile necesare când ceea ce are mai drag este amenințat, se poate citi: "Iosif, soțul ei, fiind drept... a vrut să o lase în ascuns". În ascuns? Asta înseamnă că Iosif se depărtează de ceea ce era prescris în timpul său. Și această primă decizie a fost luată fără nicio intervenție divină. Să ne întoarcem la context: acea tânără, de care Iosif este în mod verosimil îndrăgostit, pentru că este scris că era logodnica sa, ceea ce presupune o recunoaștere publică, este însărcinată. Legea prescrie repudierea publică. Faptele sunt incontestabile, legea este clară și fără apel. Cealaltă dreptate - un om "drept" - care este cea interioară, intră în conflict cu aceea a oamenilor. Desigur, Iosif decide să aplice legea, dar fără violență. Este primul său act de dezarmare, așa de discret încât nimeni nu-l va observa nici nu-l va critica. Totuși, această primă mișcare, așa de fragilă, așa de intimă, ascunde o forță incredibilă. Forța unui "nu" care se opune unei dreptăți umane.

Este primul act de dezarmare de violența pe care-l descrie linia călăuzitoare a Evangheliei, care merge de la această primă decizie până la moartea lui Cristos pe cruce, ultima dezarmare de aceeași violență. Este vorba, că le place sau nu defăimătorilor, de o adevărată decizie de bărbat și de tată. Ca și cum tocmai ar fi trecut primul său examen de paternitate, iar Dumnezeu ar ști că în sfârșit poate să se bazeze pe el și să-i încredințeze sfânta familie. Expresia "în ascuns", care vrea să traducă termenul grec láthra, este potrivit și ne permite să recitim în mod diferit chestiunea viselor, și să nu le mai vedem ca simple fantasmagorii mistice.

Iosif este un om drept, nu numai în sensul că respectă legea, ci și că este un om care se confruntă cu ceea ce are înăuntru: acel "cugetând el la acestea" constituie tocmai baza desfășurării conștiinței sale. Se eliberează de violența dreptății umane și se debarasează de propria violență, care ar fi să trădeze ceea ce simte față de Maria. Se depărtează de violență, oricât de justificată ar fi, și alege să rămână fidel față de el însuși în fața a ceea ce simte față de ea.

Acest om ascultă conștiința sa. Și mai ales rămâne de veghe. Nu a cedat glasurilor externe, a rămas vigilent. Ceea ce simte îi permite să nu asculte în parte de oameni. Iosif, prin această primă decizie, este invitat să reintre în el însuși, chiar dacă simte numai un prim foșnet al propriei conștiințe. Dar îi este suficient. Istoria lui Isus, și apoi cea a mântuirii omenirii, se întemeiază pe un vârf de ac. Iosif a deschis poarta, a mers în acel loc de intimitate așa de intim încât este mai interior decât orice intimitate, cum spune sfântul Augustin. Ei bine, tocmai acesta este locul pe care lui Dumnezeu îi place să-l frecventeze, acolo începe totul, acolo se poate simți conversația veșnică neîntreruptă dintre Dumnezeu și creatura sa făcută după imaginea sa. "Înainte de a te forma în sânul matern, eu te cunoșteam", spune profetul Ieremia (Ier 1,5).

Evanghelia, în sobrietatea sa obișnuită, cu precizia de imagini și pudoarea care o caracterizează, nu poate decât să vorbească "despre înger care apare în vis", pentru a descrie acea întâlnirile de la marginile conștiinței omului. Conștiință căreia Dumnezeu, fără a adăuga și fără a impune nimic, îi revelează ceea ce avea în sine încă de la început, dar pe care n-ar fi putut s-o admită fără vizita sa. "Reintrat în mine însumi, sub călăuzirea ta, am intrat în intimitatea inimii mele" (Sfântul Augustin, Confesiuni, VII, 16). Ceea ce simte față de Maria, care este mai puternic decât cei teama de a fi fost trădat, îi aparține numai lui. Acesta este mesajul îngerului: "nu te teme"... a doua dezarmare.

Iosif era singur. Contrar lui Iob, nu era înconjurat de cei mai mari teologi gata să-l sfătuiască. Și de altfel este suficient a citi cartea lui Iob pentru a înțelege ceea ce gândește despre acei consilieri aparent înțelepți. După ce a amânat îndelung, Iob va decide și el să rămână fidel propriei conștiințe; conștiință care urlă, împotriva oricărei așteptări și a oricărei logici, să se bazeze pe radicala sa nevinovăție și pe corectitudinea conștiinței sale. Același lucru este valabil pentru Iosif și pentru orice om care se pregătește pentru această călătorie intimă. Există cineva în adâncul acelei intimități... cineva care va permite să descopere ceea ce se ascunde acolo, nu pentru a fi ignorat de om, ci pentru a se proteja de zgomotul și de rațiunea lumii. Ca și cum conștiința deplină a omului s-ar putea deschide numai printr-o întâlnire. Iosif trebuia să întâlnească acolo ceea ce simțea față de Maria, care, ca un val, avea să risipească toate amenințările și avea să se demonstreze mai puternică decât moartea. Trebuia să se îndepărteze și de glasurile lumii care îi prescriau s-o repudieze, pentru a coborî în acel loc așa de profund încât să se asemene cu un vis, dar care revelează realitățile cele mai adevărate. Acele realități care zdruncină credințele convenționale pentru a-l determina pe om, împotriva oricărei așteptări, "să se încreadă în ele". A se logodi - ceea ce revelează că adevărata credință nu este suma rațională a credințelor, ci ceea ce însuflețește viața de intimitate - devine asumarea unei convingeri așa de definitive încât e suficient a se conforma ei. Și Iosif a făcut așa cum i-a prescris îngerul, a dominat frica și a luat la el pe mamă și pe prunc. Și astfel a devenit tată.

Așadar trezirea unei conștiințe nu depinde de un sfat, ci de o întâlnire, de o vizită.

Să reluăm câteva puncte principale pe care textul ni le oferă cu sobrietate, cerând îngăduință pentru dezvoltările și extinderile la care-l vom supune.

Maria este "logodită cu Iosif". O alegere, un angajament, o promisiune făcută unul altuia care se înscrie în castitatea magnifică a dorinței iubitoare. Și trebuie înțeleasă castitate nu ca abstinență, retragere, ci ca o deschidere mai mare, a învăța să se dăruiască pentru ca celălalt să devină primul și ultimul meu gând. Acest angajament promovează ceea ce are fiecare înăuntru, pune pe primul loc ceea ce dorința sexuală face să se întrevadă abia, dorința iubitoare speră și dorința de a fi vii recunoaște. Busola tulburată a inimii lor, a inimii lor profunde, a găsit semnalul și încet-încet barca poate să-și întindă propriile pânze, să închidă comunicările și să înainteze în larg. "Iubitul meu este pentru mine și eu pentru el". Ceea ce se întâmplă este de neuitat și incredibil. Niciun efort de amintire. Fiecare gând îndreptat de acum spre această împlinire satisface așteptările cele mai ascunse. Tot acest gând locuiește liniștit în inima a doi logodnici, surprinși ei înșiși de naturalețea cu care acea nouă realitate a găsit propriul loc. Ceea ce îi face să creadă că erau promiși unul altuia. Au dreptate să recunoască aici o promisiune divină, chiar dacă greșesc cu privire la intervenția sa. Dumnezeu nu adaugă nimic naturii, o predispune pentru ca ea să poată primi lucrul la care este destinată.

"Înainte ca ei să fi fost împreună...". Aparențele, convențiile, regulile vor acoperi fecioria emoției lor și a nașterii lor reciproce. Modalitatea răului este de a masca, de a înșela și de a ne înșela. Și mai ales, de a ne face să rămânem la suprafața evenimentelor, de a ne face să uităm profunzimea... de a tulbura rațiunea noastră care, pierzând rădăcinile sale, se agață de ramurile opiniei lumii. Iosif este agitat, dar ceva în el rezistă și se adaptează să recunoască inevitabilul. Modalitatea extraordinarului este de a capta nu numai viziunea, ci și gândirea. Gândire ținută prizonieră de claritatea vinei. Nu că Iosif pune la îndoială ceea ce ochii săi văd și constată, este că nu poate fi doborât complet de violența acuzei. Ca o fidelitate secretă, care s-ar putea considera nebună, și care permite să sustragă de la această ieșire din el însuși o parte intimă. Pentru că este de neuitat: "A vrut să o lase în ascuns".

"Cugetând el la acestea, iată că un înger al Domnului i-a apărut în vis". Inima grea și tristă nu este de acord cu violența acuzei. Așa cum va face după câțiva ani fiul său atunci când, în fața unui delict flagrant de adulter, aplecându-și privirea spre pământ pentru a scrie câteva cuvinte misterioase despre milostivire, va încerca să dezarmeze satisfacția înșelătoare a celor care se cred nevinovați și dublează violența pentru a masca vinovăția lor. Iosif pune în siguranță partea intimă, partea promisă acelei femei... dorința sa, răstignită, este intactă, dar fără răspuns. Cred că a pierdut-o pe cea cu care s-a logodit dar nu poate uita forța dorinței sale, care rămâne la marginile conștiinței sale. Se poate regăsi și poate s-o regăsească. Nu o uitase, era pur și simplu învăluită, ascunsă înlăuntrul său. Spiritul său revigorat de prospețimea dorinței sale acceptă non-răspunsul, inimaginabilul. Și primește provocare. De ce un înger? Pentru a-l convinge pe sărmanul Iosif că, închis în mâlul omenității prea umane, nu poate să meargă dincolo de inexplicabil? Nu recunosc aici modul de a proceda propriu al lui Dumnezeu. Acesta și-ar permite din când în când să dea un ghiont mai autoritar succesiunii evenimentelor din lume? Există o altă cale. Îngerul, profitând de această primă dezarmare pe care Iosif a decis-o singur, pentru a respecta ceea ce simte față de Maria, devine cel care-l determină să se depășească pe sine însuși. Ca într-o luptă, care o amintește pe aceea a lui Iacob și a îngerului, care se aseamănă cu o îmbrățișare și în același timp cu o luptă, îngerul îl determină pe Iosif să se privească înăuntru pentru a regăsi ceea ce nu uitase niciodată, ci numai ascunsese. Sfântul Paul va exprima în mod diferit această vizită a îngerului la Iosif, pentru că tocmai despre o vizită este vorba, când va scrie cu o intuiție unică: "Ceea ce Duhul spune duhului"

(După L'Osservatore Romano, 19 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat