Exerciții spirituale pentru papa și Curia Romană: Papa: Isus vorbește prin lucrurile simple
La Ariccia a șasea și ultima zi de exerciții spirituale (10 martie 2017) pentru papa și Curia Romană, la sfârșitul cărora Francisc s-a întors în Vatican. Luând cuvântul după a noua meditație despre tema "Mormântul gol și învierea" după Evanghelia lui Matei, pontiful i-a mulțumit părintelui franciscan Giulio Michelini pentru naturalețea și pregătirea cu care a condus în reflecție, urându-i mai ales să continue să fie un frate bun. Reportaj de Gabriella Ceraso:
Mulțumire pentru "munca făcută" și pentru "pregătirea" ta și mai ales mulțumire pentru că ești "normal". Cu un zâmbet papa se adresează părintelui franciscan Giulio Michelini și îl salută după meditație: "Vreau să-ți mulțumesc pentru binele pe care ai voit să ni-l faci și pentru binele pe care ni l-ai făcut. Înainte de toate, pentru faptul că te-ai arătat așa cum ești, natural, fără «față de iconiță». Natural. Fără artificii".
A se pregăti înseamnă a avea "responsabilitate" și meditațiile din aceste zile demonstrează asta, continuă Francisc. Multe au fost ideile, toate vor fi de folos. Fiecăruia "Domnul îi vorbește" prin lucrurile mai "simple" sau prin cele mai "complicate": "Este adevărat: există un munte de lucruri pentru a medita, însă sfântul Ignațiu spune că atunci când unul găsește în exerciții un lucru care dă consolare sau dezolare, trebuie să se oprească acolo și să nu meargă înainte. Cu siguranță fiecare dintre noi a găsit una sau două lucruri, între toate acestea. Și restul nu este risipă, rămâne, va folosi pentru altă dată. Și probabil lucrurile mai importante, mai puternice, vreunuia nu-i spun nimic, și probabil un cuvințel, un [mic] lucru spune mai mult...".
Pagina finală din Matei, cea a Învierii, în centrul meditației de astăzi este în sfârșit o pagină de respirație, comentează părintele Giulio Michelini, care dezvăluie misterul creștin. După durere și Pătimire nu este sfârșitul, ci este un nou început, care este Învierea. Dar cum să-l vestim omului de astăzi, se întreabă predicatorul? Acelui om care încă apare în mod emblematic ca protagonistul relatării lui Franz Kafka în Metamorfoze, Gregor Samsa, care se trezește într-o zi transformat în insectă, singur, închis în sine, neliniștit și fără legături de afect cu familia? Trebuie pornit din nou de la Isus om și de la mesajul său: "Învierea indică o noutate reală a lui Cristos față de Isus istoric, desigur; trupul său este un trup post-pascal. Însă o noutate care este anticipată în semnele istorice ale lui Isus pre-pascal. Și unde vreau să ajung, cu această tentativă a mea de răspuns? Că atunci când auzim spunându-se că a înviat, putem să pornim din nou de la omul Isus, de la cel din Galileea, al cărui mesaj este un mesaj de eliberare a omului".
Așadar, un mesaj de eliberare pentru omul de astăzi care poate să ajungă pe două căi, ambele subliniate și ilustrate de papa Francisc: angajarea culturală în aprofundarea Scripturilor și în noua lor explicare, și calea carității. "A ne strădui pentru a înțelege mai mult ceea ce vor să spună cele 27 de cărți ale Noului Testament, celelalte cărți din Primul Testament și pentru ca să putem să le explicăm din nou - desigur - prin viața Bisericii, prin liturgie, prin omilie care este în centrul atâtor numere din Evangelii gaudium, dar și prin angajarea culturală. Însă cealaltă cale, dacă noi am putea să deschidem camera unde este închis Gregor Samsa, este calea carității. Dacă Gregor Samsa în loc să rămână acolo, într-o cameră rece închisă - ați înțeles? Voiam să spun: este un mormânt! - dacă ar fi fost ajutat de cineva, ar fi regăsit umanitatea sa. Și în loc de insectă, probabil că ar fi putut recunoaște vreo trăsătură a trupului său uman".
În Evanghelia lui Matei, vestea Învierii este dată de înger. Acest lucru îi dă părintelui ideea, pentru a sublinia că nu este suficient mormântul gol, despre Înviere trebuie vorbit, mesajul lui Cristos Înviat trebuie vestit. Însă cuvintele lui Matei scot în evidență și o altă dimensiune a Învierii, iertarea. Isus Înviat vrea să-i întâlnească pe cei unsprezece discipoli și îi numește "frați", i-a iertat pentru că l-au abandonat; și îi întâlnește în Galileea, "prosternați" dar în același timp "în îndoială". Totuși se apropie de ei și relatarea lui Matei se încheie cu cuvintele: "Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii". Acesta este cu adevărat, conclude părintele Michelini, "modul de a face al lui Dumnezeu" al cărui Cuvânt este "capabil să lumineze limitele noastre și să le transforme în oportunități: "Tatăl lui Isus Cristos s-a apropiat de noi prin Cuvântul său și prin Fiul său care, de fapt, în Evanghelia lui Matei este numit «Emanuel», Dumnezeu cu noi. Și Evanghelia lui Matei se termină astfel: «Eu sunt cu voi, Emanuel, până la sfârșitul timpurilor». Este vorba de resursa cea mai mare pe care o avem, în pofida îndoielilor noastre și a părții rele din noi și a păcatelor noastre".
(După Radio Vatican, 10 martie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.