Papa către participanții la întâlnirea despre Luther: "A privi istoria fără resentimente"
De Andrea Tornielli
"Studiul atent și riguros, liber de prejudecăți și polemici ideologice, permite Bisericilor să discearnă și să asume ceea ce a existat pozitiv și legitim în Reformă și să se distanțeze de erori, exagerări și eșecuri". Este o privire mai senină, conciliată și care depășește mituri și prejudecăți cea propusă de Francisc. Papa a primit în Sala Clementină pe participanții la întâlnirea "Luther după 500 de ani", organizată de Comitetul Pontifical de Științe Istorice, o audiență care nu era prevăzută și care arată atenția cu care Bergoglio urmărește fiecare aspect al drumului ecumenic.
"Vă mărturisesc că primul sentiment pe care îl am în fața acestei inițiative lăudabile a Comitetului Pontifical de Științe Istorice - a spus Francisc - este un sentiment de recunoștință față de Dumnezeu, însoțită și de o anumită uimire, la gândul că în urmă cu nu mult timp o întâlnire de acest gen ar fi fost cu totul inimaginabilă".
De fapt, a vorbi despre Luther, catolici și protestanți împreună, "din inițiativa unui organism al Sfântului Scaun: într-adevăr atingem cu mâna roadele acțiunii Duhului Sfânt, care depășește orice barieră și transformă conflictele în ocazii de creștere în comuniune".
"Mă bucur să aflu - a continuat Francisc - că această comemorare a oferit studioșilor care provin din diferite instituții oportunitatea de a privi împreună acele evenimente. Aprofundări serioase despre figura lui Luther și critica sa împotriva Bisericii din timpul său și a papalității contribuie desigur la depășirea acelui climat de neîncredere reciprocă și rivalitate care prea mult timp în trecut a caracterizat raporturile dintre catolici și protestanți".
Papa a subliniat că "studiul atent și riguros, liber de prejudecăți și polemici ideologice, permite Bisericilor, astăzi în dialog, de a discerne și de a asuma ceea ce a existat pozitiv și legitim în Reformă și să se distanțeze de erori, exagerări și eșecuri, recunoscând păcatele care au dus la diviziune. Toți suntem foarte conștienți că trecutul nu poate fi schimbat".
Dar istoria este istorie și nimeni n-o poate schimba, "astăzi după cincizeci de ani de dialog ecumenic între catolici și protestanți - a precizat Pontiful - este posibil să se facă o purificare a amintirii, care nu constă în realizarea unei corectări irealizabile a ceea ce s-a întâmplat în urmă cu cinci sute de ani, ci în a relata această istorie în mod diferit, fără urmele acelui resentiment datorită rănilor îndurate care deformează viziunea pe care o avem unii despre alții".
"Astăzi, fiind creștini - a încheiat Francisc - suntem chemați cu toții să ne eliberăm de prejudecăți față de credința pe care ceilalți o mărturisesc cu un accent și un limbaj diferit, să ne schimbăm reciproc iertarea pentru păcatele comise de părinții noștri și să invocăm împreună de la Dumnezeu darul reconcilierii și al unității".
Întâlnirea internațională de studii a adus la Roma câțiva dintre cei mai mari studioși ai lui Luther și ai timpului său, cu scopul de a reciti Reforma luterană în contextul său istoric și eclezial. Pentru a înțelege dincolo de schemele și de disputele teologice, care proces l-a dus pe călugărul augustinian la pozițiile sale și să se oprească îndeosebi - ceea ce revine mai mult istoricilor, așa cum a explicat în conferința de deschidere părintele Bernard Ardura, președinte la Comitetului Pontifical - asupra motivelor "ne-teologice" ale rupturii, adică legate de politică, de raporturile Biserică-stat, de interesele financiare și de secularizarea bunurilor ecleziastice. Reforma, a fost amintit citându-l pe Paolo Prodi, a avut drept consecință politico-eclezială sfârșitul lui Christianitas medievală și confesionalizarea statelor cu nașterea de Biserici teritoriale.
În afară de figura lui Luther s-a aprofundat tema indulgențelor, așa cum au fost evidențiate și unele figuri de "reformatori" în cadrul Bisericii catolice, care erau foarte conștienți de problemele pe care le trăia în interiorul său și au indicat - practicându-le - căi de reînnoire. Între aceștia sunt părintele Ludovico Barbo, care la trecerea dintre secolele XIV-XV a reformat abația "Sfânta Iustina" la Padova, precum și episcopul de Verona Gian Matteo Giberti, exemplu de păstor cu adevărat dedicat diecezei sale și formării clerului său.
(După Vatican Insider, 31 martie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.