Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica drept sacrament

De Edward McNamara

În rubrica sa de liturgie, părintele Edward McNamara LC, profesor de liturgie și decan de teologie la Ateneul Pontifical Regina Apostolorum din Roma, răspunde în această săptămână la întrebarea din partea unui cititor din Ghana.

Cum de Biserica este considerată un sacrament? - A.A., Wiaga, Ghana.

A răspunde la această întrebare este o frumoasă provocare, aproape că ar cere un tratat. Totuși, voi încerca să fiu sintetic.

Când se vorbește despre această temă, cea mai mare parte a persoanelor fac referință la Conciliul al II-lea din Vatican. Documentul conciliului cu privire la liturgie, Sacrosanctum Concilium, stabilește la nr. 5: "Această operă a răscumpărării oamenilor și a preamăririi desăvârșite a lui Dumnezeu, prefigurată în faptele mărețe ale Domnului, săvârșite cu poporul Vechiului Testament, a fost îndeplinită de Cristos Domnul, mai ales prin misterul pascal al fericitei sale pătimiri, al învierii și al înălțării glorioase, mister prin care, «murind, a nimicit moartea noastră și, înviind, ne-a redobândit viața»; căci din coasta lui Cristos dormind pe cruce, s-a născut sacramentul admirabil al întregii Biserici".

În Lumen gentium, constituția dogmatică a conciliului despre Biserică, acest concept este reafirmat la nr. 9: "Dumnezeu a chemat laolaltă pe aceia care prin credință privesc spre Cristos, Înfăptuitorul mântuirii și Principiul unității și al păcii, și a constituit Biserica spre a fi pentru toți și pentru fiecare sacramentul vizibil al acestei unități mântuitoare. Trebuind să se răspândească pretutindeni, ea intră în istoria oamenilor, dar depășește totodată timpurile și frontierele popoarelor [...]".

Puțin după aceea, la nr. 48, se face referință explicită la Biserică drept "sacrament de mântuire universală".

Totuși ar fi o eroare să credem că acest concept de Biserică drept sacrament a apărut numai în anii '60. Sfintele Scripturi descriu misterul - un termen care uneori practic este folosit ca sinonim al latinescului sacramentum - Bisericii spunând că "... sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi" (1Cor 3,16); și că prezența lui Dumnezeu se manifestă în Biserica sa (Lc 12,32; Mc 4,26-29). Misterul Trupului lui Cristos (1Cor 12,1 șu) se prezintă prin imagini concrete ca turma, vița, edificiul, templul, mireasa.

Părinții Bisericii descriu această realitate și cu metafore semnificative. Didahia (scrisă între 90 și 120 d.C) vorbește despre "mister cosmic al Bisericii". Sfântul Ciprian (mort în 258) definește Biserica "imens mister de mântuire" și sfântul Augustin (354-430) se referă la asta ca la "admirabilul sacrament născut din coasta lui Cristos", așa cum este citat mai sus în nr. 5 din Sacrosanctum Concilium.

Și în liturgie găsim diferite exemple. O rugăciune, atribuită de unii sfântului papă Leon cel Mare (390-461) și găsită în manuscrisul gelazian din 750, definește Biserica sacramentul minunat prin care este continuată lucrarea de răscumpărare și lumea, reînnoită, se întoarce la destinul său primar. Cu alte cuvinte, Biserica, fiind nouă creație a lui Cristos, trebuie să fie sacramentul care conduce din nou lumea la proiectul originar al lui Dumnezeu.

Cu venirea teologiei scolastice, conceptul de Biserică drept sacrament a fost întunecat o anumită perioadă, cu toate că ideea a fost apoi treptat recuperată în cursul secolului al XIX-lea și al XX-lea. Tema a fost tratată profund din partea mai multor teologi în deceniile precedente Conciliului al II-lea din Vatican.

Catehismul, care într-un anumit sens rezumă primele reflecții, se confruntă cu acest concept în mai multe părți, dar îndeosebi la nr. 774-776, referitoare la Biserică drept sacrament de mântuire universală:

"774. Cuvântul grecesc mysterion a fost tradus în latină prin doi termeni: mysterium și sacramentum. În interpretarea ulterioară, termenul sacramentum exprimă, mai ales, semnul vizibil al realității ascunse a mântuirii, indicată prin termenul mysterium. În acest sens, Cristos însuși e misterul mântuirii: Non est enim aliud Dei mysterium, nisi Christus ? «Nu există alt mister al lui Dumnezeu în afară de Cristos». Lucrarea mântuitoare a firii sale omenești sfinte și sfințitoare este sacramentul mântuirii, care se manifestă și acționează în sacramentele Bisericii (pe care Bisericile din Orient le numesc «sfintele taine»). Cele șapte sacramente sunt semnele și instrumentele prin care Duhul Sfânt revarsă harul lui Cristos, care este Capul, în Biserica ce este Trupul său. Biserica așadar conține și comunică harul nevăzut pe care îl semnifică. În acest sens analogic, ea este numită «sacrament».

775. «Biserica este în Cristos ca un sacrament, adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc». A fi sacramentul unirii intime a oamenilor cu Dumnezeu: acesta este primul scop al Bisericii. Deoarece comuniunea între oameni se înrădăcinează în unirea cu Dumnezeu, Biserica este și sacramentul unității neamului omenesc. În ea, această unitate a și început, întrucât ea reunește oameni «din toate neamurile, rasele, popoarele și limbile» (Ap 7, 9); în același timp, Biserica este «semn și instrument» al deplinei realizări a acestei unități care încă trebuie să vină.

776. Ca sacrament, Biserica este instrument al lui Cristos. «Este folosită de El ca instrument al răscumpărării tuturor», «sacramentul universal al mântuirii», prin care Cristos «dezvăluie și în același timp înfăptuiește misterul iubirii lui Dumnezeu față de om». Ea «este planul vizibil al iubirii lui Dumnezeu pentru omenire», care dorește «constituirea întregului neam omenesc în unicul popor al lui Dumnezeu, adunarea lui în unicul Trup al lui Cristos, zidirea lui în unicul Templu al Duhului Sfânt»".

Prin urmare, așa cum prezintă Catehismul, conceptul de Biserică drept sacrament este analog, și asta nu înseamnă că ea constituie al optulea sacrament.

A vedea Biserica drept un sacrament ne ajută să avem o viziune mai definită a celor șapte sacramente în contextul Bisericii însăși. Putem să ne dăm seama mai clar de modul în care efectele participării sacramentale merg dincolo de relația individuală cu Dumnezeu și măresc sfințenia întregului Trup.

În afară de asta, acest concept clarifică unele enunțări clasice precum "Biserica face Euharistia și Euharistia face Biserica". Euharistia, și într-un anumit sens întreaga viață sacramentală și liturgică a Bisericii, sunt legate de o interacțiune continuă. Acțiunea mântuitoare fundamentală a lui Cristos ajunge la individ prin Biserică și prin sacramentele sale, și în același timp îmbrățișarea pozitivă, din partea credinciosului, a acestei acțiuni mântuitoare sfințește și construiește Biserica.

Spiritualitatea care poate să derive din asimilarea acestei comuniuni fundamentale în Cristos împărtășită de toți membrii Bisericii și - din moment ce Biserica este și un sacrament pentru lume - cu fiecare ființă umană, ne poate face să înțelegem că orice acțiune bună pe care o săvârșit, și chiar orice acțiune mai puțin pozitivă, are consecințe care merg dincolo de cercurile imediate și nu numai că se extind "de la răsăritul soarelui până la apus", ci pot să ajungă până la cer prin comuniunea cu sfinții.

(După Zenit, 3 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat