Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Francesco Coccopalmerio: "Sacramentele pentru cei recăsătoriți, dacă vor să se schimbe, dar nu pot"

De Andrea Tornielli

"Biserica ar putea admite la pocăință și la euharistie pe credincioșii care se află într-o unire nelegitimă", care "doresc să schimbe această situație, însă nu pot realiza dorința lor". Aceasta este concluzia la care ajunge cardinalul Francesco Coccopalmerio, președinte al Consiliului Pontifical pentru Textele Legislative, autor al unui mic volum tocmai publicat de Libreria Editrice Vatican (Capitolul al optulea al exortației apostolice post-sinodale Amoris laetitia), circa cincizeci de pagini dedicate în întregime chestiunii posibilei admiteri la sacramente pentru cei care trăiesc în situații "iregulare". "Cred că putem considera, cu conștiință sigură și liniștită, că doctrina, în acest caz, este respectată", scrie cardinalul.

O lectură atentă și critică

De notat înainte de toate metoda folosită de cardinalul canonist: o lectură critică și foarte atentă a textului papal, cu intenția de a-i percepe, prin toate posibilele trimiteri interne, semnificația autentică. Coccopalmerio amintește că această parte a documentului "nu este foarte amplă, pentru că este compusă numai din douăzeci și două de numere, de la nr. 291 la nr. 312, dar este foarte densă și de aceea prezintă dificultăți mai mari de analiză și de înțelegere. La asta trebuie să se adauge - admite el cu sinceritate - o anumită non-organicitate, adică o succesiune nu întotdeauna ordonată a temelor tratate".

Reafirmată indisolubilitatea

Cardinalul amintește, citându-le, textele exortației care conțin "cu claritate absolută toate elementele doctrinei despre căsătorie în deplină coerență și fidelitate față de învățătura tradițională a Bisericii". Exortația afirmă în mod repetat "voința fermă de a rămâne fideli față de învățătura Bisericii despre căsătorie și familie". Și amintește că "în niciun mod Biserica nu trebuie să renunțe de a propune idealul deplin al căsătoriei, proiectul lui Dumnezeu în toată măreția sa... Lâncezeala, orice formă de relativism, sau un respect excesiv față de momentul de a-l propune, ar fi o lipsă de fidelitate față de Evanghelie și chiar o lipsă de iubire a Bisericii față de tinerii înșiși".

Condițiile subiective ale "iregularilor"

Paginile cele mai dense și articulate ale cărții sunt cele referitoare la "condițiile subiective sau condițiile de conștiință ale diferitelor persoane și în diferitele situații iregulare și problema legată a admiterii la sacramentele pocăinței și euharistiei". Coccopalmerio subliniază că limitele și obstacolele nu depind pur și simplu de o eventuală necunoaștere a normei în vigoare, pentru că, așa cum afirma deja Papa Wojtyła, "un subiect, deși cunoaște bine norma, poate să aibă mare dificultate în a înțelege valori cuprinse în norma morală sau se poate afla în condiții concrete care nu-i permit să acționeze altfel și să ia alte decizii fără un nou păcat". Trei sunt motivațiile care ar scuti persoana "iregulară" de faptul de a fi în stare de păcat de moarte: o eventuală "necunoaștere a normei" și de aceea nevinovăția în cazul încălcării normei însăși; o "mare dificultate de a înțelege valorile cuprinse în norma morală"; "condiții concrete care nu-i... permit să acționeze diferit și să ia alte decizii fără un nou păcat", "factori care limitează capacitatea de decizie".

Conștiința iregularității

A treia dintre motivații "este cea mai problematică". Amoris laetitia, citându-l și pe Ioan Paul al II-lea, vorbește despre cupluri care deși au "conștiința iregularității propriei situații" au "mare dificultate de a se întoarce înapoi fără a simți în conștiință că s-ar cădea în noi păcate", și situații în care "bărbatul și femeia, din motive serioase - cum ar fi, de exemplu, educarea copiilor - nu pot satisface obligația despărțirii". Coccopalmerio afirmă că textul, deși nu afirmă asta în mod explicit, presupune în mod implicit că aceste persoane au intenția "să schimbe condiția lor ilegitimă". Adică își pun "problema de a se schimba", deci au "intenția sau, cel puțin, dorința" de a face asta.

Un caz concret

Cardinalul dă un exemplu concret pentru a explica tot ceea ce tocmai a afirmat, propunând pe cel "al unei femei care a mers să conviețuiască împreună cu un bărbat căsătorit canonic și abandonat de soție cu trei copii încă mici. Ei bine, această femeie l-a salvat pe bărbat dintr-o stare de profundă depresie morală, probabil de ispita de sinucidere; a crescut cei trei copii nu fără jertfe însemnate; unirea lor durează de acum de zece ani; s-a născut un nou copil. Femeia despre care vorbim are conștiință deplină că este într-o situație iregulară. Ar vrea cu sinceritate să-și schimbe viața. Dar, evident, nu poate. De fapt, dacă ar părăsi unirea, bărbatul s-ar întoarce în condiția de dinainte, copiii ar rămâne fără mamă. Așadar, a părăsi unirea ar însemna a nu îndeplini îndatoriri grave față de persoane în sine nevinovate. De aceea este evident că n-ar putea să se întâmple «fără un nou păcat»".

"Ca frate și soră" și fidelitatea în pericol

Cardinalul amintește ceea ce s-a stabilit de Ioan Paul al II-lea în Familiaris consortio, adică posibilitatea de a se spovedi și de a primi împărtășania cu condiția de a se angaja să trăiască precum "frate și soră", adică abținându-se de la raporturile sexuale. Și subliniază și că excepția în această privință ridicată de Amoris laetitia se întemeiată pe un text din constituția conciliară Gaudium et spes: "În aceste situații, mulți, cunoscând și acceptând posibilitatea de a conviețui «ca frate și soră» pe care Biserica le-o oferă lor, afirmă că, dacă lipsesc unele exprimări de intimitate, «nu este rar ca fidelitatea să fie pusă în pericol și să poată fi compromis binele copiilor»". Așadar, sugerează autorul cărții, "atunci când angajarea de a trăi «ca frate și soră» se revelează posibilă fără dificultăți pentru raportul de cuplu, cei doi conviețuitori s-o accepte de bunăvoie". În schimb dacă această angajare "determină dificultăți, cei doi conviețuitori par în sine neobligați, pentru că există cazul subiectului despre care vorbește nr. 301 cu această expresie clară: «se poate afla în condiții concrete care nu-i permit să acționeze altfel și să ia alte decizii fără un nou păcat»".

Cele două condiții esențiale

"Așadar, Biserica ar putea admite la pocăință și la euharistie - conclude Coccopalmerio - credincioșii care se află în unire nelegitimă, care însă verifică două condiții esențiale: doresc să schimbe această situație, însă nu pot realiza dorința lor. Este evident că aceste condiții esențiale de mai sus vor trebui să fie supuse unui discernământ atent și autoritar din partea autorității ecleziale". Niciun subiectivism, ci spațiu pentru raportul cu preotul. Cardinalul afirmă că ar putea să fie "necesar" sau cel puțin "destul de util un serviciu la curie", în care episcopul "să ofere o consultanță corespunzătoare sau și o autorizare specifică acestor cazuri de admitere la sacramente".

Obstacolul "scandalului"

Rămâne de depășit, mai afirmă cardinalul, obstacolul "scandalului", adică judecata eronată conform căreia admiterea unora dintre acești credincioși ar însemna a afirma regularitatea unirii lor, așadar că "o căsătorie ori nu este necesară ori nu este indisolubilă". Pentru a evita scandalul trebuie "instruiți credincioșii oferindu-le" parametri de judecată expuși până aici.

Doctrina respectată

"Cred că putem considera, cu conștiință sigură și liniștită - explică Francesco Coccopalmerio - că doctrina, în acest caz, este respectată. Doctrina indisolubilității căsătoriei este în acest caz respectată, deoarece credincioșii în situația imaginată se află în uniri nelegitime, ba chiar, mai precis, putem afirmă desigur că această condiție este în mod obiectiv de păcat grav. Doctrina căinței sincere care conține propunerea de a schimba propria condiție de viață ca o condiție necesară pentru a fi admiși la sacramentul pocăinței este respectată în acest caz, deoarece credincioșii în situațiile imaginate, pe de o parte, au conștiință, au convingere, despre situația de păcat obiectiv în care se află actualmente și, pe de altă parte, au propunerea de a schimba condiția lor de viață, chiar dacă, în acest moment, nu sunt în măsură să realizeze propunerea lor".

Cine nu poate să fie admis

Biserica, în schimb, cui "nu poate în mod absolut - ar fi o contradicție evidentă - să acorde" sacramentele? Credinciosului care, "știind că este în păcat grav și putând să se schimbe, n-ar avea însă nicio intenție sinceră de a realiza această propunere". Este ceea ce afirmă Amoris laetitia: "Desigur, dacă unul arată un păcat obiectiv ca și cum ar face parte din idealul creștin, sau vrea să impună ceva diferit de ceea ce învață Biserica, nu poate pretinde să catehizeze sau să predice, și în acest sens există ceva ce îl separă de comunitate. Are nevoie să asculte din nou vestirea Evangheliei și invitația la convertire...".

(După Vatican Insider, 14 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat