Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Fidelitatea la încercare

Colocviu cu arhiepiscopul Rodríguez Carballo despre sesiunea plenară a dicasterului pentru viața consacrată

De Nicola Gori

În fiecare zi fidelitatea față de viața consacrată este pusă la grea încercare de provocările lumii. Pentru a le depăși este nevoie de o vocație solidă și de o formare continuă. Asta reafirmă arhiepiscopul José Rodríguez Carballo, secretar al Congregației pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică, în acest interviu acordat la "L'Osservatore Romano" după sesiunea plenară dedicată fidelității și după întâlnirea interdicasterială cu privire la actualizarea documentului Mutuae relationes.

Care sunt provocările care trebuie înfruntate în revizuirea acestui text?

Înainte de toate este bine de spus că nu e vorba despre o simplă revizuire a actualului document Mutuae relationes, ci despre un text nou. Aceasta era deja intenția superiorilor celor două dicastere implicate direct prin mandatul papei, cel puțin până acum: Congregația pentru Episcopi și Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică. Însă la această intenție trebuie adăugată părerea în acest sens a diferiților părinți de la sesiunea plenară interdicasterială care s-a desfășurat chiar la 26 ianuarie. Un alt aspect de luat în considerare este că noul document va ține cont nu numai de relațiile dintre păstori și consacrați clerici, ci dintre păstori și toate formele de viață consacrată, masculină și feminină. Provocările principale pe care le văd fac referința la modul de aplicare a principiilor teologice și juridice care stau la baza noului document - Biserică de comuniune, co-esențialitate între daruri ierarhice și carismatice, dimensiunea nupțială a Bisericii și a vieții consacrate, autonomia justă a celor consacrați, tensiunea sănătoasă între particular și universal - la viața concretă dintre păstori și consacrați în Bisericile particulare.

Cum se realizează această trecere de la teorie la practică?

Cred că acolo unde se joacă într-adevăr mutuae relationes este în cotidian, deci în trăirea misticii întâlnirii, cum ar spune papa Francisc, cu tot ceea ce comportă. Așa cum a spus pontiful vicarilor și delegaților pentru viața consacrată: "Nu există relații reciproce acolo unde unii comandă și alții se supun, de frică sau conveniență". În schimb există mutuae relationes acolo unde se cultivă capacitatea de ascultare, ospitalitatea reciprocă, deschiderea în dialog, împărtășirea deciziilor, respectul reciproc, o cunoaștere profundă. Un element asupra căruia la sesiunea plenară s-a insistat mult, și care se repeta mult în propunerile venite la dicasterul nostru din partea a peste 150 de conferințe ale superiorilor majori din toată lumea, este necesitatea unei formări adecvate în ecleziologia Conciliului al II-lea din Vatican. În acest sens se cere ca în programele de formare din seminariile diecezane să fie prevăzute cursuri obligatorii de teologie a vieții consacrate și despre locul său în Biserică, și în casele de formare ale consacraților să se studieze teologia Bisericii particulare și misiunea episcopului. Pentru a depăși neînțelegerile reciproce este necesară o formare adecvată cu privire la aceste aspecte și multă creativitate pentru a găsi spații de adevărată întâlnire. Un alt element asupra căruia s-a mai insistat este de a nu trata viața consacrată în pura sa funcționalitate. Viața consacrată trebuie apreciată înainte de toate de consacrații înșiși și apoi și de episcopii și preoții diecezani, pentru ceea ce este ea: ca semn și profeție. În sfârșit, nu se va putea uita un element important care poate provoca vreo tensiune: chestiunea înstrăinărilor din partea consacraților și chestiunea proprietății. În acest al doilea caz sunt fundamentale convențiile.

Cum va fi elaborat noul document?

Acest lucru încă trebuie decis, prevedem o comisie mixtă a celor două dicastere. Ceea ce pare foarte clar este voința ca să se realizeze o metodologie sinodală, înainte de toate între cele două Congregații și apoi cu conferințele superiorilor generali și cu episcopii. În afară de asta, sesiunea plenară a cerut ca să se elaboreze un document cu indicații practice și pastorale, în afară de principiile teologice și canonice. Pentru aceasta considerăm foarte important a-i asculta pe protagoniștii lui mutuae relationes: episcopii și consacrații.

În timpul sesiunii plenare ați vorbit despre fidelitate. Care sunt principalele aspecte tratate?

Înainte de toate am constatat că în marea majoritate consacrații trăiesc cu bucurie fidelitatea față de vocația lor. Există multă sfințenie în viața consacrată, așa cum a amintit papa. O fidelitate care-i face pe mulți consacrați să mărturisească credința și vocația lor până la vărsarea sângelui. Martirii consacrați care în fiecare an își dau viața pentru Cristos sunt dovada cea mai bună a vitalității și a sfințeniei vieții consacrate. Nu am îndoieli în a afirma că viața consacrată în ansamblul său este un trup care se bucură de sănătate bună. Apoi am tratat despre elementele care ajută fidelitatea și despre cele care o împiedică. În sfârșit am reflectat despre tema dureroasă a abandonurilor și am semnalat câteva inițiative pentru a le preveni.

Care sunt cauzele principale ale acestui fenomen?

Nu este ușor să fie găsite: nu întotdeauna cele indicate în documentele pe care ni le trimit pentru a obține dispensa de voturi sunt principalele. Adesea sunt indicate probleme de tip afectiv, urmate de dificultățile în trăirea celorlalte voturi sau însăși viața fraternă în comunitate. Însă eu cred că prima cauză are de-a face cu dimensiunea spirituală sau de credință. Când vorbim despre credință nu e vorba numai de adeziunea la doctrină, ci de o credință trăită, care atinge și schimbă inima și apoi duce la o viață creștină autentică și, prin urmare, la o viață consacrată conformă cu ceea ce unul a îmbrățișate cu depunerea voturilor. Uneori se confundă credința cu religiozitatea. Experiența ne spune că unul poate să fie foarte religios și slab în credință. Credința pornește de la o adevărată întâlnire cu Cristos și duce la întărirea acestei întâlniri în timpul întregii vieți. În viața creștină și consacrată se consideră sigure diferite aspecte referitoare la credință cărora ar trebuie să se acorde mult mai multă atenție. Și cu privire la spiritualitate ar trebui să se acorde mai multă atenție. Nu trebuie confundată cu simplul devoționism, ci trebuie să fie întrupată pentru a deveni fii ai cerului și ai pământului, mistici și profeți, discipoli și martori. Dacă credința este slabă, spiritualitatea nu este solidă și în viața fraternă în comunitate există probleme, cu ușurință prima opțiune slăbește și poate să dispară, terminându-se cu implicații afective care fac în așa fel încât mai devreme sau mai târziu să se lase deoparte această opțiune. Deci eu sunt de părere că principalele cauze sunt fragilitatea în experiența de credință și în viața spirituală, dificultățile nerezolvate în viața fraternă în comunitate și, drept consecință, probleme de tip afectiv.

Care factori condiționează fidelitatea?

Înainte de toate trebuie să se țină cont de o realitate care provine din antropologia actuală: bărbatului și femeii de astăzi le este frică să se angajeze definitiv; vrea să se lase mereu o "fereastră deschisă" pentru "neprevăzute", căzând în ambivalența care împiedică să se trăiască viața în plinătatea sa. Societatea noastră este o societate lichidă care promovează o cultură lichidă înc are o relație se construiește pornind de la avantajele pe care fiecare dintre părți le poate obține de la cealaltă și durează deci atunci când durează avantajele; o cultură fragmentată în care nu este loc pentru "marile relatări" și în care se vrea să se ducă înainte o viață à la carte, care adesea ne face să devenim sclavi ai modei; o cultură a bunăstării și a autorealizării care cu ușurință ne face să trecem de la homo sapiens la homo consumens producând un mare gol existențial. La toate aceste condiționări trebuie adăugate acelea care provin din lumea tineretului, o realitate foarte complexă în care, judecând din investigațiile recente, așa-numita generație millennial, care urmează după generația x, este caracterizată de indiferență față de religie și de puțina cunoaștere a Bisericii și a vieții consacrate. În acest context, chiar dacă la un moment dat unii se "convertesc" și fac opțiunea pentru această formă de urmare, eventual le lipsește o adevărată motivație, motiv pentru care în momentele de dificultate se cedează în fața tentației de a pleca. Un ultim element de care trebuie ținut cont este însăși viața consacrată care poate cădea în discursul pur estetic: se formulează idei înalte, dar după aceea viața consacraților eventual nu mărturisește frumusețea și bunătatea acestei forme de sequela Christi. Astfel viața consacrată nu mai răspunde la misiunea sa profetică, așa cum cere papa Francisc, sau, conform cuvintelor lui Metz, la misiunea sa de a fi "terapie shock pentru marea Biserică". Fidelitatea este condiționată și de insuficienta claritate identitară consacrată. Nu este indiferentă lipsa unui proiect de viață ecologic în care să existe o adevărată armonie între viața spirituală, viața fraternă și misiunea evanghelizatoare.

Se pot cunoaște câteva date cu privire la abandonuri?

Dacă papa vorbește despre "hemoragie" înseamnă că problema este îngrijorătoare, nu numai datorită numărului ci și datorită vârstei la care au loc, cea mai mare parte între 30 și 50 de ani. Cifrele abandonurilor în ultimii ani rămân constante. În anii 2015 și 2016 am avut circa 2300 de abandonuri pe an, inclusiv cele 271 de decrete de demitere din institut, cele 518 dispense de celibat pe care le acordă Congregația pentru Cler, cei 141 de preoți călugări încardinați pure et simpliciter în diferite dieceze și cele 332 dispense de voturi printre contemplative. În timpul sesiunii plenare ne-am oprit asupra a trei constatări: numărul ridicat al celor care părăsesc viața consacrată pentru a se încardina într-o dieceză, numărul care nu este indiferent al contemplativelor care părăsesc viața consacrată și numărul celor care o abandonează (225 de cazuri) spunând că n-au avut niciodată vocație. Trebuie constatat că numărul cel mai mare de abandonuri există printre călugărițe, explicabil măcar în parte deoarece sunt marea majoritate a consacraților.

Ce se poate face pentru a-l ajuta pe cel care este în îndoială sau pentru a preveni aceste abandonuri?

Personal cred că trebuie insistat înainte de toate pe discernământ, în așa fel încât acela care nu este chemat la această formă de sequela Christi să nu îmbrățișeze această viață. În discernământ trebuie îngrijită împreună dimensiunea umană, afectivă și sexuală, dimensiunea spirituală și de credință precum și cea intelectuală. Trebuie acordată atenție motivațiilor, fără a ne lăsa condiționați de număr și de eficacitate, așa cum ne-a amintit papa Francisc. Viața consacrată nu este pentru toți și nu toți sunt pentru viața consacrată. În afară de asta trebuie acordată multă atenție celor care trec de la un seminar sau de la un institut la altul. Nu este posibil un discernământ adecvat fără o însoțire corespunzătoare, oferită de persoane capabile să transmită frumusețea carismei într-un institut determinat și care să fie experte în drumul căutării lui Dumnezeu, pentru a-i putea însoți pe alții în acest itinerar. Multe vocații se pierd de-a lungul drumului din lipsa unei adecvate însoțiri umane, spirituale și vocaționale. Apoi este fundamental de a îngriji formarea, începând de la formarea permanentă, humus al celei inițiale. Aceasta la rândul său va trebui să fie: o formare personalizată și în cheie de proces; exigentă din punct de vedere evanghelic dar nu rigidă; umană și motivatoare, înculturată; o formare la fidelitate; o formare la o afectivitate sănătoasă și rodnică.

(După L'Osservatore Romano, 1 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat