Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Balsamul ecumenismului

Raporturile dintre catolici, reformați, anabaptiști și baptiști

De Avelino González-Ferrer

Oficial al Secțiunii occidentale de la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

La 31 octombrie 2016, vizita papei Francisc la Lund, în Suedia, a marcat oficial începutul comemorării comune a Reformei protestante de acum cinci sute de ani. Secretarul general al Federației Luterane Mondiale a afirmat, cu privire la acest eveniment: "Ceea ce părea imposibil s-a întâmplat". Era 31 octombrie 1517 când Martin Luther a lipit cele nouăzeci și cinci de teze ale sale pe ușa catedralei de la castelul din Wittenberg, începând o serie de fapte care avea să treacă în istorie cu numele de Reformă protestantă. Așadar, anul 2017 oferă o oportunitate rodnică pentru a reflecta asupra relațiilor dintre Biserica Catolică și câteva dintre principalele comunități ecleziale creștine din Occident născute din Reformă, recunoscând ceea ce a fost realizat între timp pe drumul ecumenic spre comuniunea deplină și vizibilă. Este misiunea Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, încă de la instituirea sa care a avut loc prin voința lui Ioan al XXIII-lea în ajunul Conciliului Vatican II, la 5 iunie 1960, de a face să înainteze Biserica spre unitate, prin dialoguri teologice, întâlniri ecumenice și rugăciuni.

Una dintre primele comunități ecleziale cu care Biserica Catolică a legat un dialog ecumenic după Conciliul Vatican II este Alianța Mondială a Bisericilor Reformate (AMCR). La trei ani după încheierea conciliului, în 1970, a fost demarat de fapt primul dialog oficial. AMCR s-a format din fuziunea a două grupuri reformatori mai mici: Alianța Bisericilor Reformate care, prezentă în toată lumea, urma sistemul prezbiterian (1875), și Consiliul Internațional Congregaționalist, care a adoptat sistemul congregaționalist (1891). Ambele comunități își înfigeau rădăcinile în Reforma din secolul al XVI-lea condusă de Ioan Calvin, John Knox, Ulrich Zwingli, precum și în alte mișcări precedente conduse de Jan Hus și de Peter Waldes.

În următorii treizeci și opt de ani, trei faze de dialog au avut loc cu scopul de a aprofunda înțelegerea reciprocă și de a promova reconcilierea între cele două comunități. Discuțiile s-au centrat în jurul a trei teme fundamentale: cristologia, ecleziologia și mărturia creștină în lume. La încheierea fiecărei faze cincinale de dialog, a fost publicat un raport final care conține roadele discuțiilor ținute de comisiile bilaterale. Trei raporturi au fost publicate între 1970 și 2004: Prezența lui Cristos în Biserică și în lume (1970-1977); Spre o înțelegere comună a Bisericii (1984-1990); Biserica drept comunitate de mărturie comună a împărăției lui Dumnezeu (1998-2005).

Al doilea dintre aceste dialoguri a fost deosebit de semnificativ, pentru că a început cu o interpretare comună fie a evenimentelor care, în secolul al XVI-lea, au condus la Reformă, fie a răspunsului Conciliului din Trento. Dialogul a permis să se examineze și faptele care au dat naștere la îndepărtarea reciprocă și la ostilitatea nutrită unii față de alții. Raportul final se încheie cu o notă de speranță: "Cei cinci ani de dialog ne-au convins că o nouă situație există acum între Biserica Catolică romană și Bisericile reformate".

Între timp, la 31 octombrie 1999, în dialogul catolic-luteran a avut loc o cotitură crucială destinată să deschidă noi orizonturi pentru unitatea creștinilor. Declarația comună despre doctrina justificării a fost semnată de Federația Luterană Mondială și de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor la Augsburg, în Germania, ca rezultat de treizeci de ani de colocvii bilaterale cu privire la una dintre cele mai importante controverse ale Reformei. Declarația afirmă că "Bisericile luterane și Biserica Catolică [...] sunt de acum în măsură să enunțe o înțelegere comună a justificării noastre realizate de harul lui Dumnezeu prin intermediul credinței în Cristos". Documentul de consens cu privire la doctrina justificării, deși nu este scutit de critici, este considerat ca una dintre pietrele de hotar ale drumului ecumenic între Biserica Catolică și Bisericile născute din Reformă. Circa șapte ani mai târziu, în iulie 2006, Consiliul Metodist Mondial a aderat în mod oficial la declarația comună. Această convergență ecumenică nu a lăsat indiferente Bisericile reformate, care au studiat cu atenție documentul despre justificare, cu scopul de a discerne un răspuns corespunzător.

În iunie 2010, Consiliul Ecumenic Reformat, o asociație internațională reformată mai mică ce cuprinde circa cinci milioane de persoane, s-a unit cu AMCR pentru a forma Comuniunea Mondială a Bisericilor Reformate (WCRC). Noua comuniune numără acum 229 de Biserici membre în 108 țări, care reprezintă în ansamblu circa optzeci de milioane de credincioși. Cu ocazia creării acestui nou organism, Benedict al XVI-lea a trimis un mesaj de salut consiliului general reunit la Grand Rapids, în Michigan, afirmând: "Îndemnul lui Paul nu răsună cu vigoare mai mică astăzi și ne dă încrederea că Domnul nu-i va abandona niciodată pe discipolii săi în căutarea unității".

În contextul acestor evenimente ecumenice semnificative, în 2011 a fost demarat un nou dialog, al patrulea, care s-a încheiat în mai 2016, despre tema Justificare și sacramentalitate: comunitatea creștină ca făcătoare de dreptate. Acest dialog a tratat tema justificării dintr-un punct de vedere reformat, studiind cu atenție deosebită relația dintre îndreptățire și dreptate. Ca rezultat al dialogului și al unui discernământ continuu, WCRC a anunțat recent intenția sa de a adera oficial la declarația comună în iulie 2017 la Wittenberg, în Germania. Acest eveniment se va ține, în mod simbolic, chiar în locul în care Martin Luther a publicat tezele sale, oferind celor prezenți oportunitatea de a se ruga pentru unitatea creștinilor chiar acolo unde a început Reforma protestantă. Acest lucru dă mărturie despre importanța crescândă pe care Declarația comună despre doctrina justificării o asumă ca platformă ecumenică de consens pentru Bisericile născute din Reformă, în promovarea unității creștinilor.

Originile mișcării anabaptiste, derivată și ea din Reforma protestantă, provin de la Ulrich Zwingli și de la Consiliul comunal din Zürich. Liderii locali Conrad Grebel și Felix Manz și alți simpatizanți ai lui Zwingli au dat naștere mișcării când au promovat pași mai radicali, precum fondarea unei Biserici complet autonome, liberă de interferența guvernului. Ei tindeau nu numai la o reformă a Bisericii, ci și mai ales la o refacere a simplității sale originare. Pentru aceasta, mișcarea lor a luat numele de "reformă radicală". Spre deosebire de alte curente ale protestantismului, anabaptiștii au avut o abordare radicală și față de ucenicie și față de botez, nerecunoscând botezul copiilor, ci numai pe cel al "celor care cred", adică botezul adulților care aleg în mod conștient să fie botezați. Anabaptiștii obișnuiau deci să-i reboteze pe acei creștini care doreau să se unească la comunitatea lor; au asumat astfel numele de "anabaptiști", care înseamnă "cei care botează din nou". Pentru că mișcarea opta pentru nonviolență, membrii săi refuzau în afară de asta să presteze serviciul militar.

Astăzi Conferința Menonită Mondială este organismul anabaptist cel mai mare din lume, cu sediul în Columbia. Față de alte Biserici istorice protestante, anabaptiștii sunt un grup relativ mic, însă glasul lor se face auzit, dobândind tot mai multă influență în lume. Ei reprezintă 1.700.000 de credincioși care aparțin la 243 de conferințe naționale de Biserici prezente în 83 de țări. Circa două treimi dintre credincioșii botezați sunt africani, asiatici și latino-americani. Prima întâlnire dintre catolici și menoniți după Conciliul Vatican II a avut loc la 17 octombrie 1998. Rezultatul acestei întâlniri a fost un lung raport care, publicat în octombrie 1998 cu titlul Chemați împreună să fim făcători de pace, tratează tema despre Biserică, despre sacramente și despre pace. Este semnificativă prima secțiune, în care fiecărei părți îi este dată posibilitatea de a explica propria interpretare a evenimentelor principale din istoria Bisericii. Menoniții au considerat necesar să ilustreze modul lor de a înțelege nu numai circumstanțele care au condus la Reformă, ci și istoria Bisericii dezvoltată pe urma erei constantiniene. Catolicii au reafirmat continuitatea istorică a Bisericii apostolice instituite de Cristos de-a lungul secolelor, în virtutea succesiunii apostolice a slujirii episcopale. Anabaptiștii au vorbit în schimb despre o "cădere constantiniană", după care creștinismul a fost tot mai mult identificat, oficial, cu puterea politică imperială. În ochii lor, această dezvoltare face necesară o întoarcere la Biserica "apostolică".

În pofida acestor diferențe fundamentale, a fost posibil oricum să se ajungă la un important acord cu privire la fundamentele creștine ale credinței, cum ar fi conceptul de Biserică drept popor al lui Dumnezeu, drept trup al lui Cristos și drept locuință a Duhului Sfânt.

În decembrie 2012 a început pentru prima dată un dialog trilateral între menoniți, luterani și catolici despre Botezul și încorporarea în trupul lui Cristos, Biserica, temă de importanță crucială. Dialogul a permis celor trei interlocutori nu numai să privească la diferențele teologice dintre botezul copiilor și botezul "celor care cred", dar și să ia în considerare posibilitatea unei recunoașteri reciproce a botezului. În timpul ultimei întâlniri din acest dialog trilateral, ținut în 2016 la Bogotá, în Columbia, s-a discutat despre tensiunea crescândă dintre teorie și practică în cadrul formării creștine, al participării în Cristos și al mărturiei publice. Menoniți, luterani și catolici au recunoscut faptul că structurile demodate ale formării creștine (mai ales după inițierea la credință) sunt nepotrivite pentru noile generații.

La 16 mai 2016, reprezentanți ai Alianței Baptiste Mondiale (ABM) și ai Consiliului Pontifical s-au întâlnit la Roma pentru a discuta despre o a treia fază a dialogului baptist-catolic. Baptiștii și catolicii sunt în dialog din 1984. Conversațiile cu baptiștii sunt unice în genul lor, deoarece ei au o apropiere specifică a lor de ecumenism: nu sunt animați de dorința unui mare proiect de reunire a tuturor creștinilor într-o unică structură. Originile baptiștilor provin din Anglia și din Olanda din prima jumătate a secolului al XVII-lea și derivă din mișcarea puritano-separatistă a Bisericii din Anglia. John Smyth și Thomas Helwys au dat viață mișcării baptiste după ce au fost exilați la Amsterdam, unde au intrat în contact cu menoniții olandezi (anabaptiști) și au aderat la botezul "celor care cred".

Baptiștii trăiesc astăzi în cea mai mare parte în Statele Unite, dar milioane de credincioși sunt prezenți și în Africa, în Asia și în America Latină. ABM, care cuprinde patruzeci și două de milioane de persoane, este cea mai mare organizație de Biserici baptiste din toată lumea. Prima serie de conversații cu Biserica Catolică a avut loc din 1984 până în 1988, în jurul temei Chemați să-l mărturisim pe Cristos în lumea de astăzi. Ea a permis găsirea de convergențe despre diferite tematici, precum revelația mântuitoare a lui Dumnezeu în Isus Cristos, necesitatea unei angajări personale în fața lui Dumnezeu în Cristos, lucrarea permanentă a Duhului Sfânt și imperativul misionar care reiese din acțiunea răscumpărătoare a lui Dumnezeu față de omenire. O a doua serie de conversații teologice s-a ținut din decembrie 2006 până în 2010. În 2013 a fost publicat raportul final cu titlul Cuvântul lui Dumnezeu în viața Bisericii: Scriptură, tradiție și koinonie, în care sunt evidențiate importante zone de acord: scriptura și tradiția, Fecioara Maria, semnificația botezului, originea și misiunea Bisericii.

Dacă privim la cei cinci sute de ani de la începutul Reformei protestante, progresul ecumenic din ultimii cincizeci de ani pare miraculos. Mare parte din ostilitatea și din amărăciunea care exista odinioară între catolici și comunitățile reformate, anabaptiste și baptiste este dizolvată; amintirile amare ale trecutului au fost în general vindecate cu balsamul ecumenismului spiritual și al ecumenismului practic. Totuși, în timp ce aducem mulțumire pentru progresele făcute, trebuie să și recunoaștem că pornind de la Conciliul Vatican II au reieșit noi provocări și noi diviziuni. Astăzi, câteva comunități protestante, după ce au realizat comuniunea vizibilă deplină unele cu altele, experimentează fracturi în interiorul lor din cauza unor noi dezacorduri despre chestiuni antropologice și etice, care au un impact și asupra relațiilor lor cu Biserica Catolică și cu Bisericile ortodoxe. Una dintre provocările actuale este și influența culturală crescândă a secularismului, a relativismului și a consumismului. Papa Francisc, comentând legătura dintre aceste fenomene, a afirmat: "Procesul de secularizare tinde să reducă credința și Biserica în domeniul privat și intim. În afară de aceasta, cu negarea oricărei transcendențe, s-a produs o crescândă deformare etică, o slăbire a simțului păcatului personal și social și o creștere progresivă a relativismului" (Evangelii gaudium, 64). Toate acestea arată cât este de urgent să se dezvolte noi strategii și noi abordări care să facă să înainteze drumul spre unitatea creștinilor, ținând minte cuvintele înțelepte ale părinților de la Conciliul Vatican II: "Orice reînnoire a Bisericii constă în mod esențial într-o fidelitate mai mare față de vocația sa" (Unitatis redintegratio, 6).

(După L'Osservatore Romano, 24 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 46.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat