|
Reflecție la duminica a 3-a de peste an - Anul A - 2017 Domnul este lumina și mântuirea mea (cf. Ps 27,1). În prima lectură de astăzi (cf. Is 8,23b-9,3), profetul Isaia face referință la încercările prin care au trecut locuitorii din ținutul de nord a Israelului, ținut locuit de membrii vechilor triburi ale lui Zabulon și Neftali. În urma invaziei 734 îC și a jafurilor conduse de Teglatfalasar III, locuitorii acestui ținut au fost nu doar sărăciți ci mai ales profund umiliți (cf. 2Rg 15,29). Dacă în timpul profetului Isaia poporul acesta "umbla în întuneric", la venirea lui Isus el "stătea în întuneric", avându-și locuința departe de lumina lui Dumnezeu, fiind lipsit de orice curaj și fără nici o speranță. Dar, tocmai acesta este momentul când Dumnezeu poate interveni. Tocmai în acest context profetul anunță și cultivă o așteptare, aceea a repunerii în demnitate de către Emanuel, Dumnezeu cu noi. Cel care este Lumina poate să aducă eliberarea. El trece. La chemarea lui, atrași de dragostea sa, câțiva ucenici se alipesc de el și îl urmează: doi de aici, doi de colo: Simon și Andrei; Iacob și Ioan. Pentru acești oameni sosise clipa decisivă, care le va schimba viața dintr-o dată și pe care n-o vor uita niciodată (cf. Mt 19,27). Da, ei își părăsesc îndată tatăl, corăbiile, mrejele, pentru că au găsit un Stăpân ca nimeni altul, și promisiunea unei noi slujbe: vor deveni pescari de oameni. La timpul potrivit, Domnul îi va face pe aceștia evangheliști și apostoli. Atunci a fost doar începutul mântuirii. De atunci și până la sfârșitul veacurilor, Isus trece zilnic pe lângă oameni și îi cheamă să iasă din întuneric și să devină ucenicii lui și ai împărăției sale de lumină. Nu toți oamenii sunt chemați să-și lase îndeletnicirea cu care și câștigă pâinea sau să renunțe la bucuria legăturilor de familie, dar fiecare om a auzit în inima lui glasul cunoscut care-i spune: "Urmează mă" (cf. Mt 8,22). Am răspuns noi acestei chemări? Evanghelia ne spune că mulțimile s-au pus în mișcare pentru a-l urma pe Isus și pentru a-i aduce bolnavii și suferinzii (cf. Mt 4,24). Să ne punem și noi în mișcare spre Isus căci el vine să locuiască lângă unul fiecare dintre noi oamenii care călătorim pe marea lumii și în ținuturile întunecoase, pentru a ne ușura drumul spre cer. Prima chemare a lui Isus este chemarea la convertire. Acesta este punctul de început a-l oricărei urmări a lui Isus. Trebuie să ne golim inima de toate speranțele false ale lumii și să ne umplem inima de lumina lui Isus. Un scriitor povestește cum a observat odată o tânără mamă cu pruncul în brațe, îngenunchind, privind cerul și sărutându-l, a spus: Îți mulțumesc, Doamne! Întrebată despre gestul și fericirea ei, a răspuns: Azi mi-a zâmbit pentru prima dată. Este semnul prin care m-a recunoscut de mamă. Convertirea este cel mai frumos zambet pe care il putem da lui Dumnezeu și prin care îl putem recunoaște de tată. O viață convertită este viața și viața sfintei Pelagia, o fată din Antiohia care a trăit pe la anul 390. Era foarte frumoasă și avea mulți curtezani. Fiind bogată, se împodobea cu tot felul de bijuterii și stofe scumpe, atrăgând privirea celor care o întâlneau. Episcopul Nonus a întâlnit-o și, foarte mâhnit, s-a aruncat pe caldarâm, cu capul lipit de pământ și striga: "Doamne, fii milostiv cu mine păcătosuu! Uite cum această femeie pierde timpul să se îmbrace cu atâtea podoabe, să cheltuiască atâția bani pentru podoabe scumpe și să caute atracții păcătoase, iar eu fac atât de puțin pentru tine și pentru mântuirea sufletul meu!".La aceste cuvinte, Pagia a rămas pe gânduri. S-a dus la biserică și a vorbit cu episcopul, s-a spovedit, și-a schimbat viața. S-a îmbrăcat în haine bărbătești și a trăit 31 de ani într-o peșteră pe muntele Măslinilor, în post și pocăință. Ea i-a oferit cel mai frumos zâmbet lui Isus. Să i-l oferim și noi. De asta a venit si Isus. Ultima lucrare a lui Rafael Sanzio (1483-1520) a fost "Transfigurarea". Ea e o adevărată capodoperă, în 1802, la porunca lui Napoleon, pictura a fost dusă la Muzeul Luvru din Paris, unde i s-au dat câteva straturi de lac pentru protecție. Cu vremea, straturile acestea au început să întunece toată pictura. În 1972, Profesorul Dioclecio Redig de Campos, directorul general al obiectelor de artă din Vatican, a hotărât să curețe pictura cu Schimbarea la Față. Rezultatul a fost uimitor. Cerul din pictură, care devenise un verde murdar, prin curățire a revenit la albastrul frumos al cerului. La fel, toate celelalte culori au apărut vii, de parcă acum ar fi fost pictat, întreg tabloul Transfigurării a fost transfigurat. Așa se petrece cu orice păcătos, care vine la Domnul Isus. El îl curățește, cu adevărat îl schimbă la față. A doua chemare a lui Isus din evanghelia de astăzi este chemarea la apostolat, chemarea de a deveni "pescari de oameni". În multe biserici, există scaune sau bănci goale. Aceasta din cauză că membrii nu aduc pe nimeni la Casa Domnului. Datoria păstorului e să umple amvonul, iar a membrilor să umple biserica. De ce te mulțumești să stai într-un colț, iar celelalte locuri să fie goale? Să nu uităm că vom fi întrebați de locurile goale de unde am stat în biserică. Biblia, spune: "Cel ce scapă un suflet de la moarte va primi o mare răsplătire" (cf. Dan 12,3). François de Malherbe (1555-1628), un poet și critic literar francez, deși nu era credincios, era un om foarte bun și caritabil. Într-o zi, în timp ce îl binecuvânta un sărac căruia îi dăduse o oarecare sumă de bani, Malherbe i-a spus: "Încetează prietene! Nu prea cred să ai credit în cer, de vreme ce Dumnezeu te-a părăsit aici jos pe pământ." Dumnezeu nu părăsește pe nimeni, chiar dacă aparențele ar arăta lucrul acesta. Adevărul este cu totul altul. Acest sărac a fost apostolul acestui om care a devenit credincios. Cu ocazia unei slujbe ținute unor deținuți, predicatorul le-a istorisit că el însuși a fost un deținut condamnat la moarte pentru faptele Iui rele. În timp ce se afla în casa morții și își aștepta execuția, la închisoarea, Sing Sing, din New York, el a auzit predicarea Evangheliei, a crezut Evanghelia și a cerut ca Dumnezeu să-i mântuiască sufletul. Aceasta i-a schimbat viața. Prin credință el a devenit un copil al lui Dumnezeu și a căutat să trăiască cum cerea Dumnezeu. Schimbarea vieții a fost văzută și de gardieni, de ceilalți deținuți, precum și de directorul închisorii. Datorită unui raport înaintat de șefii lui, el a obținut grațierea și a ieșit din închisoare. Conștient fiind că totul era datorită lui Isus, care prin Evanghelie l-a trezit la o altă viață, că din condamnat a devenit un eliberat, el și-a dedicat viața slujirii lui Cristos printre cei închiși. Nimeni nu putea înțelege mai bine nevoile spirituale ale celor condamnați ca el, care a fost condamnat la moarte și nu mai avea nici o nădejde de scăpare. Dar Cristos Domnul s-a dovedit că e Mântuitorul, căci l-a salvat și de la condamnarea aceasta și de la condamnarea veșnică. Primii ucenici aleși de mântuitorul Isus au fost pescari, nu medici. Ei au fost făcuți pescari de oameni. Și în aceasta e un tâlc. Întotdeauna, spre a prinde pește, pescarul trebuie să meargă acolo unde se găsește peștele, la râu, la mare sau ocean. Medicul e omul care stă în cabinetul său și așteaptă să-i vină bolnavii. Azi, prea mulți pescari din biserici ar vrea ca peștele să le vină acasă, cum vin bolnavii la medic, dar aceasta nu se întâmplă. Este o cântare frumoasă care spune așa: "Viața e jocul pe care îl pierzi dacă nu ești stăpân pe ceea ce crezi. Viața e marea pe care te pierzi dacă cu al tău vapor nu știi să navighezi". Fără Isus, viața este jocul pe care îl pierzi. Fără Isus, viața este marea pe care te pierzi. Un domn în vârstă mi-a spus odată că, fără credința în Isus, de mult și-ar fi pus capăt zilelor. Credința în Isus m-a ținut pe linia de plutire. Și spunea aceste cuvinte tuturor celor pe care îi întâlnea. A pescui oameni pentru împărăția cerurilor este mai mult decât orice alt lucru mare din lume. Să mergem în lumea pierdută și să pescuim oameni pentru Isus și pentru împărăția cerurilor. Suntem în Octava Mondială de Rugăciuni pentru unitatea Bisericii. Anul acesta tema octavei pregătită de creștinii din Germania, este: "Dragostea lui Cristos ne strânge" (2Cor 5,14). Dacă diavolul ne-a amăgit cu ura și dezbinarea, noi trebuie să mărturisim acum, mai ales în acest timp, cu dragostea și unitatea, care sunt cele mai puternice arme pe care diavolul, care este ură și dezbinare, nu le poate birui. Sfânta Teresa de Calcutta (1910-1997), spunea: "Dacă nu puteți face altceva, zâmbiți-vă, surâdeți-vă unii altora; surâdeți soției voastre, soțului vostru, fiilor voștri; surâdeți tuturor fără să vă preocupați pe cine aveți înaintea voastră; acest lucru vă va ajuta să trăiți mai bine și să creșteți în iubire reciprocă". Unul dintre ei a întrebat-o dacă este căsătorită. "Da!", a răspuns Maica Tereza, "și uneori îmi este greu să-i zâmbesc lui Isus, mirele meu". Apoi ea continuă: "Este adevărat, Isus poate părea exigent și chiar dacă ar fi exigent, este frumos să-i răspunzi cu un zâmbet larg". Lumea de astăzi amăgită de cele trecătoare a uitat să zâmbească și să vorbească frumos. Zâmbetul și vorbirea frumoasă pot deveni forme alese de apostolat și de unitate între oameni. Misiunea ucenicului lui Isus în lume este aceea de a pune iubire acolo unde ea lipsește. Odată John Newton (1725-1807), un predicator din Londra, convertit de la comerțul cu sclavi, vorbind în fața unui grup de vestitori ai Evangheliei, a zis: "Satan vă urăște pe voi mai mult decât pe oricare alt credincios, căci voi sunteți ofițerii armatei Dumnezeului celui viu". Personal am observat că uneori, îi angajează la ruinarea mea chiar pe cei mai buni prieteni ai mei. Ei vin la mine și zic: "Vai, ce mult ne doare că îmbătrânești. Ne e teamă că o să te pierdem curând și ce o să ne facem atunci"? Imediat ce îmi dădeam seama că săgețile sunt muiate în otrava mîndriei, ca să nu fiu atins, îmi pleacam fruntea până la pământ. Săgețile vin când mai puțin ne așteptăm. Să avem toată armătura lui Dumnezeu (cf. Ef 6,10-18). Așa a venit duhul cel rău și la primii creștini, atunci când spuneau: "Eu sunt al lui Paul", "Eu sunt al lui Apolo", "Eu sunt al lui Chefa", "Eu sunt al lui Cristos". Oare a fost Cristos împărțit? Oare Paul a fost răstignit pentru voi, sau în numele lui Paul ați fost botezați (cf. 1Cor 1,12-13)? Cuvântul "diavol" vine din limba greacă și înseamnă "cel care aruncă în părți" și "cel care dezbină". El lucrează cel mai bine când oamenii sunt dezbinați și fără dragoste. De aceea, Isus, a poruncit ucenicilor săi să "fie una" (cf. In 17,21), ca să nu poată fi pierduți de diavol "Casa Domnului", acesta este locul în care își caută refugiul psalmistul (cf. Ps 27,1-14). Casa Domnului, ce frumoasă imagine a comuniunii. Iar această comuniune nu este numai pentru "ceasul încercării", ci pentru "toate zilele vieții". Comuniunea este și "climatul" necesar pentru a distinge frumusețea Domnului și pentru a progresa în cunoașterea acestei frumuseți. Primul și ultimul verset vin ca un răspuns de sus care oprește orice alarmare a credinciosului: "Da, așteaptă-l pe Domnul! Domnul este lumina și mântuirea mea"! Pr. Ioan Lungu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |