|
Uniți în acțiunea pastorală Relațiile cu Bisericile Ortodoxe slave De Hyacinthe Destivelle Oficial pentru secțiunea orientală din Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor Anul 2016 a marcat o importantă cotitură în relațiile dintre Sfântul Scaun și Bisericile Ortodoxe slave. La 12 februarie, pentru prima dată în istorie, un papă a întâlnit un patriarh de Moscova, primat al Bisericii Ortodoxe principale prin numărul de credincioși. A fost surprinzător faptul că întâlnirea dintre conducătorii celor mai mari două Biserici din continentul european n-a avut loc în Europa, ci în Cuba. Această alegere neașteptată n-a fost rod al întâmplării. Patriarhul Kiril, motivând-o, a subliniat importanța de a se întâlni departe de un continent care ar putea aminti prea mult polemicile și diviziunile dintre creștini, adică, așa cum afirmă Declarația comună semnată de cei doi conducători de Biserică, "departe de vechile dispute din «Vechea Lume»". Alegerea Cubei corespundea și atenției privilegiate a papei Francisc față de periferiile lumii și privirii descentrate față de Europa, o privire definită pe bună dreptate "privirea lui Magelan". Însuși faptul că a avut loc un asemenea eveniment a izolat adesea în planul al doilea Declarația comună semnată cu acea ocazie de papa Francisc și de patriarhul Kiril. Totuși, tocmai Declarația a permis întâlnirea și nu invers. Tentativele precedente de a organiza o întâlnire au eșuat mai ales din cauza imposibilității de a se pune de acord cu privire la un text comun. Un dialog lung și aprofundat a permis să se găsească formule acceptabile pentru ambii conducători de Biserică. În introducerea documentului, papa și patriarhul constată în mod oficial sfârșitul secolelor marcate de polemici și neîncrederi: "În determinarea noastră de a face tot ceea ce este necesar pentru a depăși divergențele istorice pe care le-am moștenit, vrem să unim eforturile noastre pentru a mărturisi evanghelia lui Cristos și patrimoniul comun al Bisericii din primul mileniu, răspunzând împreună la provocările din lumea contemporană" (nr. 7). Documentul tratează în continuare șase teme de natură în primul rând socială: persecuția creștinilor, libertatea religioasă, solidaritatea cu săracii, familia, tinerii și misiunea. Declarația comună trebuie să fie citită ca un text pastoral. Însuși Sfântul Părinte a precizat asta: "Nu este o declarație politică, nu este o declarație sociologică, este o declarație pastorală". Așadar ar fi greșit să se interpreteze acest text numai în lumina criteriilor geopolitice. Nici n-ar fi corect să se atribuie o importanță teologică excesivă cuvintelor folosite: întâlnirea nu se situează în cadrul dialogului teologic, care face parte din competențele Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă. Ea se înscrie mai degrabă în dialogul carității și, mai precis, în ecumenismul pastoral, conform celor exprimate de papa Francisc, care a vorbit despre "doi episcopi care s-au întâlnit cu preocupare pastorală". De altfel, introducerea Declarației evidențiază imediat această perspectivă: "Conștiința noastră creștină și responsabilitatea noastră pastorală nu ne autorizează să rămânem inerți în fața provocărilor care cer un răspuns comun" (nr. 7). Ultima parte a documentului, care se concentrează asupra misiunii, pune din nou accentul asupra acestei colaborări pastorale: "În lumea contemporană, multiformă și totuși unită de un destin comun, catolicii și ortodocșii sunt chemați să colaboreze frățește în anunțarea Veștii Bune a mântuirii, să mărturisească împreună demnitatea morală și libertatea autentică a persoanei, «pentru ca lumea să creadă» (In 17,21)" (nr. 28). Așadar dimensiunea pastorală este cheia de lectură a Declarației comune. Întâlnirea de la Havana a fost primită în lumea întreagă ca un semn de speranță într-un moment istoric întunecat de numeroase conflicte. Dar n-au lipsit vocile critice. În Rusia, patriarhul Kiril a fost atacat în unele medii ecleziastice pentru pasul făcut în direcția Bisericii Catolice. Aceste polemici au permis să se înțeleagă mai bine, în Occident, până la ce punct a fost vorba de un gest curajos din partea patriarhului. În Ucraina, și Biserica Greco-Catolică a exprimat rezerve puternice mai ales cu privire la câteva pasaje din Declarația comună. Ca în cazul oricărui eveniment istoric, cu siguranță va fi nevoie de timp pentru ca întâlnirea de la Havana și Declarația comună să poată da roadele lor. "Am prospectat o serie de inițiative, care cred că sunt valabile și care se vor putea realiza", a afirmat Sfântul Părinte la sfârșitul întâlnirii cu patriarhul Kiril. Am vrea să menționăm aici trei posibile direcții care pot să fie legate cu ecumenismul pastoral mărturisit de Declarația comună: ecumenismul sfinților, ecumenismul acțiunii comune și ecumenismul cultural. Unul din roadele întâlnirii istorice de la Havana a fost o intensificare a relațiilor dintre Sfântul Scaun și patriarhia de Moscova. La 13 februarie la Havana și la 22 noiembrie la Moscova, cu ocazia împlinirii a șaptezeci de ani a primatului Bisericii ruse, cardinalul Kurt Koch l-a întâlnit privat pe patriarhul Kiril, în timp ce mitropolitul Hilarion, președinte al Departamentului pentru relațiile ecleziastice externe al patriarhiei de Moscova, a fost primit în audiență privată de papa Francisc la 15 septembrie și apoi din nou la 10 decembrie. Este interesant de notat că aceste diferite întâlniri au oferit o ocazie pentru a practica "ecumenismul sfinților". La Havana, Sfântul Părinte i-a oferit patriarhului câteva relicve ale sfântului Ciril, apostol al slavilor și patron al primatului Bisericii Ortodoxe ruse. Ca "schimb de daruri", la 15 septembrie, patriarhul Kiril a oferit papei Francisc, prin intermediul mitropolitului Hilarion, câteva relicve ale sfântului Serafim de Sarov, unul dintre cei mai cunoscuți sfinți ruși în Occident. La rândul său, Sfântul Părinte i-a dăruit patriarhului, la 22 noiembrie, cu intermedierea cardinalului Koch, relicve ale sfântului Francisc, sfântul său patron și unul dintre sfinții occidentali cei mai apropiați de sfântul Serafin prin experiența bucuriei pascale și prin dorința profundă de pace în toată creația. În urările adresate patriarhului, papa Francisc a scris: "Fie ca acești doi martori extraordinari ai lui Cristos, deja uniți în cer, să mijlocească pentru noi, pentru ca să lucrăm împreună în manieră tot mai strânsă în favoarea unității depline pentru care s-a rugat Isus Cristos". Declarația comună insistă și asupra acestui ecumenism al sfinților: "Împărtășim tradiția spirituală comună din primul mileniu al creștinismului. Martorii acestei tradiții sunt Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, Fecioara Maria, și sfinții pe care-i venerăm. Între ei sunt nenumărați martiri care au mărturisit fidelitatea lor față de Cristos și au devenit «sămânță de creștini»" (nr. 4). Un stimulent de scos din întâlnirea de la Havana ar putea să fie aprofundarea acestui ecumenism al sfinților, îndeosebi prin schimbul de relicve sau chiar printr-o recunoaștere reciprocă a sfințeniei trăite în respectivele Biserici, așa cum a făcut Biserica catolică față de Grigore de Narek, care, deși aparține unei perioade succesive despărțirii de Biserica armeană, a fost proclamat învățător al Bisericii de papa Francisc în anul 2015. Sfinții din Bisericile noastre, deja uniți în cer, sunt cei mai buni mijlocitori ai noștri pentru a realiza unitatea. Paralel cu acest ecumenism al sfinților, Declarația comună deschide perspective ample "ecumenismului acțiunii comune" între Biserica catolică și Biserica ortodoxă rusă. Pentru a exprima solidaritate față de populațiile din Orientul Mijlociu, expuse violenței conflictelor continue, și apropiere spirituală față de creștinii din regiune, victime ale persecuțiilor, o delegație mixtă compusă din reprezentanți ai Bisericii catolice (între care monseniorul Paolo Pezzi, ordinariu al arhidiecezei "Născătoarea de Dumnezeu" la Moscova) și ai Bisericii ortodoxe ruse a mers în Liban și în Siria la 6 și 7 aprilie 2016. Alte inițiative ar putea să fie întreprinse în acest context și în alte domenii menționate de Declarații, ca acela al libertății religioase, al ajutorului dat celor nevoiași, al familiei, al tinerilor. Este vorba, așa cum a reafirmat Papa la sfârșitul întâlnirii, despre o unitate care se realizează înainte de toate mergând împreună: "Am vorbit despre Bisericile noastre și concordăm cu privire la faptul că unitatea se face mergând". Întâlnirea de la Havana a adus deja numeroase roade în ceea ce poate fi definit "ecumenism cultural". La 1 martie 2016 s-a reunit, la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, grupul mixt de lucru pentru coordonarea proiectelor culturale între Sfântul Scaun și Biserica ortodoxă rusă. Între primele inițiative care au fost concretizate, amintim organizarea de vizite de studiu, atât la Roma cât și la Moscova, a preoților tineri ortodocși și catolici. În acest cadru, de la 14 la 21 mai, în urma invitației Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, o delegație de zece preoți tineri ortodocși din patriarhia de Moscova, profesori din diferite institute de studii superioare ale Bisericii ortodoxe ruse, a venit la Roma pentru a cunoaște mai îndeaproape Curia Romană, universitățile, colegiile pontificale și locurile sfinte din Urbe. De la 26 august la 4 septembrie, un grup de preoți tineri catolici, studenți din diferite universități pontificale romane, a fost invitat de Departamentul pentru relațiile ecleziastice externe ale Bisericii ortodoxe ruse pentru o vizită de studiu la Moscova și la Sankt Petersburg. Pentru preoții tinerii din ambele Biserici, aceste vizite de studiu sunt ocazii unice pentru a depăși orice prejudecată posibilă și pentru a avea un schimb rodnic cu privire la respectivele preocupări pastorale, urmând exemplul primaților lor care s-au întâlnit la Havana. Alte inițiative culturale au fost organizate cu sprijinul grupului mixt de coordonare. Un concert comun al Capelei muzicale pontificale Sixtina și al Corului sinodal al patriarhiei de Moscova a avut loc la 11 decembrie în bazilica "Sfânta Maria a Îngerilor și a Martirilor" sub patronajul Consiliului Pontifical al Promovării Unității Creștinilor și al Departamentului pentru relații ecleziastice al patriarhiei de Moscova, în prezența respectivilor lor președinți, cardinalul Koch și mitropolitul Hilarion. La începutul acestui concert excepțional, cardinalul Koch a explicat semnificația "ecumenismului cultural": "Aceste proiecte culturale sunt motiva de convingerea că cultura este un aspect esențial al drumului de apropiere a Bisericilor noastre. Este indispensabil de a cunoaște cultura celorlalți pentru a înțelege mai bine modul în care ei percep Evanghelia. Cu atât mai mult cu cât este vorba despre catolici și despre ortodocși, mi se pare că această cunoaștere reciprocă permite să se înțeleagă că, dincolo de diferențele culturale legitime, împărtășim aceeași credință exprimată în moduri diferite, în funcție de geniul specific al fiecărui popor și al fiecărei tradiții. În cazul artei sacre, această abordare ne permite chiar să gustăm deja o anumită comuniune, care mărește în noi dorința unității depline". Tot în domeniul cultural, din noiembrie 2016 până în februarie 2017, la galeria Tretyakov din Moscova, expoziția "Roma Aeterna" prezintă unui public străin, pentru prima dată, patruzeci și două de capodopere din pinacoteca Muzeelor Vaticane. Ea a fost inaugurată la 25 noiembrie de cardinalul Giuseppe Bertello, președinte al Guvernatoratului Statului Cetatea Vaticanului, care, cu acea ocazie, l-a întâlnit pe patriarhul Kiril. Expoziția, descrisă de directoarea de atunci a Muzeelor Vaticane, Antonio Paolucci, ca un "act de recunoștință față de vechea iubire a Rusiei față de Roma Aeterna", a avut un mare succes în Rusia. De asemenea, trebuie amintită, în aceeași perioadă, vizita efectuată în Rusia de arhiepiscopul Jen-Louis Bruguès, arhivar și bibliotecar al Sfintei Biserici Romane, care a întâlnit directorii bibliotecilor publice din Moscova și din Sankt Petersburg și pe responsabilul Agenției arhivelor federale din Rusia, pentru a cimenta colaborarea între diferitele institute. La încheierea acestei scurte panorame despre anul 2016, menționez cu plăcere intensificarea relațiilor Sfântului Scaun cu o altă Biserică slavă: Patriarhia de Serbia. De la 15 la 17 ianuarie 2016, o delegație sinodală a Bisericii ortodoxe sârbe, format din mitropolitul Amfilohije al Muntenegrului și Litoralului, episcopul Irinej de Novi Sad și de Ba?ka și ambasadorul Darko Tanaskovi?, a venit în Vatican pentru a schița mai precis, în urma propunerii Papei Francisc, îndatoririle și compoziția Comisiei mixte care trebuie să facă studiul istoric al vieții fericitului cardinal Alojzije Stepinac înainte, în timpul și după cel de-al doilea război mondial. Comisia s-a reunit pentru prima dată în zilele de 12 și 13 iulie 2016 în Vatican și, pentru a doua oară, la 17 și 18 octombrie, la Zagreb. Instituirea însăși a acestei Comisii, este un semn de speranță. Trebuie să ne rugăm pentru ca munca sa să contribuie la "reconcilierea memoriei" dintre ortodocși sârbi și catolici croați, o reconciliere la care ne invită apostolul Paul în lectura propusă pentru această săptămână de rugăciune pentru unitatea creștinilor: "Așadar, noi suntem împuterniciți ai lui Cristos ca și ai lui Dumnezeu care vă îndeamnă prin noi. Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu!". De la 26 august la 4 septembrie, un grup de zece preoți catolici tineri, studenți din diferite universități pontificale romane, a fost invitat de Departamentul pentru relațiile ecleziastice externe al Bisericii Ortodoxe ruse pentru o vizită de studiu la Moscova și la Sankt Petersburg. Pentru preoții din ambele Biserici, aceste vizite de studiu sunt ocazii unice pentru a depăși orice posibilă prejudecată și pentru a avea un schimb rodnic cu privire la respectivele preocupări pastorale, urmând exemplul primaților lor care s-au întâlnit la Havana. Alte inițiative culturale au fost organizate cu sprijinul grupului mixt de coordonare. Un concert comun al Capelei muzicale pontificale Sixtine și al Corului sinodal al patriarhiei de Moscova a avut loc la 11 decembrie în bazilica "Sfânta Maria a Îngerilor și Martirilor" cu patronajul Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și al Departamentului pentru relațiile ecleziastice externe al patriarhiei de Moscova, în prezența respectivilor lor președinți, cardinalul Koch și mitropolitul Hilarion. La începutul acestui concert excepțional, cardinalul Koch a explicat semnificația "ecumenismului cultural": "Aceste proiecte culturale sunt motivate de convingerea că cultura este un aspect esențial al drumului de apropiere a Bisericilor noastre. Este indispensabil de a cunoaște cultura celorlalți pentru a înțelege mai bine modul în care ei percep Evanghelia. Cu atât mai mult când este vorba despre catolici și despre ortodocși, mi se pare că această cunoaștere reciprocă permite să înțelegem că, dincolo de diferențele culturale legitime, împărtășim aceeași credință exprimată în diferite moduri, în funcție de geniul specific al fiecărui popor și al fiecărei tradiții. În cazul artei sacre, această abordare ne primite chiar să pregustăm deja o anumită comuniune, care mărește în noi dorința unității depline". Tot în domeniul cultural, din noiembrie 2016 până în februarie 2017, la Galeria Tretyakov din Moscova, expoziția "Roma Aeterna" prezintă publicului străin, pentru prima dată, patruzeci și două de capodopere din pinacoteca Muzeelor Vaticane. Ea a fost inaugurată 25 noiembrie de cardinalul Giuseppe Bertello, președinte al guvernatoratului statului Cetatea Vaticanului, care, cu acea ocazie, la întâlnit pe patriarhul Kiril. Expoziția, descrisă de directorul de atunci al Muzeelor Vaticane, Antonio Paolucci, ca un "act de recunoștință față de vechea iubire a Rusiei față de Roma Aeterna", a avut un mare succes în Rusia. De asemenea trebuie amintită, în aceeași perioadă, vizita efectuată în Rusia de arhiepiscopul Jean-Louis Bruguès, arhivar și bibliotecare al sfintei Biserici Romane, care i-a întâlnit pe directorii bibliotecilor publice din Moscova și din Sankt Petersburg și pe responsabilul Agenției arhivelor federale a Rusiei, pentru a cimenta colaborarea dintre diferitele instituții. În concluzia aceste scurte panorame despre anul 2016, menționez cu plăcere intensificarea relațiilor Sfântului Scaun cu o altă Biserică slavă: patriarhia de Serbia. Din 15 la 17 ianuarie 2016, o delegație sinodală a Bisericii ortodoxe sârbe, inclusiv mitropolitul Amfilohije al Muntenegrului și al Litoralului, episcopul Irinej din Novi Sad și de di Ba?ka e l'ambasciatore Darko Tanaskovi? a venit în Vatican pentru a schița mai precis, în urma propunerii Papei Francisc, îndatoririle și compunerea Comisiei mixte care are rolul studierii istorice a vieții fericitului ALojzije Stepinac înainte, în timpul și după cel de-al doilea război mondial. Comisia s-a reunit pentru prima dată în zilele de 12 și 13 iulie 2016 în Vatican și, pentru a doua oară, 17 și 18 octombrie, la Zagreb. Însăși instituirea acestei Comisii este un semn de speranță. Trebuie să ne rugăm pentru ca munca sa să contribuie pentru ca munca să contribuie la "reconcilierea memoriei" dintre ortodocși sârbi și catolici croați, o reconciliere la care ne invită apostolul Paul în scrisoarea propusă pentru această săptămână de rugăciune pentru unitatea creștinilor: "noi suntem împuterniciți ai lui Cristos ca și ai lui Dumnezeu care vă îndeamnă prin noi. Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu" (2Cor 2,20). Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 24.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |