Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O tăcere foarte elocventă

În cartea lui Endō și în filmul lui Scorsese persecuțiile anticreștine în Japonia din secolul al XVII-lea

De Juan Manuel de Prada

În 1988, Martin Scorsese a citit cu admirație și stupoare Tăcerea, un roman al scriitorului catolic japonez Shūsaku Endō (1923-1996). A înțeles imediat că într-o zi avea să-i facă o adaptare cinematografică, însă, din motive economice și artistice, aveau să treacă trei decenii înainte de a realiza asta. În aparenta sa simplitate și esențialitate, Tăcerea este o operă incredibil de complexă, nescutită de asemănări cu Puterea și gloria de Graham Greene. Publicată în 1966, avea să devină repede epicentrul unei polemici aprinse, înfruntând chestiunea spinoasă a persecuției îndurate de creștinii japonezi de la sfârșitul secolului al XVI-lea până la jumătatea secolului al XVII-lea, cu evenimente dramatice precum expulzarea tuturor misionarilor în 1614 sau așa-numita rebeliune de la Shimabara (1637-1638) care, după ce a fost sufocată brutal, avea să dea loc perioadei Sakoku atunci când creștinismul a fost interzis definitiv.

În acest scenariu sfâșietor Endō situează evenimentul din Tăcerea, care recreează în mod liber istoria iezuitului portughez Cristóvão Ferreira (1580-1650), care a devenit provincial al Japoniei și a îndurat torturi teribile în timpul celei mai crunte epoci a persecuției, înainte de a se lepăda de credință și de a adopta numele de Sawano Chūan. Figura lui Ferreira devine - imitând-o pe cea a lui Kurtz a lui Joseph Conrad - inima întunericului din romanul lui Endō, unde se relatează odiseea a doi tineri iezuiți, preoții Sebastião Rodrigues și Francisco Garupe, care din Maroc merg în Japonia pentru a cunoaște adevărul despre superiorul lor.

Câțiva detractori ai lui Endō au considerat Tăcerea un roman "ambiguu" în termeni religioși, pentru că susține o trăire privată a credinței și indică inutilitatea martiriului. Însă este vorba despre o lectură simplistă pe care complexitatea morală și teologică a romanului o dezminte. Opera scriitorului japonez ne arată lupta credinței în situații de suferință extremă, acolo unde capacitatea de rezistență umană se ciocnește cu tăcerea lui Dumnezeu.

Desigur nu găsim aici acea atitudine moralistă îndulcită care atât de mult îi place unui anumit catolicism emotiv, așa de înclinat să ofere soluții clare și prea ușoare (chiar ireale) la chestiunile cele mai delicate și sfâșietoare. Tăcerea este un roman care - așa cum îi cerea Flannery O'Connor artistului catolic - intră într-un "teritoriu care este în mare parte proprietate a Dușmanului" și se confruntă cu problema Răului și a suferinței, arătând fără jumătăți de măsură suferințele credinței în mijlocul unei persecuții foarte crunte.

În roman există texte de o atare cruzime încât ne face să ne înghețe sângele în vene, în care Endō ne descrie chinurile la care au fost supuși martirii japonezi. Și există texte de o putere spirituală și de o densitate teologică sublime, în care se exaltă eroismul și măreția martiriului. Însă în roman există și un efort pentru a înțelege slăbiciunile celor care cedează datorită lipsei de curaj, precum personajul grotesc și în același timp tragic Kichijiro, un laș care îl renegă în mod repetat pe Cristos și îi denunță pe alți creștini, dar în mod repetat cere și găsește iertarea la părintele Rodrigues, la care se întoarce ca un cățel la stăpânul său. Deoarece Cristos, de fapt, a voit să-l mântuiască și pe Iuda, știind că în fiecare Iuda respiră un potențial Petru.

Așa explică părintele Rodriguez, într-un text deosebit de semnificativ din roman: "Cristos, la Ultima Cină, i-a spus lui Iuda: «Ceea ce trebuie să faci fă repede». Nici acum când sunt preot n-am putut să percep bine sensul acelor cuvinte. Ce anume a simțit Cristos aruncându-i în fața cuvintele acelea omului care avea să-l vândă pentru treizeci de arginți? Oare le-a spus cu mânie și cu ură? Sau mai degrabă au fost cuvinte născute din iubire? Dacă erau cuvinte de mânie, Cristos în acel moment nega mântuirea pentru acel unic om dintre toți oamenii din lume. Iuda avea să primească în mod deplin biciul mâniei lui Cristos și nu se va mântui; și Domnul avea să-l abandoneze destinului său un om căzut pentru totdeauna în păcat. Dar nu putea să fie așa. Cristos a încercat să-l mântuiască și pe Iuda. Dacă n-ar fi așa, n-ar avea sens faptul de a fi făcut din el unul dintre discipolii săi".

Tăcerea ne învață că milostivirea lui Dumnezeu împărtășește și suferința celor care-l renegă; pentru că, așa cum citim într-un alt text din roman, "cine poate asigura că cei slabi au suferit mai puțin decât cei puternici?". Fără nicio îndoială, punctul cel mai controversat din romanul lui Endō - și din filmul lui Scorsese - este oricum soluția finală adoptată de preoții Ferreira și Rodrigues, care se leapădă public de credință și continuă opera lor evanghelizatoare în clandestinitate.

Nu e vorba, nici pe departe, despre o experiență privată și conciliantă a credinței, ci despre o renunțare dureroasă de a predica Evanghelia de pe acoperișuri pentru a evita exterminarea propriilor frați. În sfârșit, romanul lui Endō ne propune o reflecție despre așa-numita "disciplină a secretului", care are un fundament evanghelic evident: "Nu dați cele sfinte câinilor și nu aruncați perlele în fața porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare și, întorcându-se, să vă sfâșie" (Mt 7,6). Însuși sfântul Augustin recomanda credincioșilor săi, pentru a evita reacția furibundă a păgânilor, să ascundă din prudență propriul crez.

Dumnezeu nu vrea ca să fugim de martiriu; dar cu atât mai puțin vrea ca să ne aruncăm nesăbuit în martiriu sau ca nesăbuința noastră să-i arunce în martiriu pe frații noștri. Desigur, această disciplină a secretului poate să fie alibiul perfect pentru cei lași care tac și sunt de acord, doritori să obțină recompensele pe care le oferă lumea, în timp ce curajoșii sunt sacrificați. Dar nu aceasta este teza care se răspândește în Tăcerea, unde apostazia prefăcută a protagoniștilor ne este prezentată mereu ca un tragic act de iubire față de credincioșii lor.

Înainte ca Scorsese să adapteze Tăcerea la marele ecran, făcuse asta Masahiro Shinoda în Chinmoku ("Tăcerea", 1971), o operă cu mari calități cinematografice care totuși denaturează complet semnificația romanului, prezentând un părinte Rodrigues care, după ce a apostat, se lasă doborât de disperare (așa cum se deduce dintr-o secvență finală deosebit de nefericită). În schimb versiunea lui Scorsese este în mod scrupulos fidelă față de original, fie în formă fie în conținut.

Pentru a traduce în imagini esențialitatea prozei lui Endō, Scorsese a renunțat aproape total la coloana sonoră (ceea ce poate face filmul un pic arid pentru spectatorul mediu) și a ales un timp cu pauze (ba chiar cu multe pauze pentru ritmurile frenetice ale pseudo-cinematografiei actuale), precum și o măsură discutabilă, dar incredibil de eficace, care constă în a relata istoria renunțând la imagini trucate și la efecte, adoptând chiar o privire care se preface că este neutră și care, în unele momente (de exemplu în secvența morții părintelui Garupe) ne poate apare rece sau distantă.

Dar noi nu credem deloc că este așa; și cu atât mai puțin credem că o asemenea răceală aparentă se poate interpreta ca dezlipire față de suferința martirilor: secvența foarte frumoasă și teribilă în care ne este arătată moartea lentă a creștinilor care au fost răstigniți pe malul mării pentru ca mareea ridicată să-i înece lent, nu lasă umbră de îndoială cu privire la atitudinea respectuoasă a regizorului.

Dar apare desigur și mai admirabil respectul scrupulos pe care Scorsese îl arată față de tema și de intențiile lui Endō, fără a face nicio concesie spiritului necredincios din epoca noastră. Astfel, de exemplu, părintele Rodrigues (interpretat în mod magnific de Andrew Garfield, care întrupează în mod perfect amestecul de ardoare religioasă și fragilitate a personajului din carte) aude, în mod clar și răsunător, glasul lui Cristos (nu glasul conștiinței sale) când la sfârșit decide să calce în picioare crucea care îi este prezentată, pentru a salva viața altor creștini: "Calcă-mă în picioare... Am venit pe lume pentru ca să mă călcați în picioare, am purtat crucea pentru a împărtăși durerea voastră".

În sfârșit, Scorsese reflectă cu fidelitate intenția lui Endō în partea conclusivă a filmului, unde glasul povestitorului (care până în acel moment a fost monopolul părintelui Rodrigues), asumă în roman un ton notarial și un pic criptat, pentru a ne sugera că protagonistul a continuat să evanghelizeze în secret gărzile care aveau rolul de a-l supraveghea.

Scorsese spune în mod explicit ceea ce Endō tocmai sugerează: ne permite să vedem fără jumătăți de măsură cum Ferreira închide un ochi în fața introducerii în Japonia a obiectelor ale căror semnificație catolică nu este percepută de autorități; ne permite să vedem fără ambiguități cum Rodrigues ascultă la spovadă pe Kichijiro, delatorul său, și iartă păcatele sale; în sfârșit, ne oferă o încadrarea finală totalizantă - pe care desigur n-o revelăm - în care, în mod foarte elocvent, avem confirmarea că Cristos nu l-a abandonat niciodată pe protagonist și că protagonistul n-a încetat niciodată să predice Evanghelia printre persoanele care l-au însoțit.

Tăcerea este filmul elocvent al unui foarte mai artist și al unui catolic care, ca Flannery O'Connor, nu ezită să intre în teritoriul dușman pentru a se măsura cu demonii care atacă mușcând credința.

Și, întrând în acel teritoriu, reușește să zdruncine credința noastră fleșcăită și slabă și ne permite să ascultăm glasul iubitor al lui Cristos, care răsună ca un osana veșnic în noi, împărtășind durerea noastră și iertând de fiecare dată cedările noastre și slăbiciunile noastre.

(După L'Osservatore Romano, 12 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 86.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat