"Silence" de Martin Scorsese: în pliurile tăcerii
De Massimo Giraldi și Sergio Perugini
Încă din anul 1988 Martin Scorsese - regizor italo-american autori de filme celebre între care Taxi Driver, Taurul dezlănțuit, Ultima ispită a lui Cristos, Hugo Cabret - se gândea să aducă pe ecran Silence, romanul scriitorului japonez Shūsaku Endō, care amintește drama preoților iezuiți și a creștinilor victime ale torturilor în Japonia din secolul al XVII-lea.
Istoria
Suntem în 1643. Doi tineri preoți iezuiți europeni, Sebastian Rodrigues (Andrew Garfield) și Francisco Garupe (Adam Driver), ajung pe ascuns în Japonia, pentru a găsi informații despre preotul confrate Christovao Ferreira (Liam Neeson) și pentru a continua în vestirea Evangheliei după exemplul lui Francisc Xaveriu. Este epoca Edo, marcată de puternice represiuni față de creștini și față de preoți; satele sunt percheziționate și nu este cruțată nicio formă de tortură, până la răstignire. Cei doi misionari înfruntă pericolul, mișcându-se în toiul nopții și cu sprijinul credincioșilor locali, care nu încetează să caute mângâierea Cuvântului. Evenimentul are un important punct de cotitură când protagonistul preot Sebastian este răpit și închis. Astfel este pus în fața alegerii lepădării de credință, un pas solicitat de presiuni psihico-fizice, dar și de asistența la torturările credincioșilor.
Între "cădere" și milostivire
Cu Silence Martin Scorsese confirmă încă o dată că este un mare autor, capabil să înfrunte genuri cinematografice diferite și tematici complexe, mereu cu vigoare expresivă și cunoaștere stilistică adâncă. Silence este o istorie spinoasă și suferită, relatarea despre martori ai credinței uciși pentru că nu renunță la Cristos, dar și relatarea despre preoți "căzuți", care au abandonat credința - așa-numiții lapsi, termen care se referă la creștinii apostați în persecuțiile din timpurile Imperiului roman -, pentru că au fost incapabili să suporte greutatea violenței, barbaria intimidării.
Pentru a da față protagonistului în mod intens și convingător este actorul american Andrew Garfield, care a știut să se coboare în rolul părintelui Sebastian arătând forța și entuziasmul credinței sale, dar și fragilitatea umană în fața angoasei; o narațiune a chinului interior, care oscilează între suferință și căutarea glasului lui Dumnezeu. Un glas al lui Dumnezeu care se face tăcere, care se propagă în tăcere. Sebastian, închis, se roagă, se agață de cruce, pentru a scăpa de cruzime. Împins și lovit până în pragul lepădării de credință, iezuitul nu încetează să ceară un semn, cu cuvânt de mângâiere de la Dumnezeu. Și un glas pare să răsune în tăcere, chiar în momentul "căderii". Oare este îmbrățișarea milostivă a lui Dumnezeu în fața strigătului unui fiu, exact cu s-a întâmplat pentru acel Fiu mort pe cruce? Părintele Sebastian alunecă în apostazie, acceptă să-i salveze pe credincioșii torturați și viața sa îndepărtându-se de cruce, așa cum se întâmplase cu puțin timp înainte părintelui Christovao Ferreira - figură care a existat realmente -, apostat, căsătorit cu o japoneză și dispus să îmbrățișeze religia budistă.
Regizorul Scorsese este atent să intre în pliurile temei, focalizând atenția asupra întâmplărilor, dar mai ales asupra dimensiunii interioare a protagonistului, asupra dramei care arde în inima iezuitului, luptată între propria credință și renunțare, nerecunoașterea propriei identități. Scorsese, cu o încadrare, ne invită să depășim aparențele, lecturile imediate. Adâncește aparatul de filmat în sufletul unui om, al unui om de credință.
De la Filmoteca Vaticană la sălile italiene
Prezentat în Filmoteca Vaticană cu o avanpremieră la 30 noiembrie 2016, în prezența prefectului Secretariatului pentru Comunicare, mons. Dario Edoardo Viganò, care l-a și însoțit pe regizorul Scorsese ca să-l întâlnească pe papa Francisc, Silence iese în sălile italiene de la data de 12 ianuarie 2017 și se pregătește pentru Oscaruri. Din punct de vedere pastoral, Comisia națională de evaluare a filmelor din CEI l-a recunoscut ca film complex, problematic și potrivit pentru dezbateri, pentru a recupera istoria misionarilor din Orient, dar și pentru a reflecta asupra persecuției creștinilor astăzi.
(După agenția SIR, 12 ianuarie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.