Evanghelizarea conform exortației apostolice "Evangelii gaudium"
Nouă universalitate
De Gian Luigi Brena
Isus îi trimite pe discipolii săi să predice Evanghelia la toată făptura și noua evanghelizare nu putea să nu-și însușească această exigență de universalitate. O noutate a exortației apostolice a Papei Francisc Evangelii gaudium este de a propune universalitatea în mod convins, ca exigență centrală a Evangheliei realizabilă în ziua de azi a timpului nostru. "Fidel față de modelul Învățătorului, este vital ca astăzi Biserica să iasă ca să vestească Evanghelia la toți, în toate locurile, în toate ocaziile, fără amânare, fără repulsii și fără frică. Bucuria Evangheliei este pentru tot poporul, nu poate exclude pe nimeni". Și încă de la început se declară că aceasta este o propunere programatică, ce vrea "să indice căi pentru drumul Bisericii în următorii ani" (nr. 1).
Se poate considera realizabilă această universalitate numai mobilizând tot poporul lui Dumnezeu și trimițându-l la toată omenirea, dar este vorba despre un popor creștin care mai întâi are nevoie de reînnoire și este în căutarea propriei unități drept contribuție la pacea și fraternitatea universalitatea. Noua evanghelizare pune pe primul loc, mai mult decât adevărurile de credință, credința trăită și apoi invită să se împărtășească în relațiile zilnice această experiență a iubirii lui Dumnezeu și a iertării sale împreună cu reconcilierea fraternă și cu slujirea săracilor. Această propunere de nouă evanghelizare este și invitația la o nouă universalitate. Fără îndoială credința trăită este mai importantă decât cuvintele, chiar și decât cele scrise, și aș vrea să subliniez asta. Dar și scrierea poate contribui să se trăiască mai intens practica însăși.
Invitația de a ieși spre periferiile lumii este adresată direct întregului "popor al lui Dumnezeu". Demnitatea fiecărui creștin este astfel pusă pe primul loc și valorizată drept mai importantă decât diferitele slujiri ecleziale orânduite în mod ierarhic. "Fiecare" are mărturia sa de credință de oferit, dacă reînnoiește propria viață creștină. Și cu angajarea fiecăruia și a tuturor se poate gândi să se ajungă cu adevărat la "orice ființă umană", fără a exclude sau a uita pe nimeni, mergând până la granițele geografice și la marginile existențiale ale omenirii. Noua evanghelizare este pentru toți, în sens activ și pasiv, însă atenția principală este pentru "cei care sunt departe de Cristos" (nr. 15), reafirmând astfel aspirația spre universalitate. O primă caracteristică vrednică de observat este voința de a se adresa simultan tuturor oamenilor, cei mai apropiați și cei mai îndepărtați, ținând cont că în lumea noastră globalizată ceea ce se spune în ascuns riscă efectiv să fie imediat divulgat de pe acoperișuri.
Dar mai ales prin conținuturile sale și prin stilul său comunicativ noua evanghelizare vrea să-i implice și pe creștinii mai îndepărtați și să ajungă la cei mai depărtați de creștinism, cu un mesaj comprehensibil și acceptabil pentru toată lumea noastră plurală. Acest obiectiv nu este propus căutând o platformă minimală asupra căreia toți să poată concorda și s-o poată accepta, ci printr-o intensificare a fidelității față de Evanghelie: "Când se asumă un obiectiv pastoral și un stil misionar, care să ajungă realmente la toți fără excepții și fără excluderi, vestirea se concentrează pe esențial, pe ceea ce este mai frumos, mai mare, mai atrăgător și în același timp mai necesar" (nr. 35). Acesta este un al doilea caracter important al noii universalități.
Mesajul propus tuturor drept centru al Evangheliei este exprimat parafrazând dubla poruncă: "Evanghelia invită înainte de toate să i se răspundă lui Dumnezeu care ne iubește și care ne mântuiește, recunoscându-l în ceilalți și ieșind din noi înșine pentru a căuta binele tuturor. Această invitație nu trebuie întunecată în nicio circumstanță!" (nr. 39). Vestirea nu se poate pierde în chestiuni secundare, ci trebuie să ducă la inima Evangheliei. Și asta trebuie să se întâmple cu privire la fiecare temă, dând "importanță prioritară" esențialului, care trebuie să fie scos mereu în evidență și nu poate să fie niciodată subînțeles. Asta conferă o nouă intensitate mesajului: multele învățături și precepte trebuie să fie luminate și însuflețite drept concretizări ale iubirii care vine de la Dumnezeu.
Suntem în tradiția Bisericii, care este mereu în căutarea fidelității față de Evanghelie. Sub acest aspect nimic nou, dar cu accentuări și priorități care pot face diferența, începând de la primele cuvinte din exortația apostolică ce invită la o nouă modalitate de vestire. Evanghelia mărturisită de toți creștinii tuturor oamenilor este o vestire de bucurie, este o veste bună pentru fiecare și pentru toți: nu există situație sau persoană care să fie exclusă de la această ofertă de iubire și de speranță care aduce bucuria. Când Evanghelia este vestită cu iubire se naște bucuria, un sentiment care însoțește experiența de a fi iubiți și revarsă un sentiment de vitalitate și de înălțare. Bucuria este o caracteristică personală a papei Francisc, în consonanță deplină cu convingerea afirmată deja de Benedict al XVI-lea că "Biserica nu crește prin prozelitism ci «prin atracție»" (nr. 14 și nota 13).
Prozelitismul pune pe primul loc adevărurile religiei dar este perceput astăzi ca agresiv, fără respect față de demnitatea persoanelor și față de valorile diferitelor culturi și religii. Cu greu se poate comunica o atitudine de iubire. Este ca și cum s-ar spune altora cu anticipație că adevărul se află în întregime și numai de partea noastră și că ei au numai de învățat. Această pretenție trezește acuza de aroganță și refuzul. În schimb mărturia bucuroasă pune pe primul loc respectul iubitor față de celelalte persoane. Dacă dorința de universalitate are pentru toți un cuvânt de iubire, ea trebuie să fie comunicată cu iubire și fiecărei persoane: mărturia și predica creștină trebuie să fie "respectuoasă și gentilă" (nr. 128) față de toate persoanele și culturile. Și acest lucru este important pentru universalitate: dacă există ceva ce favorizează primirea generală a unui mesaj este atitudinea de bunăvoință și iubire.
Și umilința favorizează fidelitatea față de Evanghelie și primirea sa. Încă de la început a existat un aspect clar în discursurile confuze despre noua evanghelizare: ea începe de la noi înșine și ne privește pe fiecare dintre noi. Voința de reînnoire a Bisericii începe de la o recunoaștere sinceră a propriilor infidelități față de Evanghelie: această caracteristică este deosebit de necesară într-un moment în care anumite scandaluri întunecă credibilitatea Bisericii, într-o lume foarte severă față de cel care se prezintă ca purtător al adevărului și învățător al vieții. Dat fiind că Evanghelia lui Isus nu coincide cu comportamentele noastre zilnice, noi cei dintâi trebuie să recunoaștem că avem nevoie de convertire pentru ca adevărul Evangheliei să nu fie întunecat și împiedicat în destinația sa universală.
Exortația apostolică se adresează lumii întregi cu o atitudine de stimă și de speranță. Papa recunoaște noile cuceriri și oportunități ale globalizării, deși denunță deschis relele individualismului dominant, mai ales "dominația banului" (nr. 56) și "excluderea" persoanelor de la munca "socială", care amenință pacea generând răzvrătire și violență (nr. 59). Această denunțare deschisă nu are loc arătând cu degetul spre ceilalți, ci mai degrabă recunoscând că această mondenitate a atins și comunitățile creștine și este unul dintre izvoarele principale ale "tentațiilor lucrătorilor pastorali". Fără a uita marele serviciu pe care Biserica îl oferă lumii (nr. 76), exortația recunoaște că, "fiind fii ai acestei epoci, cu toții suntem într-un fel sub influența actualei culturi globalizate, care, deși ne prezintă valori și noi posibilități, poate să ne și limiteze, să ne condiționeze și chiar să ne îmbolnăvească" (nr. 77).
Exortația se oprește îndelung și fără reticențe asupra multelor tentații și boli care chinuiesc lucrătorii pastorali: "pragmatismul cenușiu al vieții zilnice" (nr. 83), care a uitat bucuria Evangheliei, ajungând să cadă uneori într-un pesimism steril și într-o lene resemnată. Dar există și "mondenitatea spirituală" (nr. 93), care se insinuează printre celebrările de liturgii perfecte și o supraabundență de activități goale de adevărată spiritualitate și de disponibilitate față de alții. Invitația la reînnoire începe de la o denunțare fără jumătăți de măsură a contra-mărturiilor în viața Bisericii: închideri individualiste, inerții legate de o tradiție fără bazare pe realitate, diviziuni care pătrund chiar și în comunitățile consacrate. Se poate instaura un relativism practic, mai periculos decât relativismul doctrinal: "Acest relativism practic constă în a acționa ca și cum Dumnezeu n-ar exista, a decide ca și cum săracii n-ar exista, a visa ca și cum ceilalți n-ar exista, a lucra ca și cum aceia care n-au primit vestirea n-ar exista" (nr. 80).
Aceste referințe puternice, care vor să-i zdruncine și să-i mobilizeze pe toți creștinii, nu sunt o predică moralistă ci o exortație evanghelică, ce invită să se mute încrederea pe Domnul înviat și să fie pusă în puterea Duhului Sfânt care este în acțiune nu numai în Biserică, ci chiar în lume. Ele inspiră visul unei Biserici cu porțile deschise, primitoare față de toți până la reînnoirea și a propriei vieți sacramentale, așa încât nimeni să nu poată rămâne exclus de la harul și milostivirea lui Dumnezeu: "Toți pot să participe în vreun fel la viața eclezială, toți pot face parte din comunitate și nici ușile Sacramentelor n-ar trebui să se închidă pentru un motiv oarecare" (nr. 47). A recunoaște propriile infidelități, din partea fiecărui creștin și a Bisericii, este un mod fundamental de a da glorie lui Dumnezeu, de a proclama că numai Dumnezeu este iubire infinită.
(După L'Osservatore Romano, 5 ianuarie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.