"Jurnalul Conciliului" panortodox semnat Bartolomeu
De Stefania Falasca
"Un exemplu de comuniune". Mai mult. "A fost o «mare de comuniune» pentru întreaga Biserică ortodoxă și pentru lume". Patriarhul ecumenic de Constantinopol Bartolomeu I - în istorica vizită de astăzi la bari cu ocazia sărbătorii liturgice a sfântului Nicolae - așa a definit cu punctualitate și ceea ce a apărut din Conciliul panortodox desfășurat la Creta în iunie. A voit să vorbească despre asta în cursul lectio magistralis, centrată în întregime pe comuniune pornind de la semnificația sa teologică, pe care a ținut-o chiar în vechea bazilică a sfântului patron pentru inaugurarea anului academic al Facultății Teologice din Puglia, primind premiul "Sfântul Nicolae" din partea Institutului Ecumenic.
Este prima dată când un patriarh ecumenic de Constantinopol este primit de acest oraș de la mare, legătură de conviețuire și punte între creștinii din Orient și din Occident, care de peste o mie de ani păstrează relicvele sfântului Bisericii nedespărțite, venerat din totdeauna de catolici și ortodocși. Valența ecumenică a vizitei lui Bartolomeu I, care din 1991 prezidează în caritate și în diaconie ansamblul Bisericilor ortodoxe, urmărind neobosit unitatea creștinilor și pacea, este sporită de convingerea că ecumenismul este misiune a fiecărei Biserici locale. Și "distincția semnificativă", conferită astăzi lui Bartolomeu de dieceza de Bari a fost relansată de Papa Francisc în mesajul său ca "semn de recunoștință pentru slujirea adusă de el promovării unei comuniuni tot mai mari între toți cei care cred în Cristos". Semn pe care la rândul său patriarhul l-a primit ca "profetic al unității tuturor sfintelor Biserici ale lui Dumnezeu" subliniind drumul teologic "dintre Bisericile noastre și iubirea, respectul și colaborarea".
Comuniune, Conciliu, împărtășire, dialog, integrare. Așadar acestea sunt motivele reluate în lectio magistralis a lui Bartolomeu la Bari cu titlul: "Adriatica și Ionica, mări de comuniune". În sintonie deplină cu pronunțările Papei Francisc, mai întâi, în intervenția sa, patriarhul de Constantinopol a explicat conceptul de comuniune ca expresie de iubire a relației trinitare citând textele din Scriptură: "Comuniunea este participare comună de har, iubire și comuniune cu viața lui Dumnezeu, care devine însăși experiența lui «a fi în relație». Înseamnă a fi părtași împreună de natura divină prin harul dăruit nouă de Dumnezeu în toate aspectele vieții creștine. Înseamnă împărtășire a credinței, împărtășire a spiritualității, a ne ruga unii pentru alții, înseamnă a realiza concret această comuniune a vieților noastre și a o pune în practică. De aceea dacă suntem reconciliați cu Dumnezeu prin intermediul lui Isus Cristos, intimi cu El - a mai explicat Bartolomeu - îi percepem pe frați ca aceia care ne aparține, care împărtășesc aceeași origine trinitară a noastră și că mergem spre aceeași țintă care este Cristos care a recapitulat toate în El". Pentru că "Iubirea trinitară ne face persoane în relație, subiecte comunionale, având aceeași natură în dialog, capabili de o relație de iubire care transfigurează eu-l nostru și ne face capabili să acționăm și să gândim că pacea provine din dialog și că dialogul duce la unitate".
De aici patriarhul ecumenic a voit să sublinieze că Biserica ortodoxă a dat exemplu de comuniune la Creta: "Sfânta noastră Biserică ortodoxă a manifestata «comuniunea» sa în luna iunie, când la Creta, prin decizie unanimă a tuturor primaților Bisericilor ortodoxe autocefale, a fost convocat sfântul și marele conciliu al Bisericii ortodoxe". După aproape cincizeci de ani de pregătire, de discuții, de întâlniri și sinaxe ale primaților, în pofida problemelor manifestate la puțin zile de la convocarea sa și absența câtorva Biserici, conciliul panortodoxe s-a desfășurat - cum subliniază patriarhul - într-un climat de rugăciune și dialog, despre teme actuale precum misiunea Bisericii în lumea contemporană și relația Bisericilor ortodoxe cu restul lumii creștine.
Pentru Bartolomeu "această mare adunare conciliară a vorbit cu un singur glas propriilor credincioși, Bisericilor și lumii". A fost mărturie de comuniune și exemplu de relație după imaginea relației trinitare, și în enciclica adresată lumii ea a definit principiile fundamentale ale comuniunii: "Biserica nu trăiește pentru ea însăși. Oferă întregii omeniri, prin ridicarea și reînnoirea lumii în ceruri noi și pământ nou". În afară de asta a exprimat modul de exprimare a comuniunii sale: "Biserica este prin ea însăși conciliu, întemeiată de Cristos și condusă de Duhul Sfânt, în acord cu vorba apostolică: «Am hotărât, Duhul Sfânt și noi» (Fap 15,28)". Conform lui Bartolomeu, conciliul a simțit exigența comuniunii cu lumea și cu tot ceea ce este legat de ea. S-a ocupat de schimbările actuale, de necesitatea unei atenții față de persoana umană, chiar și în fața cuceririlor științifice, a geneticii și a noilor științe. Și-a ridicat glasul pentru sărăcia răspândită, pentru amenințarea care apasă asupra mediului natural. În afară de asta nu a redus sub tăcere problemele care derivă din globalizare, din fenomenele extreme de violență și din imigrație. A acordat atenție deosebită vocației comunionale a familiei ca "Biserică familială" și dialogului, ca experiență intrinsecă în simțirea ortodoxă, în linie cu ceea ce este exprimat pentru conceptul de comuniune: "În acest spirit de recunoaștere a necesității unei mărturii și a unei disponibilități, Biserica ortodoxă a atribuit mare importanță dialogului, și îndeosebi celui cu creștinii non-ortodocși".
Apoi Bartolomeu și-a îndreptat atenția spre mărturia conviețuirii antice și pașnice dintre greci și latini în regiunea Puglia. Leagăn de istorie, civilizație, limbi, culturi și religii capabile de interconexiuni și de schimburi, care au condus procesele sociale din întreaga zonă timp de secole, contribuind la creșterea popoarelor care se află la Mare Nostrum. Ca atunci, astăzi n-am putea să fim în relație cu Dumnezeu și cu frații noștri și surorile noastre care suferă - a spus Bartolomeu - să dăm realizare practică propunerilor umane și sociale ale conciliului Bisericii ortodoxe și să alimentăm principiile de dialog, iubire și pace în fața unei "Mare Nostrum care a devenit mormântul atâtor frați și surori care visau o viață mai bună. Credem că rolul religiilor - a spus în sfârșit patriarhul - devine fundamental în crearea, demararea și consolidarea principiului de comuniune pentru colaborarea și înțelegerea reciprocă, îndepărtând fundamentalismele care se găsesc în toate societățile și religiile. Există necesitate de a recrea stima reciprocă între popoare, depășind neîncrederi, violență, măceluri și genociduri. Este nevoie ca dreptatea socială și dreptatea dintre națiuni să prevaleze asupra simplelor interese ale economiei mondiale și ale globalizării celei mai neînfrânate, așa încât să se pună capăt migrațiilor necontrolate".
Mâine patriarhul de Constantinopol va relua aceste motive în omilia sa, va coborî în cripta bazilicii pentru a venera relicvele sfântului Nicolae și va asista la concelebrarea euharistică pentru solemnitatea sfântului patron prezidată de arhiepiscopul de Bari-Bitonto, Francesco Cacucci, care a definit istorica vizită la Bari a patriarhului ecumenic de Constantinopol "un pas important în drumul care-i apropie pe credincioșii catolici și ortodocși în comemorarea comună a sfântului din Myra și încoronare a unui drum lung". Între timp, Conferința Episcopilor din Italia a făcut deja cunoscut că de anul viitor la 6 decembrie va fi obligatoriu să se celebreze comemorarea sfântului Nicolae în toate bisericile din Italia.
(După Vatican Insider, 5 decembrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.