|
Prima predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (2 decembrie 2016) 1. Noutatea de după conciliu Cu celebrarea a 50 de ani de la încheierea Conciliului al II-lea din Vatican s-a terminat prima fază de "după Conciliu" și se deschide alta. Dacă prima fază a fost caracterizată de problemele referitoare la "receptarea" Conciliului, aceasta nouă va fi caracterizată, cred, de completarea și integrarea Conciliului; cu alte cuvinte, de recitirea Conciliului în lumina roadelor produse de el, punând în lumină și ceea ce lipsește în el, sau e prezent numai în fază seminală. Noutatea cea mai mare de după Conciliu, în teologie și în viața Bisericii, are un nume precis: Duhul Sfânt. Desigur, Conciliul n-a ignorat acțiunea sa în Biserică, ci a vorbit despre el aproape întotdeauna "en passant", menționându-l adesea, dar fără a-i pune în lumină rolul central, nici în constituția despre liturgie. Într-o conversație, în timpul în care eram împreună în Comisia Teologică Internațională, îmi amintesc că părintele Yves Congar a folosit o imagine puternică în această privință; a vorbit despre un Duh Sfânt, răspândit pe aici și pe acolo în texte, cum se face cu zahărul pe dulciuri care, însă, nu face parte din compoziția aluatului. Totuși dezghețarea începuse. Putem spune că intuiția sfântului Ioan al XXIII-lea despre conciliu ca despre "noi Rusalii pentru Biserică" a avut realizarea sa numai după aceea, când s-a încheiat conciliul, așa cum de altfel s-a întâmplat adesea în istoria conciliilor. În anul care va începe se celebrează a 50-a aniversare a începutului, în Biserica catolică, a Reînnoirii carismatice. Este unul dintre multele semne - cel mai evident prin vastitatea fenomenului - ale trezirii Duhului și a carismelor în Biserică. Conciliul netezise calea pentru primirea sa, vorbind, în Lumen gentium, despre dimensiunea carismatică a Bisericii, împreună cu cea instituțională și ierarhică, și insistând asupra importanței carismelor1. În omilia de la Liturghia crismei din Joia Sfântă din anul 2012, Benedict al XVI-lea a afirmat: "Cel care privește la istoria din perioada post-conciliară, poate recunoaște dinamica adevăratei reînnoiri, care adesea a asumat forme neașteptate în mișcări pline de viață și care face aproape tangibile vivacitatea inepuizabilă a Bisericii, prezența și acțiunea eficace a Duhului Sfânt". În același timp, experiența reînnoită a Duhului Sfânt a stimulat reflecția teologică2. După conciliu s-au înmulțit tratatele despre Duhul Sfânt: printre catolici, cel al aceluiași Congar3, al lui K. Rahner4, al lui H. Mühlen5 și al lui von Balthasar6, printre luterani cel al lui J. Moltmann7 și al lui M. Welker8, și al atâtor altora. Din partea magisteriului a fost enciclica sfântului Ioan Paul al II-lea Dominum et Vivificantem. Cu ocazia celui de-al XVI-lea centenar al conciliului din Constantinopol din 381, același Suveran Pontif, în 1982, a promovat un congres internațional de pneumatologie în Vatican, ale cărui acte au fost publicate de Libreria Editrice Vaticana, în două volume mari intitulate "Credo in Spiritum Sanctum"9. În ultimii ani asistăm la un hotărât pas înainte în această direcție. Pe la sfârșitul carierei sale, Karl Barth a făcut o afirmație provocatoare care era, în parte, și o autocritică. A spus că în viitor se va dezvolta o teologie diferită, "teologia celui de-al treilea articol". În același sens s-a exprimat Karl Rahner. Prin "al treilea articol" înțelegeau, desigur, articolul din crez despre Duhul Sfânt. Sugestia nu a căzut în gol. Din ea a luat avânt actualul curent denumit, întocmai, "Teologia celui de-al treilea articol". Nu cred că acest curent vrea să înlocuiască teologia tradițională (ar fi o greșeală dacă ar pretinde asta), ci mai degrabă să se alăture ei și să-i dea viață. Ea își propune să facă din Duhul Sfânt nu numai obiectul tratatului care se referă la el, Pneumatologia, ci ca să spunem așa atmosfera în care se desfășoară toată viața Bisericii și fiecare cercetare teologică; a face din Mângâietorul "lumina dogmelor", conform unui gând îndrăgit de Părinții Bisericii. Tratarea cea mai completă a acestui recent curent teologic este volumul de prelegeri apărut în engleză în septembrie, cu titlul "Teologia celui de-al treilea articol. Pentru o dogmatică pneumatologică"10. În el, pornind de la doctrina trinitară a marii tradiții, teologi din diferite Biserici creștine oferă contribuția lor, ca premisă la o teologie sistematică mai deschisă Duhului și mai corespunzătoare exigențelor actuale. Mi s-a cerut și mie, catolic, să contribui cu o prelegere despre "Cristologia și pneumatologia în primele secole ale Bisericii". 2. Crezul citit de jos Motivațiile care justifică această nouă orientare teologică nu sunt numai de ordin dogmatic, ci și istoric. Cu alte cuvinte, se înțelege mai bine ce este, și ce-și propune, teologia celui de-al treilea articol dacă se ține cont despre cum s-a format actualul simbol niceno-constantinopolitan. Din această istorie reiese clar utilitatea de a citi o dată acest simbol "invers", adică pornind de la sfârșit, și nu de la început. Încerc să explic ce vreau să spun. Simbolul niceno-constantinopolitan reflectă credința creștină în faza sa finală, după toate clarificările și definițiile conciliare, terminate în secolul al V-lea. Reflectă ordinea dobândită la sfârșitul procesului de formulare a dogmei, dar nu reflectă procesul însuși. Cu alte cuvinte, nu corespunde procesului cu care de fapt credința Bisericii s-a format din punct de vedere istoric, și nici nu corespunde procesului cu care se ajunge astăzi la credință, înțeleasă ca o credință vie într-un Dumnezeu viu. În crezul actual, se pornește de la Dumnezeu Tată și creator, de la El se trece la Fiul și la opera sa răscumpărătoare, și în sfârșit la Duhul Sfânt activ în Biserică. În realitate, credința a urmat drumul invers. Experiența penticostală a Duhului a făcut ca Biserica să descopere cine era Isus cu adevărat și care a fost învățătura sa. Cu Paul și mai ales cu Ioan, se ajunge să se urce din nou de la Isus la Tatăl. Mângâietorul este cel care, după promisiunea lui Isus (In 16,13), îi conduce pe discipoli la "adevărul deplin" despre El și despre Tatăl. Sfântul Vasile din Cezareea rezumă în acești termeni desfășurarea revelației și a istoriei mântuirii: "Drumul cunoașterii lui Dumnezeu provine de la unicul Duh, prin unicul Fiu, până la unicul Tată; invers, bunătatea naturală, sfințirea conform naturii, demnitatea regală, se răspândesc de la Tatăl, prin intermediul Unicului Născut, până la Duhul Sfânt"11. Cu alte cuvinte, în ordinea creației și a existenței, totul pornește de la Tatăl, trece prin Fiul și ajunge la noi în Duhul Sfânt; în ordinea răscumpărării și a cunoașterii, totul începe cu Duhul Sfânt, trece prin Fiul Isus Cristos și se întoarce la Tatăl. Putem spune că sfântul Vasile este adevăratul inițiator al teologiei celui de-al treilea articol! În tradiția occidentală toate acestea sunt exprimate în mod sintetic în strofa finală a imnului Veni Creator. Adresându-se Duhului Sfânt, în ea Biserica se roagă spunând: Per te sciamus da Patrem,
Fă ca prin intermediul tău să-l cunoaștem pe Tatăl,
Asta nu înseamnă deloc că crezul Bisericii nu este perfect sau că trebuie reformat. El nu poate decât să fie așa cum este. Modul de a-l citi este uneori util de schimbat, pentru a reface drumul cu care s-a format. Între cele două moduri de a utiliza crezul - ca produs finit, sau în însăși devenirea sa - există aceeași diferență ca a face personal, dimineața devreme, escaladarea Muntelui Sinai pornind de la mănăstirea "Sfânta Ecaterina", sau a citi relatarea unuia care a făcut escaladarea înainte de noi. 3. Un comentariu la "al treilea articol" Cu această intenție aș vrea, în cele trei meditații din Advent, să propun niște reflecții despre câteva aspecte ale acțiunii Duhului Sfânt, pornind întocmai de la al treilea articol al crezului care se referă la el. El cuprinde trei mari afirmații. Să pornim de la prima: a. "Cred în Duhul Sfânt Domnul și de viață Dătătorul". Crezul nu spune că Duhul Sfânt este Domnul (puțin mai sus, în crez, se proclamă: "cred într-unul Domn Isus Cristos"). Domn (în textul original, to kyrion, neutru!) indică aici natura, nu persoana; spune ce este, nu cine este Duhul Sfânt. "Domn" înseamnă că Duhul împărtășește Domnia lui Dumnezeu, care este din partea Creatorului, nu a creaturilor; cu alte cuvinte, că este de natură divină. La această certitudine s-a ajuns bazându-se nu numai pe Scriptură, ci și pe propria experiență de mântuire. Duhul, scria deja sfântul Atanasiu, nu poate să fie o creatură pentru că atunci când suntem atinși de el (în sacramente, în Cuvânt, în rugăciune) trăim experiența de a intra în contact cu Dumnezeu în persoană, nu cu un intermediar al său. Dacă ne îndumnezeiește, înseamnă că el însuși este Dumnezeu12. În simbolul credinței nu se putea spune același lucru în mod mai explicit, definindu-l pe Duhul Sfânt pur și simplu "Dumnezeu și de aceeași fire cu Tatăl", așa cum s-a făcut pentru Fiul? Desigur, și tocmai aceasta a fost critica adusă imediat de câțiva episcopi, între care sfântul Grigore din Nazianz, la definire. Din motive de oportunitate și de pace, s-a preferat să se spună același lucru cu expresii echivalente, atribuind Duhului, în afară de titlul de Domn, și isotimia, adică egalitatea cu Tatăl și Fiul în adorația și în preamărirea Bisericii. Expresia conform căreia Duhul Sfânt este "de viață dătător" este luată din diferite texte din Noul Testament: "Duhul e cel care dă viața" (In 6,63); "Legea Duhului dă viața în Cristos Isus" (Rom 8,2); "cel din urmă Adam, cu Duhul dătător de viață" (1Cor 15,45); "Litera ucide, Duhul dă viața" (2Cor 3,6). Ne punem trei întrebări. Prima, ce viață dă Duhul Sfânt? Răspuns: dă viața divină, viața lui Cristos. O viață super-naturală, nu o super-viață naturală; creează omul nou, nu superomul lui Nietzsche "umflat de viață". A doua, unde ne dă această viață? Răspuns: la botez, care este prezentat de fapt ca o "renaștere din Duh" (In 3,5), în sacramente, în Cuvântul lui Dumnezeu, în rugăciune, în credință, în suferința acceptată în unire cu Cristos. A treia, cum ne dă viața Duhul? Răspuns: făcând să moară faptele trupului! "Dacă, prin Duh, faceți să moară faptele trupului, veți trăi", spune sfântul Paul în Rom 8,13. b. "... și purcede de la Tatăl (și de la Fiul) și împreună cu Tatăl și cu Fiul este adorat și preamărit". Trecem acum la a doua mare afirmație a crezului despre Duhul Sfânt. Până acum simbolul de credință ne-a vorbit despre natura Duhului, încă nu despre persoana sa; ne-a spus ce este, nu cine este Duhul; ne-a vorbit despre ceea ce unește pe Duhul Sfânt cu Tatăl și cu Fiul - faptul că este Dumnezeu și că dă viața. Cu această afirmație se trece la ceea ce-l distinge pe Duhul Sfânt de Tatăl și de Fiul. Ceea ce-l distinge de Tatăl este că purcede de la El (de fapt, unul este cel care purcede, altul este cel din care purcede!); ceea ce-l distinge de Fiul este că purcede de la Tatăl nu prin naștere, ci prin suflare; nu precum conceputul (logos) care purcede din minte, ci ca suflul care purcede din gură. Este elementul central al articolului din crez, cel cu care se intenționa să se definească locul pe care-l ocupă Mângâietorul în Treime. Această parte a simbolului este cunoscută mai ales datorită problemei lui Filioque, care a fost timp de un mileniu obiectul principal de dezacord între Orient și Occident. Nu mă opresc asupra acestei probleme prea mult discutate, și pentru că eu însumi am vorbit despre ea în astfel de ocazie, tratând despre acordul de credință între Orient și Occident în Postul Mare din anul trecut. Mă limitez să scot în evidență ceea ce putem reține din această parte a simbolului și care îmbogățește credința noastră comună, dincolo de disputele teologice. Ne spune că Duhul Sfânt nu este o rudă săracă în Treime. Nu este un simplu "mod de a acționa" al lui Dumnezeu, o energie sau un fluid care impregnează universul așa cum gândeau stoicii: este o "relație subzistentă", așadar o persoană. Nu atât "a treia persoană singulară", cât mai degrabă "prima persoană plurală". Acel "Noi" al Tatălui și al Fiului13. Pentru a ne exprima în mod uman, când Tatăl și Fiul vorbesc despre Duhul Sfânt, nu spun "el", ci spun "noi", pentru că el este unitatea Tatălui și a Fiului. Aici se vede rodnicia extraordinară a intuiției sfântului Augustin pentru care Tatăl este cel care iubește, Fiul este cel iubit și Duhul este iubirea care îi unește, darul reciproc. Pe asta se bazează credința Bisericii occidentale, conform căreia Duhul Sfânt purcede "de la Tatăl și de la Fiul". Duhul Sfânt, în pofida a toate, va rămâne mereu Dumnezeul ascuns, chiar dacă îi cunoaștem efectele. El este ca vântul: nu se știe de unde vine și încotro merge, dar se văd efectele trecerii sale. Este ca lumina care luminează tot ceea ce stă în față, rămânând ea însăși ascunsă. Pentru aceasta este persoana mai puțin cunoscută și iubită dintre Cei Trei, cu toate că este Iubirea în persoană. Ne este mai ușor să ne gândim la Tatăl și la Fiul ca "persoane", dar ne este mai greu pentru Duhul. Nu există categorii umane care pot să ne ajute să înțelegem acest mister. Pentru a vorbi despre Dumnezeu Tatăl ne este de ajutor filozofia care se ocupă de causa prima (Dumnezeul filozofilor); pentru a vorbi despre Fiul avem analogia umană a raportului uman tată-fiu și avem și istoria, Cuvântul făcându-se trup. Pentru a vorbi despre Duhul Sfânt nu avem decât revelația și experiența. Însăși Scriptura vorbește despre El folosindu-se aproape întotdeauna de simboluri naturale: lumina, focul, vântul, apa, parfumul, porumbelul. Vom înțelege pe deplin cine este Duhul Sfânt numai în paradis. Ba chiar îl vom trăi într-o viață care nu va avea sfârșit, într-o aprofundare care ne va da bucurie imensă. Va fi ca un foc preadulce care va inunda sufletul nostru și îl va umple de fericire, ca atunci când iubirea cuprinde inima unei persoane și aceasta se simte fericită. c. "... și a grăit prin profeți" Suntem la a treia și ultima mare afirmație despre Duhul Sfânt. După ce am mărturisit credința noastră în acțiunea dătătoare de viață și sfințitoare a Duhului în prima parte a articolului (Duhul care este Domn și Dătător de viață), acum se face aluzie și la acțiunea sa carismatică. Din ea se nominalizează o carismă pentru toate, aceea pe care Paul o consideră prima ca importanță, adică profeția (cf. 1Cor 14). Și carisma profetică se menționează numai un moment: Duhul care "a grăit prin profeți", adică în Vechiul Testament. Afirmația se bazează pe diferite texte din Scriptură, dar îndeosebi pe 2Pt 1,21: "Oameni, conduși de Duhul Sfânt, au vorbit de la Dumnezeu". 4. Un articol de completat Scrisoarea către Evrei spune că "după ce odinioară a vorbit prin profeți, în ultimele timpuri Dumnezeu ne-a vorbit în Fiul" (cf. Evr 1,1-2). Așadar Duhul n-a încetat să vorbească prin profeți; a făcut asta cu Isus și face asta și astăzi în Biserică. Aceasta și alte lacune din simbol au fost umplute puțin câte puțin în practica Bisericii, fără să fie nevoie, pentru aceasta, să se schimbe textul crezului (așa cum s-a întâmplat din păcate în lumea latină, cu adăugarea lui Filioque). Există un exemplu în epicleza din liturgia ortodoxă numită a sfântului Iacob, care se roagă astfel: "Trimite... pe preasfântul tău Duh, Domn și Dătător de viață, care șade cu tine, Dumnezeu și Tată, și cu Fiul tău unicul născut; care domnește, consubstanțial și coetern. El a vorbit în Lege, în Profeți și în Noul Testament; a coborât sub formă de porumbel asupra Domnului nostru Isus Cristos în râul Iordan, odihnindu-se deasupra lui, și a coborât asupra sfinților apostoli... în ziua sfintelor Rusalii". De aceea am rămâne dezamăgiți dacă am vrea să găsim în articolul despre Duhul Sfânt totul, sau chiar și numai ceea ce este mai bun, din revelația biblică despre El. Asta scoate în evidență natura și limita oricărei definiții dogmatice. Scopul său nu este să spună totul despre o realitate a credinței, ci să traseze un perimetru în care trebuie să se situeze orice afirmație despre El și pe care nicio afirmație nu poate să-l contrazică. La asta se adaugă, în cazul nostru, faptul că articolul a fost compus într-un moment în care reflecția teologică despre Mângâietorul era doar la începuturi și motive istorice contingente (dorința de pace a împăratului) impuneau, așa cum am amintit mai sus, un compromis între părți. Însă noi nu suntem lăsați numai cu cuvintele din crez despre Mângâietorul. Teologia, liturgia și evlavia creștină, atât în Orient cât și în Occident, au îmbrăcat cu "carne și sânge" afirmațiile slabe din simbolul de credință. În secvența de la Rusalii raportul intim și personal al Duhului Sfânt cu fiecare suflet (o dimensiune complet absentă în simbol), este exprimată de titluri precum "părinte al săracilor, lumină a inimilor, dulce oaspete al sufletului și alinare preadulce". Aceeași secvență adresează Duhului Sfânt o serie de invocații deosebit de frumoase și corespunzătoare necesităților noastre. Încheiem, proclamându-le împreună, eventual încercând să găsim printre ele aceea pe care o simțim mai necesară pentru noi: Lava quod est sórdidum,
Spală ce e întinat,
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |