Promisiunea dată creștinului
În instrucțiunea "Ad resurgendum cum Christo"
De Romano Penna
Cu privire la instrucțiunea Ad resurgendum cum Christo, despre tema post mortem și a înmormântării, din punctul de vedere al unei teologii biblice, se pot face trei considerații simple.
Prima se referă la antropologia tipică a credinței creștine. Este deosebit de semnificativă definiția pe care filozoful platonic Celsus pe la sfârșitul secolului al II-lea o dădea despre creștini și care în realitate era o acuză împotriva lor, adică faptul că ei sunt filosomatoi, "iubitori ai trupului" (în Origene, Contra Celsum, 7, 36); în schimb, conform lui, se poate ajunge la Dumnezeu numai prin intermediul sufletului. În afară de posibila semnificație exclusiv fizicistă a adjectivului, definiția este pertinentă, care confirmă afirmația creștinului Tertulian puțin posterior, conform căruia Caro cardo salutis, "carnea-corporeitatea este fundamentul mântuirii" (Despre înviere, 8, 2). De fapt, chiar la nivel de antropologie versantul cultural atât ebraic cât și creștin, care aici este în acord, se diferențiază în mod iremediabil de cel grec, și credința în înviere este dovada cea mai evidentă.
Este sigur că după Biblie trupul nu corespunde deloc "închisorii" de amintire platonică (cf. Cratilo, 400c), așa cum confirmă un minim de filologie. De fapt Biblia greacă numită Septuaginta folosește pe larg termenul soma, dar pentru a traduce treisprezece cuvinte din originalul ebraic. Printre ele, cel care se apropie cel mai mult este basar, "carne" (desigur nu în sensul fiziologic sau alimentar), care îl indică pe om în caducitatea sa radicală, deși cu nuanțe semantice ample. Corespunzător lipsește în ebraică un cuvânt care să indice fie sufletul în sensul platonic de psyche drept componentă a unei antropologii bipartite, fie în sensul aristotelic de nous ca minte rațională. Este foarte adevărat că ebraica biblică, în timp ce ignoră un cuvânt precis corespunzător lui "trup" (viețuitor), are în schimb cinci cuvinte pentru a spune "suflet", între care termenii cei mai apropiați sunt nefes, "ființă vie, viață", și ruah, "respirație, duh"; dar ele indică numai aspecte diferite ale unicei condiții umane, dintre care primul se contrapune mai degrabă morții, iar al doilea cărnii. Sfântul Paul afirmă că "dacă ne-am pus speranța în Cristos numai în viața aceasta, suntem cei mai vrednici de milă dintre toți oamenii" (1Cor 15,19). Cu asta apostolul voia să spună, nu numai că ar fi vrednic de milă cel care se încredințează unui Cristos incapabil să dea un viitor vieții noastre, ci și că apartenența la El nu poate să fie numai cu caracter spiritual pentru că în schimb implică întreaga identitate personală a individului, care cuprinde drept co-esențială dimensiunea sa corporală.
În al doilea rând credința creștină cuprinde proiectarea spre o înviere viitoare. Și aceasta va avea loc, nu numai grație puterii generic dătătoare de viață a lui Dumnezeu, ci mai ales în virtutea învierii lui Isus Cristos din morți cu puterea Duhului Sfânt. De aceea învierea lui Isus furnizează promisiunea, garanția, exemplu și primiția învierii universale, care de aceea poate fi considerată ca o "extindere a învierii lui Isus la întregul neam omenesc" (Congregația pentru Doctrina Credinței, Scrisoare despre unele chestiuni referitoare la escatologie, 17 mai 1979, nr. 2). În mod mai specific, conform celei de-a patra Evanghelii, Isus personal spune că este "învierea și viața" (In 11,25). Așadar trebuie precizat că aspectul concret al învierii finale derivă nu numai din împărtășirea unei idei tipice din ebraism, ci mai ales din obiectivitatea și din realismul învierii lui Cristos, așa cum a fost mărturisită imediat de apostoli și transmisă tuturor credincioșilor.
Așadar, la rândul său evenimentul pascal trăit de Isus Cristos implică o componentă de eficacitate și de dublare pentru toți ceilalți morți. Mai ales sfântul Paul insistă în mod repetat asupra acestei dimensiuni cristologice a învierii finale, nu numai pentru a spune că "va fi o înviere a celor drepți și a celor nedrepți" (Fap 24,15), ci mai ales pentru a afirma că "acela care l-a înviat pe Cristos din morți va învia și trupurile voastre muritoare" pentru ca "el să fie primul născut între mulți frați" (Rom 8,11.29), așa încât "el este începutul, primul născut dintre cei morți" (Col 1,18), și "dacă noi credem că Isus a murit și a înviat, la fel, prin Isus, Dumnezeu îi va aduce pe cei adormiți împreună cu el" (1Tes 4,14). Mai ales apostolul dedică temei întregul capitol 15 din Prima Scrisoare către Corinteni, unde printre altele citim: "Iar dacă nu există înviere din morți, nici Cristos nu a înviat! Însă dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră. (...) Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul învierii celor adormiți. Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om vine și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață. (...) Și după cum am purtat chipul celui pământesc, vom purta și chipul celui ceresc" (1Cor 15,13-14.20-22.49).
În al treilea rând, și mai ales, există o realitate care diferențiază în mod inevitabil creștinismul de credința ebraică originară și împărtășită în înviere, știind printre altele că ebraismul ortodox interzice incinerarea răposaților. Este vorba despre faptul că pentru creștin nu trebuie așteptat sfârșitul timpurilor sau chiar și numai moartea individuală pentru a trăi comuniunea cu Cristos, deoarece aceasta începe deja încă de acum. Se vede asta prevestită în cuvintele lui Isus pământesc când se adresează celui care ar vrea să-l îngroape pe tatăl său înainte de a merge ca să-l urmeze: "Urmează-mă și lasă morții să-și îngroape morții" (Mt 8,22), ca și cum ar spune că moartea cu respectiva îngropare este secundară față de implicarea personală a urmării lui Isus. Dar mai ales credința pascală accentuează această dimensiune identitară a creștinului. Se găsește exprimat acest lucru cu toată claritatea posibilă în scrisorile sfântului Paul. De fapt, apostolul afirmă că deja începând de la botez "suntem sădiți într-o moarte asemănătoare cu a lui" (Rom 6,5), așa încât poate să spună: "nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). În altă parte se citește chiar că împreună cu Cristos nu numai "suntem înmormântați cu El prin Botez", ci "am și înviat, prin credință, împreună cu el" (Col 2,12) și chiar că "Dumnezeu, fiind bogat în îndurare, ne-a înviat și ne-a așezat în ceruri în Cristos Isus" (Ef 2,6). Chiar în scrisorile pauline se vorbește în mod repetat despre cel botezat ca "om nou" (Ef 2,15; 4,24). În amonte este discursul despre creștin ca "nouă creatură" (2Cor 5,17; Gal 6,15) caracterizat de o "noutate a vieții" (Rom 6,4), care se deschide asupra cotidianității fiecăruia. Tocmai această noutatea este "partea cea mai bună care nu va fi luată", așa cum spune Isus despre Maria surorii Marta (Lc 10,42). Rămâne determinantă referința la Isus Cristos, pentru că numai numele său este "numele nou" dat creștinului conform Apocalipsului (2,17; 3,12). Și dacă în altă parte se citește o polemică paulină împotriva celui care susține că "învierea a și avut loc" (2Tim 2,18), e vorba numai despre o aversiune față de teza gnostică după care ar trebui să se considere negativă corporeitatea pentru a afirma un pur spiritualism de tipar grec; dar rămâne fermă dimensiunea reală chiar dacă ascunsă a omului "nou", care este astfel numai în perspectiva credinței în afară de conduita ulterioară și coerentă a vieții morale.
În concluzie, rămâne clară și indiscutabilă demnitatea trupului uman, pe care înmormântarea prin înhumare o evidențiază mai mult. Dar este la fel de clar că demnitatea creștinului nu se poate reduce numai la dimensiunea corporală, a cărui rezultat final va comporta fără îndoială o transformare: "se seamănă în putrezire și se învie în neputrezire; se seamănă în rușine și se învie în mărire; se seamănă în slăbiciune și se învie în putere; se seamănă un trup firesc și învie un trup spiritual, căci dacă există un trup firesc, există și unul spiritual" (1Cor 15,42-44). Criteriul pentru a distinge viitorul de prezent nu este o simplă reflecție filozofică - eventual anti-platonică - și cu atât mai puțin o simplă practică de înmormântare, ci este modelul cristologic al învierii, așa încât "fie că trăim fie că murim ai Domnului suntem" (Rom14,8). Într-un cuvânt, nu contează numai ceea ce se depune în mormânt ci ceea ce rezultă nu numai ca depășire a vieții istorice, ci și, conform credinței creștine, ca o continuitate a sa, inovatoare asupra planului fizic dar neîntreruptă asupra planului spiritul.
(După L'Osservatore Romano, 8 noiembrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
* * *
Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:
lecturi: 8.