Pr. Arturo Sosa, SJ: Fața lui Dumnezeu este multicoloră și multiculturală
De Iacopo Scaramuzzi
Colaborare ("Viața noastră se află în a putea colabora cu alții") și multiculturalitate ("adevărata față a lui Dumnezeu este multicoloră, multiculturală și extrem de variată"). Acestea sunt cele două "teme fundamentale" pe care părintele Arturo Sosa, ales la 14 octombrie 2016 ca superior al iezuiților, le găsește pentru mandatul său de superior general. În primul său interviu, la biroul de comunicare al Congregației care l-a ales ca succesor al sfântului Ignațiu, iezuitul venezuelean citește alegerea sa "ca o confirmare a liniei începute în Congregație în timpul lui Arrupe" după Conciliul al II-lea din Vatican.
"Accentul pus pe colaborarea nu este o consecință a faptului că nu ne descurcăm singuri, ci - subliniază părintele Sosa - este că nu vrem să acționăm singuri. Societatea lui Isus nu are sens fără colaborarea cu alții. De aceea suntem chemați la o enormă convertire, pentru că în multe părți încă trăim cu nostalgia timpului când făceam tot, așa încât nu există alt remediu decât să împărtășim misiunea. Cred profund că este adevărat contrariul: viața noastră se află în a putea colabora cu alții. Cealaltă temă este aceea a multiculturalității/interculturalității, pentru că este proprie a Evangheliei. Evanghelia este o chemare la convertire a tuturor culturilor pentru a le garanta drept culturi și a le duce la Dumnezeu. Adevărata față a lui Dumnezeu este multicoloră, multiculturală și extrem de variată. Dumnezeu nu este un Dumnezeu omogen. Este total contrariul. Creația ne arată în fiecare aspect diversitatea, cum lucrurile sunt unele completare a celorlalte. Dacă Societatea reușește să fie imagine a acestui lucru, va fi ea însăși expresie a acestei fețe a lui Dumnezeu. Cred - afirmă părintele Sosa - că, după Conciliu, Societatea a ajuns la această varietate culturală. Am reușit să ne înrădăcinăm în orice parte a lumii, și de aici se nasc vocații care, și unele ca și altele, sunt autentice. Poți întâlni iezuiți, adevărați iezuiți, pretutindeni, de orice culoare, în orice activitate. Cred că acesta este un semn al Bisericii pentru lume. În diversitatea noastră suntem uniți de legătura cu Isus și cu Evanghelia și de aici derivă creativitatea Societății și a persoanelor cu care împărtășim misiunea".
La 31-lea superior al Societății lui Isus relatează pasajele mai importante ale vieții sale. "M-am născut în perioada foarte scurtă de democrație pe care am trăit-o în prima jumătate a secolului al XX-lea în Venezuela, în 1948. M-am născut la 12 noiembrie, și în ziua de 24 a aceleiași luni a fost o lovitură de stat împotriva primului președinte ales democratic în țară, începând de la independență", amintește Sosa. Tata, economist și avocat, de două ori în guvern, "era un om foarte neliniștit, călătorea mult în afara și în interiorul țări. Dacă în acea epocă existau în Venezuela zece persoane care citeau revista Time, el era unul dintre ei". Iezuitul explică: "Eram o familie foarte catolică, deși cu o religiozitate care se exprima puțin". Printre valorile învățate în familie, "am crescut luptând mereu pentru a merge un pic mai departe decât ceea ce exista". Apoi era acolo colegiul de iezuiți la Caracas, frecventat de când era mic: "Pentru mine era ca o a doua casă. După cum spunea mama, era prima casă, pentru că nu eram niciodată acasă". Printre iezuiți, și îndeosebi în contact cu "frații" care nu erau preoți (bucătari, șoferi de autocar, alți șoferi... și învățători) o vocație care se naște "experimentând dimensiunea sensului vieții atunci când te dedici altora".
Sosa se oprește îndelung asupra timpului Conciliului: "Conciliul a avut pentru mine multă importanță, a fost fără îndoială o mare veste. L-am urmărit ca pe un roman". Și în acea epocă a fost și alegerea părintelui Arrupe, istoric superior general al iezuiților din 1965 până în 1983, "o altă gură de aer nou". Apoi vine "documentul de la Rio", scris de Arrupe și de provincialii din America Latină, și, după câteva luni, Conferința Episcopală Latinoamericană la Meddelin. Pentru o Biserică, cea venezueleană, "practic exterminată în timpul secolului al XIX-lea", aceste eveniment, Conciliul al II-lea din Vatican, Rio, Meddelin "erau într-un fel Biserica ce a găsit propria forță în oameni, a găsit propria forță în credința poporului: din această credință trebuie să trăim și cu ea vom fi capabili să generăm o altă Biserică".
Superiorul iezuiților reparcurge apoi articulațiile formării sale, prima mutare la Roma ("A trebuit cu neplăcere la Roma, pentru că în Venezuela nu era posibil să se studieze teologie"), întoarcerea în Venezuela, nașterea centrelor de cercetare și acțiune socială a iezuiților latinoamericani și îndeosebi, în Venezuela, a centrului Gumilla, "de la numele unui iezuit care a lucrat în Amazonia" și care a scris un mare număr de opere despre antropologia botanică". Și apoi provincialatul în fruntea iezuiților venezuelani, primele funcții în curia generală a iezuiților la Roma, cu părintele Adolfo Nicolas, predecesorul, ca superior, și a doua mutare la Roma: "După câțiva ani, asistentul mi-a trimis un mail cerându-mi: «Cum ai vedea posibilitatea de a lucra ca responsabil al caselor internaționale de la Roma?» și eu i-am trimis clasicul răspuns ca iezuit: «Am intrat în Societate pentru a vedea ceea ce-mi spun, nu ceea ce vreau, totuși mi se pare că...» și i-am explicat toate argumentele pentru a spune nu. După câteva săptămâni îmi vine numirea".
În sfârșit, alegerea din partea celei de-a 36-a congregații generale a iezuiților, încă în desfășurare. "Cred că a fost considerată o valoare experiența muncii locale sau internaționale și n-am îndoieli că ultimii ani pe care i-am petrecut la Roma au de-a face cu asta. Dar mai ales - subliniază Sosa - mi se pare că înțeleg că sunt unul dintre mulții iezuiți din Societatea latinoamericană care a încercat să pună în practică ceea ce congregațiile au spus în ultimii 40 de ani. Înțeleg asta ca o confirmare a liniei începute în Societate pe timpul lui Arrupe. Înțeleg această alegere ca o confirmare a ceea ce trebuie să continuăm în viitor". Cu încurajarea papei Francisc, care "ne încurajează să mergem mai departe, ca și cum ar spune: «Sunteți încă foarte în urmă față de ceea ce puteți face»". Și dacă Societatea "nu are multe îndoieli cu privire la care este misiunea sa", marea provocare, acum, este "în ce mod ne organizăm pentru a fi eficace în această misiune". Pentru aceasta este necesară "profunzimea intelectuală, pentru că nu e vorba de a copia modele, ci de a crea. A crea înseamnă a înțelege. Și este o procedură intelectuală foarte grea. A înțelege ceea ce se întâmplă în lumea de astăzi, în Biserica de astăzi, a reuși să înțelegem credința... asta ne poate da cheia pentru a centra misiunea noastră pe ceea ce deja a adunat un mare consens și a găsi modurile cele mai eficace de a face asta".
(După Vatican Insider, 4 noiembrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.