|
Sfinți care vor fi canonizați la 16 octombrie 2016 În locul corect. Salomone Leclercq primul martir al Fraților Școlilor Creștine De Rodolfo Cosimo Meolim, postulator general al Fraților Școlilor Creștine Este primul martir al fraților școlilor creștine, măcelărit în 1792, în timpul acelei revoluții franceze care a identificat în Biserică un dușman care trebuie combătut. Mărturia creștină a fratelui Salomone Leclercq intersectează anii cei mai turbulenți, sfâșiat de răscoale populare feroce, prin care a trecut vreodată Franța. Istoria sa a început de la Boulogne-sur-Mer și se termină la Caracas, în Venezuela, unde în 2007 a avut loc minunea decisivă pentru a-l face să iasă din cadrul limitat al institutului său după ce în 1926 Papa Pius al XI-lea l-a beatificat împreună cu alți 190 de însoțitori. Nicolas-Guillaume-Louis (acesta este numele de botez) se naște la Boulogne-sur-Mer la 14 noiembrie 1745. Suntem la jumătatea secolului al XVIII-le, când Franța este bogată și puternică, ideologiile gânditorilor săi au mare influență asupra celorlalte țări și franceza este de acum limba claselor culte din toată Europa. În afară de asta, este principala putere manufacturieră din lume, are cel mai bun sistem stradal al continentului și o marină înfloritoare. Familia sa este una de negustori înstăriți. Tatăl său François este și proprietar al unei saline pe plajele de la La Rochelle, în timp ce mama provine dintr-o mare familie de maeștri berari. Între cei nouă copii ai acestei perechi, Nicolas se arată cel mai dotat și de aceea totul lasă să se creadă că este destinat să ia locul tatălui său. Însă tentativele de a-l face pe tânăr să intre în lumea comerțului eșuează una după alta. La 16 ani tatăl îl trimite la un verișor la Devres, nu prea departe de Boulogne, pentru a-l iniția în comerț. Nicolas rămâne acolo doi ani, dar se întoarce fără niciun entuziasm. Ultima tentativă tatăl o face trimițându-l la Paris, la un corespondent al său. Nicolas se descurcă bine în afaceri, dar suferă mult din cauza climatului antireligios și a promiscuității ispititoare din marele oraș: "Nu simțeam niciun gust - a scris el - când participam la distracții cu alții și mergeam acolo mereu împotriva voinței; simțeam în interior că nu eram în locul în care mă voia Dumnezeu". Întors la Boulogne, tatăl se convinge în sfârșit că viața de negustor nu este făcută pentru Nicolas. Cerându-i să-și manifeste clar dorințele sale, el răspunde că aspiră la o viață de angajare și de dăruire pentru alții, însă nu în domeniul afacerilor pământești, ci în cel educativ, ca, de exemplu, aceea pe care o duceau frații școlilor creștine, în al căror institut a fost timp de patru ani. Astfel tânărul părăsește familie: credința puternică îi face pe părinți să accepte această dureroasă despărțire cu un anumit regret, dar fără răzgândiri și piedici. Este ziua de 23 martie 1767 și Nicolas are 22 de ani când intră printre frații școlilor creștine la Saint-Yon, suburbie din Rouen, în noviciatul deschis în 1715 de fondatorul Ioan de La Salle. El știe ceea ce vrea și știe că va găsi asta în această congregație. Printre componenții săi nu există preoți pentru că toți se dedică școlii și fac din catedră "altarul" lor. Și învățământul este inovator: gratuit, fără latină ci folosirea limbii proprii, fără metodă individuală ci colectivă, pentru clase grupate în funcție de vârsta copiilor. Ceea ce Nicolas, devenit fratele Salomone, vede în jurul său, ceea ce studiază, ceea ce experimentează, în sfârșit îl satisface. Și când începe să facă școală, scrie fără perifrază părinților săi: "Dacă se privește angajarea mea cu ochii lumii, nu este mare plăcere să stai în mijlocul unei bande de 100/120 de copii săraci și urât mirositori (...). Dar, dacă se privește cu ochii credinței și se consideră ca mădulare ale lui Cristos, și munca mea în slujba gloriei lui Dumnezeu, toate aceste neplăceri dispar pentru a face loc unicei dorințe, aceea de a-i fi plăcut lui Dumnezeu. Și dacă am vreo problemă la școală (și cine nu are probleme în munca sa?), este mult mai compensată de satisfacția și de liniștea de care mă bucur înlăuntrul meu și care se găsește în toate casele călugărești unde este regularitate, pace și unire între cei care o compun" (30 noiembrie 1768). În 1770, fratele Salomone primește un semn clar al încrederii mari pe care superiorii săi o au în el: este trimis la Maréville, aproape de Nancy, într-o mare instituție lasalliană cu noviciat, școală și casă de corecție pentru tinerii care sunt trimiși acolo cu sentința judecătorului. Acolo petrece peste zece ani de intensă activitate didactică și apostolică. Învață în colegii, devine vice-director al noviciatului și apoi director, în sfârșit procurator-econom al acelei instituții care primește peste o mie de persoane și pe care el se va îngriji s-o mărească. În ultimele nou luni ale șederii sale la Maréville, printre novici este și fratele Pierre, care ia numele de fratele Salvatore, dar care din păcate a murit la numai 26 de ani la Saint-Yon. A părăsi Maréville este dur pentru el, dar în 1782 este trimis la scolasticat, care are sediul la Melun, nu departe de Paris, ca profesor de matematică. Acolo a rămas cinci ani. Astfel se ajunge la 1787. Este anul capitlului general al institutului și fratele Salomone participă ca membru ales. În prima sesiune este numit secretar, funcție de mare importanță și delicatețe: totul va trebui să treacă prin mâinile sale înainte de votul adunării. La sfârșitul capitlului, fratele Agathon Gonlieu, confirmat superior general, îl ia ca secretar personal al său. Aceste recunoașteri îi fac și mai orgolioși pe membrii familiei sale, așa încât se grăbește să scrie surorii Rosalie: "Nu schimbați nimic din modul vostru de a scrie de dinainte. Eu voi fi mereu și simplu fratele Salomone de la școlile creștine. Dacă, după ce am fost procurator, secretar, etc... aș deveni portar, bucătar, etc... va fi la fel. Îl rog pe Dumnezeu ca să-mi dea numai să-mi fac bine munca, oricare ar fi ea, din iubire față de El, ca să distrugă orgoliul meu și să-mi dea umilință, într-un cuvânt, ca să mă facă să devin sfânt. Oh! Sunt departe de asta!" (17 iulie 1788). Se ajunge la 1789. De la scrierile lui Rousseau și ale lui Voltaire, trecerea la decretele adunării naționale și la răscoale populare violente pasul este scurt. Clerul și călugării sunt considerați niște paraziți, dușmani ai poporului și de aceea trebuie eliminați. Bunurile lor sunt confiscate, bisericile stricate. Chiar și calendarul gregorian este abolit și înlocuit de invenții de matrice păgână, este creată o biserică paralelă supusă statului, sunt redesenate granițele diecezelor. Revin timpurile persecuțiilor din primele secole. La 10 august 1792, reședința familiei regale de la Tuileries este luată cu asalt de revoluționari, regele este declarat destituit și închis împreună cu familia sa. În aceeași zi începe vânătoare nemiloasă de preoți și călugări: circa trei mii sunt arestați și aruncați în închisori provizorii. Printre ei și unii episcopi. La 15 august vine momentul și pentru fratele Salomone. Este arestat și dus în conventul carmelitanilor din Rue de Vaugirard transformat în închisoare. Se află împreună cu trei episcopi și, practic, cu reprezentanți ai întregii Biserici din Franța: iezuiți, franciscani, capucini, benedictini, carmelitani, sulpicieni. Salomone este unicul frate al școlilor creștine. La 2 septembrie, revoluționarii încă din zori încep masacrul. Refuzând jurământul față de constituția civilă a clerului, unul după altul sunt trecuți prin ascuțișul sabiei. Și fratele Salomone refuză și la ora 16 este decapitat pe treptele grădinii conventului. (După L'Osservatore Romano, 13 octombrie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |