Eutanasia în Olanda
Cardinalul de Utrecht, Willem Eijk: "A pune capăt vieții umane însemnă a pune capăt libertății"
De M. Chiara Biagioni
"Se putea prevedea această dezvoltare". Nu este deloc surprins cardinalul Willem Jacobus Eijk, arhiepiscop de Utrecht și președinte al Conferinței Episcopilor din Olanda. În Olanda, cei doi miniștri al sănătății și al justiției au prezentat parlamentului o propunere de lege care tinde să extindă dreptul de a recurge la "sinucidere asistată" și la cel care nu este în stare terminală, dar consideră încheiată, sau mai bine zis "completată" - așa se citește textual în text - experiența sa de viață. "În ultima jumătate de secol - amintește arhiepiscopul - se poate constata o pantă lunecoasă cu privire la discuția despre posibilitățile de a termina viața". Arhiepiscopul prezintă acest parcurs lung și progresiv: la începutul anilor '80, eutanasia era acceptabilă numai pentru pacienți care aveau o boală somatică incurabilă și care aveau să moară în scurt timp. Însă după aceea s-a început să se lărgească această posibilitate pacienților care suferă de o boală psihiatrică. Un pas în plus și s-a ajuns la pacienți care suferă de o demență incipientă sau la persoane cu demență, care au lăsat în scris declarația lor anticipată cu cererea de a primi eutanasia. Extinderea ajunge apoi să se pună capăt vieții nou-născuților handicapați, adică să se intervină asupra persoanelor care n-ar fi fost în măsură să ceară asta. Acum se vrea să se ajungă la persoane care cred, "după o reflecție serioasă, că au completat viața lor". "Era numai o chestiune de timp", afirmă cardinalul. "Poarta, odată întredeschisă, se deschide cu ușurință tot mai mult".
Eminență, ce se întâmplă?
Există persoane convinse că viața lor a "ajuns la capăt pentru că au pierdut persoane dragi, sunt singure sau consideră că viața lor nu mai are semnificație. Pentru această categorie guvernul vrea să pregătească - în afară de legea despre eutanasie, care nu va fi modificată - o nouă lege care implică posibilitatea ca unei persoane care are o suferință fără perspectivă și insuportabilă, neprovocată de factori medicali și pentru aceasta are o dorință voluntară, bine ponderată și durabilă de a muri, să-i fie oferită asistență la sinucidere. Această asistență trebuie să fie oferită de o "persoană care prestează asistență în momentul morții" ("stervenshulpverlener"). Această persoană, care trebuie să aibă o formare specifică și să fie în posesia unei recunoașteri oficiale ca atare, nu este în mod necesar un medic, ci poate să fie și un infirmier sau un psiholog.
Pe baza cărui fundament acționează guvernul pentru a ajunge la o asemenea decizie?
Guvernul indică drept fundament pentru noua lege autonomia persoanei care are o dorință de muri. Guvernul vede autonomia ca o "valoare fundamentală și un element important fie în etică fie în drept". Autonomia implică și posibilitatea de a modela propria viață și de a face alegeri personale precum și dreptul de a decide în ce mod și în ce mod se vrea să se moară. Până la urmă, avem de-a face aici cu o consecință ultimă a eticii autonome, care este etica unei societăți hiper-individualiste pe care o găsim în Olanda.
După părerea dumneavoastră, ce frici se ascund în spatele unei asemenea propuneri?
Într-o societate extrem de individualistă ființele umane sunt singure și nu au numai dreptul, ci și obligația de a modela viața cu propriile forțe. Acest lucru poate să fie dificil pentru o persoană bătrână care a pierdut persoane dragi, prieteni sau relații sociale. În loc să se satisfacă cererea de asistență la sinucidere ar trebui să se angajeze ca să se depășească pe cât posibil singurătatea și celelalte dificultăți ale persoanelor bătrâne. Asistența la sinucidere va putea să descurajeze angajările pentru a îmbunătăți condițiile persoanelor bătrâne.
Ce au de spus Bisericile creștine și liderii religioși în fața unor tematici așa de delicate ca acelea ale vieții și morții?
Biserica și liderii religioși trebuie să fie foarte clari. Viața umană nu este niciodată numai o valoare instrumentală despre care se poate s-ar putea constata în anumite condiții că este pierdută, ci este o valoare intrinsecă. Valoarea universală a vieții umane rămâne mereu, chiar dacă persoana însăși este convinsă că ea este pierdută. Misiunea noastră este de a ajuta persoanele bolnave și bătrâne care au pierdut speranța de a regăsi valoarea vieții prin oferirea unei îngrijiri paliative adecvate și prin inițiative pentru a depăși singurătatea lor. Alt punct: sfârșitul vieții, deși este caracterizat adesea de suferință, este pentru multe rude și prieteni și un timp prețios pentru a deschide inima lor. În sfârșit, ideea de bază a legii pe care guvernul olandez vrea s-o pregătească este că autonomia persoanei umane, libertatea sa, are în anumite circumstanțe o valoare superioară vieții. Faptul că valoarea libertății este superioară valorii vieții este și adevărat, dar viața este o valoare fundamentală în raport cu libertatea: fără viață nu există libertate. În afară de asta, a pune capăt vieții umane înseamnă a pune capăt libertății umane.
(După agenția SIR, 15 octombrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.