|
Alep, iadul și rugăciunile copiilor De Gianni Valente Cu cei 45 de ani ai săi, maronitul Joseph Tobji este încă în lista celor treizeci de episcopi cei mai tineri din lume. Chemat să conducă arhidieceza maronită de Alep, orașul martir de unde aproape în fiecare zi, de aproape cinci ani, vin imaginile trupurilor sfâșiate și ale blocurilor rămase fără ferestre. Copii care se joacă printre dărâmături, copii care mor sub bombe și grenade și alți copii care se roagă pentru ca să se termine "războiul murdar". "Avem încredere în faptul că rugăciunile lor sunt mai puternice decât ale noastre", a spus un alt arhiepiscop de Alep, armeanul catolic Boutros Marayati, făcând aluzie la copiii alepini, creștini și musulmani, care la 6 octombrie se vor întâlni pentru a cere cu rugăciunea eliberarea orașului lor de spirala de moarte care îl cuprinde. Arhiepiscop Joseph, în orașul dumneavoastră este din nou iadul. În trecutul recent, mii de milițieni jihadiști s-au concentrat asupra Alepului, au cucerit trei cazărmi la intrarea în oraș și au pus sub asediu partea de vest. Apoi situația s-a răsturnat, forțele guvernamentale au reluat cazărmile și au început asediul părții de este. Și atunci s-a declanșat inițiativa opririi focului, de acum eșuată. Acum imaginile cele mai atroce vin de acolo. În partea de est sunt cel puțin 300.000 de persoane. Și cu siguranță nu toți sunt susținători ai grupurilor armate. Există atâția oameni care nu au nicio responsabilitate. Miercurea trecută, guvernul și armata, prin tv și social media, au difuzat un apel pentru cei care trăiesc în acele cartiere în care se prevestea că vor fi lăsate deschise breșe pentru a permite populației să iasă și să se îndrepte în zone indicate ca sigure. Multe familii de civili au ieșit. Dar n-a fost o evacuare masivă. Ultimatumul pentru cel care vrea să iasă expiră în zilele următoare. Există riscul unei noi escaladări a situației. În media occidentale este luată la țintă încontinuu intervenția rusă. Eu pot da mărturie că în rândul populației care trăiește la Alep vest, unde este concentrată cea mai largă majoritate a civililor, intervenția rușilor a fost primită cu ușurare, pentru că a oprit sau măcar a rărit lansările de artilerie care veneau din cartierele aflate în mâna grupurilor armate. Rușii măcar se mișcă în manieră coerentă cu ceea ce spun. Ceilalți, de la începutul războiului, s-au contrazis de atâtea ori. Persoanele care văd venind rachete asupra caselor trăiesc în teroare și nu fac distincție dacă sunt rachete ale Statului Islamic sau ale Frontului al Nusra. Media occidentale continuă să nu relateze ceea ce se întâmplă în manieră obiectivă. Sursa de referință din care se inspiră toți continuă să fie acest fantomatic Observator pentru Drepturile Umane, un birou al unor persoane în fața computerului, situat la Londra. Este ceva ce nu se potrivește. Episcopul latin de Alep, părintele Georges Abou Khazen, a spus că bombardamentul SUA asupra cazărmii soldaților sirieni la Deir el Zor nu poate să fie răspândit ca o "eroare"... Sunt de acord cu el. Vor să ne ia în râs, ca și cum am fi niște idioți. Și totuși nimeni n-a pus în discuție acea "versiune oficială". În toate acestea, voi continuați munca voastră de păstori care îngrijesc sufletele. Facem ceea ce se poate face. Cu multe lucruri reduse la termenii minimi. Scoutiștii au făcut și anul acesta campusurile lor. În iulie, în timp ce era în desfășurare Ziua Mondială a Tineretului la Cracovia, tinerii noștri au făcut "ZMT alepina" a lor, dat fiind faptul că nu putea merge la Cracovia. Câți erau? Peste o mie. Dar nu-mi place să vorbesc despre numere. Nu știm câți creștini au rămas la Alep. Numerele se schimbă în fiecare zi. Sunt unii care pleacă, eventual timp de câteva luni stau pe coastă, și apoi se întorc. Și apoi, când te hazardezi să dai ipoteza unui număr, există unii care spun: dar sunteți așa de puțini, ce mai faceți aici, nu se merită, haideți să plecăm. Și în schimb fie că sunt o mie sau o sută de mii, este important ca să rămână o prezență reală creștină, acolo unde a fost timp de milenii. Chiar dacă este un mic rest, restul lui Israel. Există creștini rămași în ținuturile cucerite de Statul Islamic. Există unii chiar la Raqqa. Trăiesc retrași, plătesc jizya ("taxa de compensație" impusă non-musulmanilor, n.t.). Dar este micul semn că o realitate de creștini fragilă și fără apărare poate să trăiască până și sub jihadiști. Speranța și chiar responsabilitatea noastră a păstorilor este aceea de a-i ajuta pe toți să trăiască credința, speranța și caritatea în condiția în care se află. Ați văzut evenimente și situații care să dea mărturie despre o astfel de privire? Multe. Adunăm istoriile creștinilor care au fost răpiți și apoi s-au întors. Există mărturii incredibile ale persoanelor care n-au studiat teologie, care știu numai să spună rugăciunile cele mai simple, și atunci când le-au pus cuțitul la gât au spus că iubirea față de Isus era pentru ei lucrul cel mai prețios și că nu-l vor renega, orice lucru s-ar fi întâmplat. În Occident există o rețea hiperactivă de sigle care au făcut din apărarea creștinilor din Orientul Mijlociu drapelul lor. Nu se riscă să se confirme cei care vă prezintă ca destinatari privilegiați ai ajutorului "cruciaților" occidentali? Creștinii din Orient sunt o realitate autohtonă, care nu va supraviețui desigur în virtutea ajutoarelor și a "protecțiilor" politice sau ecleziastice care vine din afară. Grija legitimă a fraților de departe față de suferințele noastre trebuie să țină cont mereu de asta. Evitând și ca ajutoarele trimise aici să devină motiv de "întreceri" și competiții care nu fac bine Bisericilor. La ce vă referiți? Faptele noastre de caritate sunt pentru toți. Mesele și Caritas-ul oferă sprijin și atâtor musulmani. Înainte de război, episcopii catolici se întâlneau o dată pe săptămână, și o dată pe lună era întâlnirea episcopilor și a reprezentanților tuturor Bisericilor. Acum desigur toate acestea au devenit mai dificile. Creștinii, în fața dificultăților și a problemelor, cer ajutor de la propriul episcop. Există Biserici care au mijloace și resurse pentru a răspunde la aceste cereri. Și altele nu. Aceste diferențe se află, pentru că la noi în aceeași familie există aproape mereu creștini din diferite Biserici, din cauza multelor căsătorii mixte. Și atunci, asta cauzează comparații neplăcute, și uneori chiar reproșuri. Aceasta este o problemă a noastră, trebuie să ne descurcăm singuri, iar noi episcopii ne organizăm pentru a o înfrunta. Dar este bine ca și aceia care trimit ajutoare din afară să țină cont de asta. (După Vatican Insider, 27 septembrie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |