|
Reflecție la duminica a 23-a de peste an - Anul C - 2016 Să devenim liberi de orice ne îndepărtează sau ne separă de mântuirea lui Dumnezeu. Prima lectură biblică de astăzi (cf. Înț 9,13-18) ne spune că Dumnezeu din veșnicie are un plan de mântuire, un plan plăcut lui și omului, un plan conform căruia fiecare om care se naște pe acest pământ ca urmaș pierdut al lui Adam este chemat de el, prin Cristos și Duhul Sfânt, să devină copilul său iubit și moștenitorul împărăției cerurilor. De aceea, cunoașterea și acceptarea acestui plan mântuitor constituie suprema înțelepciune a omului. Fără cunoașterea și acceptarea acestui plan divin de mântuire omul, oricât de dotat intelectual ar fi, este un nechibzuit. De aceea, prin psalmul responsorial de astăzi, Dumnezeu le spune tuturor oamenilor: "Întoarceți-vă, fiii lui Adam!", pentru că viața este scurtă, pentru că o mie de ani sunt ca ziua de ieri care a trecut și ca o strajă de noapte (cf. (Ps 90, 3-4). Iar răspunsul pe care Dumnezeu îl așteaptă de la oameni este acesta: "Doamne, luminează-ți fața pentru slujitorul tău și învață-mă hotărârile tale" (Ps 139,135)! Fragmentele evanghelice pe care le citim de mai multe duminici încoace ni-l prezintă pe Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu, plin de Duhul Sfânt, urcând la Ierusalim și la Golgota, pentru împlinirea acestui plan de iubire și de mântuire pentru orice om care se naște pe acest pământ. Iar pericopa evanghelică de astăzi ni-l prezintă pe Isus în drum spre Ierusalim înconjurat de noroade, ceea ce confirmă acceptarea planului divin de mântuire de către toate neamurile pământului: "Toate marginile pământului își vor aduce aminte și se vor întoarce la Domnul: toate familiile neamurilor se vor închina înaintea sa" (cf. Ps 22,27). Pentru a înțelege mai bine mesajul lecturilor biblice de astăzi, mai trebuie spus că după emiterea planului universal de mântuire, Dumnezeu și-a pus "un tron" pentru el însuși în inima fiecărui om născut pe pământ (cf. Prov 23,26) și că nu vrea să împartă acest tron cu nimeni (cf. Is 48,11), nici cu diavolul, nici cu apropiații noștri, nici cu bunurile create și nici cu eul nostru (cf. Lc 14,26). Satana tare mult ar vrea să-și ridice și el tron alături de tronul lui Dumnezeu din inima oamenilor (cf. Is 14,13), ca oamenii să se angajeze într-o slujire imposibilă, lui Dumnezeu și mamonei (cf. Mt 6,24; Lc 16,13), lui Dumnezeu și lui Belial (cf. 2Cor 6,15). Mulți oameni nechibzuiți îl invită pe satana să-și ridice tron în inima lor, ca locuitorii din Ghibeea (cf. Jud 19,22). Dar sunt și oameni care se tem de Dumnezeu, oameni care îl iubesc pe Dumnezeu și mântuirea lui și nu vor sa asculte de diavol. De tronul din inima oamenilor temători de Dumnezeu satana se apropie cel mai adesea prin dragii lor, prin bunurile trecătoare și chiar prin eul lor; "eului" omului îi place să trăiască după pofte și contrar voinței lui Dumnezeu. Așa că pe tronul lui Dumnezeu din multe inimi ale oamenilor domnește satana prin apropiații lor, prin lucrurile acestei lumi și prin eul propriu și astfel diavolul îi ține departe de Dumnezeu și de mântuirea lui. Isus, bun cunoscător al inimii omului (cf. Mt 9,4; Mc 2,8; Ier 17,9-10), știa că mulți oameni dintre cei care îl urmau veneau după el numai pentru a beneficia de minuni, de vindecări trupești, de hrană gratuită și chiar numai din curiozitate (cf. 1Cor 1,22), fără să le pese câtuși de puțin de crucea și de mântuirea lui și fără să renunțe la ceea ce îi împiedica în urmarea lui. De aceea, Isus s-a gândit să facă o triere între ei pentru a-i alege: ca grâul de pleavă (cf. Lc 3,17), ca grâul de neghină (cf. Mt 13,30), ca peștii buni de cei răi (cf. Mt 13,48), ca oile de capre (cf. Mt 25,32), pentru ca cei care voiau să-l urmeze sincer să nu fie derutați de simplii curioși. Mulți lideri religioși ai timpului ar fi fost încântați să aibă un număr așa de mare adepți ca Isus. Dar Isus nu este interesat de un număr, ci de calitate. De aceea, în fragmentul evanghelic de astăzi, Isus, ca pescarul care după ce a prins fel de fel de pești s-a așezat pentru a alege peștii buni de cei răi (cf. Mt 13,47-48), s-a oprit un pic din drumul său spre Calvar, pentru a alege ucenicii cei buni de curioșii de ocazie. Isus a mai făcut astfel de trieri a celor care mergeau după el din motive pământești: după predica de pe munte când Isus a adunat mulți oameni i-a triat prin legile iertării, a căsătoriei, a dragostei de aproapele și a dragostei față de dușmani (cf. Mt 5,21-48); după înmulțirea pâinilor când Isus a adunat mulți oameni i-a triat prin învățătura despre Euharistie, unde s-a prezentat pe sine ca adevărata pâine coborâtă din cer și ca adevărata pâine care dă mântuire și viață veșnică (cf. In 6,48-67); iar astăzi, când Isus, mergând spre Calvar și trecând prin multe localități, a atras mulți oameni cu învățătura lui divină, s-a oprit iar pentru a-i alege ucenicii buni de curioșii de ocazie sau de oamenii interesați numai de avantaje pământești (cf. Lc 14,25). Mi-amintesc de vremea când eram copil și mergeam cu încălțămintea dezlipită la reparat, vedeam că meșterul pilea foarte bine locurile de lipit ca între ele să nu fie nici o impuritate. La fel face și Isus. El nu vrea ca între el și ucenicul său care dorește mântuirea să fie vreo impuritate, mai ales că mântuirea este drum care trece prin focul crucii și al suferințelor. De aceea, îi purifică de tot ceea ce ar putea slăbi unirea lor cu el, pornind chiar de la dragostea pentru cei dragi: tata și mama, soțul și soția, fiica și fiul, fratele și sora, averea și ființa proprie, pe care satana le-ar putea folosi ca piedici între ei și urmarea lui Cristos. De aceea, Isus le cere să pună dragostea pentru el înaintea dragostei pentru cei dragi, pentru bunuri trecătoare, pentru interese pământești și chiar pentru viața lor proprie, pentru ca legătura lor cu el să rămână chiar și atunci când trec prin cruce, suferințe și moarte (cf. Lc 14,26-27). Astfel și Isus, din dragoste pentru oameni și pentru mântuirea lor, pentru a putea merge fără piedici la cruce și moarte pentru ei, s-a distanțat de tot ceea ce l-ar fi putut împiedica să realizeze mântuirea. Astfel, s-a distanțat chiar de dragii lui părinți, Iosif și Maria (cf. Lc 2,43; Mt 12,48-49); s-a distanțat de rudele care voiau să-l împiedice în împlinirea misiunii sale mântuitoare (cf. Mc 3,21.31-35); s-a distanțat de concetățenii lui care voiau să-i limiteze misiunea numai la cetatea lor (cf. Lc 4,30); s-a distanțat de prietenii săi care voiau să-l atragă pe calea lumii (cf. In 6,66-67); s-a distanțat chiar de voința sa proprie (cf. Lc 22,42; Gal 1,4). Isus nu a sugerat niciodată că oamenii ar trebui să fie cuprinși în inima lor de o ură înverșunată împotriva tatălui, mamei, soției, copiilor, fraților sau surorilor lor. Mai degrabă, el a subliniat că dragostea pentru el și pentru mântuirea adusă de el, trebuie să fie mai mare și să depășească ori care altă iubire (cf. Mt 10,37). Nimeni nu trebuie să-și permită, din considerente de familie, de bunuri trecătoare, de interese pământești, de ambiții sau de mândrie deșartă, să se abată de la calea mântuirii și a împărăției cerurilor. De aceea, pe Isus trebuie să-l iubim chiar "mai mult decât viața noastră proprie" (Lc 14,26). Și mai mult decât atât, după ce am renunțat la toate și la noi înșine, trebuie să ne mai luăm și crucea în fiecare zi și să-l urmăm. Crucea nu este tot una cu vreo infirmitate de natură fizică sau mentală, ci crucea este acceptarea unei vieți de ocări, de suferințe, de singurătate și chiar de moarte de dragul lui Cristos. Creștinii numai cu numele știu cum să evite crucea. Dar creștinii cei buni primesc crucea și jugul său cu dragoste. Crucea și jugul lui Isus, deși par o povară, în realitate ele sunt ca niște aripi, sunt ca niște balustrade în urcușurile vieții. De exemplu, maeștri spirituali, pe baza Bibliei, compară crucea cu o scară prin care putem ajunge la cer, ajutați de îngeri (cf. Gen 28,12); alții o compară cu o punte care ne ajută să trecem de la moarte la viață, de la pământ la cer (cf. In 5,24). Pentru ca oamenii să înțeleagă ce voia să le spună, Isus le-a zis două parabole: cea a omului care vrea să construiască un turn și cea a regelui care vrea să pornească la război. Aceste două acțiuni cer un mare efort și o totală detașare de tot ceea ce ar împiedica atari acțiuni. Turnul reprezintă casa din cer pe care trebuie să o construim împreună cu Dumnezeu (cf. In 5,17), iar războiul reprezintă lupta la care trebuie să o ducem cu puterile întunericului potrivnice mântuirii (cf. Ef 6,12). Fără aceste două acțiuni, nimeni nu se poate mântui. Practic, Isus, prin cele două parabole, ne spune astăzi că orice om care este înțelept trebuie să știe să-și găsească mijloacele prin care să ajungă la scopul urmărit. Iar dacă scopul urmărit de un om este mântuirea lui Dumnezeu realizată de Isus la cruce, prin puterea Duhului Sfânt, acel om este cu adevărat înțelept în sensul în care vorbește Isus și prima lectură, și se sprijină pe ajutorul dat de Isus. Iar dacă un om, oricât de înțelept ar fi el în ochii oamenilor, nu caută mântuirea lui Dumnezeu, dacă nu aleargă la ajutorul lui Dumnezeu, este nechibzuit. Un tată care avea un copil dotat intelectual, voind să-l probeze, i-a dat de mutat niște grele ghivece de flori dintr-un loc în altul. După ce a încercat de câteva ori să le mute și neputând nici măcar să le miște, copilul a abandonat lucrul. Atunci a apărut tatăl care l-a întrebat: ai folosit toate posibilitățile posibile? Copilul spunând da, tatăl i-a replicat: dar pe mine nu m-ai chemat! Trebuie să lucrăm mântuirea noastră împreună cu Dumnezeu. Când este vorba de mântuirea veșnică, miza nu este de a câștiga sau a pierde bunuri pământești, ci miza este de a câștiga sau a pierde viața veșnică și împărăția cerurilor (cf. Mt 19,28; Lc 22,30). "Nici unul dintre voi care nu se leapădă de tot ce are nu poate fi ucenicul meu" (Lc 14,33). Un marinar se întorcea acasă cu barca plină de lucruri. Acasă îl așteptau soția și copii care îl iubeau foarte mult, dar și el îi iubea foarte mult. Pe mare s-a stârnit o furtună ce amenința barca grea cu scufundarea. Atunci s-a întrebat ce este mai important, viața lui sau bunurile, întâlnirea cu familia sau bunurile. Nu era prea mult timp de gândire, de aceea a hotărât: viața mea și întâlnirea cu familia iubită este cel mai important lucru! A aruncat bunurile în mare și a ajuns teafăr acasă unde și-a îmbrățișat cu drag familia. Între timp valurile au purtat la țărm și multe din bunurile aruncate în mare. Omul care reușește să ajungă în viața veșnică va fi totdeauna cel care renunță la toate bunurile sale de dragul lui Cristos. Primii care au renunțat la toate pentru mântuirea de la cruce, după exemplul lui Isus, și s-au distanțat de tot ceea ce ar putea să-i separe de el, începând de la toți cei dragi, de la bunuri și idei personale și apoi și-au luat crucea în fiecare zi ca să meargă după el au fost apostolii (cf. Mt 19,27-29). Apoi au fost primii creștini (cf. Fap 4,34-39). Apoi au urmat mulțimi nenumărate de creștini din toate timpurile și locurile, până astăzi și până cât va mai fi lumea. Iată câteva exemple de creștini care au făcut renunțări și au purtat crucea din dragoste față de Isus: Apostolul Paul, care ne vorbește în cea de-a doua lectură, a renunțat la mentalitatea și la mândria sa de fariseu, pentru a deveni vasul ales al lui Dumnezeu, predicatorul evangheliei și martirul său (cf. Fap 9,15). Bogatul Filemon, din lectura a doua de astăzi, din dragoste pentru Cristos a renunțat la serviciile robului său Onesim, pentru a-i fi de folos sfântului Paul în slujirea evangheliei (cf. Flm 1,9-17). Sfânta Perpetua (+ 202), patriciană romană convertită, din dragoste pentru Cristos a renunțat la dragostea pentru tatăl și pentru copilul ei. Sfântul Alexie (+ 412), din dragoste pentru Isus a renunțat la frumusețea logodnicii sale pentru a-l iubi numai pe Dumnezeu și pentru a deveni liber de a vesti evanghelia. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), din dragoste pentru împărăția cerurilor predicată de Isus a renunțat la dragostea tatălui său pământesc, pentru a-i putea spune numai lui Dumnezeu "tată" și pentru a predica mai liber evanghelia. Sfânta Clara (1193-1253), din dragoste pentru Isus și pentru împărăția sa veșnică a renunțat la dragostea mamei, la căldura căminului pământesc, la veșmintele luxoase și la părul ei frumos. Sfântul Toma Morus (1477-1535), din dragoste pentru Cristos și pentru Biserica sa sfântă a renunțat la funcția de Lord cancelar, la dragostea soției, la dragostea copiilor și la viața proprie. Și exemplele pot continua. Dacă o persoană dorește să-l urmeze pe Isus Cristos, oricât de mult ar costa-o, renunță la toate ale sale ca omul care a găsit o mare comoară sau un mărgăritar de mare preț (cf. Mt 13,44-46). Sfântul apostol Paul spunea: Am renunțat la toate pentru Cristos și am găsit totul în Cristos (cf. Fil 3,8-9). La o oră de catehism, un tânăr l-a întrebat pe catehet: "De ce mulți lideri religioși care au trăit cu mulți ani după Cristos au câștigat aproape la fel de mulți adepți ca și el"? Răspunsul a fost: "Ca să fii adeptul oricărei religii întemeiate de vreun lider pământesc nu trebuie să renunți la nimic de dragul lui: nici la cei dragi, nici la bunuri, nici la plăceri și nici nu trebuie să porți vreo cruce. Dar ca să fi ucenicul lui Cristos trebuie să renunți la toate acestea. Acesta este motivul". Tânărul a înțeles, a renunțat la bunurile sale și s-a făcut preot misionar. Pr. Ioan Lungu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |