|
Vizita Sfântului Părinte Francisc la Assisi pentru Ziua Mondială de Rugăciune pentru Pace "Sete de pace. Religii și culturi în dialog" (20 septembrie 2016) MEDITAȚIE În fața lui Isus răstignit răsună și pentru noi cuvintele sale: "Mi-e sete" (In 19,28). Setea, mai mult decât foamea, este nevoia extremă a ființei umane, dar reprezintă și mizeria ei extremă. Astfel contemplăm misterul Dumnezeului Preaînalt, devenit, din milostivire, mizerabil printre oameni. De ce anume îi este sete Domnului? Desigur de apă, elemente esențial pentru viață. Dar mai ales îi este sete de iubire, element nu mai puțin esențial pentru a trăi. Îi este sete să ne dăruiască apa vie a iubirii sale, dar și să primească iubirea noastră. Profetul Ieremia a exprimat complăcerea lui Dumnezeu față de iubirea noastră: "Îmi amintesc de tine, de gingășia tinereții tale, de iubirea de când erai logodită" (Ier 2,2). Dar a dat glas și suferinței divine, când omul, ingrat, a abandonat iubirea, când - pare să spună Domnul și astăzi - "m-au părăsit pe mine, izvorul de apă vie, ca să-și sape cisterne, cisterne crăpate, care nu pot să țină apă" (Ier 2,13). Este drama "inimii uscate", a iubirii nerăsplătite, o dramă care se reînnoiește în Evanghelie, când setei lui Isus omul îi răspunde cu oțetul, care este vin stricat. Așa cum se plângea profetul în mod profetic: "Când îmi era sete mi-au dat oțet" (Ps 69,22). "Iubire nu este iubită": conform unor relatări aceasta era realitatea care-l tulbura pe sfântul Francisc de Assisi. El, din iubire față de Domnul suferind, nu se rușina să plângă și să se lamenteze cu glas tare (cf. Fonti Francescane, nr. 1413). Tot această realitate trebuie să ne stea la inimă contemplându-l pe Dumnezeul răstignit, însetat de iubire. Maica Tereza de Calcutta a voit ca în capelele din fiecare comunitate a sa, aproape de Răstignit, să fie scris "Mi-e sete". A stinge setea de iubire a lui Isus pe cruce prin slujirea celor mai săraci dintre săraci a fost răspunsul său. De fapt, Domnul este însetat de iubirea noastră compătimitoare, este consolat atunci când, în numele său, ne aplecăm asupra mizeriilor altuia. La judecată îi va numi "binecuvântați" pe cei care au dat de băut celui căruia îi era sete, pe cei care au oferit iubire concretă celui care era în nevoie: "tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Cuvintele lui Isus ne interpelează, cer primire în inimă și răspuns cu viața. În acel "Mi-e sete" al său putem auzi glasul celor suferinzi, strigătul ascuns al celor mici nevinovați cărora le este închisă lumina acestei lumi, implorarea din inimă a săracilor și a celor mai nevoiași de pace. Imploră pace victimele războaielor, care poluează popoarele cu ură și pământul cu arme; imploră pace frații noștri și surorile noastre care trăiesc sub amenințarea bombardamentelor sau sunt constrânși să lase casa și să migreze spre necunoscut, despuiași de orice lucru. Toți aceștia sunt frați și surori ai Răstignitului, cei mici din Împărăția sa, mădulare rănite și uscate ale cărnii sale. Le este sete. Dar lor le este dat adesea, ca lui Isus, oțetul amar al refuzului. Cine îi ascultă? Cine se preocupă să le răspundă? Ei întâlnesc de prea multe ori tăcerea asurzitoare a indiferenței, egoismul celui care este deranjat, răceala celui care stinge strigătul lor de ajutor cu ușurința cu care schimbă un canal la televizor. În fața lui Cristos răstignit, "puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu" (1Cor 1,24), noi creștinii suntem chemați să contemplăm misterul Iubirii neiubite și să revărsăm milostivire asupra lumii. Pe cruce, pomul vieții, răul a fost transformat în bine; și noi, discipoli ai Celui Răstignit, suntem chemați să fim "pomi ai vieții", care absorb poluarea indiferenței și restituie lumii oxigenul iubirii. Din coasta lui Cristos pe cruce a ieșit apă, simbol al Duhului care dă viața (cf. In 19,34); tot așa din noi credincioșii săi să iasă compasiune față de toți însetații de astăzi. Ca Maria lângă cruce, să ne dea Domnul să fim uniți cu El și aproape de cel care suferă. Apropiindu-ne de cei care astăzi trăiesc ca răstigniți și luând forța de a iubi de la Răstignitul Înviat, vor crește și mai mult armonia și comuniunea dintre noi. "Căci el este pacea noastră" (Ef 2,14), El care a venit ca să vestească pacea celor de aproape și celor de departe (cf. Ef 2,17). Să ne păstreze pe toți în iubire și să ne adune în unitate, în care suntem pe drum, pentru ca să devenim ceea ce El dorește: "una" (In 17,21). ______________ DISCURS Sanctitățile Voastre, Stimați reprezentanți ai Bisericilor, ai comunităților creștine și ai religiilor, Iubiți frați și surori, Vă salut cu mare respect și afect și vă mulțumesc pentru prezența voastră. Mulțumesc Comunității "Sfântul Egidiu", Diecezei de Assisi și Familiilor Franciscane care au pregătit această zi de rugăciune. Am venit la Assisi ca pelerini în căutarea păcii. Purtăm în noi și punem în fața lui Dumnezeu așteptările și neliniștile atâtor popoare și persoane. Ne este sete de pace, avem dorința de a mărturisi pacea, mai ales avem nevoie să ne rugăm pentru pace, pentru că pacea este dar al lui Dumnezeu și nouă ne revine s-o invocăm, s-o primim și s-o construim în fiecare zi cu ajutorul său. "Fericiți făcătorii de pace" (Mt 5,9). Mulți dintre voi au parcurs un drum lung pentru a ajunge în acest loc binecuvântat. A ieși, a porni la drum, a se întâlni împreună, a se strădui pentru pace: nu sunt numai mișcări fizice, ci mai ales ale sufletului, sunt răspunsuri spirituale concrete pentru a depăși închiderile deschizându-ne lui Dumnezeu și fraților. Dumnezeu ne cere asta, îndemnându-ne să înfruntăm marea boală a timpului nostru: indiferența. Este un virus care paralizează, face inerți și insensibili, o boală care atinge însuși centrul religiozității, dând naștere unui nou păgânism foarte trist: păgânismul indiferenței. Nu putem rămâne indiferenți. Astăzi lumea simte o arzătoare sete de pace. În multe țări se suferă din cauza războaielor, adesea uitate, dar mereu cauză de suferință și sărăcie. La Lesbo, cu iubitul Patriarh ecumenic Bartolomeu, am văzut în ochii refugiaților durerea războiului, angoasa popoarelor însetate de pace. Mă gândesc la familii, a căror viața a fost răscolită; la copii, care n-au cunoscut în viață altceva decât violență; la bătrâni, constrânși să-și părăsească țările lor: tuturor acestora le este o mare sete de pace. Nu vrem ca aceste tragedii să cadă în uitare. Noi dorim să dăm glas împreună celor care suferă, celor care sunt fără glas și fără ascultare. Ei știu bine, adesea mai bine decât cei puternici, că nu există nicio zi de mâine în război și că violența armelor distruge bucuria vieții. Noi nu avem arme. Însă credem în forța blândă și umilă a rugăciunii. În această zi, setea de pace s-a făcut invocație către Dumnezeu, pentru ca să înceteze războaiele, terorismul și violențele. Pacea pe care din Assisi o invocăm nu este un simplu protest împotriva războiului, "nici nu este rezultatul negocierilor, al compromisurilor politice sau al tranzacționărilor economice. Ci rezultatul rugăciunii" (Ioan Paul al II-lea, Discurs, Bazilica Sfânta Maria a Îngerilor, 27 octombrie 1986: Insegnamenti IX/2 [1986], 1252). Să căutăm în Dumnezeu, izvor al comuniunii, apa limpede a păcii, de care omenirea este însetată: ea nu poate izvorî din deșerturile orgoliului și ale intereselor de parte, din ținuturile aride ale câștigului cu orice preț și ale comerțului cu arme. Sunt diferite tradițiile noastre religioase. Însă diferența nu este motiv de conflict, de polemică sau de dezlipire rece. Astăzi nu ne-am rugat unii împotriva altora, așa cum, din păcate, uneori s-a întâmplat în istorie. În schimb, fără sincretisme și fără relativisme ne-am rugat unii alături de alții, unii pentru alții. Sfântul Ioan Paul al II-lea tot în acest loc a spus: "Probabil că niciodată ca acum în istoria omenirii n-a devenit clară pentru toți legătura intrinsecă dintre o atitudine autentic religioasă și marele bun al păcii" (Id., Discurs, Piața inferioară a Bazilicii "Sfântul Francisc", 27 octombrie 1986: l.c., 1268). Continuând drumul început în urmă cu treizeci de ani la Assisi, unde este vie amintirea acelui om al lui Dumnezeu și al păcii care a fost sfântul Francisc, "încă o dată noi, reuniți aici împreună, afirmăm că acela care utilizează religia pentru a mări violența îi contrazice inspirația cea mai autentică și profundă" (Id., Discurs adresat reprezentanților religiilor, Assisi, 24 ianuarie 2002: Insegnamenti XXV/1 [2002], 104), că orice formă de violență nu reprezintă "adevărata natură a religiei. În schimb este schimonosirea sa și contribuie la distrugerea sa" (Benedict al XVI-lea, Intervenție la Ziua de reflecție, dialog și rugăciune pentru pacea și dreptatea în lume, Assisi, 27 octombrie 2011: Insegnamenti VII/2 [2011], 512). Să nu încetăm să repetăm că niciodată numele lui Dumnezeu nu poate justifica violența. Numai pacea este sfântă. Numai pacea este sfântă, nu războiul! Astăzi am implorat darul sfânt al păcii. Ne-am rugat pentru ca să se mobilizeze conștiințele ca să apere sacralitatea vieții umane, să promoveze pacea între popoare și să păstreze creația, casa noastră comună. Rugăciunea și colaborarea concretă ajută să nu rămânem închiși în logicile conflictului și să refuzăm atitudinile rebele ale celui care știe doar să protesteze și să se înfurie. Rugăciunea și voința de a colabora angajează la o pace adevărată, nu iluzorie: nu liniștea celui care fentează dificultățile și se întoarce în partea ailaltă, dacă interesele sale nu sunt atinse; nu cinismul celui care își spală mâinile de probleme care nu sunt ale sale; nu abordarea virtuală a celui care judecă totul și pe toți pe tastatura unui computer, fără a deschide ochii la necesitățile fraților și a se murdări pe mâini pentru cel care are nevoie. Drumul nostru este acela de a ne cufunda în situații și de a da primul loc celui care suferă; de a asuma conflictele și de a le vindeca dinăuntru; de a parcurge cu coerență căile binelui, respingând scurtăturile răului; de a întreprinde cu răbdare, cu ajutorul lui Dumnezeu și cu bunăvoința, procese de pace. Pace, un fir de speranță care leagă pământul cu cerul, un cuvânt atât de simplu și dificil în același timp. Pace înseamnă Iertare care, rod al convertirii și al rugăciunii, se naște dinăuntru și, în numele lui Dumnezeu, face posibilă vindecarea rănilor din trecut. Pace înseamnă Primire, disponibilitate la dialog, depășire a închiderilor care nu sunt strategii de siguranță, ci punți peste gol. Pace înseamnă Colaborare, schimb viu și concret cu celălalt, care constituie un dar și nu o problemă, un frate cu care să se încerce construirea unei lumi mai bune. Pace înseamnă Educație: o chemare de a învăța în fiecare zi arta dificilă a comuniunii, de a dobândi cultura întâlnirii, purificând conștiința de orice tentație de violență și de împietrire, contrare numelui lui Dumnezeu și demnității omului. Noi aici, împreună și în pace, credem și sperăm într-o lume fraternă. Dorim ca bărbați și femei de religii diferite, să se reunească oriunde și să creeze înțelegere, în special acolo unde sunt conflicte. Viitorul nostru este să trăim împreună. Pentru aceasta suntem chemați să ne eliberăm de poverile grele ale neîncrederii, ale fundamentalismelor și ale urii. Cei care cred să fie artizani ai păcii în invocația către Dumnezeu și în acțiunea pentru om! Și noi, drept conducători religioși, suntem ținuți să fim punți solide de dialog, mediatori creativi de pace. Ne adresăm și celui care are responsabilitatea cea mai înaltă în slujirea popoarelor, liderilor națiunilor, pentru ca să nu înceteze să caute și să promoveze căi de pace, privind dincolo de interesele de parte și ale momentului: să nu rămână neascultate apelul lui Dumnezeu adresat conștiințelor, strigătul de pace al săracilor și așteptările bune ale tinerelor generații. Aici, în urmă cu treizeci de ani, sfântul Ioan Paul al II-lea a spus: "Pacea este un șantier deschis tuturor, nu numai specialiștilor, înțelepților și strategilor. Pacea este o responsabilitate universală" (Discurs, Piața inferioară a Bazilicii "Sfântul Francisc", 27 octombrie 1986: l.c., 1269). Surori și frați, să asumăm această responsabilitate, să reafirmăm astăzi da-ul nostru de a fi, împreună, constructori ai păcii pe care Dumnezeu o vrea și de care omenirea este însetată. ______________ APEL Bărbați și femei de religii diferite, ne-am adunat, ca pelerini, în orașul sfântului Francisc. Aici, în 1986, în urmă cu treizeci de ani, la invitația Papei Ioan Paul al II-lea, s-au reunit reprezentanți religioși din toată lumea, pentru prima dată în mod atât de participat și solemn, pentru a afirma legătura indisolubilă dintre marele bun al păcii și o atitudine religioasă autentică. De la acel eveniment istoric s-a demarat un lung pelerinaj care, atingând multe orașe din lume, a implicat atâția credincioși în dialogul și în rugăciunea pentru pace; a unit fără a amesteca, dând viață la prietenii interreligioase solide și contribuind la stingerea multor conflicte. Acesta este spiritul care ne însuflețește: a realiza întâlnirea în dialog, a ne opune oricărei forme de violență și abuz a religiei pentru a justifica războiul și terorismul. Și totuși, în anii care au trecut, încă atâtea popoare au fost în mod dureros rănite de război. Nu s-a înțeles mereu că războiul înrăutățește lumea, lăsând o moștenire de dureri și de uri. Toți, cu războiul, sunt perdanți, chiar și învingătorii. Am îndreptat rugăciunea noastră către Dumnezeu, pentru ca să dăruiască lumii pacea. Recunoaștem necesitatea de a ne ruga constant pentru pace, pentru că rugăciunea ocrotește lumea și o luminează. Pacea este numele lui Dumnezeu. Cine invocă numele lui Dumnezeu pentru a justifica terorismul, violența și războiul, nu merge pe drumul Său: războiul în numele religiei devine un război împotriva religiei însăși. Așadar, reafirmăm cu fermă convingere că violența și terorismul se opun adevăratului spirit religios. Ne-am pus în ascultarea glasului săracilor, al copiilor, al tinerelor generații, al femeilor și al atâtor frați și surori care suferă datorită războiului; cu ei spunem cu forță: Nu războiului! Să nu rămână neascultat strigătul de durere al atâtor nevinovați. Îi implorăm pe responsabilii națiunilor ca să fie dezamorsate motivele războaielor: aviditatea de putere și de bani, lăcomia celui care face comerț cu arme, interesele de parte, răzbunările pentru trecut. Să crească angajarea concretă pentru a înlătura cauzele care stau la baza conflictelor: situațiile de sărăcie, nedreptate și inegalitate, exploatarea și disprețuirea vieții umane. Să se deschidă în sfârșit un nou timp, în care lumea globalizată să devină o familie de popoare. Să se realizeze responsabilitatea de a construi o pace adevărată, care să fie atentă la nevoile autentice ale persoanelor și ale popoarelor, care să prevină conflictele cu colaborarea, care să învingă urile și să depășească barierele cu întâlnirea și dialogul. Nimic nu este pierdut, practicând efectiv dialogul. Nimic nu este imposibil dacă ne adresăm lui Dumnezeu în rugăciune. Toți pot să fie artizani ai păcii; de la Assisi reînnoim cu convingere angajarea noastră de a fi astfel, cu ajutorul lui Dumnezeu, împreună cu toți bărbații și femeile de bunăvoință. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 6.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |