Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 21-a de peste an - Anul C - 2016

"Vor veni de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi și vor ședea la masă în împărăția lui Dumnezeu" (Lc 13,29).

Isus urcă la Ierusalim cu bucuria slujitorului care abia așteaptă să-și împlinească lucrarea vieții sale, lucrarea de mântuire a oamenilor și a întregului univers, lucrare pe care i-a încredințat-o Tatăl ceresc, lucrare pentru care va fi preamărit veșnic în cer și pe pământ. Dar Isus mai urcă la Ierusalim și cu bucuria drumețului care simte casa aproape, cu bucuria mirelui care simte deja atmosfera nunții din care îi este deja pregătită, dar și cu bucuria viteazului care abia așteaptă să-și recupereze mireasa din mâna răpitorului ei și să intre cu ea în sala nunții veșnice a paradisului.

Ideea centrală a lecturilor biblice din această duminică este chemare universală la mântuire, chemare făcută de Dumnezeu tuturor oamenilor. Această mântuire a fost realizată de însuși Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Această mântuire trebuie mai întâi cunoscută, prețuită și acceptată în cunoștință de cauză (cf. 1Tim 2,4). Acest plan veșnic de mântuire a tuturor oamenilor de pe pământ, plan revelat astăzi de Isus, a fost revelat de Dumnezeu încă din Vechiul Testament și prevedea ca oamenii din cele patru puncte cardinale vor fi chemați să locuiască cu Dumnezeu în templul său ceresc, pentru a se împărtăși veșnic de slava sa cerească și unde toți oamenii îi vor sluji lui Dumnezeu ca preoți și leviți (cf. Is 66,18-21).

De aceea sfântul apostol Petru, după ce Isus și-a încheiat lucrarea sa de la cruce și s-a așezat la dreapta tronului ceresc, spunea primilor creștini adunați dintre iudei și păgâni și din națiunile de sub cer convocate încă din ziua de Rusalii: "Voi însă sunteți o seminție aleasă, o preoție împărătească, un neam sfânt, un popor pe care Dumnezeu și l-a câștigat ca să fie al lui, ca să vestiți puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din întuneric la lumina sa minunată; pe voi, care odinioară nu erați un popor, dar acum sunteți poporul lui Dumnezeu; pe voi, care nu căpătaserăți îndurare, dar acum ați căpătat îndurare" (1Pt 2,9-10). Iar sfântul apostol Ioan, puțin după anul 100, a văzut această împărăție cerească unde se arată slava cerească promisă și unde erau deja adunați oameni pe care nimeni nu putea să-i numere, oameni din orice neam, din orice seminție, din orice norod și de orice limbă (cf. Ap 7,9).

Această lucrare de adunare a tuturor oamenilor de pe pământ într-un singur popor fericit a fost începută efectiv de Isus, a fost continuată de apostoli și primii creștini, continuă și astăzi și va continua până în ziua venirii de-a doua a lui Isus. Biblia ne spune că o echipă de apostoli și ucenici, în frunte cu apostolul Petru au rămas în țara lui Israel pentru ca să adune noul popor al lui Dumnezeu dintre evrei, iar Paul cu o altă echipă de apostoli și ucenici au mers înafara granițelor țării pentru a aduna noul popor al lui Dumnezeu dintre popoarele păgâne" (cf. Gal 2,8). Din porunca lui Isus această misiune a fost încredințată tuturor ucenicilor din toate timpurile (cf. Mc 16,19) și trebuie să continue până ce toți oameni vor auzi această veste bună, până ce toți oamenii vor auzi Evanghelia, căci fără de asta bucuria universală nu va începe (cf. Mt 24,14).

Astăzi, Isus în mod delicat le spune tuturor amatorilor de statistici provizorii că acum nu este timpul de a afla câți din cei chemați la bucuria universală din casa Tatălui se mântuiesc, pentru că în fiecare zi această listă se schimbă prin puterea harului și prin misiunea Bisericii și ca atare singura statistică valabilă va fi cea făcută de către Dumnezeu la sfârșitul lumii. De aceea, singura noastră preocupare de acum trebuie să fie cum să intrăm noi în această împărăție cerească, și cum să-i facem și pe alții să intre, căci fără semenii noștri nu putem intra nici noi. Biblia spune că această împărăție are o "cale îngustă" și o "poarta strâmtă" (cf. Mt 7,13-14; Lc 13,24); și că atât calea cât și poarta, au un singur nume, Isus (cf. In 10,9; 14,6).

Apoi, drumul oamenilor spre această împărăție nu este un drum cu privilegii pentru unii și nici un drum cu obstacole pentru alții. Micile atenționări și micile corecții părintești ale lui Dumnezeu sunt pentru toți oamenii și sunt menite ca să ne țină treji pe toți, fără să scrântească piciorul celui care șchiopătează și fără să descurajeze pe cel drept (cf. Evr 12,5-13).

Se spune că niște nebuni care locuiau într-un port pretindeau că toate corăbiile și mărfurile din ele, care intrau în acel port, sunt ale lor; alți nebuni cu coroane de paie pe cap se credeau rege și dădeau ordine peste tot. Sunt nebuni și între unii dintre oamenii socotiți sănătoși la minte, căci unii dintre aceștia cred că împărăția lui Dumnezeu va fi a lor fără să facă nimic pentru a intra în ea, ba chiar trăind împotriva ei, numai pentru faptul că aparțin la un popor sau la o familie (cf. In 8,33-39) sau numai pentru faptul că au fost botezați, dar n-au lepădat păgânismul. La judecata divină, nebunia tuturor oamenilor va trece și atunci mulți vor vedea cât de mult s-au înșelat.

Într-adevăr toți oamenii pământului sunt chemați să vadă "gloria Domnului" atât aici pe pământ, dar mai ales în slava veșnică (cf. Is 66,18). Însă numai cei care îl vor primi pe Isus ca Domn, numai cei care-l vor urma pe el și învățăturile sale, numai cei care vor răbda până la sfârșit, numai aceia se vor mântui (cf. Mt 10,22; 24,13; Mc 13,13). Dacă ne vom dărui lui Isus împreună cu toată viața noastră și dacă îl vom primi pe Isus ca mântuitor al nostru, numai atunci neprihănirea lui Isus va deveni și neprihănirea noastră, numai atunci noi, păcătoșii, vom fi acceptați înaintea lui Dumnezeu.

Chemarea universală la mântuire făcută de Dumnezeu tuturor oamenilor ne-a fost revelată încă din Vechiul Testament (cf. Gen 18,18; Is 66,18-21), ne-a fost predicată de Isus și de apostoli (cf. Mt 8,11; Lc 13,28; Fap 3,22-26), dar trebuie vestită și de noi (cf. Mc 16,19).

Un adevăr repetat de mai multe ori în Scriptură, un adevăr pronunțat de însăși persoanele divine prin multe ocazii și prin mulți oameni, arată importanța lui și urgența răspunsului oamenilor. Sfântul apostol Ioan ne spune despre Isus: "Mâncarea lui Isus era să facă voia Tatălui său ceresc" (cf. In 4,34). Voia Tatălui ceresc trebuie să fie și mâncarea noastră a celor care caută mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Într-un cuvânt toți cei care caută mântuirea lui Dumnezeu trebuie să trăiască așa cum a trăit Isus (cf. 1In 2,6). Numai aceștia capătă harul de a deveni copii ai lui Dumnezeu (cf. In 1,12).

Odată un om, ca și cel din evanghelia de astăzi, i-a cerut lui Dumnezeu să-i descopere dacă sunt mulți sau puțini cei care se mântuiesc. Domnul i-a arătat în vis un drum larg și neted, un drum la vale, un drum cu flori balustrade pe margini, un drum cu acompaniament muzical și reclame frumoase, drum pe care mergeau oameni greu de numărat. Dar la un moment dat, drumul s-a oprit în fața unei prăpastii cu foc și nimeni nu mai putea întoarce înapoi. Atunci au apărut niște mâini nevăzute care îi împingeau pe toți în prăpastia cu foc. Apoi Domnul i-a arătat un drum strâmt și la deal, un drum denivelat, un drum cu bolovani, cu băltoace și cu spini, un drum aproape întunecat, un drum de pe care abia se zărea o mică lumină sus. Pe acest drum a văzut o singură bătrână cu baston, care mergea anevoios cu ochii la lumina de sus (cf. Mt 7,13-14). Cu cât urca, urâtul, greul și urletele înspăimântătoare slăbeau lăsând loc frumosului, plăcerii și cântecelor îngerești, până ce a fost învăluită de o lumină și de o fericire totală, ca văzută și de sfântul Paul la răpirea sa în a treilea cer (cf. 2Cor 12,2), o fericire pe care ochiul nu a văzut-o, urechea nu a auzit-o și pe care inima omului nu a simțit-o niciodată (cf. 1Cor 2,9).

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus umbla prin cetăți, dar nu ca să devină cetățeanul lor, ci ca să le spună tuturor celor care vor deveni ucenicii lui că, ei nu sunt din lumea aceasta, cum nici el nu este din lumea aceasta (cf. In 17,14), pentru ca să-i lumineze cu învățături divine și să-i facă să ajungă cu bine în Ierusalimul ceresc (cf. Ap 21,10). Oare noi pentru ce umblăm prin lumea aceasta? Dacă umblăm ca să ne adâncim în mentalitate ei luciferică, facem drumuri zadarnice. Dar dacă umblăm pentru a vorbi lumii de Dumnezeu, de împărăția cerurilor, de Ierusalimul ceresc deschis nouă Cristos la cruce (cf. Gal 4,26), atunci călătorim cu Isus și vom ajunge în cer mireasa lui (Ap 21,2).

Psalmul responsorial de astăzi ne spune că aceasta este evanghelia pe care trebuie să o primim și apoi s-o predicăm și altora și să spunem că, mare este îndurarea lui Dumnezeu asupra noastră și adevărul Domnului rămâne în veci (cf. Mc 16,15; Ps 116,1-2).

Dumnezeu ne-a creat liberi și ne respectă această libertate chiar când o folosim contra planului său de mântuire și chiar contra mântuirii noastre. El intervine ca un tată iubitor pentru toți oamenii aproape la fel, căci la toți și la buni și la răi le aplică unele pedepse părintești pentru a-i ține vigilenți, pedepse părintești și iubitoare, care nu scrântesc piciorul celui care șchiopătează și nici nu descurajează pe cei silitori (cf. Evr 12,5-13).

Isus ne avertizează astăzi că, Dumnezeu "va închide" chiar și "poarta cea îngustă", în ziua judecății sale, și atunci nimeni nu va mai putea intra. Să vedem niște exemple din Biblie în acest sens:

Să ne amintim de timpul potopului, atunci când oamenii și-au bătut joc de chemările lui Dumnezeu la convertire trimise prin dreptul Noe. Însă atunci a venit potopul, toți voiau să intre, dar nu au mai putut, căci Dumnezeu a închis pentru ei ușa corabiei salvatoare (cf. Gen 7,16). Să ne gândim la "fecioarele nechibzuite", fără ulei în candele, adică fără lumina lui Cristos pe calea vieții lor, că atunci când au voit să intre în împărăție, Dumnezeu le-a închis ușa de la ospățul de nuntă (cf. Mt 25,10). Să ne gândim la slujitorul necredincios, care în timpul vieții în loc să-și facă datoria, a mâncat și a băut, iar când aștepta răsplata, Dumnezeu l-a exclus din împărăția sa (cf. Lc 12,45-46). Să ne gândim la invitații de la nunta fiului de împărat, care fără motive serioase au refuzat invitația, dar în ziua cercetării lor au pierdut pe veci prietenia împăratului și locul rezervat lor de la nunta Fiului său (cf. Lc 14,16-20.24).

Toți cei care s-au pierdut atunci, toți cei care s-au pierdut de atunci până acum și toți cei care se vor pierde până la venirea lui Isus de-a doua, au fost cuprinși în planul lui Dumnezeu de mântuire a tuturor oamenilor; însă ei au refuzat acest plan divin, crezând că ei posedă planuri mai bune de mântuire. Singurul plan de mântuire, bun, sfânt și sigur, este planul lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. La sfârșit, când ochii inimii oamenilor se vor deschide și vor vedea limpede că planurile lor de mântuire nu au fost bune, "mulți vor căuta să intre în împărăția cerurilor, dar nu vor putea, pentru că Stăpânul va încuia ușa (cf. Lc 13,25). De aceea sfântul Paul și toți sfinții s-au străduit ca mereu să fie gata, adică să fie mereu aflați în Cristos (cf. Fil 3,9).

Iată și o istorioară biblică care explică cum unii dintre cei din urmă vor fi primii, iar cei dintâi vor fi ultimii (cf. Lc 13,30). Se spune că de poarta redeschisă a paradisului se apropiau doi călători. Toți sfinții și îngerii cerului au strigat de bucurie. Isus, Fiul Tatălui, se întorcea acasă. Cu el se puteau întoarce toți fiii pierduți. Dar Isus, se întorcea însoțit numai de unul singur, care nu era din cei așteptați de sfinți. Era un tâlhar, era tâlharul convertit la cruce (cf. Lc 23,43). El era unul dintre cei socotiți a fi cei din urmă, dar iată că a ajuns cel dintâi în cer, căci i-a cerut lui Isus mântuirea sa. Cine caută astăzi să fie socotit cel dintâi, să se aștepte la surprize în împărăția lui Dumnezeu (cf. Mt 23,6; Mc 12,39; Lc 20,46). Cine intră sub stăpânirea lui Dumnezeu acum (cf. 2Cor 6,2), acela va avea un loc la masa împărăției (cf. 1Cor 15,28). La intrarea în împărăția lui Dumnezeu nu sunt nici privilegii pentru unii și nici obstacole. Dumnezeu ne iubește pe toți fără deosebire. Aceste este mesajul lecturilor de astăzi. Acesta este și mesajul Anului Milostivirii în care ne aflăm.

Totul depinde de noi, care putem primi sau refuza mântuirea, care putem netezi sau denivela și drumul altora. Toți cei care merg pe urmele Domnului netezesc cărarea credinței pentru frații lor. Cei care nu-l urmează pe Isus creează obstacole pe calea mântuirii pentru frații lor.

Un alcoolic care căuta ceva de mâncare la un centru misionar a auzit pentru prima dată în mod explicit despre Isus, ca despre mântuitorul tuturor oamenilor care se recunosc păcătoși. Atunci el și-a recunoscut păcatele, a cerut iertare și mântuire de la Isus, a primit Botezul și s-a pus la lucru pentru împărăția cerurilor. Timp de 40 de ani s-a îngrijit de alcoolici, cărora le vorbea despre Isus și de mântuirea sa de la cruce, dacă lasă păcatul. Și a reușit aproape în totalitatea cazurilor. Iată cum cei din urmă ajung cei dintâi, cum cei fără șansă primesc mântuirea.

Atunci cei neprihăniți vor străluci ca soarele în împărăția Tatălui lor. Cine are urechi de auzit să audă (cf. Mt 13,43).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat