|
Episcop clandestin: Acordul China - Sfântul Scaun cu cât vine mai repede, cu atât e mai bine De Gianni Valente O "Conferință episcopală chineză în comuniune cu papa" este "ceea ce noi sperăm să vedem și pentru care ne-am rugat de mult timp". Așa vede Iosif Wei Jingyi, episcop catolic "clandestin" de Qiqihar, în provincia de nord-est Heilongjiang. Wei este exponent cunoscut al zonei ecleziale chineze așa-numite "clandestine": expresie nefericită și derutantă folosită pentru a indica acea parte dintre episcopi, preoți și credincioși care nu se supun organismelor și metodelor politicii religioase de la Beijing. În trecut, Wei a trăit trei perioade de detenție și de restricție a libertăților personale, din care cea mai lungă a durat peste doi ani, din septembrie 1990 până în decembrie 1992. Vatican Insider i-a pus câteva întrebări pornind de la recentul articol publicat de cardinalul John Tong despre posibilele dezvoltări ale dialogului China - Sfântul Scaun cu privire la procedurile de numire a episcopilor chinezi. Proces asupra căruia episcopul se exprimă cu libertatea și sensibilitatea păstorului care are grija sufletelor. Destăinuind și speranța ca acest timp de posibile, dorite schimbări "să fie însoțit de roade de convertire în noi toți". Episcop Iosif Wei, ca episcop chinez, ce v-a uimit mai mult în intervenția cardinalului John Tong despre posibilele dezvoltări ale relațiilor dintre Sfântul Scaun, Biserica din China și guvernul chinez cu privire la numirea episcopilor? Articolul cardinalului Tong despre "Comuniunea Bisericii din China cu Biserica universală" m-a impresionat prin noutatea sa. Ceea ce m-a impresionat mai mult este lumina pe care Tong a primit-o din cer, care l-a luminat și l-a făcut să privească toată chestiunea cu ochi noi. El pornește de la modul ales de Dumnezeu pentru a dialoga cu omul și sugerează să se privească și dialogul dintre Sfântul Scaun și Beijing cu aceeași privire. Pentru aceasta el reușește să prefigureze dezvoltări așa de importante și pozitive. Cardinalul Tong scrie că "Sfântul Scaun are autoritatea de a stabili modalitatea cea mai oportună pentru numirea episcopilor în China" și că papa "are autoritatea specifică de a analiza condițiile particulare ale Bisericii în țară și de a stabili legi speciale, care însă să nu încalce principiile de credință și să nu distrugă comuniunea eclezială". Episcopii așa-numiți "clandestini", inclusiv dumneavoastră, sunt gata să recunoască acest fapt? Exercitând propria autoritate în aceste lucruri, papa și Sfântul Scaun cu siguranță nu contrazic credința și nu dăunează comuniunii și unității Bisericii. credincioșii chinezi care trăiesc în China, clandestini sau oficiali, toți sunt catolici. Și catolicii sunt fideli față de Scaunul Apostolic. Pentru a rămâne fidel față de Scaunul Apostolic de Roma eu am acceptat să devin un episcop "clandestin"! Cum aș putea acum să nu accept ceea ce este indicat de Sfântul Scaun? Pentru a mărturisi explicit fidelitatea noastră față de papa și față de Scaunul Apostolic noi am devenit o comunitate "clandestină", adică neînregistrată oficial la aparatele civile. Și atunci cum am putea acum să refuzăm ceea ce vine de la Papa și de la Sfântul Scaun? În lucrarea sa lungă, cardinalul Tong scrie: "Unii sunt preocupați că tratativele dintre China și Vatican au drept consecință abandonarea episcopilor neoficiali". Dumneavoastră, care sunteți un episcop nerecunoscut de guvern, ce părere aveți? Mă întreb: care pot să fie prerogativele legitime ale comunităților clandestine care riscă să fie contrazise sau frustrate în tratativele dintre China și Sfântul Scaun? Există Dreptul Canonic și Dreptul Civil, dar din amândouă punctele de vedere, dialogul dintre Sfântul Scaun și guvernul chinez nu va sacrifica nicio instanță legitimă a comunităților clandestine. Cu privire la preocupările că în negociere Scaunul Apostolic poate să-i uite pe episcopii care sunt în închisoare, ele apar cu totul lipsite de fundament. Cum poate Biserica, ce este mamă, să uite pe copiii săi care mărturisesc credința sa și cu prețul suferințelor? Este imposibil, pentru că este imposibil ca Duhul Sfânt să abandoneze Biserica. Cardinalul Tong scrie că Sfântul Scaun, cu acordul în discuție, vrea să favorizeze comuniunea deplină a Bisericii din China, și își imaginează o Conferință episcopală care să-i cuprindă pe toți episcopii în comuniune cu papa, după ce se vor fi rezolvat cazurile de episcopi ilegitimi și excomunicați. Ar putea exista rezistențe în comunitățile chineze, după atâtea decenii de diviziune? Biserica lui Dumnezeu care merge prin istorie este formată din păcătoși. Dacă ia formă o Conferință episcopală chineză în comuniune cu papa, toți acești episcopi vor fi persoane convertite pentru a merge împreună spre împărăția lui Dumnezeu. Această viziune, această perspectivă este foarte frumoasă. Este ceea ce noi sperăm să vedem de mult timp, pentru care ne rugăm de mult timp. Comunitatea credincioșilor chinezi nu va avea obiecții. Dar sperăm și ca acest lucru să fie însoțit de roade de convertire în noi toți. Este un timp în care toți trebuie să privim la condiția concretă a fiului risipitor relatată în Evanghelie, acel fiu care a fost departe mulți ani și pentru ca să trăiască a ajuns să păzească porcii. Se poate imagina că mirosea a porc și el și că, întorcându-se acasă, s-a spălat imediat ce a fost posibil, pentru că nimeni nu vrea să rămână lângă persoane care miros urât. Nu vrem să-l vedem pe fiul risipitor că după ce a fost îmbrățișat de tatăl să se întoarcă la păzitul porcilor, să meargă din nou în noroiul lor și să nu ceară să fie eliberat de murdărie și de mirosul urât. Dacă cineva se comportă așa și se întoarce în noroi, înseamnă că nu are nicio identitate, niciun simț de apartenență și toți vor fugi departe de el. Ați auzit ceva despre conținuturile tratativelor dintre Sfântul Scaun și guvernul chinez? Noi nu cunoaștem amănuntele, dar știm că se lucrează, lucrările continuă, deci înseamnă că lucrurile merg înainte. Nu este de folos a pune grabă, pentru că e bine ca să se lucreze cu calm. Dar, în același timp, noi sperăm ca să se ajungă în curând la un rezultat concret, care să fie bun pentru toți. Și cu cât vine mai repede, cu atât e mai bine. Conform unor comentatori, dialogul este iluzoriu și chiar nociv dacă mai întâi nu se elimină influența Asociației patriotice. Așa stau lucrurile? Când două realități încep să trateze trebuie să fie libere să vorbească despre toate. Și despre Asociația patriotică. Dar fără a pune pre-condiții. Noi trebuie să spunem ceea ce gândim, să dăm și sugestii, dar papa trebuie să simtă mai ales sprijinul nostru total și că avem încredere în el. Nu trebuie să fim noi cei care să pretindem să-l condiționăm, să spunem ceea ce trebuie sau nu trebuie să facă, sau chiar să pretindem să-i impunem ideile noastre. În Evanghelie, Isus i-a încredințat lui Petru misiunea de a-i întări în credință pe frații săi. Același Isus îl asistă pe Papa în această misiune. Și noi nu trebuie să avem pretenția de a-l învăța cum se face. Dar dacă unul, în conștiință, are îndoieli? Criteriul care trebuie urmat nu sunt propriile opinii, ci Evanghelia și credința apostolilor. Nimeni nu poate crede că ideile sale sunt superioare cuvintelor lui Isus. Și Isus, în Evanghelie, ne-a spus să avem încredere și în Petru, în apostolul care-l trădase și pe care El l-a iertat, pentru că pe Petru îl susține El însuși. Desigur, trebuie să urmăm adevărul pe care-l percepem în conștiința noastră. Dar credința e cea care luminează conștiința noastră și nu viceversa. Care sunt marile oportunități precum și cursele cele mai periculoase pe care le vedeți dumneavoastră, ca păstor, în prezentul și în viitorul Bisericii din China? În acest timp, în societatea chineză se simte că este nevoie de puncte de referință morale, deoarece corupția ruinează și distruge totul. Apoi se percepe o aspirație răspândită spre bine, de a face lucrurile respectându-i pe ceilalți și binele comun. Și în acest mod, după părerea mea, se răspândește și un climat favorabil pentru spiritul Evangheliei. Vedem că putem colabora. Societatea chineză așteaptă de la noi creștinii o contribuție pozitivă și constructivă. Riscul este ca să nu profităm de această circumstanță favorabilă, pentru că suntem prinși și ne pierdem în alte lucruri. Ar fi ca o renunțare la vestirea Evangheliei, într-un moment în care atâția ar putea-o primi cu bucurie. Tot cardinalul Tong, în urmă cu câteva luni, a reafirmat oportunitatea de "a chineza" Biserica din China, așa încât ea să nu mai fie percepută ca un factor de colonizare religioasă. Este un proces periculos? Dar deja Matteo Ricci n-a adus în China "Evanghelia italiană" sau "Evanghelia franceză". A adus Evanghelia. Și a parcurs calea chineză pentru a o face să ajungă la chinezi. Omiliile și discursurile papei Francisc continuă să fie accesibile cu ușurință în ținutul chinez? Desigur. Sunt publicate pe atâtea situri internet și trec de la persoană la persoană. Urmărim pas cu pas toate sugestiile legate de Anul Sfânt al Milostivirii. Pe internet văd și că atâția chinezi ajung să-l găsească pe papa la audiențele generale, la Roma, și-l întâlnesc la piața "Sfântul Petru". El îi salută adesea. Față de trecut, pentru chinezi a devenit mai ușor să ajungă la Roma și să-l vadă sau chiar să-l salute pe papa. Există o apropiere vizibilă cu episcopul de Roma, care înainte nu exista. Lucrurile s-au schimbat și continuă să se schimbe. Va putea evolua și rolul Asociației patriotice? Personal, sper ca ea să devină cu timpul un lucru din trecut. Pentru că atâția au o amintire urâtă despre rolul avut de ea, în atâtea situații. Lucrul important este de a găsi noi căi pentru a-i ajuta pe catolici să-și manifeste și propria iubire față de patrie. Cred că ați urmărit evenimentul lui Thaddeus Ma Daqin, episcop de Shanghai, și intervenția sa cu privire la rolul pozitiv al Asociației patriotice. Unii l-au catalogat ca un oportunist, un trădător. Nimeni nu-și poate permite să judece, să defăimeze și să dea în alții ca trădători. Nimeni nu are dreptul să facă asta și cine o face, face un lucru foarte rău. Ce știm noi despre ceea ce este în inima lui Thaddeus Ma Daqin, după experiența pe care a trăit-o și după ce a fost împiedicat timp de patru ani să-și exercite misiunea de episcop? Dumneavoastră reușiți să vă imaginați mai bine decât noi ce a trecut prin inima episcopului Ma. N-am avut aceleași experiențe ale sale. Dar singurătatea da, precum și faptul de a fi dus într-un loc sau într-altul. În acele circumstanțe, nu ești niciodată singur: ești în fața lui Dumnezeu și ceea ce gândești și faci, gândești și faci în fața lui Dumnezeu. Eventual credincioșii nu-i vezi, eventual alții te-au trădat, dar ești mereu în fața lui Dumnezeu. Și acest lucru valorează mai mult. Ne rugăm pentru Ma Daqin cu respect, fără a ne permite să judecăm inima celorlalți. Părintele Lombardi, pe atunci director al Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a spus că papa se roagă pentru Ma Daqin și pentru toți chinezii. Papa este un părinte, privește și judecă lucrurile cu ochi de părinte. Episcopul Ma Daqin este un om care se roagă, papa știe asta și are încredere în el. Pentru un părinte, lucrul cel mai important este să arate iubirea sa față de fiii săi. (După Vatican Insider, 12 august 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |