Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Fața milostivirii în timpul lui Bergoglio

De Alver Metalli

"A acționat cu credință eroică și cu o iubire pe care nu o percepea. De aceea sfințenia sa este mult mai mare, în mod excepțional eroică!". O frază stranie în gura părintelui Brian Kolodiejchuk, persoana din lume care o cunoaște mai bine pe femeia pe care la 4 septembrie 2016 papa Francisc o va proclama sfântă. Și poate o candidată la sfințenie să acționeze fără iubire? Dar înainte de a da cont de această afirmație, preotul canadian devenit Misionar al Carității, ultima ramură masculină întemeiată de Maica Tereza, explică de ce Maica Tereza este un "personaj-mesaj" pentru timpul nostru.

Benedict al XVI-lea a spus, într-un interviu acordat iezuitului Jacques Servais, că "este un semn al timpurilor" faptul că ideea milostivirii lui Dumnezeu devine tot mai centrală și dominantă". Deci Maica Tereza este un semn al timpurilor?

"Da, fără îndoială, în multe moduri. Putem spune că fiecare sfânt este un «semn al timpurilor» pentru epoca în care i-a fost dat să trăiască, dat fiind că în general Dumnezeu ridică un sfânt pentru a da un mesaj acelui timp, îndeosebi pentru a face să ajungă la conștiința Bisericii și a lumii mesajul care corespunde necesităților momentului prezent. Începând de la papa Ioan Paul al II-lea, continuând apoi cu papa Benedict, și actualmente cu papa Francisc, mai ales cu exemplul său. Toată opera Maicii Tereza și a Misionarelor Carității sunt constituite din faptele de milostenie, fie sufletească, fie trupească. În august, se va publica o nouă carte din partea Centrului «Maica Tereza», tocmai cu privire la Maica Tereza și faptele de milostenie; cartea conține învățăturile Maicii Tereza cu privire la faptele de milostenie și apoi exemple ale modului în care le-a trăit, conform mărturiilor date în timpul procesului. Titlul este: «O chemare la milostivire: Inimi pentru a iubi și mâini pentru a sluji». Cartea va fi publicată mai întâi în engleză și apoi, după canonizare, în alte limbi, cu siguranță și în spaniolă".

De ce a spus despre ea însăși că vrea să fie "creionul lui Dumnezeu"?

"Un creion este ceva nesemnificativ, numai un instrument pe care cineva îl folosește pentru a scrie un mesaj. De exemplu, când dumneavoastră primiți o scrisoare vreți s-o citiți pentru a verifica ceea ce vrea să vă spună persoana care v-a scris; nu vă concentrați asupra hârtiei sau asupra instrumentului care a fost folosit pentru a o scrie.

Definindu-se pe ea însăși ca un creion, Maica Tereza dorea să accentueze umilința instrumentului - ea însăși - și măreția lui Dumnezeu, care se folosea de «nimic pentru a arăta măreția sa», cum îi plăcea să spună. Și un alt lucru: un creion costă puțin și este accesibil tuturor, deci este foarte obișnuit. Cel care îl folosește - Dumnezeu - este cel care face lucruri mari, dacă acel creion îi permite să acționeze cu libertate".

Există un moment pe care Maica Tereza îl numea ziua inspirației, când a auzit glasul lui Isus care îi cerea să întemeieze un nou Ordin. Nu se poate înțelege întunericul dacă nu se cunoaște lumina și multe persoane nu știu despre această experiență. În ce constă?

"Acum știm că Maica Tereza a ascultat glasul lui Isus pentru prima dată la 10 septembrie 1946, cerându-i să meargă la cei mai săraci dintre săraci în cartierele sărace din Calcutta pentru a le duce lumina sa și iubirea sa. Aceste locuțiuni interioare și mai târziu, în 1947, viziunile interioare, au continuat până în anul 1947. Înainte de asta, Maica Tereza a trecut deja prin purificările pasive pe care sfântul Ioan al Crucii le explică în scrierile sale. Această purificare a dus-o în 1947 la experiența mângâietoare a unei uniri continue și profunde cu Isus".

S-a vorbi mult despre cei "50 de ani de noapte întunecată a sufletului". Se poate echivala cu experiența altor sfinți sau în schimb au o semnificație diferită?

"Cu toate acestea, chiar și după ce a ajuns la unirea cu Isus, experiența «întunericului», cum o numea ea, a revenit. Câțiva ani după aceea a fost condusă de un preot iezuit care a ajutat-o să înțeleagă acest întuneric, ca partea spirituală a lucrării sale. Era forma pentru a se identifica cu Isus în suferințele sale cele mai mari, în Grădina Măslinilor și pe Cruce. Din partea sa, ea experimenta ceea ce a numit: cea mai mare sărăcie în lumea actuală, adică, aceea de a nu fi iubit, nici dorit, nici voit. Pentru Maica Tereza, întunericul său nu era atât pentru purificarea sa, ci mai degrabă ca o ispășire, să pătrundă în întunericul săracilor care nu au credință și, mai ales, nu au iubire.

Singurii sfinți care au avut o experiență asemănătoare de întuneric în timpul unei perioade așa de lungi au fost: sfântul Paul al Crucii, care a experimentat și perioade de mângâiere, și sfânta Ioan de Chantal. Ceea ce este unic în Maica Tereza este că întunericul său, din ceea ce știm, a continua până la moartea sa".

Cum se explică într-o sfântă această "tăcere"? Și pentru ce nu este o obiecție față de sfințenie?

"Sfințenia constă în credință, speranță și iubire, deci nu constă în ceea ce unul simte, ci mai degrabă în modul în care acționează. Maica Tereza a acționat cu credință eroică și cu o iubire pe care nu o percepea. De aceea sfințenia sa este mult mai mare, în mod excepțional eroică!

Sau chiar putem spune că nimeni nu este canonizat pentru sentimentele sale, ci mai degrabă pentru faptele sale; în ultimă instanță: pentru «iubirea sa în acțiune vie», o altă expresie pe care Maicii Tereza îi plăcea să o folosească. Așa cum ne spune Evanghelia: din roadele lor îi veți recunoaște".

Maica Tereza a fost beatificată în 2003 de Ioan Paul al II-lea, care a făcut să pornească imediat cauza, derogând de la cei cinci ani de la moarte ceruți de Codul de Drept Canonic. Și Papa Francisc nu se poate spune că a pierdut timp. De ce această accelerare?

"Maica Tereza este excepțională, în sensul că deja în timpul vieții sale avea o reputație solidă și generalizată de sfințenie. Persoanele o considerau și o numeau sfânta, chiar și în prezența ei. După moartea sa, această reputație de sfințenie și puterea sa de mijlocire (dat fiind că multe persoane prezentau favoruri și chiar minuni prin intermediul mijlocirii ei) au permis Papei Ioan Paul al II-lea să facă pentru prima dată o excepție față de așteptarea de cinci ani înainte de a putea începe (o regulă stabilită pentru a asigura prin intermediul faptelor reputația generalizată de sfințenie, care este condiția de bază pentru ca Biserica să poată începe o cauză de canonizare).

Oricum, deși a avut o excepție la perioada de așteptare, procesul s-a realizat în conformitate cu normele canonice; procesul în sine n-a fost mai puțin exigent decât oricare altul. Pentru Ioan Paul al II-lea, Maica Tereza era o «persoană-mesaj» pentru timpul nostru, care întrupează multe dintre învățăturile fundamentale ale pontificatului său, de exemplu «civilizația iubirii» și «respectarea vieții». Cu papa Francisc, există o afinitate în carisma sa de a merge la persoanele marginalizate, la periferiile existenței umane, la cei mai săraci dintre săraci".

Surprinde că după moartea Maicii Tereza Misionarele Carității au avut cea mai mare dezvoltare a lor. Erau 2.842 în momentul morții, angajate în 594 de case, acum sunt peste 5.000 în 758 de case din 139 de țări. Trebuie să moară fondatorul pentru ca acea companie care s-a născut din el să se răspândească în lume?

"În realitate, surorile Misionare ale Carității au avut cea mai mare dezvoltare a lor la sfârșitul anilor '70 și la începutul anilor '80, când Maica Tereza era încă în viață. faptul că această congregație a continuat să crească este numai un semn că a sa carismă continuă să fie vie și activă în Biserică, continuă să dea rod. Dar nu este real că am experimentat o expansiune numai după moartea ei".

Cele patru surori ale Maicii Tereza ucise în Yemen... Le cunoșteați?

"Nu, nu le-am cunoscut".

Și martiriul face parte din carisma surorilor Maicii Tereza?

"A fi martire, așa ca și sfințenia, este o posibilitate care există în orice vocație creștină. Oricum, martiriul este un har și nu știm cui l-a rezervat Dumnezeu și cine va fi «gata» să-l primească. Fiind spuse acestea, Maica Tereza spera să poată da sfinți și martiri Bisericii și după moartea sa dorința sa a fost ascultată".

(După Vatican Insider, 8 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat