|
Dobrogea: Impresii de călătorie (II) În drum spre muzeu Încheiam episodul precedent cu sfințirea unor icoane, printre care și una în care sfântul Bretanion îl înfruntă pe împăratul Valens. Despre sfântul Bretanion, comemorat la 25 ianuarie (dată fixată de Martyrologium Romanum întocmit de cardinalul Cesare Baronio), se știe că a fost episcop de Tomis în secolul al IV-lea. S-a născut în cetatea Capadociei, iar în jurul anului 360 a fost numit episcop al Tomisului. S-a opus în mod curajos împăratului arian Valens (364-378). S-a distins prin sfințenie și zel pentru credință. Disputa cu împăratul arian o povestește Sozomen (Istoria bisericească, în Patrologia greacă, tomul LXVII, coloana 1343). După campania împotriva goților (încheiată cu pacea de la Noviodunum, Isaccea) în jurul anului 369 împăratul Valens s-a oprit la Tomis și a vorbit credincioșilor adunați în catedrală încercând să-i convingă să părăsească credința proclamată la Conciliul de la Niceea (325) și s-o îmbrățișeze pe cea ariană. Bretanion, după ce i-a spus că nu există alt crez decât cel de la Niceea, s-a pus în fruntea preoților și a poporului, a părăsit biserica unde împăratul propaga erezia și a mers să celebreze Liturghia într-o altă biserică. Pentru aceasta împăratul a poruncit să fie arestat și exilat. Dar, la protestul credincioșilor și de teamă să nu se răscoale, împăratul a fost nevoit să renunțe la pedeapsă. Sozomen își încheie relatarea: "În acest chip, Bretanion s-a arătat mai puternic decât zelul stăpânitorului; era de altfel un bărbat destoinic și renumit prin virtutea vieții sale, după cum mărturisesc chiar sciții înșiși". Teodoret al Cyrului amintește și el ca "Bretanion strălucea prin tot felul de virtuți și că păstorea ca arhiereu peste cetățile întregii Sciții" Bretanion mai este cunoscut că a trimis sfântului Vasile al Cezareii rămășițele martirului Sava Gotul, care a murit pe teritoriul românesc (12 aprilie 372), însoțit de o scrisoare ("Scrisoarea Bisericii Goției către Biserica din Capadocia") și de actul martiric al sfântului, atribuit lui Ulfila, dar cel mai probabil redactat de Bretanion. Acestea se știu din cele două scrisori de mulțumire, prin care sfântul Vasile îi răspunde lui Bretanion (scrisorile nr. 165 și 164). Marele ierarh capadocian îl considera pe Bretanion "un cetățean al patriei sale, care întocmai ca o creangă înflorită din rădăcină nobilă a umplut cu fructele Duhului o țara îndepărtată". Unii cred că a participat și la Conciliul de la Constantinopol I (381), deși cei mai mulți cred că a participat episcopul Geronțiu. Se crede că Bretanion a murit la 25 ianuarie, anul 380 sau 381. Mormântul cu rămășițele pământești s-au pierdut, probabil, în timpul invaziei bulgarilor de la începutul secolului al VII-lea. Am dorit să știm câte ceva despre catedrala în care sfântul Bretanion l-a înfruntat pe împărat și despre biserica în care apoi a celebrat Liturghia. Pentru a afla mai multe am pornit, cum era și normal, spre muzeu. Pe cale ne-am abătut spre a vizita moscheea "Carol I". La intrarea în moschee stă scris: "În numele lui Allah cel Milostiv, Îndurător". Era dimineața de 5 iulie. Tocmai se terminase Ramadamul. Acum se făcea curățenie. "Pentru ce v-ați rugat?" le-am întrebat pe cele două femei care se aflau acolo. "Pentru iertarea păcatelor", a fost răspunsul. Ele ne-au spus că în Constanța sunt 7.000 de musulmani, iar în toată țara 80.000: turci și tătari. Ne-a explicat ei au muezini, imami și muftii. Am întrebat dacă muezinul mai trebuie să urce în minaret ca să cheme la rugăciune. "Nu, a răspuns una dintre ele. Acum, cu tehnica modernă, sunt microfoane și boxe în turn. Cheamă la rugăciune de jos și se aude". Mai există o moschee în Constanța care-i cea mai veche. Am cumpărat bilete. Un tablou cu explicații aflat în partea dreaptă ne-a ajutat să descifrăm povestea clădirii. Moscheea a fost construită în perioada iunie 1910 - 1913 pe locul unei geamii din anul 1828, numită Mahmudia, la inițiativa regelui Carol I. Se spune că e prima construcție de beton armat și cărămidă din România. În curte sunt locurile pentru spălat picioarele. Dacă treci ușa de la intrare, din marmură neagră cu elemente de bronz, descoperi un covor mare (144 mp, 490 kg), lucrat manual, donație a sultanului Abdul Hamid (1876-1909) făcută moscheii din Ada-Kaleh (Cernavodă), fiind adus la Constanța în anul 1965. În jurul mihrabului (locul de rugăciune orientat spre Mecca), preluat de la vechea geamie, sunt scrise cele 99 de atribute ale lui Allah. În amvonul mare din partea dreaptă, numit minabar, se ține predica de vineri, iar în amvonul mic imamul recită din Coran. Impresionează minaretul (47 m) și impozanta cupolă. Deasupra minaretului și a cupolei se află câte o semilună. Ca să ajungi în minaret trebuie să urci 140 de trepte în spirală. Am ajuns la locul unde odinioară muezinul chema credincioșii la rugăciune. De acolo am admirat orașul și marea, am văzut pescărușii zburând mai aproape de noi și am făcut fotografii. Am coborât și am plecat spre muzeu, care este în apropiere. Despre cele descoperite acolo va fi vorba în următorul episod. Pr. Cornel Cadar * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 4-9 iulie: Dobrogea: Impresii de călătorie (II) * * * Dobrogea: Impresii de călătorie (I) lecturi: 31.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |