Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papii în fața terorismului islamic

De Andrea Tornielli

Lumea s-a schimbat după 11 septembrie 2001, după atentatele feroce făcute în Statele Unite de Al-Qaeda, organizația teroristă condusă de Osama Bin Laden. Desigur nu pentru că atacuri teroriste sângeroase, măceluri și victime nevinovate n-ar fi existat anterior în atâtea regiuni ale globului, ci pentru că acele patru atacuri sinucigașe făcute transformând avioane de linie în bombe mortale, care au costat viața a trei mii de persoane, au indicat un salt de calitate sinistru al fundamentalismului de matrice islamică lovind Occidentul în inimă.

Desigur, nicio reflecție adevărată și serioasă, în cincisprezece ani, nu pare că s-a făcut cu privire la cauzele acelui fenomen. Nicio autocritică serioasă încă nu este făcut astăzi cu privire la formele de finanțare ocultă și la traficul de arme, precum și la rezultatele catastrofale ale anumitor politici occidentale care susțin în înarmează grupuri organizate de rebeli pentru a dărâma un regim sau altul și apoi trebuie să facă față celor pe care i-au finanțat și înarmat. A fost cazul lui Al-Qaeda și este cazul lui ISIS și al fundamentalismului islamic finanțat de țări pe care Europa și Statele Unite continuă să le considere cei mai buni parteneri și aliați, cu scurtcircuite evidente cu privire la tema democrației: valoare care trebuie "exportată" și pretext pentru a face războaie cu consecințe dezastruoase (ca în cazul Irakului și al Libiei), dar în același timp valoare mai mult decât "negociabilă" cu țările considerate "prietene".

Este interesant de amintit cum sfântul Ioan Paul al II-lea, care a ajuns să trăiască această schimbare de epocă și intrarea năvalnică a terorismului fundamentalist pe scena mondială în ultimii ani ai vieții sale, și succesorul său Benedict al XVI-lea, s-au comportat în fața câtorva atentate grave și tulburătoare de matrice islamică.

În ziua de după atacurile de la 11 septembrie, care au avut loc în ziua de marți, Papa Wojtyła a ținut audiența generală în Piața "Sfântul Petru". "Nu pot să încep această audiență - a spus el - fără a exprima durere profundă pentru atacurile teroriste care în ziua de ieri au însângerat America, provocând mii de victime și foarte numeroși răniți. Exprim președintelui Statelor Unite și tuturor cetățenilor americani cele mai vii condoleanțe. În fața unor evenimente de o oroare așa de incalificabilă nu putem să nu rămânem profund tulburați. Mă unesc cu aceia care în aceste ore au exprimat condamnarea lor indignată, reafirmând cu vigoare că niciodată căile violenței nu conduc la adevărate soluții ale problemelor omenirii".

"Ieri a fost o zi întunecată în istoria omenirii - a continuat Ioan Paul al II-lea - un afront teribil la adresa demnității omului. Imediat ce am aflat știrea, am urmărit cu participare intensă evoluția situației, înălțând către Domnul rugăciunea mea din inimă. Cum pot avea loc episoade de o barbarie așa de sălbatică? Inima omului este un abis din care provin uneori planuri de o ferocitate nemaiauzită, capabile să tulbure într-o clipă viața senină și activă a unui popor". Papa s-a rugat pentru victime și a exprimat apropierea sa de rude, implorând ca să nu prevaleze vârtejul urii și al violenței". N-a făcut aluzie la matricea islamică a atentatului.

După câteva zile, Wojtyła a plecat în Kazahstan, țară majoritar musulmană. Și la 23 septembrie, în timpul rugăciunii Angelus care a încheiat liturghia, a lansat "un apel fervent tuturor, creștini și adepți ai altor religii, ca să coopereze pentru a edifica o lume lipsită de violență, o lume care să iubească viața și să se dezvolte în dreptate și în solidaritate. Nu trebuie să permitem ca tot ceea ce s-a întâmplat să conducă la înăsprirea diviziunilor. Religia nu trebuie să fie folosită niciodată ca motiv de conflict". Invitând "fie pe creștini fie pe musulmani să-l roage intens pe Unicul Dumnezeu Atotputernic, care ne-a creat pe toți, pentru ca să poată domni în lume binele fundamental al păcii. Ca persoanele din toate locurile, întărite de înțelepciunea divină, să lucreze pentru o civilizație a iubirii, în care să nu fie spațiu pentru ură, discriminare și violență".

În omilia de la liturghia celebrată în "Sfântul Petru" la 1 ianuarie 2002, pentru Ziua Mondială a Păcii, Ioan Paul al II-lea a reînnoit un apel "din inimă tuturor, credincioși și necredincioși, dintre grupurile sociale și dintre popoare. Acest apel este înainte de toate pentru cei care cred în Dumnezeu, îndeosebi pentru cele trei mari religii abrahamitice, ebraismul, creștinismul și islamul, chemate să pronunțe tot mai mult refuzarea fermă și hotărâtă a violenței. Nimeni, pentru niciun motiv, nu poate să ucidă în numele lui Dumnezeu, unic și milostiv. Dumnezeu este Viață și izvor al vieții. A crede în El înseamnă a-i mărturisi milostivirea și iertarea, refuzând instrumentalizarea Numelui său sfânt".

După câteva zile, primind corpul diplomatic acreditat pe lângă Sfântul Scaun, Papa Wojtyła a spus că "în fața agresiunii barbare și a masacrelor se pune nu numai chestiunea apărării legitime, ci și aceea a mijloacelor cele mai potrivite pentru a dezrădăcina terorismul, precum și aceea a căutării motivelor care se află la originea unor asemenea acțiuni, și aceea a măsurilor de luat pentru a demara un proces de «vindecare», pentru a depăși frica și a evita ca răul să se adauge la rău, violența la violență".

Din nou, la 24 ianuarie, la Assisi, unde a convocat o nouă și extraordinară reuniune a religiilor pentru a se ruga pentru pace și împotriva violenței, Pontiful polonez a spus: "Este necesar ca persoanele și comunitățile religioase să manifeste respingerea cea mai netă și radicală a violenței, a oricărei violențe, începând de la aceea care pretinde să se prevaleze de religiozitate, făcând chiar apel la numele preasfânt al lui Dumnezeu pentru a-l ofensa pe om. Ofensarea omului este, în definitiv, ofensare a lui Dumnezeu. Nu există finalitate religioasă care să poată justifica practica violenței omului asupra omului".

La 11 martie 2004, la Madrid, o serie de atacuri teroriste de matrice islamică asupra trenurilor au provocat moartea a 191 de persoane și peste două mii de răniți. Ioan Paul al II-lea, tot mai bolnav și "prizonier" al bolii Parkinson, la Angelus de duminică 14 martie a spus: "În fața unei așa barbarii rămânem profund tulburați și ne întrebăm cum de poate să ajungă sufletul uman să conceapă crime atât de execrabile. Reafirmând condamnarea absolută a unor asemenea acte nejustificabile, exprim încă o dată participarea mea la durerile rudelor victimelor și apropierea mea în rugăciune de cei răniți și de cei apropiați ai lor". Și în acest caz nicio menționare explicită a matricei islamice a atentatelor.

După moartea Papei Wojtyła, succesorul său Benedict al XVI-lea s-a aflat în primele luni ale pontificatului în fața unei recrudescențe a terorii în Europa. La 7 iulie 2005, la Londra, o serie de explozii cauzate de atentatori sinucigași în transporturile publice din capitala britanică la oră de vârf, au provocat 56 de morți și circa 700 de răniți. După trei zile, la Angelus, Papa Ratzinger a spus: "Simțim cu toții o durere profundă pentru atentatele teroriste atroce de la Londra. Să ne rugăm pentru persoanele ucise, pentru cele rănite și pentru cei dragi ai lor. Dar să ne rugăm și pentru atentatori: Domnul să atingă inimile lor. Celor care alimentează sentimente de ură și celor care săvârșesc acțiuni teroriste atât de repugnante le spun: Dumnezeu iubește viața, pe care a creat-o, nu moartea. Opriți-vă, în numele lui Dumnezeu!". Papa se schimbase, dar încă o dată, nicio aluzie la matricea islamică a atentatelor.

Anul următor, așa cum ne amintim, Benedict al XVI-lea se întorcea pentru a doua oară în Germania, vizitând Bavaria sa. La Regensburg, universitatea unde a predat înainte de a fi numit, la vârsta de cincizeci de ani, arhiepiscop de München, l-a primit pentru o lectio magistralis. Un citat foarte dur din împăratul Emanuel Paleologul despre Mahomed și despre violență, luat din contextul său instrumentalizat mai ales de televiziunile din lumea arabă, a provocat puternice reacții, manifestări, incidente. S-a uitat repede că acel discurs reprezenta înainte de toate o critică mascată la adresa Occidentului: "În lumea occidentală - a spus Papa Ratzinger - domină pe larg opinia că numai rațiunea pozitivistă și formele de filozofie care derivă din ea sunt universale. Însă culturile profund religioase din lume văd tocmai în această excludere a divinului din universalitatea rațiunii un atac la adresa celor mai intime convingeri ale lor. O rațiune, care în fața divinului este surdă și respinge religia în cadrul subculturilor, este incapabilă să se insereze în dialogul culturilor".

La 25 septembrie 2006, la puține zile după acea lectio magistralis, Benedict al XVI-lea a primit la Castel Gandolfo pe ambasadorii țărilor majoritar musulmane și pe reprezentanții câtorva comunități islamice. Cu acea ocazie a oferit el însuși o cheie interpretativă a discursului din Regensburg. A amintit ceea ce afirmă Conciliul al II-lea din Vatican, care "pentru Biserica catolică - a spus el - constituie Magna Charta a dialogului islamo-creștin: « Biserica privește de asemenea cu stimă pe musulmani, care îl adoră pe Dumnezeul cel unic, viu și existent în sine, îndurător și atotputernic, Creatorul cerului și al pământului, care a vorbit oamenilor. Ei caută să se supună din tot sufletul hotărârilor lui tainice, așa cum s-a supus lui Dumnezeu Abraham, la care credința islamică se referă bucuros»".

Benedict al XVI-lea a reafirmat că "dialogul interreligios și intercultural dintre creștini și musulmani nu se poate reduce la o alegere de moment. Este vorba efectiv de o necesitate vitală, de care depinde în mare parte viitorul nostru". Și a adăugat: "Într-o lume marcată de relativism și care prea des exclude transcendența din universalitatea rațiunii, avem nevoie în mod absolut de un dialog autentic între religii și între culturi".

"Dragi prieteni - a conchis Papa Ratzinger - sunt profund convins că, în situația în care se află astăzi lumea, este un imperativ pentru creștini și musulmani să se angajeze în a înfrunta împreună numeroasele provocări cu care se confruntă omenirea, în special în ceea ce privește apărarea și promovarea demnității ființei umane și drepturile care derivă din ea".

(După Vatican Insider, 18 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat