|
Căsătoriile mixte cu sau fără Liturghie? De Edward McNamara În obișnuita sa rubrică de liturgie, părintele Edward McNamara LC, profesor de liturgie și decan de teologie la Ateneul Pontifical Regina Apostolorum din Roma, răspunde unui cititor din India. Liturghia poate fi celebrată în cursul unei căsătorii mixte? Dacă nu, poate fi celebrată o Liturghie de mulțumire după ritualul căsătoriei? Se pot lua, din Liturghia normală pentru căsătorie, lecturile, rugăciunile prezidențiale (modificate în așa fel încât să se omită cuvântul "sacrament"), rugăciunea credincioșilor și binecuvântarea finală? Sau ar fi mai bine de folosit lecturile zilei? - J.A., Bangalore, India În Catehismul Bisericii Catolice se citește la nr. 1633 și 1634: "1633. În numeroase țări apare destul de frecvent situația căsătoriei mixte (între o persoană catolică și una botezată necatolic). Ea cere o atenție deosebită din partea soților și a păstorilor. Cazul căsătoriilor cu disparitate de cult (între o persoană catolică și una nebotezată) cere o circumspecție și mai mare". "1634. Diferența de confesiune între soți nu constituie un obstacol de netrecut pentru căsătorie, atunci când aceștia reușesc să pună în comun ceea ce fiecare dintre ei a primit în comunitatea proprie și să învețe unul de la celălalt modul în care fiecare își trăiește fidelitatea față de Cristos. Însă dificultățile căsătoriilor mixte nu trebuie nici să fie subestimate. Ele se datorează faptului că separarea dintre creștini încă nu a fost depășită. Soții riscă să resimtă drama dezbinării creștinilor chiar în sânul căminului lor. Disparitatea de cult poate cauza dificultăți și mai grave. Divergențele cu privire la credință, însăși concepția despre căsătorie, dar și mentalitățile religioase diferite pot constitui o sursă de tensiune în căsnicie, în special, în legătură cu educația copiilor. Atunci poate apărea o tentație: indiferența religioasă". Și dreptul canonic s-a ocupat de această temă în mai multe ocazii: "Can. 1086 § 1. Este invalidă căsătoria între două persoane, dintre care una a fost botezată în Biserica Catolică, sau a fost primită în sânul ei, iar cealaltă este nebotezată. § 2. Să nu se dispenseze de acest impediment dacă nu au fost îndeplinite condițiile prevăzute de can. 1125 și 1126". "Can. 1108 § 1. Sunt valide numai acele căsătorii care sunt încheiate în fața Ordinariului locului sau a parohului locului, ori în fața unui preot sau diacon delegat de unul din ei ca să asiste, și, în plus, în fața a doi martori, conform dispozițiilor canoanelor care urmează, rămânând în vigoare excepțiile prevăzute în cann. 144, 1112, § 1, 1116 și 1127, §§ 1 și 2. § 2. Asistent la căsătorie este numai acela care, fiind prezent, cere manifestarea consimțământului contractanților și o primește în numele Bisericii". "Can. 1124 Fără permisiunea expresă a autorității competente este interzisă căsătoria între două persoane botezate, dintre care a fost botezată în Biserica Catolică, sau a fost primită în sânul ei după Botez, iar cealaltă este înscrisă la o Biserică sau o comunitate ecleziastică ce nu este în comuniune deplină cu Biserica Catolică". "Can. 1125 Ordinariul locului poate acorda permisiunea dacă există un motiv just și rațional; să o acorde numai după ce au fost îndeplinite următoarele condiții: 1° partea catolică să declare că este gata să evite pericolele de a părăsi credința catolică și să promită cu sinceritate că va face tot ce i stă în putință ca toți copiii să fie botezați și educați în Biserica Catolică; 2° cealaltă parte să fie informată la momentul potrivit despre promisiunile ce trebuie să le facă partea catolică, astfel încât să existe certitudinea că ea este cu adevărat conștientă de promisiunea și de obligațiile părții catolice; 3° ambele părți să fie instruite cu privire la scopurile și proprietățile esențiale ale căsătoriei, care nu trebuie să fie excluse de nici unul din cei doi contractanți". "Can. 1126 Este datoria Conferinței Episcopilor de a stabili atât modul cum trebuie făcute aceste declarații și promisiuni, care sunt mereu necesare, cât și modul prin care să se constate despre ele în forul extern, precum și modul în care să fie informată partea necatolică". "Can. 1127 § 1. În ce privește forma ce trebuie folosită la căsătoria mixtă, să se respecte dispozițiile can. 1108; totuși, dacă partea catolică încheie căsătorie cu o parte necatolică de rit oriental, forma canonică a celebrării trebuie respectată numai pentru liceitate; pentru validitate, însă, e necesară intervenția slujitorului sacru, respectându se celelalte norme prescrise de drept. § 2. Dacă dificultăți grave împiedică respectarea formei canonice, Ordinariul locului părții catolice are dreptul de a dispensa de la ea în fiecare caz aparte, după ce totuși l a consultat pe Ordinariul locului în care se celebrează căsătoria, rămânând necesară, pentru validitate, o anumită formă publică de celebrare; îi revine Conferinței Episcopilor datoria de a stabili norme după care sus numita dispensă să fie acordată urmându se criterii comune. § 3. Este interzis, atât înainte cât și după celebrarea canonică prevăzută de § 1, de a se săvârși o altă celebrare religioasă a aceleiași căsătorii pentru a da sau a reînnoi consimțământul matrimonial; de asemenea, să nu aibă loc o celebrare religioasă în care asistentul catolic și slujitorul necatolic, îndeplinind fiecare ritul propriu, să ceară consimțământul părților". "Can. 1128 Ordinariii locului și ceilalți păstori sufletești să aibă grijă ca soțului catolic și copiilor născuți dintr o căsătorie mixtă să nu le lipsească asistența spirituală, necesară pentru îndeplinirea obligațiilor proprii, și să i ajute pe soți să păstreze unitatea vieții conjugale și familiale". "Can. 1129 Dispozițiile cann. 1127 și 1129 trebuie aplicate și în cazul căsătoriilor cărora li se opune impedimentul de disparitate de cult, despre care vorbește can. 1086, § 1". Cu privire la celebrarea unei Liturghii de căsătorie putem spune că în circumstanțe normale nu este celebrată. Acest lucru este valabil și pentru un catolic care se căsătorește cu un alt creștin, așa cum stabilește Directoriul ecumenic: "159. Deoarece se pot prezenta probleme referitoare la împărtășirea euharistică, din cauza prezenței de martori sau de invitați necatolici, o căsătorie mixtă, celebrată după forma catolică, în general are loc în afara liturgiei euharistice. Totuși, pentru un motiv just, Episcopul diecezan poate permite celebrarea Euharistiei. În acest ultim caz, decizia de a admite sau nu partea necatolică a căsătoriei la împărtășania euharistică trebuie luată în conformitate cu normele generale existente în materie, atât pentru creștinii orientali cât și pentru ceilalți creștini, și ținând cont de această situație deosebită, adică faptul că primesc sacramentul căsătoriei creștine doi creștini botezați". "160. Deși soții dintr-o căsătorie mixtă au în comun sacramentele botezului și al căsătoriei, împărtășirea Euharistiei nu poate să fie decât excepțională și, în orice caz, trebuie respectate dispozițiile indicate mai sus, referitoare la admiterea unui creștin necatolic la împărtășania euharistică și tot așa și cele referitoare la participarea unui catolic la împărtășania euharistică într-o altă Biserică". Prin urmare, ținând cont de toate acestea, revine episcopului responsabilitatea de a decide cum să se acționeze în cazul concret și conferinței episcopale să stabilească un criteriu comun pentru țară sau pentru regiune. Episcopul are autoritatea de a dispensa de forma canonică în cazuri speciale, cu toate că de fapt acest lucru trebuie să se întâmple numai dacă o căsătorie este celebrată într-o ceremonie necreștină. Pe de altă parte, așa ca pentru creștinii necatolici, episcopul poate autoriza în afară de asta, pentru motive serioase, celebrarea unei Liturghii. Totuși, de obicei este mai bine de evitat orice dificultate și să se celebreze aceste căsătorii în afara Liturghiei. Dacă aceste căsătorii sunt obișnuite, conferințele episcopale pregătesc de regulă un ritual matrimonial adaptat pentru ocazie. Dacă un asemenea ritual nu există, este folosit obișnuitul ritual al căsătoriei în afara Liturghiei. Din moment ce perechea știe că se căsătorește după ritul creștin, nu este necesar să se modifice rugăciunile specific creștine, omițând însă, așa cum sugerează cititorul nostru, cuvântul "sacrament". Se pot face alte adaptări în cazul partenerilor necreștini. De exemplu, într-un anumit moment al ritualului fiecare partener invocă Treimea. Un necreștin poate înlocui "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" cu "în numele lui Dumnezeu" sau chiar să omită întreaga invocație, deoarece nu influențează asupra validității căsătoriei. În celebrarea căsătoriei în afara Liturghiei se poate alegere din vasta selecție oferită de Ritualul Căsătoriei acele lecturi considerate mai potrivite. Dacă se dorește și este posibil, o Liturghie de mulțumire poate să fie celebrată după aceea, cu toate că asta depinde în mare parte de circumstanțe, ca de exemplu întreținerea între timp a oaspeților necatolici. Dacă Liturghia este considerată de mare importanță pentru familia catolică, oricum rămâne posibilitatea de a cere permisiunea de la episcop pentru tradiționala Liturghie nupțială, întreprinzând între timp toate etapele necesare pentru a-i informa și a-i instrui pe necatolici cu privire la crezul și la practicile catolice, în așa fel încât să se evite orice tip de inconvenient. Liturghia de mulțumire care urmează imediat n-ar fi Liturghia rituală, deci ar avea o valoare liturgică mai mică. Prin urmare, folosirea de alte lecturi și formule depinde de normele obișnuite, în acord cu calendarul liturgic, și de posibilitatea sau imposibilitatea ca în acea zi să fie permise aceste schimbări. (După Zenit, 25 iulie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 61.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |