|
Editura "Sapientia": Creștinismul antic în Scythia Minor (Dobrogea), Doctrina socială catolică în lumea contemporană și Caritatea creștină, ferment și ghid dinamizator al iubirii sociale * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Creștinismul antic în Scythia Minor (Dobrogea), scrisă de pr. dr. Emil Dumea. Cartea apare în colecția "Istoria Bisericii", în format 14x20, are 78 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei. Prin această carte vreau să ofer cititorilor o privire sintetică asupra creștinismului antic în Scythia Minor (Dobrogea de astăzi. Studiul are patru capitole. În primul capitol am arătat că începuturile creștinismului în Scythia Minor sunt de origine orientală, din regiunile de unde proveneau creștinii prezenți acolo, respectiv din Grecia, Siria, Asia Mică, dar și de origine occidentală, romană, așa cum ne arată conținutul inscripțiilor descoperite, ce datează din acea perioadă. Spre sfârșitul secolului al VI-lea, printre numele creștine, apar și unele de origine slavă, protobulgară. Majoritatea inscripțiilor însă (aproximativ 45) provin din Tomis, capitala provinciei, în timp ce toate celelalte (aproape 36), din celelalte orașe. Ele sunt scrise în greacă și latină și reprezintă, în mare parte, monumente funerare. Date fiind relațiile continue dintre Scythia Minor și celelalte provincii ale imperiului, putem presupune faptul că creștinismul a apărut încă din primele secole. Dar documentele ne conduc, în ceea ce privește datarea aproximativă a procesului de pătrundere a creștinismului în această zonă, spre sfârșitul secolului al III-lea și începutul celui de al IV-lea, când, în timpul persecuției lui Dioclețian și Liciniu, martirologiile ne redau diferite episoade de supliciu suferite de creștini, mai ales de cei proveniți din rândul soldaților. Despre acești martiri se tratează în capitolul al II-lea. Descoperirea arheologică de la Niculițel, din 1971, ne-a dus la cunoașterea unui martyrion, cu relicvele a patru creștini care au fost martirizați la o dată încă necunoscută cu exactitate. Numărul cel mai mare de martiri provine de la Tomis; alții, în schimb, provin din alte regiuni ale Scythiei Minor: Noviodunum, Dinogetia, Axiopolis, Durostorum. Capitolul al III-lea prezintă forma de organizare ecleziastică prezentă în Scythia Minor, și anume episcopia, cu centrul la Tomis. Primul episcop despre care nu există dubii că a condus această episcopie este sfântul Bretanion, care a trebuit să îl înfrunte la Tomis pe împăratul Valens, din cauza homeismului său, între anii 368-369. După Bretanion, este pomenit Geronțiu, în timpul lucrărilor celui de-al doilea Conciliu ecumenic din Constantinopol (381). Mai cunoscut este episcopul Teotim (392-407), scriitor, ascet și filosof, cunoscut mai ales pentru relațiile sale de prietenie cu Ioan Gură de Aur. Un alt episcop este Timotei, care participă la Conciliul din Efes (431). Câțiva ani mai târziu (446), îl întâlnim amintit în lupta de apărare a ortodoxiei credinței contra nestorienilor și a monofiziților pe episcopul Ioan. În 449, Alexandru semnează actele unui sinod din Constantinopol. Se pare că, din cauza condițiilor dificile prin care trecea Scythia Minor, el nu a fost prezent la lucrările Conciliului din Calcedon (451). În 458, pe scaunul din Tomis se afla Teotim al II-lea, care a întreținut o vie corespondență cu împăratul Leon. După o pauză de aproape 60 de ani, în contextul disputelor teopascite ale monahilor sciți, îl cunoaștem pe episcopul Patern, care semnează actele unui sinod din Constantinopol cu titlul de metropolitanus. Diferitele Notitia Episcopatum, care folosesc pentru Scythia Minor listele civile ale lui Hierocles, ne-au transmis mai multe liste finale, în care scaunul de Tomis apare consemnat ca fiind sediu mitropolitan. Listele civile nu corespund însă cu cele ecleziastice. Arheologia și izvoarele literare nu vorbesc despre niciun episcop, în afară de cel din Tomis. De aceea, credem că importanța Tomisului, ca sediu mitropolitan, are numai un conținut civil. În capitolul al IV-lea sunt prezentate diferite monumente paleocreștine din Scythia Minor. Numărul mare de bazilici (30) descoperite până acum și care sunt răspândite în toată Scythia Minor, precum și prezența altor clădiri sacre reclamau prezența nu doar a unui episcop. În favoarea acestui argument vin și autonomia locală a orașelor și diversitatea etnică a creștinilor, fapt atestat prin numeroase inscripții. Probabil că studii ulterioare vor aduce mai multă lumină în această problemă. Ultimul episcop de Tomis cunoscut este Valentinian, care, la jumătatea secolului al VI-lea, întreține o corespondență cu papa Vigiliu. Împăratul Iustinian întărise mai întâi multe orașe din Scythia Minor, dar, spre sfârșitul secolului al VI-lea, noii invadatori barbari au dus provincia într-un declin profund. Pr. dr. Emil Dumea * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Doctrina socială catolică în lumea contemporană, scrisă de pr. dr. Emil Dumea. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în format 14x20, are 138 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 15 lei. În acest început de nou mileniu și secol al istoriei, pentru doctrina socială a Bisericii Catolice (DS) a sosit deja timpul unui bilanț, ca încheiere a unei noi etape în istoria intervențiilor catolice în câmpul social al creștinismului catolic și chiar în afara lui. Ca doctrină socială catolică, aceasta își are începuturile la sfârșitul secolului al XIX-lea, o dată cu publicarea în anul 1891 a primei enciclice sociale, Rerum novarum, iar ca un punct terminus provizoriu, putem menționa Compendiul de doctrină socială a Bisericii, publicat în anul 2004. Alături de enciclicele sociale, de discursurile papilor și acte ale sinoadelor episcopale de pretutindeni, ca texte de referință ale Magisteriului suprem catolic, sunt nenumărate alte lucrări pe această temă, prezente mai mult în spațiul european, dar și pe noile continente, mai ales cel american. Urmând diferiți autori și specialiști în domeniul social, prezentând în același timp și texte fundamentale ale doctrinei sociale catolice, în studiul apărut de curând la Editura Sapientia, Doctrina socială catolică în lumea contemporană, am intenționat să prezint unele dintre marile probleme sociale ale lumii contemporane, la care Biserica Catolică, în misiunea ei de promovare a binelui integral al persoanei umane, este angajată să se implice pentru a contribui la construirea unei lumi mai bune și mai drepte. Misiunea Bisericii este esențial una religioasă, spirituală, fundamentată teologic, ceea ce însă nu înseamnă că în acțiunile ei concrete nu se implică în mersul concret al istoriei omului, în domeniile largi ale ideologiilor, ale politicii și economiei. Creștinul sau orice ființă umană, ca și spațiul vital în care aceasta trăiește, toate acestea sunt obiectul acțiunilor interesului și acțiunilor concrete ale Bisericii, adoratoare a lui Dumnezeu și slujitoare a omului. Am structurat studiul meu în cinci capitole: I. Doctrina socială a Bisericii într-o lume globalizată; II. Doctrina socială catolică: principii fundamentale; III. Binele comun; IV. Criza lumii contemporane; V. Dezvoltare integrală. Pacea. Casa comună. Consider că astăzi omenirea, referindu-ne mai ales la Europa (cu influențele ei asupra întregii planete), a ajuns la un punct de răscruce al istoriei. După ce omul european s-a maturizat și în emanciparea lui s-a eliberat și de hainele prea strânse în care a considerat că-l ține încorsetat Biserica, după perioada nihilismului și a falimentului ideologiilor considerate puternice, astăzi ne aflăm într-o epocă a gândirii slabe și a sincretismului, iar la nivel personal se afirmă individualismul. În acest context planetar, care, favorizat de globalizare, devine din ce în ce mai evident și mai problematic în același timp, misiunea Bisericii este aceea de a găsi o nouă cheie de lectură a lumii, iar aceasta ar putea fi denumită umanismul global. Acesta este diferit de umanismul începutului Erei Moderne, dar și atunci, ca și acum, Biserica propune o fundamentare ontologică a lui, afirmând pe bazele credinței, dar și ale rațiunii, că împlinirea omului se realizează nu doar democratic, dar și în comuniunea acestuia cu Dumnezeu, creatorul său. Demnitatea omului înseamnă căutarea adevărului și a binelui său, iar în autonomia lui legitimă, de altfel, el trebuie să rămână unit cu Dumnezeu prin Isus Cristos, Răscumpărătorul lui. Pr. dr. Emil Dumea * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Caritatea creștină, ferment și ghid dinamizator al iubirii sociale, scrisă de pr. dr. Iosif Enășoae. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în format 14x20, are 228 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 20 lei. Viața creștinului, precum și a comunității, se confruntă zilnic, în societatea în care trăiește, cu numeroase situații de indiferență, nedreptate, dispreț, răutate și violență. Creștinul, un autentic discipol al lui Cristos, în mod normal, nu poate fi indiferent în fața suferințelor cu care se confruntă semenii săi. Caritatea primită prin Botez și activată prin acțiuni angajante de binefacere îl cuprinde și îl face să experimenteze ceea ce au trăit și experimentat primii creștini, așa cum se exprimă apostolul Paul: caritas Christi urget nos - caritatea lui Cristos ne arde, ne consumă. Împins de dorința de a face cunoscută caritatea lui Cristos, care întrece orice cunoaștere umană, prin studiul de față, Caritatea creștină, ferment și ghid dinamizator al iubirii sociale, am intenționat să ofer creștinilor, dornici să-și manifeste credința lor prin iubire concretă, câteva crâmpeie din doctrina socială a Bisericii lui Cristos. Învățătura socială creștină are rolul de a ilumina, a ghida și a fermenta credința creștinului, precum și de a dinamiza angajarea lui la practicarea carității sociale. Cartea este structurată în șase capitole. În primul capitol, am prezentat principalele izvoare care alimentează din belșug învățătura Bisericii noastre cu privire la domeniul social, pentru ca în al doilea capitol să identific destinatarii și beneficiarii doctrinei sociale a Bisericii. Destinatarii principali fiind, în primul rând, membrii Bisericii: grupul creștinilor care formează ierarhia, persoanele consacrate și credincioșii laici; tot destinatari sunt, pe lângă toți creștinii catolici, toți ceilalți creștini și toți oamenii de bunăvoință. Capitolul al III-lea arată rolul de ferment și de ghid pe care îl are doctrina socială a Bisericii pentru societatea creștină și umană. Capitolul al IV prezintă porunca nouă a iubirii, propusă de Cristos discipolilor săi ca fundament al carității creștine. În capitolul al V-lea am subliniat că un obiectiv important pe care îl are doctrina socială a Bisericii este acela de a promova un umanism plenar, un umanism care depășește realizarea binelui trecător al existenței pământești a omului, arătându-i și îndreptându-l spre orizontul transcendent al împlinirii sale eterne, într-o comuniune perfectă de iubire cu Dumnezeu și cu toți cetățenii cerului. Chemarea fiecărui om la viața comunitară, realitate devenită climatul natural al împlinirii sale, este tema tratată în capitolul al VI-lea. Creștinul care trăiește responsabil și angajat credința sa în ambianța comunității sale devine matur și capabil să se lanseze spre orizonturile nemărginite ale carității universale, se subliniază în capitolul al VII-lea. În ultimul capitol, am arătat că Biserica, fiind conștientă de misiunea încredințată ei de Cristos, continuă să vestească evanghelia tuturor oamenilor, dar și să denunțe, fără încetare, prezența păcatului și a urmărilor sale malefice pentru societatea umană. Sper că temele tratate în această lucrare vor putea să aducă un plus de lumină asupra doctrinei sociale a Bisericii lui Cristos și să-i stimuleze pe creștini, dar și pe ceilalți oameni de bunăvoință, la o angajare mai responsabilă și mai consecventă în trăirea carității sociale în lumea actuală. Pr. dr. Iosif Enășoae * * * Creștinismul antic în Scythia Minor (Dobrogea),
Doctrina socială catolică în lumea contemporană,
Caritatea creștină, ferment și ghid dinamizator al iubirii sociale,
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 79.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |